Každý nový 4k Ultra HD Blu-ray release je důvodem k oslavě, protože jeho příchod v naprosté většině případů znamená uvedení toho kterého filmu v doposud nejlepší dostupné kvalitě, jež v mnohém předčí i kvalitu projekce v kinech. To je pro UHD komunitu otřepaná fráze, ale asi je lepší začít pozitivně. Každý takový release totiž má i stinnou stránku, a tou je videofilní spekulace: Co kdyby film vyšel později? Nevypadal by lépe? Tj. až budou technologie zase o něco pokročilejší, až se studia naučí lépe pracovat s kompresí, až budou lépe zvládat HDR grading, prostě až bude produkční řetězec zase o něco vyspělejší? Máme se radovat, že zrovna teď vycházejí tituly jako Návrat do budoucnosti, Podraz, Pán prstenů, nebo cokoli dalšího, když by čistě teoreticky jejich přepisy mohly vypadat o chlup lépe, kdyby byly uvedeny o několik let později - a my tím pádem měli jejich s vysokou pravděpodobností poslední prezentaci v o něco kvalitnějším podání? Pokládat si takovou otázku je samozřejmě naprosto kontraproduktivní až hloupé, protože držet se její myšlenky, nevycházelo by nikdy nic. Kladu si ji naprosto výjimečně, a sice v kontextu warneráckého re-releasu Snyderova Batman v Superman, jehož uvedení na hranici pětiletého výročí 4k Ultra HD Blur-ay formátu je zajímavé přinejmenším ze dvou důvodů. Remasterovaný Batman v Superman vychází na UHDBD souběžně s “plnohodnotně Snyderovou” Ligou spravedlnosti (psal jsem o ní zeširoka pod tímto odkazem). Ačkoli je UHDčko osazeno češtinou, z nějakého záhadného důvodu ho nenajdete v oficiální české distribuci. Kdybych měl tipovat důvod, asi nebyl distributor schopen slíbit Warnerům dostatečné tržby, což sice zní uhozeně, když už disk češtinu má (on asi podědil jazykovou sadu z předchozího vydání), ale realita filmové distribuce umí být podivná. Nicméně v Česku se i tato nová edice sehnat dá, na Blu-shopu ji dovážím (objednat můžete pod tímto odkazem) a k podobnému kroku se pravděpodobně rozhodnou i některé z dalších obchodů. Tedy alespoň ty, které se snaží. Pojďme k oněm dvěma důvodům, proč je re-release zajímavý: 1) Jedná o IMAX verzi Na rozdíl od původní UHDBD edice je film prezentován s proměnným poměrem stran. Ty sekvence, které byly točeny na IMAX kamery, jsou na disku prezentovány v původním 1.43:1, což je pro IMAX nativní podoba (zbytek je v klasickém 2.40:1). Konkrétně se jedná o úvod, “knightmare” sekvenci, samotný střet superhdinů a epilog. Množství nových obrazových informací je v těchto pasážích ohromující, jak nejlépe ilustrují některé marketingové materiály IMAXu z dob kinopremiéry, kdy tato podoba filmu byla ke zhlédnutí exkluzivně právě ve velkoformátové variantě: Obraz se před divákem vertikálně rozevírá a nabízí podstatně širší zorné pole. Ačkoli by někomu mohl vadit pillarbox (pruhy po stranách), každá taková sekvence je díky 1.43:1 vizuálně bohatší, lépe v ní působí velkolepost scén, prostě vyhrály obě strany - Snyder film může prezentovat v jeho původní podobě, diváci dostanou z těch největších scén zase o něco více. Že se nejedná o bezmyšlenkovitou open-matte alternativu, dokazuje fakt, že Snyder svůj další DC Comics film v 1.43:1 točil rovnou kompletně, a tedy že mu tento na dnešní dobu neobvyklý formát zavoněl. Ostatně o poměrech stran Ligy spravedlnosti jsem toho psal až až. V kontextu BvS je důležité, že oproti předchozí edici se jedná o dramatický upgrade a už jen kvůli této změně se nová placka vyplatí. Po technické stránce je pak třeba dodat, že IMAX sekvence přinášejí podstatně lepší kresbu než ostatní na 35 mm kinofilm točené scény. Obraz je ostřejší, kontrastnější, prostý zrna, oproti kinofilmu vyloženě působí pevněji v kramflecích. Pokud chcete vidět manifestaci marketingového slibu křišťálově čistého obrazu, pusťte si IMAX scény z BvS. 2) Přepis je kompletně remasterovaný Jedním z mála bonusových materiálů na novém disku je audiokomentář Zacka Snydera, který zřejmě vznikl nedávno, neboť v něm režisér mluví mj. o natáčení Armády mrtvých a dotáčkách Ligy spravedlnosti. Snyder tu vypráví historku o tom, jak si jednoho dne BvS pustil na nějaké streamovací službě, aby zjistil, že se mu vůbec nelíbí barevný přednes prezentace, jež trpěla hlavně potlačením červených tónů. Tomuto nedostatku vděčíme za to, že režisér pravděpodobně zapsal znovuuvedení BvS do smluvního balíčku spolu s oněmi dotáčkami Ligy spravedlnosti a zabil tak dvě mouchy jednou ranou - dokončil film, od kterého musel před lety odejít a když už byl zpátky v DC vesmíru, vrátil se ke 4k zdrojovým materiálům Batman vs. Superman a pustil se do gradingu nového masteru. Nová edice BvS tedy není pouhým seamless branchingem IMAX scén do staré prezentace, nýbrž kompletně novým přepisem. Ten se vedle alternujícího poměru stran liší barevným přednesem, který by tentokrát měl díky Snyderovu dohledu absolutně odpovídat tvůrčímu záměru; a vzhledem k novému encodingu lze mluvit i o upgradu komprese. Na první pohled to vypadá, že větší přínos by mohl mít nový colour-grading. Jenže rozdíly oproti původní prezentaci jsou v tomto ohledu docela malé. Ano, pleťovky jsou přirozenější, barvy výraznější, ona červená je rozhodně sytější. U filmu, jehož hlavní hrdina má na hrudníků velké lesklé logo v rudých tónech, je to docela důležité. Nový grading je údernější, stejně jako jeho HDRko (které ale podle mě kapánek ztrácí v highlightech). Mnohem zajímavější je ale pohled na přepis z hlediska komprese. Není pixel jako pixel Batman v Superman na UHDBD vycházel v rané fázi formátu, kdy se studia s možnostmi Ultra HD prezentace teprve oťukávala - pokud mě paměť nešálí, jednalo se teprve o čtvrtý UHD titul Warnerů (po Lego příběhu, V srdci moře a Creedovi). V takové době se o postprodukčních řetězcích, které by naplno využívaly HDR, teprve mluvilo, tudíž se studia s prezentacemi v těchto formátech rvala po svém. Zrovna na BvS je vidět, že docela punkově. Když nemáte vyladěný postup barevného gradingu ani komprese následného masteru, mohou vyvstat problémy. U Snyderova filmu to znamenalo ono potlačení rudých odstínů, ale také horší přednes pleťovek, všeobecně přiškrcenější barevnou paletu, ne-zrovna-ideální (i když stále slušné) HDR a hlavně docela slabou kompresi, v jejímž důsledku obraz měknul, ztrácel schopnost ideálně definovat zrno a dokonce vykazoval drobné kompresní vady. V době uvedení si toho recenzenti nebyli schopni všimnout, protože neměli s čím srovnávat. Když vás po letech ježdění v octávce posadí do bavoráka, těžko při všem tom nadšení poznáte, že má rozhozenou geometrii. S UHDčky se to na začátku formátu mělo podobně - tvůrci nevěděli, co přesně z nich lze vyždímat a jak pracovat s HDR, uživatelé předtím filmy v podobné kvalitě nikdy neviděli a v mnoha případech ani neměli odpovídající reprodukční techniku. A když ano, percepci zkreslovalo třeba i nadšení z nových strojů. Stejně jako jakákoli jiná technologie, i Ultra HD Blu-ray nastupoval v ne zrovna ideální formě. Na jednu stranu jsme se tedy mohli těšit z prvních UHD titulů, na druhou stranu se nad jejich existencí vznášel dotaz, který jsem si položil na začátku: Jak by asi takový film vypadal, kdyby vyšel za rok, dva, pět? No a právě na to nám Batman vs Superman v “IMAX edici” odpovídá. Vedle drobných změn v colour gradingu a vedle HDRka, které je masterované na stejných 4000 nitů, je hlavní hvězdou nového transferu komprese. Na práci s ní je vidět, jak dramatickou proměnou encodéry za pět let existence formátu prošly. Oba disky jsou encódovány na velmi podobný datový tok. V původním verzi HEVC “teklo” v průměru rychlostí 54 405 kbps, datový tok nové edice je dokonce nižší: 52 441 kbps. Zvuk je na tom pak prakticky totožně (5 414 vs 5 415 kbps). Přestože v novém hávu video dostalo méně prostoru, vyčarovalo technicky mnohem kvalitnější prezentaci. Čerstvá verze BvS podstatně lépe definuje zrno, je ostřejší a ve své kresbě pevnější, o kompresní vady člověk nezavadí. Rozdíl je diametrální a viditelný i bez přímého srovnání. Předpokládal jsem, že budu kvalitu přepisů schopen rozseknout pouze při sledování na dvou televizorech najednou, ale skok je jasně zřetelný i “po paměti”. Je obdivuhodné, o kolik lépe BvS na novém disku vypadá a ještě obdivuhodnější, že Warneři prezentaci dokonce stlačili do nižšího datového toku. Ještě jednou - video vypadá lépe, i když je vlastně komprimováno více! Hotová magie. Dalo by se samozřejmě argumentovat tím, že rozdíl mezi oběma disky nemusí být dán pouze oněmi pěti lety mezi jejich uvedením. Mohlo se stát, že encoding první edice prostě někdo zmastil a její podoba tedy vůbec neodráží stav, ve kterém mastering Ultra HD Blu-rayů v roce 2016 byl. Pravda bude asi někde v půli cesty. Ale i tak se jedná o extrémně zajímavé srovnání. Re-edice budou vzácné Popravdě mi tahle myšlenka vrtala hlavou už dlouho. Zažili jsme to u DVDček, zažili jsme to u Bluček, zažíváme to u Ultra HD disků: Ačkoli jsou specifikace a limity formátů dané, softwary a produkční řetězce na pozadí jejich vzniku se stále zlepšují, stejně jako se posouvá vpřed záznamová a postprodukční technologie samotných filmů a do jisté míry i skenery a restaurační prace u děl starších, kde se analog musí digitalizovat. Navíc se zlepšují a zvětšují naše televizory. Ačkoli si tedy v pondělí říkáme, jak božsky ten disk s poslední nolanovkou vypadá, v pátek už se pozastavujeme nad kompresními vadami, protože se nám ve středu při pohledu na nějakou novinku posunul referenční práh. A tak dále. Jak říkám na začátku, rozhodně se nesnažím naznačit, že bychom teď za releasy neměli být vděční, že by měla studia některé katalogovky odkládat, nebo podobný blábol. Celé téma jsem otevřel čistě proto, že Batman vs Superman nabízí ojedinělé srovnání toho, jak dramaticky pokročila práce s HEVC za pět let existence 4k Ultra HD Blu-ray formátu. A nutno podotknout, že vzhledem ke skomírání fyzických nosičů je vysoce pravděpodobné, že takových srovnání v budoucnu moc nedostaneme - zatímco u Bluček byly re-releasy s novými mastery poměrně časté a obvyklé (zpravidla při příležitostech výročí apod.), u UHDček, která studia podporují už jen ze setrvačnosti, se bude jednat o ojedinělou záležitost. Diskuze k článkům se na Blu-space přesunuly přímo do diskuzního fóra. Své názory, komentáře, připomínky nebo cokoli k tomuto textu proto publikujte ve vlákně Batman vs. Superman vs. Pět let Ultra HD Blu-ray formátu .
Vývojářské studio Red Fly pracovalo na nové neoznámené hře s hlavní postavou Darth Maulem. Podle serveru GameInformer měla být tajuplná akční hra inspirována hrou Batman: Arkham Asylum. Příběh hry s krycím jménem Damage měl být ...
projít na článekV tomto článku si ukážeme jak pomocí programu PDFCreator pod windows sloučit větší počet souborů různých formátů do PDF souboru. Program je zcela zdarma a můžete ho stáhnout například ze slunečnice zde. Po kliknutí na odkaz stáhnout zdarma si program nain
projít na článekBalistické brýle RAIDER Bollé® Balistické brýle pro maximální ochranu, které se přizpůsobí vašim potřebám, díky snadno měnitelným sklům. Žlutá, kouřová a bílá - díky svému dvojitému chrániči a páskovému systému si vyberete verzi, která vám nejlépe vyh
projít na článekBalistické brýle RAIDER Bollé® Balistické brýle pro maximální ochranu, které se přizpůsobí vašim potřebám, díky snadno měnitelným sklům. Žlutá, kouřová a bílá - díky svému dvojitému chrániči a páskovému systému si vyberete verzi, která vám nejlépe vyh
projít na článek