Mlha na silnicích představuje pro řidiče riziko, především kvůli omezené viditelnosti. Tady je 5 základních rad, jak jezdit v mlze bezpečně. 1) Zpomalte a přizpůsobte rychlost podmínkám – Řidič by měl vždy jet takovou rychlostí, aby mohl bezpečně zastavit na vzdálenost, kterou vidí před sebou. Za husté mlhy je nutné výrazně zpomalit a počítat s tím, že cesta bude trvat déle. 2) Dodržujte bezpečný odstup – V mlze je obtížné správně odhadnout vzdálenost od vozidel před vámi. Zvýšený odstup je klíčový, protože reakční doba a brzdná dráha jsou za těchto podmínek prodloužené. 3) Předjíždějte jen v krajní nouzi – Hustá mlha skryje protijedoucí vozidla, která mohou vyjet až na poslední chvíli. Navíc, když už se rozhodnete předjíždět, často zjistíte, že vozidlo před vámi nejelo pomalu bez důvodu – například kvůli jinému pomalu jedoucímu vozidlu či hustému mlhovému závoji. 4) Pravidelně čistěte okna – Mlha kondenzuje na vnější straně oken, a proto je důležité používat stěrače nejen na předním, ale i zadním skle. Důsledně udržujte čistý výhled z vozu. 5) Pozor na náhlé změny viditelnosti – Lokální mlhy mohou nečekaně snížit viditelnost. Pokud se vynoříte z úseku s dobrou viditelností do hustého mlhového mraku, zpomalte. Nikdy nespoléhejte na to, že tzv. znáte cestu. Stačí, aby na silnici byla neočekávaná překážka, a je zaděláno na vážnou nehodu. Jak jezdit v mlze? „Mlžné prostředí zhoršuje orientaci řidičů, ti pak mohou neúmyslně přeceňovat své schopnosti. Zároveň dochází k zamlžení okolních předmětů, což komplikuje odhad vzdáleností. Řidiči často vnímají rychlost jako nižší, než jaká ve skutečnosti je, a vzdálenost k překážkám považují za větší,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. V takových podmínkách snadno může dojít k fatálním chybám. Navíc kapičky mlhy kondenzují na vozovce, což za nízkých teplot vede k tvorbě námrazy, která prodlužuje brzdnou dráhu a zhoršuje ovladatelnost vozidla. Vliv podzimního počasí potvrzují i pojišťovny. „Každoročně evidujeme nárůst nehod v podzimních měsících. Nejhorší je z tohoto pohledu říjen, kdy zaznamenáváme až desetiprocentní zvýšení počtu škod. Kromě mlhy je důvodem také nepřizpůsobení jízdy podzimním podmínkám, které často přinášejí i vlhkou vozovku, nebezpečnou zejména v lesních úsecích,“ odhaluje příčiny podzimních nehod Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. Vidět a být viděn Viditelnost je v mlze zásadní. Světla pro denní svícení jsou v takových podmínkách naprosto nedostatečná. Při jízdě v mlze je třeba rozsvítit potkávací světla a zadní mlhovky, jak to ukládá zákon. „Zákonem není exaktně definována mlha. Pomoci může osvědčená zahraniční praxe. Například v Německu je povinnost rozsvítit mlhovky při dohlednosti do 50 metrů. Na druhou stranu je tu ovšem i riziko, že budeme používat mlhová světla i v prostředí, kde to není nutné – pro ostatní řidiče to bývá nepříjemné a potenciálně z důvodu jejich oslnění nebezpečné. Ve Velké Británii je zakázáno používat mlhovky, pokud je dohlednost na více než 100 metrů,“ upřesňuje Roman Budský. Pozornost je třeba věnovat i automatickým systémům přepínání světel – ověřte, zda správně fungují a zda jsou opravdu zapnutá potkávací světla. Je důležité myslet nejen na svou viditelnost, ale také na ostatní účastníky silničního provozu. Chodci a cyklisté jsou v mlze velmi špatně viditelní, a proto by měli používat reflexní prvky, i když je denní světlo. „Za mlhy více než kdy jindy platí, že by chodci měli chodit po krajnici, respektive po levém okraji vozovky. Určitě by se neměli pohybovat v jízdní dráze vozidel,“ uvádí Budský. Pro chodce platí povinnost mít reflexní doplňky mimo obec nejen za tmy, ale i za zhoršené viditelnosti. Cyklisté by měli být osvíceni vpředu i vzadu, reflexní vesta může výrazně zlepšit jejich viditelnost. Jízda v mlze – Buďte ostražití Jízda v mlze vyžaduje maximální pozornost. Nehody, které se stávají v těchto podmínkách, mají často horší následky právě kvůli mixu nepřiměřené rychlosti, snížené viditelnosti a zhoršené ovladatelnosti vozidla. Být včas v cíli je méně důležité než tam dorazit bezpečně. Mlha je zrádná a vyžaduje od řidičů naprosté soustředění a trpělivost. Nehrajte s mlhou závod – je to soupeř, kterého nemůžete porazit, uzavírá Budský. Zdroj: Vize 0 Image by Janusz Walczak from Pixabay
V Paříži bude do konce roku 2020 jezdit na 600 vodíkových vozů taxi s označením Hype.
projít na článekV posledních letech zažívají elektrokoloběžky velký boom. A to nejen ty sdílené, které známe z ulic větších měst, ale i ty v soukromém vlastnictví. Jaká jsou však pravidla provozu těchto koloběžek? Právní úprava provozu elektrokoloběžek není zcela jasná a
projít na článekVozy na hybridní pohon dokáží po Praze jezdit až ze dvou třetin zcela bez emisí, čistě na elektrický pohon.
projít na článekZměna loga vašeho webu Logo je jedním z nejdůležitějších prvků vašeho webu, které vytváří první dojem na návštěvníky. V WordPressu můžete snadno změnit logo tímto způsobem: Přihlaste se do administrace WordPress. Přejděte do sekce Vzhled a zvolte Nastave
projít na článekPokud máte čtyřkolku s mohomologací "T", musíte jezdit na pravidelné měření emisí. To ale nebývá úplně snadné a databáze pro čtyřkolky nemá každý. Společnost Journeyman - dovozce čtyřkolek CFMOTO pro vás připravila interaktivní mapu se seznamem SME v Čech