Analýza: Medializace stran alídrů kandidátek před volbami do Evropského parlamentu

Ze všech zmínek o formacích kandidujících do Evropského parlamentu si poslední měsíc před volbami ukrojilo celou čtvrtinu hnutí ANO (25 %). Těžilo v médiích hlavně z toho, že je hlavním opozičním hlasem proti vládě, proti které se hlasitě vymezovalo na půdě sněmovny i mimo ní. S kritikou vládní agendy souvisely také nedávné vrcholy publicity (22. května v souvislosti s tzv. insolvenčním zákonem a 29. května ve spojení s důchodovou reformou). Hnutí ANO na ně patrně zamýšlelo navázat ve čtvrtek den před volbami, kdy se na jeho popud měla mimořádně sejít sněmovna k tématu migrace.Značku ANO si média spojují především s osobností Andreje Babiše, který měl 2,5krát větší publicitu než lídryně eurokandidátky Klára Dostálová. Ve srovnání s dalšími lídry se umístila až na 4. příčce za trojlístkem Vondra-Konečná-Nerudová.Až páté místo koalice SPOLU (10 %) je na první pohled překvapivé, má nicméně dobré důvody. Značka SPOLU se v médiích omezuje zpravidla jen na kontext evropských voleb a v každodenním politickém provozu se „rozpadá“ na jednotlivé strany: ODS, TOP 09 a KDU-ČSL. Výsledná proporce mezi značkami ANO a SPOLU začíná zpravidla na poměru 2:1 (př. CNN Prima News), respektive 3:1 (př. ČT24) a u řady vlivných titulů se blíží poměru 4:1 (př. TV Nova, Blesk.cz). Skromnější publicitu brandu SPOLU nicméně kompenzovalo prvenství Alexandra Vondry mezi lídry eurokandidátek. Politik ODS si zjednal přístup především do tisku (71 %) a online médií (20 %), v televizi a rozhlase se mu naopak dařilo podprůměrně.Solidní druhé místo obsadila značka STAN (19 %). Lídryně kandidátky Danuše Nerudová na sebe strhla poslední měsíc před volbami téměř stejnou pozornost médií jako šéf strany Vít Rakušan a vynikla zejména v TV vysílání (15 %). Jan Farský, „dvojka“ Starostů a Osobností pro Evropu, měl oproti ní jen čtvrtinovou publicitu.V pořadí třetí Piráti byli v médiích zastoupeni ministerským tandenem Lipavský-Bartoš, nicméně jejich volební lídr Marcel Kolaja následoval s nevelkým odstupem hned po nich. Byl nadstandardně zastoupen v rádiu (18 %), v kterémžto ohledu jej předčila pouze Johanna Nejedlová (Zelení).Poslední formací, která si připsala větší objem publicity (i mediální dopad) než značka SPOLU, byla koalice SPD a Trikolóry. Její lídr Petr Mach se umístil na 6. místě po Marcelu Kolajovi a před Filipem Turkem. Do titulků se příliš neprosazoval, upozornil na sebe například návrhem zrušit migrační pakt skrze směrnici o dětských plenách. V politických rubrikách se SPD vyskytovala často v blízkosti ANO – společně například rozporovaly korespondenční volbu.V pořadí šestou koalici Stačilo! v médiích výrazně „táhla“ europoslankyně Kateřina Konečná, která byla druhým nejviditelnějším lídrem z evropských kandidátek hned po Alexandru Vondrovi. Výmluvná byla v neposlední řadě statistika celostátních tiskových stran, na kterých se koalice Stačilo! objevila 13krát, zatímco SPOLU jen 10krát.Z dalších subjektů se SOCDEM umístila před koalicí Motoristů & Přísahy, nicméně v pořadí jedniček kandidátek to bylo naopak a Filip Turek zde předčil Lubomíra Zaorálka. Čelní desítku monitorovaných značek uzavírali Svobodní a Zelení. Lídr Svobodných Libor Vondráček se opíral o publicitu na CNN Prima News, Johanna Nejedlová (Zelená) zaznamenala relativní prvenství v rozhlase (24 %), a to díky předvolebním spotům v rámci její jinak malé publicity. Mediatypy, TOP Média, titulní strany a hlavní TV zpravodajství Na online média se nejčastěji spoléhala koalice SPOLU (69 %), stejně jako formace Stačilo! (68 %), která se pro změnu méně než ostatní prosazovala v televizi (7 %). V publicitě kandidátek a jejich lídrů se na prvním místě až na výjimky etabloval kanál CNN Prima News, který díky četným zpravodajským a diskusním formátům aspiruje na hlavní politický TV kanál. Ve druhém sledu se do statistik výrazně propisovaly krátké zpravodajské vstupy a od poslední květnové dekády také předvolební spoty na stanicích Českého rozhlasu. Veřejnoprávní misi ztělesňovaly jmenovitě stanice ČRo Plus (př. 1. místo u Pirátů) a kanál ČT24 figurující na 3. místě mezi TOP médii u celého vedoucího kvarteta (ANO, STAN, Piráti) a stejně tak u koalice SPOLU.V hlavním TV zpravodajství (Prima 18:55, ČT1 19:00, TV Nova 19:30) dominovalo trio ANO (106krát), STAN (101krát) a Piráti (100krát). Na celostátní tiskové straně se prosazovala totožná sestava, pouze STAN (25krát) přeskočil ANO (23krát) a Piráti byli opět třetí (20krát).Zpracoval: Jan Jüptner, Ph.D. 

projít na článek

Ovlivňovat věci zvenku je pohodlnější, ale jako političky můžeme změnit víc

Příběhy dvou kandidátek do Evropského parlamentu, které se rozhodly opustit občanský sektor

projít na článek

Výbor se zabýval iniciativou za posílení postavení žen v českých médiích

V úterý 19. září 2023 jednal Výbor pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice a rozhodovacích pozicích (dále jen „Výbor“) při Radě vlády pro rovnost žen a mužů. Jednalo se o druhé zasedání v tomto roce. Jitka Adamčíková a M

projít na článek

Práce policie v době voleb do europarlamentu vyjde na 23 milionů korun. Posílené bude hlavně hlídkování

Náklady na činnost policie při zajišťování bezpečnosti červnových voleb do Evropského parlamentu (EP) vyčíslilo ministerstvo vnitra na téměř 23,2 milionu korun. Vyplývá to z materiálu, ve kterém ve středu vláda v souvislosti s volbami rozhodla o navýšení

projít na článek

Kubáček: Mocenský vliv v Evropském parlamentu má Vondra. Babiš je jen v herecké roli

Co se týče mocenského vlivu, vyhrál volby do Evropského parlamentu Alexandr Vondra (ODS). V pořadu K věci na CNN Prima NEWS to řekl politolog Jan Kubáček. Andrej Babiš (ANO) podle něj může slavit na domácí politické scéně, ale v...

projít na článek

Bidenovy velmi nejisté vyhlídky 

Jak si američtí prezidentští kandidáti vedou půl roku před volbami

projít na článek