Srovnávací tabulky Určitě jste se s nimi již setkali. Projevíte zájem o rekuperační jednotku a obchodní zástupce přispěchá s mnoha prohlášeními, že právě ta jejich jednotka je ta nejlepší. Pracovník marketingu ho předem vyzbrojí srovnávací tabulkou, kde podloží svá tvrzení „ověřenými“ fakty. Bohužel pro ty z Vás, kteří by potřebovali poradit a v problematice se příliš neorientují. Proč bohužel? Protože se velmi často srovnávají zařízení, která srovnávat vůbec nelze. Málokdo se orientuje v rozdílech mezi aktivní a pasivní rekuperací, málokdo ví, že větrací výkon má i parametr tlaku, že zpětné vracení vlhkosti má mnoho úskalí, že je rozdíl mezi akustickým výkonem a tlakem atd. Když se tohle pak dá všechno do nějakých tabulek a začne porovnávat, tak i při dobrém úmyslu prakticky nemůže vzniknout nic smysluplného. Abychom si takový srovnávací nesmysl lépe představili, podívejme se na tabulku, do které dáme osobní auto, nákladní auto, kombajn a koloběžku. Už Vám to začíná být jasné? Ovšem, jenže obchodní označení jednotek Vám tak jasně neprozradí, že například Luxan C 160 je koloběžka, Tajfen 300 R je osobní auto, Fukterron XT je náklaďák a Compo P je kombajn. Vám je předložena jen tabulka: Luxan C160 Tajfen 300 R Fukterron XT Compo P Rychlost 10 km/h 120 km/h 60 km/h 20 km/h Spotřeba 0 l/ 100 km 7 l/ 100 km 30 l/ 100 km 25 l/ 100 km Cena 1000 Kč 400 000 Kč 900 000 Kč 2 000 000 Kč Rychlost – asi si všichni umíme představit, co je rychlost. Co nám ale v tabulce říká? Koloběžka jede 10 km/h. Kdo na ní jede, kolik jezdec váží, jede se z kopce nebo do kopce? Nic takového se z tabulky nedozvíme. Kdyby nám to někdo v lepším případě pověděl a dokonce nám řekl pravdu, k čemu nám tento údaj vlastně ve srovnání rychlosti s ostatními bude dobrý? Spotřeba – spotřebované litry nafty na 100 ujetých km je také celkem přehledná a jasná informace. Vybírat jen podle názvu zboží kdo by nezaplesal nad 0 u koloběžky nebo 7 litry u automobilu. Je to ale opravdu tak? Skutečně je koloběžka perpetuum mobile pohybující se bez potřeby přísunu energie? Je srovnání spotřeby auta a kombajnu spravedlivé a vypovídající, když auto z pole nesklidí ani jeden pytel obilí? Cena – Nakupujte výhodně, využijte slevy! Co je ale výhodné? Je rozhodující absolutní uvedená cena v tabulce? Co si kupuji? To už tabulka neřekne ani říci neumí. Záludnost takových tabulek tkví v tom, že nám předkládá (většinou i pravdivé) informace, o kterých sice máme představu, ale jen skutečný znalec je dokáže vysvětlit v kontextu všech funkcí jednotek. Srovnání lze celkem objektivně provádět pouze u funkčně zcela shodných nebo velmi podobných zařízení. Například nelze srovnat větrací jednotku, která jen větrá, s jednotkou, která zároveň ohřívá teplou vodu. Buďte tedy obezřetnější, až se příště s nějakým takovým srovnáváním setkáte. V pokračování si rozebereme reálné parametry jednotek a co nám o zařízení říkají. The post Časté chyby při výběru rekuperační jednotky 1.díl appeared first on Nilan větrání s rekuperací.
Vnitřní a vnější tlaková ztráta Zajímavým parametrem při hodnocení rekuperačních jednotek jsou vnitřní a vnější tlakové ztráty. Dalo by se říci, že napoví o jednotce další užitečné informace. O co jde? Pro tlakové ztráty se také používá názornější termín
projít na článekV průmyslové zóně ve Chvaleticích hořel automobil, na místě zasahovaly dvě jednotky hasičů, které plameny zkrotily během chviličky. ...
projít na článekNový přístup v řešení bytového větrání přinášejí decentrální větrací jednotky. Společnost Zehnder, specialista na výrobu designových radiátorů, stropních sálavých systémů a komfortního větrání s rekuperací tepla, představila v letošním roce hned dvě nové
Regenerační větrací jednotky bývají mylně označovány za rekuperační jednotky. Rozdíl mezi rekuperací a regenerací tepla je vymezen EN 305, kde se rekuperační výměna tepla definuje jako přenos tepla z primární pracovní látky na sekundární buď přímo přes st
projít na článekNa Vysočinu dorazil šestý RegioPanter. Tento moderní dvouvozový elektrický vlak doplní další jednotky, které už obsluhují regionální spoje na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou a také na trati č. 225 Havlíčkův Brod - Jihlava / Jihla
projít na článek