Článek 4.3.1 - Jsou uvedeny požadavky na postupy k identifikaci a hierarchizaci environmentálních aspektů činností, výrobků a služeb organizace, jejich dokumentování a aktualizaci. Environmentální aspekty (dále též jen „EA“) jsou jedním znejvýznamnějších prvků EMS. Mohou mít rozhodující vliv na environmentální dopad činností, výrobků nebo služeb organizace a zásadním způsobem určují úroveň ochrany životního prostředí organizací dosahovanou. Jednoznačné a dostatečně vypovídající vymezení environmentálních aspektů a jejich správná interpretace a řízení prostřednictvím environmentální politiky a environmentálních programů může výrazně ovlivnit kvalitu nově zaváděných i existujících EMS. EA jsou tedy zásadním prvkem plánovací, implementační i provozní fáze EMS. Kvymezení EA není předepisován žádný jednotný postup, v naprosté většině případů však knim lze zařadit alespoň některé aspekty znásledujících skupin: a) emise do ovzduší, b) vypouštění látek do vody, c) vypouštění látek do horninového prostředí, d) využívání surovin a přírodních zdrojů, e) využívání energie, f) emitované energie, např. teplo, záření, vibrace, g) odpady a vedlejší výrobky, h) fyzikální znaky, např. velikost, tvar, barva, vzhled. EA mohou být přímé – takové, které organizace může přímo řídit, například emise do ovzduší, vypouštění látek do vody a půdy, využívání surovin a energií, produkce odpadů, emitované energie apod. - a nepřímé, na které může mít určitý vliv, například aspekty spojené se zbožím a službami používanými nebo poskytovanými organizací (provádění úklidu externí firmou, projekty, balení a transport výrobků), ale i kapitálové investice či vliv organizace na životní prostředí dodavatelů nebo řízených příspěvkových a obchodních organizací (školy, Technické služby). Do procesu identifikace EA je nutno zakomponovat nejen běžné provozní podmínky, ale i provozní podmínky abnormální a předvídatelné situace havarijního ohrožení. Jinými slovy: organizace musí zvažovat i EA vznikající za havarijních situací (například nekontrolovaný únik chemikálií nebo výtok topného oleje do vodního toku) a musí být na jejich řízení připravena. Změny v životním prostředí, ať nepříznivé, či příznivé, které zcela nebo částečně vyplývají z environmentálních aspektů organizace, se nazývají environmentální dopady. Vztah mezi environmentálními aspekty a dopady je vztahem příčiny a následku. Důležité je zhodnocení významnosti EA z hlediska jejich dopadů na životní prostředí, protože má vliv na navazující kroky, jako je stanovení cílů, programů, atd. Významnost je přitom relativním pojmem – to, co je významné pro jednu organizaci, nemusí být významné pro jinou. Hodnocení významnosti zahrnuje použití jak technických rozborů, tak i názorů organizace. Při vytváření kritérií významnosti má organizace brát do úvahy environmentální kritéria (jako je rozsah, závažnost a trvání dopadu, nebo druh, velikost a četnost environmentálního aspektu), příslušné právní předpisy (jako jsou emisní limity a limity vypouštění vpovoleních nebo nařízeních atd.) a zájmy interních a externích zainteresovaných stran (jako jsou zájmy spojené sorganizačními hodnotami, obraz u veřejnosti/image, hluk, pach nebo zhoršení vzhledu). Při použití kritérií může organizace stanovit úrovně (nebo hodnoty) významnosti spojené skaždým kritériem, založené například na kombinaci možnosti (pravděpodobnost/četnost) výskytu a jeho následku (závažnost/intenzita). Pro posuzování významnosti mohou pomoci některé metody sestavování stupnic nebo pořadí (ranking), například kvantitativní ve smyslu číselných hodnot, nebo kvalitativní ve smyslu úrovní jako jsou vysoká, střední, nízká či zanedbatelná. Pro dokumentování a aktualizování informací o identifikovaných EA je účelné udržovat je vpodobě seznamu či registru. Norma nepředepisuje pro dokumentování EA v rámci EMS žádné formální uspořádání. Vpraxi se osvědčuje tabulkové uspořádání registru EA, které je samozřejmě přizpůsobeno konkrétním potřebám organizace, ale které současně umožní i snadnou orientaci a především využití pro navazující kroky. Doporučení: Věnujte dostatečnou pozornost správnému vymezení EA, které může výrazně ovlivnit funkčnost a ekonomiku EMS. Seznamte se sukázkou nesprávného vymezení a konfrontujte ji sEA zahrnutými do vašeho EMS. Nezapomeňte na EA vyskytující se za havarijních situací (povodně). Pro posuzování významnosti EA volte spíše jednodušší metodu, kpřípadným změnám lze přistoupit po zkušenostech sprovozem EMS. Zajistěte vypracování registru EA jako vhodnou formu dokumentování a aktualizování informací. Ukázka nesprávného vymezení EA Ze zkušeností vyplývá, že odpovědné vymezení a vyhodnocení EA podstatně ovlivňují jak funkčnost systému, tak i náklady spojené sjeho vytvářením a provozem. Zároveň ale platí, že vpraxi není vždy zcela zřejmé, jak správně definovat soubor EA; jinými slovy - není až tak zřejmé, co je a co není environmentální aspekt. Snaha o jednoznačné vymezení EA vorganizaci zavádějící EMS přitom není samoúčelná. Mohou se vyskytnout případy, kdy organizace má většinu svých EA a jejich význam dobře identifikován, má stanoveny cíle, cílové hodnoty a programy, jak dopad EA na životní prostředí omezovat. Současně ale má ve svém registru kromě mnoha správných i některé nejasné nebo dokonce nesprávné EA, které přinejmenším ztěžují a znepřehledňují práci sEA a zatěžují jednotlivé útvary organizace při hledání způsobů, jak tyto aspekty řídit. Tím se zbytečně zvyšuje už tak dost velká časová náročnost a administrativa spojená sbudováním a provozováním EMS, která zejména u malých organizací, kdy pracovník odpovědný za EMS má řadu jiných úkolů a povinností, plné využívání EMS omezuje. Nejčastějším nedostatkem při identifikaci EA je záměna činnosti (výrobku, služby) a aspektu. Jako konkrétní příklady takového nedůsledného přístupu lze uvést: Environmentální aspekt „Provoz autodopravy“: Zpracovatel registru EA správně chápe význam činností spojených sprovozem a údržbou dopravních prostředků organizace, neuvědomuje si však, že environmentálním aspektem není vlastní provoz, ale větší či menší vliv činnosti na životní prostředí (například úkapy olejů, hluk apod.). Vpříslušném environmentálním programu se pak namísto způsoby, jak omezit dopad provozu autodopravy na životní prostředí důslednějším řízením EA (například častějšími kontrolami), zabývá všemi souvislostmi řízení provozu. Výsledkem je buď vlepším případě příliš složitý, anebo vhorším případě víceméně formální program. Environmentální aspekt „Technický stav budov“: Platí totéž, co ve výše uvedeném případu. Stav výrobní či administrativní budovy jistě může ovlivňovat životní prostředí, ať už přímo - vareálu organizace - nebo nepřímo, jedná-li se například o projekt (výrobek) organizace. Za EA je však nutno považovat nikoliv stav budovy, ale například spotřebu tepelné energie pro vytápění, nebo riziko vyplývající ze špatného stavu objektu. Řízení aspektu spočívá v úpravě projektu nebo v programu rekonstrukce směřující komezení negativních dopadů EA. Dalšími příklady spadajícími do kategorie záměny činnosti a aspektu jsou nesprávné EA „Kancelářské činnosti“, „Mokrý úklid podlah a zařízení“, „Obrábění materiálů“, „Provoz vysokozdvižných vozíků“, „Spalování paliva“ nebo „Ochrana zeleně“. Druhou skupinou někdy se vyskytujících nepřesností je záměna aspektu a jeho dopadu na životní prostředí. Konkrétním příkladem může být: Environmentální aspekt „Vdechování rozpouštědel“ Správněji formulovaným aspektem je „Emise do ovzduší“ související sdanou činností (lakování), proto je třeba řídit tento aspekt například ventilací nebo používáním vhodných osobních ochranných pomůcek. Vdechování rozpouštědel je už dopadem na kvalitu životního prostředí. Environmentální aspekt „Postupné rezivění stěny nádrže“ I vtomto případě se jedná o EA „Emise do ovzduší“, případně „Vypouštění odpadních vod“, jejichž důsledkem – dopadem je vliv na kvalitu stěn nádrže. Environmentální aspekt „Ohrožení životního prostředí činností nájemců“ Takto formulovaný EA je dopadem nesprávně prováděných činností; činnosti nájemce je třeba vymezit a určit snimi související aspekty – například úkapy, hluk apod. Vpraxi je možno setkat se i senvironmentálními aspekty, které jsou nejasně (nejednoznačně) formulovány. Například EA nejsou „chemické látky“, nebo „elektrická energie“, ale „emise do ovzduší/vody“, „spotřeba energie“ apod. Ukázka uspořádání registru environmentálních aspektů Je naznačeno možné uspořádání registru. Pro větší názornost jsou EA přímé, nepřímé a havarijní uvedeny samostatně; vpraxi jsou většinou součástí jedné tabulky. *) RPP – registr právních a jiných požadavků; uvádí se odkaz na příslušnou položku RPP, vycházející z ustanovení zákona, nařízení, vyhlášky apod.(čísla položek převzata z dále uváděné ukázky RPP). Legenda: Závažnost EA pro ŽP: 1 – nízká, 2 – střední, 3 - vysoká Plnění požadavků (právních a j.): 1 – bezproblémové, 2 – na hranici lim., 3– výjimečně překročení lim. Četnost výskytu: 1 – ojediněle, 2 – občas, 3 – často/trvale Významnost EA: 3 – nevýznamný, 4 - 5 – méně významný, cíle a programy stanovit vpřípadě, že tak rozhodne vedení, 6 - 9 – významný, je třeba stanovit environmentální cíle a programy Článek 4.3.2 - Jsou uvedeny požadavky na postupy k identifikaci apřístupu k právním předpisům a jiným požadavkům ve vztahu k environmentálním aspektům. Právní ochrana životního prostředí je včeských podmínkách značně složitá. Zahrnuje předpisy průřezové (horizontální) - např. zákon o životním prostředí, zákon o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon o územním plánování - a předpisy složkové (vertikální) - zákon o vodách, zákon o ochraně ovzduší, zákon o ochraně přírody a krajiny atd. VEMS jsou navíc částečně zahrnuty i vlivy vyplývající zjiných než environmentálních předpisů (hluk, zápach, prach, vibrace). Požadavky právních předpisů, vztahující se kEA, mohou zahrnovat nejen národní právní požadavky, ale i právní požadavky kraje nebo obce. Všechny tyto předpisy (zákony, vyhlášky, nařízení vlády apod.) a znich plynoucí požadavky musí mít organizace kdispozici, aby mohla vztah kEA identifikovat. Informace o legislativě jsou obvykle získávány zprůběžně aktualizovaných databází a internetových zdrojů. Zdroje jiných požadavků mohou být například dohody sorgány veřejné správy, dohody se zákazníky, směrnice jiné než zákonné povahy, dobrovolné zásady nebo kodexy správné praxe, dobrovolné environmentální značení nebo závazky následné péče o výrobek, požadavky obchodních sdružení, dohody se skupinami občanů nebo nevládními organizacemi, veřejné závazky organizace nebo její mateřské organizace, požadavky společnosti/podniku. Rovněž požadavky dané jinými zdroji – například vyhláškami obce, na jejímž území organizace působí, kanalizačními řády, oborovými předpisy apod. – je třeba mít kdispozici. Je však třeba připomenout, že některé ztěchto závazků nebo dohod se mohou týkat řady záležitostí nad rámec ochrany životního prostředí a nemusí být tedy vEMS brány vúvahu. Je účelné, aby požadavky vztahující se kidentifikovaným EA byly vedeny vregistru právních a jiných požadavků, který je součástí dokumentace EMS, i když norma vedení registru výslovně nepožaduje. Doporučení: Určete způsob získávání a aktualizace informací o platné legislativě a připravovaných změnách. Stanovte postup identifikace relevantních právních a jiných požadavků. Vytvořte a pravidelně aktualizujte registr právních a jiných požadavků a zajistěte, aby kněmu měli přístup odpovědní pracovníci. Dbejte na to, aby vregistru byla zachycena vazba na příslušný EA. Vzhledem knáplni činnosti je vhodné zavést a udržovat i registr vydávaných a přijímaných rozhodnutí (např. kolaudačních). Ukázka možného uspořádání registru právních a jiných požadavků Pol. č. Zákon č. Zkrácený název § Obsah Vazba na EA *) Odp. útvar 1 254/2001 Sb. o vodách 38 Povinnosti při vypouštění odp. vod 4.2. 2 41 Povinnosti při havárii 7.1.,7.2., 7.3. 3 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích 8 Odvádění odpadních vod 7.2. 4 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší 3 Předcházení znečišťování ovzduší 3.1. 5 19 Oznámení o znečišťování ovzduší ze zdrojů vytápění 3.1., 6.1. 6 185/2001 Sb. o odpadech 5,6 Zařazování podle katalogu odpadů 1.1., 5.1. 7 11 Přednostní využívání odpadů 1.1. 8 16 Nakládání snebezpečnými odpady 4.2., 7.3. 9 17 Nakládání skomunálním odpadem 1.1., 5.1. *) Čísla EA převzata zvýše uvedeného příkladu Registru EA Článek 4.3.3 - Předmětem článku jsou požadavky a povinnosti spojené se zavedením a udržováním environmentálních cílů, cílových hodnot a environmentálních programů. Environmentální cíle vycházejí zenvironmentální politiky, právních a jiných požadavků, environmentálních aspektů, ale i ekonomických možností organizace. Cíl může být vyjádřen přímo jako dosažení určité hodnoty nebo může být vyjádřen obecně a poté určen jednou nebo více cílovými hodnotami. Stanovené cílové hodnoty mají být měřitelné a mohou (ale nemusí) zahrnovat i časový horizont jejich dosažení. Cíle a cílové hodnoty mohou být použity pro celou organizaci nebo úžeji pouze pro činnosti spojené s daným místem nebo na jednotlivé činnosti. Tak například organizace může mít celkový cíl snížení spotřeby energie, který může být dosažen úspornou činností pouze v jednom určitém oddělení. Avšak v jiných případech mohou všechny části organizace mít potřebu přispět určitým způsobem k dosažení celkového cíle organizace. Cíle jsou plněny prostřednictvím environmentálních programů, které konkretizují dosažení cílů a cílových hodnot do podoby krátkodobého plánu. Programy stanoví konkrétní kroky, které je třeba provést pro dosažení cílových hodnot například vjednom kalendářním roku. Kjednomu cíli může být vytvořeno několik dílčích programů. Doporučení: Cíle směřujte do různých oblastí tak, aby zajistily očekávané přínosy zavedení EMS – ať už ekonomické (úspora surovin a energií), environmentální (snížení emisí) nebo sociální (zlepšení povědomí pracovníků nebo vztahů sveřejností). Programy by měly mj. specifikovat jednotlivé kroky, jejich harmonogram, finanční a personální zdroje, odpovědné útvary, způsob kontroly plnění. Ukázka vymezení cílů a programů Oblast úspory surovin a energií, snížení produkovaného znečišťování: Cíl Cílová hodnota Program na rok … Zlepšit nakládání sodpady vobjektech organizace. 1. Snižovat množství komunálního odpadu o 5 % každoročně. 2. Zvýšit třídění a recyklaci odpadů o 10 % vprůběhu 2 let. 1. Doplnit nádoby na tříděný odpad do 6 měsíců. 2. Uskutečnit nejméně 3 kontroly zaměřené na způsoby a formy recyklace. Snížit energetickou náročnost administrativní budovy. Dosáhnout 20 % snížení tepelných ztrát vprůběhu 2 let. 1.Zadat vypracování energetického auditu. 2. Realizovat závěry auditu. Omezit vliv provozu autodopravy na životní prostředí. Omezit únik ropných produktů při provozu autodopravy. 1. Zpracovat roční plány údržby vozového parku. 2. Provést úpravu parkovacích ploch. 3. Provádět každoroční školení pracovníků. Oblast zlepšení environmentálního povědomí pracovníků a vztahů sveřejností: Cíl Cílová hodnota Program na rok … Zvýšit environmentální povědomí pracovníků organizace. 1.Zajistit proškolení všech pracovníků o významu EMS. 2. Zajistit proškolení pracovníků o významu třídění a recyklace odpadů. 1. Připravit program kurzu o EMS do konce roku. 2. Zpracovat výsledky provedené kontroly nakládání sodpady. Zlepšit vztah kživotnímu prostředí vřízených organizacích. Provést 5 environmentálních auditů v řízených organizacích. Zpracovat plán auditů. Zlepšit vztah sveřejností voblasti životního prostředí. 1. Na internetové stránce organizace uvést informaci o EMS. 2. Připravit seriál článků o EMS pro regionální tisk. 1. Zajistit informaci do 1 měsíce od certifikace. 2. Určit témata a autory.
Plánování událostí může být velmi náročné a časově i finančně nákladné. Mnoho lidí si myslí, že organizování událostí je jednoduché, ale v praxi to může být velmi složité a vyžaduje mnoho času, úsilí a zkušeností. Proto je výhodné obrátit se na eventovou
projít na článekgorro: Dobrý den existuje nějaká mapa kde lze naplánovat trasu pro nákladní auta. mapy to nemají , mají jenom osobní, hromadnou atd. Díky (diskuze na internetové stránce)
Vlastní bydlení je tématem odborných článků již několik let. Mnozí bydlí v pronajatých bytech a k rozhodnutí pořídit si vlastní dům předchází dlouhé období zvažování a plánování. Finanční stránka je samozřejmě klíčová, avšak mnohdy rozhoduje i pohodlí a r
projít na článekKONTAKT Objednejte si plánování vestavěné skříně od vás z domova.Nemusíte nikam jezdit. Náš pracovní tým k vám přijede, zaměří a navrhne přímo interiér na míru. Vše je zcela ZDARMA!Tel.: (+420) 739 064 017E-mail: [email protected] VÝROBA, MONTÁŽ
Nádherně nasněžilo a já prostě neodolal. Musel jsem se zajet podívat, jak vypadá Satina v zimním hávu. Měl jsem cestu kolem a nápad to byl bezprostřední, takže jsem hodil do auta fotobatoh a bez nějakého plánování vyrazil. Přestože přes noc napadlo krásný
projít na článek