Přemýšlíte, že zapojíte affiliate marketing do svého e-shopu? Nebo hledáte způsoby jak začít a vydělávat na affilu jako partner? V obou případech jste tady správně. V tomhle článku vám ukážu co to je affiliate marketing. Jak to detailně funguje a kdo a jak na tom vydělává. Popíšu vám jak začít s affiliate marketingem jako partner (publisher, nebo affilák). A jaké výhody affiliate marketing přináší inzerentům (firmám, e-shopům nebo online službám). Připraveni? Jdeme na to! Affiliate marketing mi přináší zábavu, přátele, výzvy a hlavně zkušenosti už od roku 2015. Velmi rychle jsem se vydal na dráhu affiliate manažera a řídil jsem kampaně, kde bylo potřeba ukočírovat stovky partnerů a láskyplně je přimět k propagaci na celém širém internetu. Teď už takové akce moc nedělám a se svým týmem se věnuji koncepčnímu a dlouhodobému rozvoji spravovaných affiliate programů. Někteří klienti mi důvěřují už roky, takže mám šanci pozorovat co dokáže aktivní správa affiliate marketingu dlouhodobě. Ale dost řečí, pojďme si konečně vysvětlit, jak funguje affiliate marketing. A jak na tom vydělávat. Jak funguje affiliate marketing ve zkratce Nemáte čas číst dlouhé články? Affiliate marketing je doporučování produktu za provizi. E-shop si pořídí affiliate program. Buď vlastní, třeba pomocí softwaru AffilBox, nebo se přidají do některé affiliate sítě. Partneři (cashback portály, recenzní magazíny, atd.) se do programu zaregistrují a získají unikátní partnerský link. Přes ten odkazují do e-shopu. A když zákazník, který přišel přes affiliate odkaz, udělá objednávku, stane se několik věcí: E-shop má zákazníka a za jeho přivedení platí pouze provizi z objednávky. Partner získává provizi. Všichni mají radost a spokojeně pokračují ve spolupráci. Nestačí vám toto vysvětlení? Prosím, tady je detailnější verze, jak funguje affiliate marketing. Affiliate slovníček Nejdřív pár pojmů, abyste se v tom dokázali rychle zorientovat. Inzerent: To je e-shop, služba, zkrátka firma, která něco prodává a zařídí si affiliate program Affiliate program: Nejlepší bude, když si to představíte jako online rozhraní (aplikaci), kam se registrují partneři. Kde vidí své provize, mají tam odkazy, atd. Může to být samostatný aff. program, nebo v síti. Affiliate partner: Nebo také affilák, publisher, tvůrce, atd. Zkrátka někdo kdo vytváří nějakou aktivitu (obsah, ppc reklamy, apod), přes kterou do e-shopu proudí návštěvnost. Provize: Buď určitě procento z objednávky, nebo pevná částka, kterou Inzerent vyplácí partnerovi, když nastane konverze. Konverze: V 99 % je to uskutečněná objednávka v e-shopu. Může to být ale i lead (kontakt). Zkrátka je to obchodní případ, za který inzerent vyplácí provize. Affiliate manažer: To jsem já. Říká se o něm, že je to někdo, kdo se stará o rozvoj affiliate programu. Na začátku vám pomůže vše správě technicky a obchodně nastavit a potom vyhledává a oslovuje partnery. Affiliate software: Mašinka, kterou potřebujete pro spuštění vlastního affiliate programu. Affiliate síť: Sdružuje více affiliate programů a partnerů pod jednu střechu. Cookies / S2S tracking: Technologie, která to všechno zajišťuje a kterou potřebujete pro technické nastavení affiliate marketingu. Buď ji získáte v aff. síti, nebo právě díky affiliate softwaru. Jde o to, že dokážete sledovat a měřit návštěvníky, kteří přijdou přes speciální affiliate odkazy a díky tomu přiřazovat partnerům odpovídající provizi. Termíny máme za sebou. Jestli se vám z toho ještě nezatočila hlava, tak se konečně pojďme podívat proč by vás měl affiliate marketing zajímat. Začneme inzerenty. Proč by měl mít e-shop affiliate program Pojďme se na reálný dopad affiliate marketingu pro e-shopy. Nové objednávky & brand Věřím, že se shodneme na to, že hlavní motivace všech podnikatelů dělat marketing je zvyšování obratu. Od affilu nečekejte velké obraty pár hodin po spuštění. Tohle umí PPC, ale affil se vlastnostmi spíše podobá dlouhodobému obsahovému marketingu. Rád říkám, že je to takové pomalé budování brandu, které zároveň přináší objednávky. 1. příklad (restart aff. programu) Ukázka vývoje affiliate marketingu u e-shopu s nábytkem Zajímavý na tomto příkladu je konverzní poměr z května. 45,45 % ukazuje na špatně nastavený affiliate program, kdy většinu objednávek dělalo jenom několik kupónových webů. A to není dlouhodobě zajímavý pro žádný e-shop. Když jsme tento program převzali do správy, tak jsme udělali několik změn, které zvedly atraktivitu tohoto programu mezi konkurenčními programy, ale zároveň snížili PNO. A ošetřili „problém” z předchozího odstavce. 2. příklad (první měsíce zavedeného e-shopu) Ukázka vývoje affiliate marketingu u e-shopu se šperky. Tohle je pro změnu příklad, kde jsme vlastní affiliate marketing stavěli už na dříve vybudovaných základech affiliate programu v affiliate síti. Výkon tady jasně ukazuje, co dokážou affiliate partneři během hlavní sezóny. Cca 1500 objednávek během 2 měsíců a v nejlepší dny i 75 denně. 3. příklad (7 let affilu) Poslední příklad je affiliate program, který máme ve správě už přes 7 let. Za tu dobu vygeneroval několik set leadů na poteciální zákazníky a několik milionů v tržbách. Ale to není to hlavní. Hlavní tady je jak se značka inzerenta díky affiliate marketingu rozšířila na celém českém a slovenském internetu. Můžete si být jisti, že pokud budete hledat nějaký produkt v této oblasti, tak dřív nebo později narazíte na affiliate partnera partnera, který vás odvede do tohoto e-shopu. Právě tento přesah do budování vaší značky by měla být vaše hlavní motivace a důvod proč se dlouhodobě věnovat affiliate marketingu. Jak partneři propagují Natočil jsem pro vás 3 videoukázky, jak vás můžou affiliate partneři propagovat. Jde hlavně o obsahovou formu propagace. Možností je samozřejmě mnohem, mnohem víc. 1. příklad (recenze) Detailní recenze produktů jednoho z TOP e-shopů s ketonovými dietami KetoMix. V tomto případě je to i velmi praktická ukázka hubnutí před a po. Co myslíte, má tento obsah potenciál přesvědčit nerozhodnuté zákazníky a přivést nové? 2. příklad (návody a inspirace) Propracovaný článek s tipy „jak na zplihlé vlasy”. Článek je na malém webu, ale nabízí velmi kvalitní obsah. Jedním z tipů jsou produkty z e-shopu. Co myslíte, jakou to má konverzi? Přesný čísla nemám, ale autorka článku mi téměř každý den hlásí „mám novou konverzi”. 3. příklad (srovnání) Nejrůznější žebříčky a srovnání jsou v současné době možná vůbec nejlepší affiliate články. Mám na mysli hlavně jejich konverzní výkon. Jak už jsem říkal, způsobů propagace je samozřejmě mnohem víc. Trošku více by vám to mohl objasnit můj další článek na magazínu o affilu. 6 typů affiliate projektů. Kdo na affiliate marketingu vydělává? Zákazník, který nakupuje zboží nebo služby právě pomocí aktivity affiliate partnerů. Affiliate partner, který dělá aktivity, pomocí kterých doporučuje produkty inzerenta a získává za to provizi. Inzerent, který právě prodává své služby nebo produkty pomocí affiliate partnerů. Affiliate marketing je tedy proces, který toto všechno spojuje dohromady. Jednoduše řečeno: Zákazník hledá informace nebo řešení svého problému. To najde na stránkách affiliate partnera (nebo v jeho skupině na Facebooku nebo v jeho e-mailu) a proklikne se tam do do e-shopu, kde nakoupí. A partner získá díky tomu provizi. Affiliate marketing z pohledu zákazníka V drtivé většině případů zákazník vůbec netuší, že si zboží nakoupil přes aktivitu affiliate partnera. Zákazník zkrátka „někde“ proklikl affiliate odkaz a nakoupil produkt. Mohl to udělat třeba na recenzním webu, kde si přečetl recenzi na produkt, který si chce pořídit. Nebo hledal návod, jak vyřešit nějaký svůj problém, a našel ho na partnerském webu. Nebo proklikl affiliate reklamu na Facebooku. Příklad: Dejme tomu, že zákazník hledá tipy na levné letenky. Začne hledat na internetu a vyskočí na něj několik článků s tipy, jak si pořídit letenky výhodněji. Přečte si článek a klikne na odkaz, který doporučuje levného prodejce letenek. A tam nakoupí. Podrobněji to vysvětluji na videu: Software pro affiliate marketing Pro fungování affiliate marketingu je potřeba software, který celý proces zajišťuje. Tento software poskytuje partnerům speciální affiliate linky, pomocí kterých odkazují do e-shopů nebo na služby. Tyto odkazy potom vkládají do svých článků, e-mailů nebo třeba rovnou do reklam. Návštěvník potom proklikne tento odkaz a nakoupí v e-shopu. Software na pozadí vše zaznamená a zapíše partnerovi provizi. Příklad: Pokud třeba hledáte zajímavou audioknihu o podnikání, může vás inspirovat můj článek o audioknihách, které jsem si koupil a doporučuju je. Pokud se vám některá zalíbí, prokliknete se do e-shopu a taky tam objednáte, já z toho budu mít provizi. A ta se právě zapíše do software, který vše sleduje. Takovým softwarem je třeba Affilbox, který si můžete pronajmout. TIP: AffilBox používáme už cca 7 let. Čtěte naši recenzi AffilBoxu. Affiliate sítě mají většinou vlastní software. Nemá smysl si vyvíjet vlastní software, protože je potřeba si uvědomit, že najít toho správného programátora není jen o penězích, ale také o dalších požadavcích, které si dnešní kvalitní programátoři kladou. Inzerent To je právě podnikatel, který se rozhodl affiliate marketing zapojit do svého marketingového mixu. K propagaci a prodeji svých produktů využívá affiliate partnerů. Rozhodne, jakou provizi jim nabídne a jestli si affiliate program bude spravovat sám, nebo k tomu využije některou profesionální affiliate síť. Ve spolupráci s affiliate manažerem nastaví veškeré obchodní podmínky: výši provize (většinou procento z prodeje), podmínky propagace (co vše můžou partneři dělat), délku platnosti cookies, podmínky vyplácení provize (minimum a frekvenci vyplácení) a spoustu dalších věcí. Affiliate program Pokud tedy e-shop nebo autor vzdělávacích produktů zapojí do svého marketingu i affil, pak se říká, že má affiliate program. Nebo také můžete zaznamenat pojem affiliate kampaň. Většinou to znamená to samé. Spousta e-shopů a služeb mají své vlastní affiliate programy. Většinou na ně najdete odkaz v patičce e-shopu. Do programu se pak registrují partneři, kteří mají zájem propagovat služby inzerenta a získávat za to provizi. V Čechách máme skvělý affiliate katalog, kde najdete spoustu affiliate programů a jejich základní popis. Affiliate síť Je to vlastně více affiliate programů na jednom místě. Partner se tady může pouze zaregistrovat do affiliate sítě a tam hned uvidí nabídku všech affilite programů, které může propagovat. Za sítí jsou většinou profesionálové, kteří neustále vylepšují samotnou správu affiliate programu. A pro inzerenta je to také výhodné. Nemusí se téměř o nic starat. Veškerou správu a propagaci programu za něj většinou udělá affiliate síť. Affiliate sítě v Čechách: eHub VIVnetworks (CJ) Affial Affiliate Port eSpolupráce Vše má samozřejmě své výhody i nevýhody. Mrkněte na naše srovnání vlastního affiliate programu vs. programu v aff. síti. Provize Provize v affiliate marketingu představuje odměnu za zprostředkování nákupu prostřednictvím affiliate partnera. Vyplácí ji inzerent a její výše je různá. Já vždy říkám, že provize by měla být tak vysoká, aby se to všem stranám (inzerent, správce i partner) dlouhodobě vyplatilo. To slovo dlouhodobě je tady zásadní. Často se totiž stává, že inzerent s affiliate marketingem začne prodávat své produkty a v momentě, když už má svůj podíl na trhu, usoudí, že už pro něj není zajímavé se „dělit“ o zisky s partnery, a affiliate program ukončí. Provize se vyplácí až z hotových a zaplacených objednávek. Z toho vyplývá, že affiliate marketing inzerenta téměř nic nestojí. Platí až v momentě, kdy má zaplacenou objednávku. To je obrovský rozdíl třeba oproti placeným reklamám, které musíte zaplatit v momentě jejich realizace, a nemáte jistotu, že přinesou zisk. Výše provize, atraktivní podmínky, silný a konverzní produkt… To je všechno fajn a potřeba, ale výsledky dělají partneři. Bez nich nebude affiliate marketing fungovat. Tady je detailní návod jak nastavit výši provize pro affiliate. Affiliate partner Partnerem může být kdokoli, kdo dokáže oslovit potenciální zákazníky. Pokud se rozhodnete být partnerem u nějakého affiliate programu, máte jenom jeden hlavní úkol: Přivádět návštěvnost na prodejní stránku nebo do konverzního funnelu inzerenta. Jinými slovy… Doporučovat produkt. To je všechno. Nemusíte řešit nic dalšího. Nemusíte řešit výrobu produktu, péči o zákazníky, logistiku a spoustu dalších věcí, které jsou v mnoha jiných podnikáních na denním pořádku. Partner si tedy vybere affiliate program a začne doporučovat produkt. A výsledky svých aktivit vidí právě v rozhraní affiliate softwaru. Nejlepší na tom všem je, že partnerem se může stát kdokoli. Může to být někdo, kdo vlastní skupinu na Facebooku a tam dává cestovatelské tipy. Může občas sdílet tipy na levné letenky. Může to být někdo, kdo miluje ekologii a baví ho o tom psát. A tak si založí blog, kam píše recenze z e-shopu s ekologickými výrobky. Nebo v mém případě blog o cestování s studiu jazyků. Může to být někdo, kdo vlastní databázi e-mailových kontaktů, kterým může posílat zajímavé tipy na produkty a programy. Může to být ale i někdo, kdo prostě chce jenom začít vydělávat peníze online. Affiliate marketing je z mého pohledu jedna z nejlepších možností jak začít. TIP: Vybudujte si vlastní affiliate projekt pomocí Affiliate Výzvy Sám jsem před léty začínal na affiliate marketingu, který mi otevřel neuvěřitelné možnosti.
Neustále narážím na zprávy a články, ve kterých se tvrdí, že rok 2014 bude rokem velkého rozvoje affiliate marketingu v České republice. Kdybych podobná tvrzení neslýchával i v minulých letech, tak bych tomu snad aspoň trochu věřil. Nechci psát, že se aff
projít na článekPřipravil jsem pro vás infografiku, která se věnuje otázce Jak vydělávat peníze na internetu affiliate marketingem. Je v ní několik statistik a také postup, který je jedním z nejefektivnějších postupů vydělávání peněz na internetu affiliate marketingem dn
projít na článekŘíká vám něco pojem affiliate marketing? Pokud ne, rád vám jej přiblížím. Jedná se o poměrně zajímavý marketingový kanál, který hojně funguje spíše v západních zemích. Je to vlastně propagace výrobků či služeb na bázi provize. Pokud si program zřídíte, dá
projít na článek22.2.2014 proběhl svátek všech WP uživatelů i programátorů WordPress WordCamp Praha 2014. I já jsem přispěl svojí přednáškou, kde jsem se pokusil popsat affiliate marketing na WordPressu z několika různých pohledů. Jak to na akci vypadalo se můžete podív
projít na článek1. Affiliate Summit pod záštitou 21. Affiliate konference 18.5.2023 v Praze Cílem setkání je propojit blíže tyto dva světy, Partnerů a Inzerentů k zvýšení objemu obratu v
projít na článek