V každé knize se najdou místa, která nikdo nečte, laskavý čtenář promine. Tak třeba rejstřík. V učebnici, to je něco jiného, ale čte někdo v kuchařce rejstřík surovin? Nebo doslov. To musí být čtenář v laufu ještě z posledních stránek příběhu, aby se rovnou pustil do doslovu… Nebo poděkování autora. A co teprve tiráž! To jsou všechno takové ty technické údaje, které sice dělají knihu knihou, ale spíš jen pro zasvěcené… A přesto prozrazují alespoň něco o lidech, kteří knihu připravují. Tak třeba kdo je odpovědný redaktor? Bývá uveden v tiráži; dokonce někteří spisovatelé, mají-li potřebu na závěr svého příběhu vyjádřit díky za to, že už to mají všechno za sebou, ve svých doslovech děkují za podporu – své rodině, dětem, partnerům, lidem, kteří jim byli inspirací nebo jim pomohli radou či znalostmi, a někdy také děkují svým literárním agentům, nakladatelům a svým redaktorům „…za jejich trpělivost a připomínky, bez nichž by příběh nebyl takový, jaký je.“ Protože vážení, není nad to míti filipa, ale také dobrého redaktora. Nakladatelský redaktor totiž především čte. Na rozdíl od redaktora v novinách nebo časopisech, který především píše. Tedy ne že by redaktor v nakladatelství nepsal, ale přece jen… si pořád čte. A hlídá. A kontroluje. Jestli v textu nejsou nějaké slabiny či vysloveně chyby. Zabývá se stylistikou, samozřejmě opravuje nějaké ty šotky, ale jedná-li se o beletrii, hlídá i spád a tok příběhu, logickou návaznost a konzistenci postav. Proto je dobré, když si autor a redaktor tak říkajíc „padnou do huby“. Jsou na stejné vlně. U populárně naučné literatury redaktor v rámci svých možností hlídá, aby v textu nebyly věcné chyby. V případě našeho nakladatelství, které vydává z drtivé většiny překladové tituly, je tedy důležité míti i dobré překladatele, kteří jsou schopni nejen dobře překládat, ale odvést i pečlivou práci po stránce věcné. A protože nikdo nevíme všechno, jsou tu samozřejmě i lektoři, kteří mohou posoudit odbornou stránku věci. Někdy však stačí, když vás při čtení něco jen tak trkne… Není tohle nějaké divné? Raději to ověřím. Pochválen buď internet a možnosti dnešní doby, kdy se ke své informaci dostanete za pár kliknutí. Jen je třeba hledat a třídit. Mnohdy totiž musíte načíst několik stránek nebo celých článků, abyste si ověřili jednu větu ze svého textu. A to je právě na práci redaktora skvělé – stále se něco dozvídám a něco nového se učím. Vždycky si ale říkám – kdybych si to také všechno pamatovala… Znáte to: Ano, o tomhle jsem tak před půlrokem něco četla… Ale co? Tedy tak. Nakladatelský redaktor je vlastně někdo jako skript u filmu. Čte si, hledá, ověřuje, kontroluje, a ještě se u toho baví. A pak má takové ty profesionální deformace, že vidí chyby tam, kdy si jich normální smrtelník nevšimne. Jeden příklad za všechny: Dan Brown a jeho Šifra mistra Leonarda, světový bestseller par excellence. A hlavní hrdina Robert Langdon jednou při svém pátrání odjede z Paříže někam na venkov, tam se stihne poprat, uniknout pronásledovatelům a zase vrátit do města – a trvá mu to, přátelé, když si to v knížce dobře dohledáte, asi půl hodiny. No řekněte, copak to před vydáním nikdo nečetl? Vaše, D. B.
Zamýšlíte doma či ve firmě vymalovat a neznáte žádného dobrého malíře ? Pak budete muset malíře pokojů sehnat. Jak ale najít toho pravého a nezmýlit se ? Špatně vymalovaný byt nebo interiér vymalovaný nekvalitním barvami není jistě naším záměrem. Poradíme
projít na článekDo konce roku nám již moc času nezbývá. Pokud byste chtěli pro sebe nebo své kolegy ještě něco dobrého udělat, vybírejte z posledních prosincových termínů. Zdroj
projít na článekSezóna zavařování ještě neskončila. Pokud vám doma chybí nějaké zavařovací gumičky, ať už ploché či hranaté, skočte k nám na prodejny. Máme jich dost. No a pokud se chystáte něco dobrého vypálit...
Sezóna zavařování ještě neskončila. Pokud vám doma chybí nějaké zavařovací gumičky, ať už ploché či hranaté, skočte k nám na prodejny. Máme jich dost. No a pokud se chystáte něco dobrého vypálit...
Vážené dámy a pánové, děkujeme za Vaši dosavadní přízeň a máme pro Vás tři důležité novinky: Tištěné katalogy nahrazujeme emailovým zpravodajem. Aktualizovali jsme kalendárium akcí na 1. pololetí 2014. Všechny důležité informace najdete u nás na webu. Tiš
projít na článek