Recitace básní je uměleckou disciplínou, která umožňuje žákům vyjádřit své emoce a interpretovat literární díla. Pro žáky sedmých tříd jsou čtyřslokové básničky ideální, protože nejsou příliš dlouhé a zároveň nabízejí dostatečný prostor pro vyjádření různých pocitů a nálad. V tomto článku vám představíme několik vhodných básní a tipy, jak je co nejlépe přednést. Můj přítel yeti Jiří Žáček Když byl Pepa ještě mladý Jaromír Nohavica David a Goliáš Jiří Voskovec a Jan Werich Ježek Emanuel Frynta Tipy pro úspěšnou recitaci Výběr básní pro recitaci Při výběru básní pro sedmou třídu je důležité zohlednit několik faktorů. Básně by měly být srozumitelné, ale zároveň by měly být žákům výzvou s možností se nad nimi zamyslet. Je vhodné vybírat básně, které se vztahují k jejich zájmům nebo zkušenostem, aby se s nimi mohli ztotožnit. Můj přítel yeti Jiří Žáček Jednou z básní, která je oblíbená pro svou tajemnou atmosféru a zajímavý příběh, je Můj přítel yeti od Jiřího Žáčka. Básnička vypráví o nočních návštěvách yetiho, což může v dětech vyvolat různé emoce od strachu po zvědavost. Text nabízí možnost zkoumat různé pocity a interpretace: Někdy mě v noci navštěvuje yeti.Ve dne se nikdy neodváží blíž.Bílá srst voní dalekými světy.Ty o něm nevíš, ty už dávno spíš. Přišel sem pěšky? Nebo přijel drahou?Možná jich světem bloudí mnohem víc.Prohlíží si tě, voňavou a vlahou,a potom teskně vyje na měsíc. Přechází bytem, rádio ho vzruší,z lampy má hrůzu. Už ho dobře znám.Mlčíme spolu v esperantu duší.Někdy mám pocit, že jsem to já sám. Někdy mě v noci navštěvuje yeti,můj přítel yeti u mě hledá skrýš.Vykouří se mnou dvě tři cigaretya zmizí do tmy. Co ty o něm víš… Když byl Pepa ještě mladý Jaromír Nohavica Další vhodnou básní je Když byl Pepa ještě mladý od Jaromíra Nohavici. Tato básnička je humorná a nabízí možnost pracovat s rytmem a tempem. Příběh o proměně Pepy díky radám strýčka Emila je zábavný a poučný: Když byl Pepa ještě mladý,nevěděl si s ničím rady.Chlastal pivo, jedl ovar,byl duševní polotovar. Na všechny se blbě tlemila pak jednou přišel Emil.Vzal si Pepu pěkně stranou:Pepo nemáš na vybranou, podívej se do zrcadla,toho špeku, toho sádla.Dále dodal tichým hlasem:Zaprvé je konec s masem. Přidává hned druhou radu:Jestli nechceš zůstat vzadu,jabko, rajče, žitný klíčektoť tvůj nový jídelníček. David a Goliáš Jiří Voskovec a Jan Werich Báseň David a Goliáš od Jiřího Voskovce a Jana Wericha je dalším skvělým příkladem básně vhodné pro recitaci žáků 7. třídy. Tato báseň je založena na biblickém příběhu a obsahuje prvky dramatu a napětí, což může být pro mladé recitátory velmi atraktivní: Lidi na lidi jsou jako saně,člověk na člověka jako kat.Podívejme se na ně, musíte naříkat.Obr do pidimužíka mydlí, domnívaje se, že vyhraje. Klidně seďme na židli, čtěme Bibli, tam to všechno je.Samuelova kniha nám povídá, jak na žida přišla veliká bída,jak ti bídní Filištíni válku vést nebyli líní,až potkali Davida. David šel do války volky, nevolky,z velké dálky nesl bratrům homolky.V pochodu se cvičil v hodu.Dal si pro strejčka Příhodu tři šutry do tobolky. Hej, hej, kam se valej.Vždyť jsou malej!Takhle Goliáš ho provokuje.David slušně salutuje. Když mu ale obr plivnul do očí,David se otočí, prakem zatočí.Když začínáš, no tak tu máš.Byl jsi velkej já měl kuráž. Ježek Emanuel Frynta Ježek od Emanuela Frynty je báseň, která je ideální pro recitaci díky svému hravému a lehce ironickému tónu. Tato básnička může být skvělým prostředkem pro žáky, aby si procvičili humor a nadsázku: Z ničeho nic nám zmizel ježek,čert ví, kam on mohl běžet.To znamená, že Anežka a jájsme tedy bez ježka. Útěk byl zřejmě bleskový,já mu jich nandám, ježkovi!Zmizí a člověk zameškákdeco, a čeká na ježka. No, ty jich ale schytáš ježku,mělo by se jít pro Anežku.Ta ovšem o tom ježkovi,už asi taky těžko ví. Myslím, že počínaje dneškem,už se s ním neshledáme, s ježkem.Ta příhoda se očím znalce,může zdát vycucaná z palce. Tipy pro úspěšnou recitaci Správný přednes básně vyžaduje více než jen mechanické odříkání textu. Zde je několik tipů, které mohou žákům pomoci vylepšit jejich recitační dovednosti: Porozumění textu: Před recitací je důležité, aby žáci textu porozuměli. Měli by se zamyslet nad významem jednotlivých slov a celkovým sdělením básně. Výslovnost a intonace: Správná výslovnost a intonace jsou klíčové pro srozumitelnost a působivost přednesu. Žáci by měli dbát na správnou artikulaci a vhodné zdůraznění důležitých částí textu. Rytmus a tempo: Každá báseň má svůj vlastní rytmus a tempo. Je důležité, aby žáci toto tempo dodržovali a přizpůsobili mu svůj přednes. Gesta a mimika: Použití gest a mimiky může výrazně přispět k působivosti recitace. Žáci by měli používat gesta a mimiku, které podporují sdělení básně. Trénink: Pravidelný trénink je nezbytný pro zlepšení recitačních dovedností. Žáci by měli básně cvičit pravidelně, ideálně před zrcadlem nebo před rodinou či přáteli. The post Básničky 4 sloky pro 7. třídu: 4 tipy na básničky first appeared on Vzor-dopisu.cz.
Básničky jsou skvělým nástrojem k rozvíjení jazykových schopností a fantazie dětí. Pro žáky 5. třídy je důležité vybírat básničky, které jsou nejen zábavné, ale také poučné. Následující básničky, každá o pěti slokách, jsou ideální pro recitaci žáků 5. tří
projít na článekPřehled vlastností školních batohů Topgal REFORM 1. Školní aktovky BEBE (20 litrů, 1,180 kg, od 110 cm) pro 1. – 2. třídu pro nejmenší školáky jednokomorová aktovka pevné dno a pevná záda vnitřní organizér 1. třída ***** 2. třída ***** 3. tří
projít na článekCo říká zákon? Zákon praví, že od září 2022 budou mít domácnosti povinnost prokázat, že jejich kotel splňuje podmínky minimálně 3. emisní třídy. V opačném případě hrozí pokuty až 50 000 Kč. Prakticky už proto nebude možné kotle nižších emisních tříd provo
projít na článekNáměty malované na lahve, jak sami uvidíte, mohou být velmi různorodé. Techniku a postupy lze využít na různá témata. Velmi se hodí např. na námořnické lahve se vzkazem trosečníka na pustém ostrově atpJe to pěkná dekorace k pokojovým kytkám, vázička, skle
projít na článekPřes kopírák (také tzv. uhlový nebo karbonový papír) jde dobře kreslit a využít efektu rytí pomocí různých nástrojů, ale také jde zažehlovat! Technika je vhodná pro různý věk dětí a má mnoho variací a využití. Potřeby a pomůcky: tvrdá čtvrtka A5-A6 na zd
projít na článek