Banjo a já jak šel život

Když mi bylo 15 let, na chmelové brigádě, viděl jsem jak holky letí na banjo. Já jsem hrál na kytaru a nic. Řekl jsem si, že až zbohatnu, tak si koupím banjo a taky půjdu do cukrárny a dám si na co mám chuť.  Po sametové revoluci jsem začal podnikat a v roce 2010 jsem si koupil čtyřstrunné banjo Aria. Po padesáti létech hraní na kytaru to nebyl problém.  Akorát nebylo s kým hrát, dixielandy nějak zmizely. Na Internetu jsem našel banjo školu Martina Žáka, akorát odmítal čtyřstrunné hráče. Tak jsem si koupil od něj pětistrunu Rover RB 20 Open Back. Byl jsem u Martina na dvou školách v Horní Světlé (140 km) v 2014 a 2015. Jednak jsem se tam toho moc nenaučil a pak clawhammer skoro nikdo nehraje. Řekl jsem si, že přepnu na bluegrass, což je s Open Backem možné. Clawhammer je krásný. Má to rytmus a dá se při tom i tancovat rock´n ´roll.  Krásně to zní samo např. Debbie McClathy a nebo ještě lépe s kytarou, např. GranPa Jones, Annie and Mac, Cathy Fink. Chtěl jsem si s tím svým krásným stylem clawhammer zahrát někde na jam sessionu. Chyba! Všichni mastí bluegrass. Jo tak to vzdávám a přesunuji se do bluegrassu. Akorát je to úplně jiná opera. Bluegrassový muzikant u toho nemůže zpívat, neboť mužský mozek nemůže zvládnout multitasking (pravá ruka rolly a tlačit prsteníkem na blánu, levá ruka akordy a různé kotrmelce, noha dupe rytmus, obličej zpěv a úsměv). Šel jsem v 2015 na jam v Praze v Chodské. 11 muzikantů v malé místnosti hrálo naplno ďábelskou rychlostí. Všichni (mimo mně) hráli jako o život, po hodině jsem víceméně utekl pryč. Kontaktoval jsem emailem několik pražských jamů, ani mi neodpověděli, asi jsou sami se sebou spokojeni. Gigant českého banja Jan Bican mi řekl:Jeď na dílnu k Jindrovi, to Tě postrčí dopředu! Tělocvična ve škole V Malých Svatoňovicích uprostřed Petr Brandejs Jindra Hylmar mně laskavě přijal mezi začátečníky banjo bluegrass do své 20. Bluegrassové dílny v Malých Svatoňovicích 18. října 2015.  Bylo tam 120 muzikantů a zpěváků. Třídenní šílenství. Něco jako setkání Harley Davison klubu (kdo má víc chromovaný výfuk?). 30 banjistů. 29 banj nad 50 tis Kč. Jedno banjo Open back za 6 tis Kč Čína (moje). Někteří účastníci měli snad pozlacené přelaďovací knoflíky a dost tam s nimi machrovali. I ve skupině 10 začátečníků jsem byl za blbce. Nicméně to byl úžasný zážitek, pěkně mně to nakoplo: Takhle dál už ne!  Jindrova dílna se uzavírala v neděli 18.10.2015 společnou hrou všech účastníků v tělocvičně, před obědem. 130 muzikantů dovede vytvořit v akusticky neupravené místnosti  absolutní zvuk. Akustickým tlumicím materiálem byli jen hráči. Technicky se v akustice počítá jeden člověk jako 0,75m2 tlumicího materiálu. Na závěr přišlo ovšem něco. Žáci ze třídy Zpěv zazpívali Santa Lucia, za absolutního ticha všech zúčastněných. Asi desetihlas zněl jako mniši v kostele, ani jedno oko nezůstalo suché!  6.11.2015 Banjisti mi řekli: Musíš si, vole, najít učitele 1:1 Jo našel jsem si v Praze učitele, ale on mně učil sóla bluegrassu a mně by stačily jen doprovody. Po roce jsem toho nechal. 20.8.2016 Hustopeče Letní škola bluegrassu. 5 dní šílenství. Pěkně jsem se tam rozehrál i rozezpíval. Začátečníkem tam rozumí banjistu, který zahraje Cripple Creek rychlostí 100 a vyšší. Naučil jsem se stříhat si nehty až k masu manikurními kleštičkami (nůžkami by si člověk ustřihl maso). 16.12.2016 jsem s počítačem zahrál ten pitomý Cripple Creek rychlostí 100 BPM. Můžu být připuštěn příští rok do Hustopečí. Asi nemám talent, hraji denně  a víceméně rok stojím na místě. Prý to přijde samo, čekám. 21. května 2017. Multiinstrumentalista Ondra Kozák www.atamusic.eu mně vylákal do Rejvízu (270 km z Prahy).  Škola  byla logisticky dokonalá, pořádek a disciplína. Lektor Richard Ciferský povídal: Banjo máš v pořádku. Netrap se, hraj pro radost!“ Bylo nás tam hodně, hlavně houslisti a houslistky. S přibývající dobou večerního jamu ubývalo bluegrassu a ve 3. ráno už jeli už hlavně houslisti s Ej od Bůchlová větr vějé. 13. až 19. srpna 2017 byla v Hustopečích Letní škola bluegrassu. V sekci banjo nás bylo 17. Větší hluk jsem ještě nezažil, snad u výfuku tryskového letadla. Hráli jsme do úplného vyčerpání. Byla to nádhera. Všichni jeli naplno, což v paneláku doma nemohou. Pod vedením lektora Sváti Kotase jsme ještě nacvičovali sborku a rozborku, včetně výměny blány (banja).  Sam (šéf) je první zprava 7.3.2017 Po Facebooku mně pozvali na jam.  Počet účastníků 16.  Vedoucí: [email protected]. Ukázalo se, že je to ta stejná parta z bývalé Chodské. Všichni hráli a zpívali jako o život, neustále přehazovali kapodastry.  Po čase se v pozvánce na jam se objevila formulace: Zveme i nesólující držitele nástrojů.  Pochopil jsem, už tam nechodím.  Rozhodl jsem se, že od 1.1.2019 budu zase clawhammer.   31.3.2019 Udělal jsem třetí pokus naučit se motor clawhammeru od Martina Žáka v jarní škole banja v Horní Světlé. Nepovedlo se to. Po jednom dni jsem jel raději domů. Už do žádné školy nejedu. Angličtinu se člověk taky nenaučí ve třídě 14 žáků. V U.S.A., kde je velký banjový trh, může Peter Wernick pořádat Slow jamy pro nedokonalé hráče. V ČR to nefunguje, je to otázka peněz, málo účastníků.  Ostatně ani lektoři nemají trpělivost s nedokonalými hráči. Do škol pro začátečníky se hlásí bývalá 1. liga a ti tam pak machrují a celé se to zvrhne. Dřív jsem si chtěl jen tak zasportovat, zahrát volejbal. U nás ve škole hráli. Akorát tam zas byli ti veteráni z 1. ligy a když jsem zkazil podání tak mi sprostě nadávali. Tak jsem to vzdal. U těch banjo škol je to to samé, nejhorší  je, když vám veřejně nadává lektor.   S banjem na jam #xe0e4; S banjem na jam - etudy Sestavil jsem takovou ebook učebnici pro bluegrass banjo. Vychází z Bill Evanse Banjo for Dummies a Cheat List Banjo UK, cvičí podle Bradley Lairda, Alana Munde a Georga Hohwalda a pomáhá si s mým nejoblíbenějším Rickem McKeonem. Jam sessiony od Pete Wernicka. Přeložil jsem to do češtiny a hodně jsem připsal, beru to vážně.  Jen holý text má 49 stran a 2,5MB a je zde ke stažení S banjem na Jam. Jsou k tomu ještě ukázky, cvičení na mp3, je jich 32MB, což se sem se nevejde. Můžu vám je poslat přes úschovnu. Když se vymete všechna omáčka (která mi dala hodně práce), tak zůstanou jen noty, tedy cvičení etudy. Má to 33 stran 1,9 MB S banjem na Jam_etudy. Ještě je k tomu 31 MB cvičných souborů na mp3. Banjová komunita Přečetl jsem úplně všechno na www.bgcz.net a našel jsem tam veselé věty, jak si banjisti nastavují zrcadlo: Každej s kým se potkám mi tvrdí, že banjisté jsou zvláštní druh lidí, tzv. mimozemšťané. Banjisti jsou zvláštní tím, že hrají na banjo. Normální člověk by na takový nástroj nehrál. Jinak (mezi náma banjistama) prostě nám jenom všichni závidí, že můžeme celou skladbu hrát tolik tónů a že jsme hlasitější nez oni. Banjisti jsou sví, stejně jako basáci, kytaristi. Jsou drobet ulítlí, protože na banjo nemůže hrát normální člověk. Normální člověk totiž nevydrží hrát jeden roll s metronomem úplně do zblbnutí. Banjisti v kapele vytváří takovou humornou složku. Lidi nechápou jak se na to dá vůbec hrát. Osobně si myslím, že na naučenie sa hrať na banjo nestačí “ani”, a už vôbec “iba” Scruggs. Ak by som dnes začínal odznova určite by som začal clawhamerom a pri trojprstej až ak tak končil. Každopádne ale je pravda pravdúca,  že začať od melodiky, či single stringu je vlastne začať od chvosta a určite slepá ulička. A tak isto, že pre trojprstú je základ určite Scruggs. Banjo je psycho nástroj. Vezmi si spôsob ako sa naň hrá, ktorý sa dosť značne odlišuje od spôsobov hrania na ostatné „kultivované“ nástroje. Všimni si, že keď niekde hrá skupinka muzikantov každý si v prvom rade všimne a prstom začne ukazovať vždy na banjistu a jeho jednak smiešne pôsobiaci nástroj (fúzia bicích a gitary naviac s jednou strunou začínajúc nelogicky kdesi v strede hmatníka), a hlavne pre laika absolútne nepochopiteľný spôsob hrania ktorý má v sebe čosi psychicky narušené. Čiže ak sa na to pozrieš z tejto stránky a všimneš si naviac tvárenie sa väčšiny banjistov pri hraní, zistíš, že hrať na banjo môže úspešne asi skutočne jedine potencionálny psychopat. Najskôr sa treba snažiť pochopiť ľudí čo tú hudbu začali hrať a prečo ju začali hrať. Tak vzniká predpoklad, že porozumieš aj samotnej hudbe a to je prvý krok k úspešnému hraniu tejto muziky. Laws of Brainjo Osvícení Satory Padesát let jógy čekám na osvícení (Satory). Teď najednou přišlo a ještě na banjo. Dočetl jsem knihu Joshuy Turknetta a jsem v šoku. Všechno, co jsem dosud dělal bylo blbě. Všechny pedagogické systémy (i banja) byly uhozené. Škoda, že jsem tu jeho knihu The Immutable Laws of Brainjo nečetl před padesáti léty. Můj život by byl jiný a snazší. Žádné narážení do zdi.  Knížku jsem přeložil do češtiny, aby jste taky mohli žít jinak. Je to hodně volný překlad. Je to úžasné dílo na Nobelovu cenu. Je to jiný svět. Užijte si to. Ukázalo se, že by někomu lépe vyhovovala verze A5 v pdf pro tablet 10´. Konečně mně někdo naučil clawhammer motor.  Víceméně náhodou při youtubovém hledání výměny strun jsem na něj narazil. Obchodní ředitel výrobce banj Deering, Barry Hunn. Je zde v části Clawhammer lektoři. Zázrak ve 3 lekcích. Teď už jen cvičit zvýšení rychlosti. Paměť textů, sledu akordů a sól se mi nezlepší. Už nechci být mistrem světa. The post Banjo a já – jak šel život first appeared on Karel Hyndrák.

projít na článek

Tabulatury pro banjo clawhammer vGPX

Tabulatury napsané v GUITAR PRO 6 _.gpx Tabulatura Sloop John B.

projít na článek

Postavím si banjo svépomocí

Není to úplně nejlepší nápad. Proč?Nákup součástek na Open Back 11´by přišel na 12.658 Kč.V případě, že si nedáte tonering a korpus si vyrobíte z plastového vodovodního potrubí vnějšího průměru 280mm (11´= 279,4mm) to dá jen 8.378 Kč. Nejlevnější sestava:

projít na článek

Psí život

The post Psí život first appeared on Nejlepší české vtipy.

projít na článek

To je život

The post To je život first appeared on Nejlepší české vtipy.

projít na článek

Život

The post Život first appeared on Nejlepší české vtipy.

projít na článek