Aktuální vývoj elektromobility v Česku

Podle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo v České republice ke dni 31. března 2023 v České republice registrováno 15 984 osobních bateriových elektrických vozidel (BEV kat. M1). Během prvního kvartálu se jejich počet zvýšil o 1 788, čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla (448), následoval Volkswagen (232) a Škoda (222). Celkem 3 822 osobních BEV bylo registrováno jako ojetých, tj. 23,9 % (pozn. v hl. m. Praze 22,5 %, v ostatních krajích 24,8 %), 12 226 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 76,5 % (pozn. v hl. m. Praze 82,9 %, v ostatních krajích 75,2 %). Průměrné stáří osobního vozidlového parku v České republice bylo 16,00 let, v případě osobních bateriových vozidel pak 3,03 let. Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 25 778 BEV: 8 568 kat. L, 15 984 kat. M1, 147 kat. M3, 1 034 kat. N1, 3 kat. N2, 12 kat. N3 a 30 BEV zařazených jako ostatní. Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky: Kategorie L: HECHT (2 487), AKUMOTO (510), SUPER SOCO (428) Kategorie M1: ŠKODA (3 266), TESLA (2 413), VOLKSWAGEN (1 927) Kategorie M3: SOR (68), ŠKODA (42), SOLARIS (24) Kategorie N1: ALKE (137), NISSAN (116), RENAULT (112) Kategorie N2: FORD (2), FIAT (1) Kategorie N3: VOLVO (6), FRAMO (3), MERCEDES-BENZ (2) Česká republika skončila v prvním kvartálu v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,37 % před Slovenskem na předposledním místě – viz tisková zpráva Q1 2023: V EU se meziročně prodalo o 43 % více elektromobilů. Jak je na tom Česko? „I přes ne zcela lichotivé evropské srovnání jezdí po českých silnicích již téměř 16 tisíc osobních bateriových elektromobilů, k dispozici mají přibližně 3 650 veřejných dobíjecích bodů, z nichž 72 % slouží pro pomalé AC dobíjení, 23 % pak pro rychlejší DC dobíjení a 5 % pak tvoří ultra rychlé dobíjecí body s výkonem 150+ kW, kterých je v Česku 153. Přibližně čtvrtina elektromobilů byla registrovaná jako ojetých, tzn. s opakovanou registrací. Z celkem 3 822 těchto ojetin bylo 43 % registrováno na osoby a 57 % na firmy, nejvíce ojetých vozidel bylo evidováno u značek Tesla (776), BMW (715) a Fiat (473). U nově registrovaných vozidel je pouze 17 % z nich registrováno na osoby a 83 % na firmy, nejvyšší počet vozidel pouze s jednou registrací evidovala Škoda (3 185), Tesla (1 637) a Volkswagen (1 539). Nejoblíbenější značkou elektromobilů mezi soukromými osobami byla s 622 vozidly Tesla, před Škodou (432) a BMW (391), mezi firemní klientelou pak Škoda (2 829), Tesla (1 791) a Volkswagen (1 563),“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Nejvyšší podíl ojetých elektromobilů v Královéhradeckém a Zlínském kraji Téměř 40 % osobních elektromobilů bylo registrováno v hl. m. Praze, kde byl ze všech krajů také nejvyšší podíl firemních registrací (83 %). Naopak nejvyšší podíl BEV v soukromém vlastnictví byl evidován v Libereckém kraji (35 %). Nejvyšší podíl nových elektromobilů, tzn. vozidel pouze s jednou registrací, byl evidován ve Středočeském kraji (80 %), nejvyšší podíl ojetých elektromobilů, tzn. vozidel s opakovanou registrací, byl evidován v Královéhradeckém a Zlínském kraji (shodně 31 %). Plug-in hybridy a vozidla s vodíkovým palivovým článkem K 31. březnu 2023 bylo v České republice registrováno 9 762 osobních plug-in hybridních vozidel (PHEV kat. M1). Během prvního kvartálu se jejich počet zvýšil o 1 311. Nejvíce byla s 22% podílem zastoupena značka Škoda (2 163), před Mercedes-Benz (1 296), BMW (1 262), Volvo (884), Mitsubishi (654) a Hyundai (619). Celkem 1 339 osobních PHEV bylo registrováno jako ojetých, tj. 13,7 %, 7 735 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 79,2 %. Přes 47 % osobních plug-in hybridů bylo registrováno v hl. m. Praze (4 615), následuje kraj Středočeský (1 335), Jihomoravský (723), Moravskoslezský (542), Královéhradecký (373) a další. Ke stejnému datu bylo v Česku registrováno 14 osobních vozidel s vodíkovým palivovým článkem, během prvního kvartálu letošního roku přibyla 2 vozidla. Z uvedeného počtu bylo 11 značky Toyota a 3 Hyundai. Celkem 10 vozidel je registrováno v hl. m. Praze, dvě v Moravskoslezském kraji a po jednom pak ve Středočeském a Karlovarském kraji. Mezi elektrická vozidla jsou zařazena: bateriová elektrická (BEV), kterých bylo v České republice napříč všemi kategoriemi registrováno 25 778, plug-in hybridní (PHEV), 9 762 registrací kategorie M1, s vodíkovým palivovým článkem (FCEV), 14 registrací kategorie M1. Celkem tak bylo v České republice registrováno 35 554 elektrických vozidel, přičemž 35 540 z nich bylo s externím dobíjením. The post Aktuální vývoj elektromobility v Česku appeared first on Smart Energy Forum 2024.

projít na článek

Psychomotorický vývoj dítěte

Psychomotorický vývoj dítěte je složitý a ucelený proces, který zahrnuje mnoho složek, jako například hrubou motoriku, kam patří mimo jiné otáčení se z bříška na záda, lezení po čtyřech, postavování se, chůze. Dále pak jemnou motoriku, kam řadíme předevší

projít na článek

Aktuální vývoj fotovoltaiky v Česku

Podle  aktuálních údajů provozovatelů 3 distribučních sítí (ČEZ Distribuce, EG.D a PRE Distribuce) bylo v České republice bylo za první pololetí roku 2023 instalováno více než 45 000 nových fotovoltaických elektráren (FVE) o celkovém výkonu 487 MWp. Počet

projít na článek

Problém státem hrazené rehabilitační péče a další potíže současné fyzioterapie v Česku

The post Problém státem hrazené rehabilitační péče a další potíže současné fyzioterapie v Česku appeared first on Tereza Dvořáková.

projít na článek

Progesteron

Jako pohlavní hormony se označují některé hormony steroidní povahy, zodpovědné za vznik některých primárních či sekundárních pohlavních znaků. Lidské pohlavní hormony zodpovídají za správný vývoj a funkci pohlavních orgánů, vývoj specifických sekundárních

projít na článek

Pár grafů o vývoji JČÚS

Následující graf znázorňuje kolik bylo vydaných povolenek v jednotlivých letech. Také je zde vydět vývoj ceny kapra za kg, která je proplácena JČÚS jednotlivým organizacím za jeho vysazení do revíru. Následující graf ukazuje vývoj vysazovaných a ulovenýc

projít na článek