Článek 4.5 - Kontrola

Článek 4.5.1 - Jsou vyžadovány postupy pro monitorování a měření klíčových znaků provozu organizace, které mohou mít významný environmentální dopad. Související záznamy musí být uchovávány. Monitorování zahrnuje sběr informací, jako jsou měření nebo pozorování, včasovém průběhu. Měření mohou být kvantitativní nebo kvalitativní. Systém monitorování a měření by měl vEMS postihnout tři oblasti: měření parametrů, jejichž sledování je nezbytné křízení environmentálních aspektů, měření ukazatelů vyžadovaných právními předpisy a podklady pro hodnocení realizace cílů, cílových hodnot a programů. Aby byly tyto úkoly naplněny, má organizace plánovat, co bude měřit, kde a kdy to bude měřeno a jaké metody se mají použít. Pracovníci provádějící měření musí mít odpovídající kvalifikaci. Pro soustředění prostředků na nejdůležitější měření má organizace určit klíčové charakteristiky procesů a činností, které mohou být měřeny, a které poskytují nejužitečnější informace. Postupy monitorování a měření musí být dokumentovány. Doporučení: Zabývejte se monitorováním a měřením především významných ukazatelů; mohou knim patřit emise ze zdrojů znečišťování ovzduší, produkce odpadů, spotřeba energií, spotřeba vody, hluk apod. Rozlišujte měření potřebná pro řízení významných environmentálních aspektů (stanovení rozsahu a četnosti je interní záležitostí organizace) a měření ukazatelů na základě požadavků právních předpisů (rozsah a četnost stanoveny vpředpisu). Kvalifikace pracovníků je interní záležitostí organizace, některá měření ukazatelů vyžadovaných právními předpisy však mohou provádět pouze autorizované osoby nebo akreditované laboratoře. Vypracujte směrnici o monitorování a měření. Článek 4.5.2 - Jsou vyžadovány postupy pro pravidelná hodnocení souladu spožadavky právních předpisů a s jinými požadavky. Záznamy o výsledcích hodnocení musí být uchovávány. Jako součást svého závazku být ve shodě musí organizace vytvořit, zavést a udržovat postup pro periodické hodnocení souladu spožadavky příslušných právních předpisů, které se vztahují na její environmentální aspekty, a jiných požadavků, kjejichž plnění se zavázala. Organizace musí zaznamenávat výsledky těchto hodnocení. Pro posouzení souladu může být použita celá řada metod, včetně procesů jako jsou audity, dokumenty a/nebo záznamy zpřezkoumání, inspekce zařízení, rozhovory, analýzy vzorků nebo výsledků zkoušek, obchůzka zařízení apod. Vyhodnocení souladu zahrnuje nejen kvantifikované údaje, ale i ostatní povinnosti, které organizace musí plnit (například třídění a označování odpadů). Doporučení: Norma nepožaduje dokumentovat postup pro vyhodnocování souladu, stanovte si ale metodiku a četnost hodnocení, už proto, že hodnocení souladu je součástí vstupních informací pro přezkoumání vedením. Zvažte možnost externí spolupráce. Záznamy o výsledcích hodnocení souladu archivujte, protože jsou i zdrojem informací pro certifikační orgán. Článek 4.5.3 - Jsou vyžadovány postupy pro řešení neshod a pro přijetí nápravných nebo preventivních opatření. Přijatá opatření musí vést ke zmírnění enironmentálních dopadů identifikované neshody. Neshoda je nesplnění požadavku. Neshoda může být formulována ve vztahu k EMS (chyba ve stanovení cílů a cílových hodnot, chyba vhodnocení souladu spožadavky předpisů) nebo ve vztahu kenvironmentálnímu profilu (např. nedosažení cílových hodnot redukce spotřeby energie, neplnění povolených limitů). Organizace musí zavést a udržovat postupy pro řešení neshod a pro přijetí příslušných opatření knápravě nebo preventivních opatření. Jedním ze způsobů zjišťování neshod je interní audit (čl. 4.5.5), zjišťování neshod může být i součástí pracovních povinností odpovědných osob. Jakmile je neshoda zjištěna, má být prozkoumána scílem zjistit její příčinu, aby se nápravné opatření mohlo zaměřit na příslušnou část systému. Organizace zváží, jaká opatření je třeba přijmout ktomu, aby vyřešila (zmírnila) daný problém, jaké změny je třeba udělat, aby se situace napravila (aby byl obnoven normální provoz) a co se má udělat pro zabránění opakování problému. Doporučení: Vyhodnocení přijatých opatření knápravě a preventivních opatření předkládejte jako vstupní informaci pro přezkoumání vedením organizace. Dbejte na to, aby přijatá opatření byla promítnuta i do potřebných změn vexistující dokumentaci EMS. Článek 4.5.4 - Článek požaduje, aby byly vytvořeny a udržovány záznamy, jimiž lze prokázat shodu zavedeného EMS snormou. Jsou vyžadovány postupy pro řízení záznamů. Záznamy poskytují důkaz o průběhu provozu a o výsledcích EMS. Jejich efektivní řízení je nepostradatelné pro úspěšné zavedení systému. Klíčové prvky řízení environmentálních záznamů zahrnují způsoby jejich zjišťování (identifikace), sbírání, indexování, evidování, ukládání, udržování, vyhledávání a archivování. Organizace má určit, které záznamy jsou potřebné pro řízení jejích environmentálních problémů. Záznamy mají zahrnovat informace o souladu s příslušnými požadavky právních předpisů a dalšími požadavky, kterým organizace podléhá, informace o významných environmentálních aspektech, podrobnosti o neshodách a nápravných a preventivních opatřeních, výsledky auditů EMS a závěry přezkoumání vedením, důkaz o splnění cílů/cílových hodnot, informace o účasti ve výcviku, povolení, licence nebo jiné druhy úředních souhlasů, výsledky inspekcí a kalibračních činností a výsledky řízení provozu, zápisy o stížnostech a jejich vyřízení, rozhodnutí o externí komunikaci atd. Protože se jedná o interní důvěrné informace, způsob nakládání snimi (například zveřejňování, předkládání orgánům státní správy) je interní záležitostí organizace. (Poznámka:Program EMAS vyžaduje oproti ISO i tzv. environmentální prohlášení, které obsahuje řadu výše uváděných údajů a které je přístupné veřejnosti.) Doporučení: Pokud využíváte elektronickou formu vedení záznamů, nezapomínejte na zálohování elektronických dat. Dbejte na čitelnost záznamů po celou dobu jejich uchovávání, dodržujte dobu vyžadovanou kjejich archivaci. Záznamy jsou důležitým zdrojem informací i pro auditování systému certifikačním orgánem. Článek 4.5.5 - Jsou uvedeny požadavky na provádění interních auditů a na jejich cíle. Při výběru auditorů a provádění interních auditů musí být zajištěna objektivita a nestrannost. Zásadami a postupy při auditování se podrobně zabývá ČSN EN ISO 19011:2003 „Směrnice pro auditování systému managementu jakosti a/nebo systému environmentálního managementu“. Podle výkladu této normy je interní audit systematický, nezávislý a dokumentovaný proces získávání důkazů, který je prováděn organizací nebo jejím jménem pro přezkoumání systému managementu. Interní audity EMS organizace mají být prováděny vplánovaných intervalech, tak aby zjišťovaly a poskytovaly pro vedení informace o tom, zda se systém shoduje splánovanou podobou a zda byl správně zaveden a udržován. Organizace má vytvořit program auditů k plánování a provádění auditů a kurčování auditů potřebných ke splnění cílů programu. Interní audit nemusí pokrývat celý systém, pokud program auditů zajišťuje, že všechny jednotky a funkce, prvky systému a plný rozsah EMS jsou pravidelně auditovány. Interní audity EMS mohou být prováděny pracovníky organizace nebo externími osobami. Vobou případech osoby provádějící audit mají být odborně způsobilé a mají být schopny jej provádět nestranně a objektivně. Vmenších organizacích může být nezávislost auditora prokázána tím, že auditor nemá odpovědnost za auditované činnosti. Doporučení: Zajistěte, aby program auditu obsahoval i způsob odstranění neshod zjištěných při předcházejícím auditu. Konkrétní interní audit se nemusí zabývat všemi prvky normy, program auditů však musí zahrnovat postupné hodnocení všech prvků. Vpraxi je obvyklé prověřit všechny oblasti alespoň jednou ročně. Interní audity můžete provádět pomocí vlastních pracovníků, nezapomínejte na vedení záznamů o jejich výcviku. Kvalifikační požadavky na interní auditory norma nepředepisuje, jsou interní záležitostí organizace. Kjejich stanovení je možno využít příkladu uvedeného vČSN EN ISO 19011.

projít na článek

Topná sezóna se blíží. Kdo se připraví, nebude překvapen!

Víte, co je třeba udělat před začátkem topné sezóny? Důležitá je kontrola kotle a plynových zařízení, údržba a kontrola komína, údržba radiátorů i nákup paliva. The post Topná sezóna se blíží. Kdo se připraví, nebude překvapen! first appeared on Odzkoušen

projít na článek

Nebojte se trochu zariskovat

Sportka kontrola tiketu na váš čeká, abyste si mohli ověřit čísla, která jste vsadili. Sportka kontrola tiketu je vždy aktuální a můžete se na ni 100% spolehnout. Naprosto přesná čísla, která jsou tažena, u nás vždy najdete online. Určitě budete mít vel

projít na článek

SALOMON Xa Pro 3D GTX W L39465400 (SALOMON-L39465400)

Cena: 3 990,00 Kč vč. DPH 21 %Výrobce: SALOMON-kontrola-odolnost-ochrana proti povětrnostním vlivům

projít na článek

Než přijde zima, důkladně zkontrolujte střechu

Zima představuje pro každou střechu zátěžové období, přívaly sněhu, mráz a následné tání mohou střechu poškodit, a proto je na podzim nezbytné provést její pravidelnou prohlídku a revizi. Cílem je zkontrolovat její aktuální stav a funkčnost. V ideálním př

projít na článek

Operátor CNC soustruhu

Závod Kovo Luhačovice Hlavní náplň práce:Obsluha CNC soustruhu (řídící systém Fanuc, Siemens), průběžná kontrola vyrobených dílů na CNC měřicí technice (3D, profiloměr).Jedná se o práci v nepřetržitém provozu.Požadujeme: vyučení nebo ÚSO vzdělání v

projít na článek