5 základních rad, jak jezdit vmlze

Mlha na silnicích představuje pro řidiče riziko, především kvůli omezené viditelnosti. Tady je 5 základních rad, jak jezdit v mlze bezpečně. 1) Zpomalte a přizpůsobte rychlost podmínkám – Řidič by měl vždy jet takovou rychlostí, aby mohl bezpečně zastavit na vzdálenost, kterou vidí před sebou. Za husté mlhy je nutné výrazně zpomalit a počítat s tím, že cesta bude trvat déle. 2) Dodržujte bezpečný odstup – V mlze je obtížné správně odhadnout vzdálenost od vozidel před vámi. Zvýšený odstup je klíčový, protože reakční doba a brzdná dráha jsou za těchto podmínek prodloužené. 3) Předjíždějte jen v krajní nouzi – Hustá mlha skryje protijedoucí vozidla, která mohou vyjet až na poslední chvíli. Navíc, když už se rozhodnete předjíždět, často zjistíte, že vozidlo před vámi nejelo pomalu bez důvodu – například kvůli jinému pomalu jedoucímu vozidlu či hustému mlhovému závoji. 4) Pravidelně čistěte okna – Mlha kondenzuje na vnější straně oken, a proto je důležité používat stěrače nejen na předním, ale i zadním skle. Důsledně udržujte čistý výhled z vozu. 5) Pozor na náhlé změny viditelnosti – Lokální mlhy mohou nečekaně snížit viditelnost. Pokud se vynoříte z úseku s dobrou viditelností do hustého mlhového mraku, zpomalte. Nikdy nespoléhejte na to, že tzv. znáte cestu. Stačí, aby na silnici byla neočekávaná překážka, a je zaděláno na vážnou nehodu. Jak jezdit v mlze? „Mlžné prostředí zhoršuje orientaci řidičů, ti pak mohou neúmyslně přeceňovat své schopnosti. Zároveň dochází k zamlžení okolních předmětů, což komplikuje odhad vzdáleností. Řidiči často vnímají rychlost jako nižší, než jaká ve skutečnosti je, a vzdálenost k překážkám považují za větší,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. V takových podmínkách snadno může dojít k fatálním chybám. Navíc kapičky mlhy kondenzují na vozovce, což za nízkých teplot vede k tvorbě námrazy, která prodlužuje brzdnou dráhu a zhoršuje ovladatelnost vozidla. Vliv podzimního počasí potvrzují i pojišťovny. „Každoročně evidujeme nárůst nehod v podzimních měsících. Nejhorší je z tohoto pohledu říjen, kdy zaznamenáváme až desetiprocentní zvýšení počtu škod. Kromě mlhy je důvodem také nepřizpůsobení jízdy podzimním podmínkám, které často přinášejí i vlhkou vozovku, nebezpečnou zejména v lesních úsecích,“ odhaluje příčiny podzimních nehod Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. Vidět a být viděn Viditelnost je v mlze zásadní. Světla pro denní svícení jsou v takových podmínkách naprosto nedostatečná. Při jízdě v mlze je třeba rozsvítit potkávací světla a zadní mlhovky, jak to ukládá zákon. „Zákonem není exaktně definována mlha. Pomoci může osvědčená zahraniční praxe. Například v Německu je povinnost rozsvítit mlhovky při dohlednosti do 50 metrů. Na druhou stranu je tu ovšem i riziko, že budeme používat mlhová světla i v prostředí, kde to není nutné – pro ostatní řidiče to bývá nepříjemné a potenciálně z důvodu jejich oslnění nebezpečné. Ve Velké Británii je zakázáno používat mlhovky, pokud je dohlednost na více než 100 metrů,“ upřesňuje Roman Budský. Pozornost je třeba věnovat i automatickým systémům přepínání světel – ověřte, zda správně fungují a zda jsou opravdu zapnutá potkávací světla. Je důležité myslet nejen na svou viditelnost, ale také na ostatní účastníky silničního provozu. Chodci a cyklisté jsou v mlze velmi špatně viditelní, a proto by měli používat reflexní prvky, i když je denní světlo. „Za mlhy více než kdy jindy platí, že by chodci měli chodit po krajnici, respektive po levém okraji vozovky. Určitě by se neměli pohybovat v jízdní dráze vozidel,“ uvádí Budský. Pro chodce platí povinnost mít reflexní doplňky mimo obec nejen za tmy, ale i za zhoršené viditelnosti. Cyklisté by měli být osvíceni vpředu i vzadu, reflexní vesta může výrazně zlepšit jejich viditelnost. Jízda v mlze – Buďte ostražití Jízda v mlze vyžaduje maximální pozornost. Nehody, které se stávají v těchto podmínkách, mají často horší následky právě kvůli mixu nepřiměřené rychlosti, snížené viditelnosti a zhoršené ovladatelnosti vozidla. Být včas v cíli je méně důležité než tam dorazit bezpečně. Mlha je zrádná a vyžaduje od řidičů naprosté soustředění a trpělivost. Nehrajte s mlhou závod – je to soupeř, kterého nemůžete porazit, uzavírá Budský. Zdroj: Vize 0 Image by Janusz Walczak from Pixabay

projít na článek

600 vodíkových taxi v Paříži díky Toyotě

V Paříži bude do konce roku 2020 jezdit na 600 vodíkových vozů taxi s označením Hype.

projít na článek

Pravidla provozu elektrokoloběžek

V posledních letech zažívají elektrokoloběžky velký boom. A to nejen ty sdílené, které známe z ulic větších měst, ale i ty v soukromém vlastnictví. Jaká jsou však pravidla provozu těchto koloběžek? Právní úprava provozu elektrokoloběžek není zcela jasná a

projít na článek

Test v Praze: Hybridní Toyoty jezdily až ze 70 procent zcela bez emisí

Vozy na hybridní pohon dokáží po Praze jezdit až ze dvou třetin zcela bez emisí, čistě na elektrický pohon.

projít na článek

Změna loga, základních barev a typografie

Změna loga vašeho webu Logo je jedním z nejdůležitějších prvků vašeho webu, které vytváří první dojem na návštěvníky. V WordPressu můžete snadno změnit logo tímto způsobem: Přihlaste se do administrace WordPress. Přejděte do sekce Vzhled a zvolte Nastave

projít na článek

Kam na emise se čtyřkolkou

Pokud máte čtyřkolku s mohomologací "T", musíte jezdit na pravidelné měření emisí. To ale nebývá úplně snadné a databáze pro čtyřkolky nemá každý. Společnost Journeyman - dovozce čtyřkolek CFMOTO pro vás připravila interaktivní mapu se seznamem SME v Čech

projít na článek