Benzinová auta klesají, elektrická rostou. Nejzajímavější fakta o prodejích v Evropě

V Evropě se loni prodalo 11,31 milionu nových automobilů, o 4,1 procenta méně než v roce 2021 a především nejméně od roku 1985. Vyplývá to z dat analytické společnosti Jato Dynamics. Když toto číslo porovnáme s posledním předpandemickým rokem, tedy 2019, pak je to propad o skutečně výrazných 29 procent. Důvody? Nedostatek aut v showroomech, inflace, energetická krize, vyjmenovává analytik Jata Felipe Munoz. Připomíná rovněž přetrvávající nedostatek čipů a ruskou invazi na Ukrajinu, která ochromila dodavatelské řetězce i ceny energií po celé Evropě. Přes výrazný propad celého trhu existuje minimálně jedna kategorie nových aut, které se daří nad očekávání. Tou jsou elektromobily. Podle Jata jejich obliba napříč 28 evropskými trhy rostla meziročně o 29 procenta - z 1,21 na rekordních 1,56 milionu kusů. Pamp;#345;i pohledu dále do minulosti vynikne ten rozdíl ještě markantněji. V roce 2020 se prodalo jen 0,74 milionu elektromobilů, o rok dříve dokonce jen 0,36 milionu. Za čtyři roky se tak jejich prodeje zpětinásobily, což jde samozřejmě ruku v ruce s tím, jak automobilky strmě zvyšují jejich nabídku a úměrně tomu ustupují od spalovacích motorů. Ještě jedno číslo, které dokazuje popularitu elektroaut: téměř 14 ze 100 vozidel loni v Evropě prodaných mělo čistě elektrický pohon. Z celkového koláče si tak bateriové elektromobily ukrojily 13,9 procenta, více měly jen mildhybridy (15,3 procenta) a automobily s benzinovým nebo naftovým motorem. Těch bylo 51,4 procenta, meziročně o 6,5 procenta méně. Nejvyššího podílu, jak jsme ostatně zmiňovali i zde, dosahují elektroauta v Norsku, kde mělo loni bateriový pohon 79,3 procenta nových aut. Druhé je s 33 procenty Švédsko, třetí s 23,5 procenta Nizozemsko. Následují Finsko, Švýcarsko a Německo - poslední jmenovaný trh vede co do celkového počtu prodaných elektroaut, loni jich bylo skoro 471 tisíc kusů. Naopak Česko se tyčí na opačném konci žebříčku, a to navzdory tomu, že prodeje elektroaut loni výrazně vzrostly. Jejich podíl ale na celkových prodejích dosáhl jen 2,03 procenta. Špatně jsou na tom s 3,7 procenta také Itálie, s 3,76 procenta Španělsko nebo s 2,7 procenta Polsko - budeme-li jmenovat jen z těch největších evropských trhů s novými auty. Mimochodem, Itálie byla jedinou zemí, kde loni meziročně prodeje elektroaut poklesly. A přestože řada evropských automobilek v poslední době významně rozšířila své elektrické portfolio, titul nejprodávanějšího elektromobilu starého kontinentu poměrně jednoznačně vyfoukla americká Tesla. První je SUV Model Y se 137 tisíci prodanými kusy, které je ale vlastně tak trochu i evropské. Od loňského roku se totiž vyrábí v berlínské Gigafactory. Model Y předběhl technicky spřízněný sedan Model 3, který celkově skončil druhý. Nejoblíbenějším evropským elektromobilem je v Evropě třetí Volkswagen ID.4, následovaný Fiatem 500 (u něj se elektrická verze na celkových prodejích podílí 37 procenty) a Volkswagenem ID.3. Dařilo se i Škodovce, Enyaq iV loni poskočil o jedno místo a s necelými 50 tisíci kusy skončil celkově šestý. A to ještě Jato Dynamics odděluje Enyaq a Enyaq Coupé, kterého se loni prodalo necelých 2800 kusů. Na 25 nejpopulárnějších elektromobilů v Evropě se podívejte do galerie v úvodu článku. Jestliže počet čistých elektromobilů loni výrazně stoupl, prodeje nových plug-in hybridů poprvé za několik let poklesly. Z 1,04 milionu v roce 2021 na 1,02 milionu v roce 2022. Připomeňme, že ještě v roce 2020 jich bylo 0,61 milionu a o rok dříve 0,2 milionu. Nejprodávanějším plug-in hybridem se s téměř 58 tisíci kusy stal loni Ford Kuga. Druhé skončilo BMW řady 3, třetí Volvo XC40, čtvrtý Hyundai Tucson a páté Volvo XC60. Škoda Octavia je celkově na 43. místě, loni se jí v plug-in hybridní verzi neprodalo ani 10 tisíc kusů - to je meziročně téměř o 50 procent méně.

projít na článek

Sekačka na trávu benzínová, elektrická nebo AKU?

Majitelé rodinných domů se zahradou se neobejdou bez kvalitní sekačky na trávu. Od jara do podzimu to totiž bude váš společník minimálně jednou za 14 dní, záleží na počasí a jak dlouhý trávník preferujete. Zahradní sekačky na trávu lze rozdělit dle pohonu

projít na článek

Nejzajímavější programy do půlky února (Ámos 3/2021)

Nejzajímavější programy do půlky února Zařazení úplně nového programu Nakládání s odpady v minulém týdnu vzbudilo Váš mimořádný zájem. Jistě to je dáno aktuálností tématu (platnost Zákona o odpadech a Zákona o výrobcích s ukončenou životností od 1. ledna

projít na článek

Objevují se nová fakta o Billu Gatesovi a Epsteinovi a chystá se něco velkého

Otevři svou mysl Objevují se nová fakta o Billu Gatesovi a Epsteinovi a chystá se něco velkého Deník Wall Street Journal uvádí, že odsouzený sexuální delikvent Jeffrey Epstein vydíral Billa Gatese kvůli aféře, kterou měl s ruskou hráčkou bridže. Gates mn

projít na článek

Čtyři auta na bedně v šestihodinovce.

Je to tam! První místo v divizi 6 i absolutně. K tomu čtyři auta ve třech divizích na bedně a navíc všech pět aut Radicalteamu v cíli 6h Le Most! V rámci vytrvalostních závodů to je něco jako objevit perpetum mobile. Aby dojelo všech pět aut a ještě k t

projít na článek

Financování auta: Vyberte si svůj nový vůz z celé Evropy

Pečlivý výběr financování je velmi důležitý. Můžete tak získat ty nejlepší podmínky a vysokou míru schválení. Navíc se nemusí jednat pouze o financování auta z České republiky. Díky skvělým možnostem lze zafinancovat i vozidlo ze zahraničí, a to za co mož

projít na článek