Dunmeři

Jsou hratelnou rasou obývající Morrowind, což je území na severovýchodě Tamrielu. Dunmeři jsou elfové, jejichž předky byli Chimeři. Díky jejich vzhledu jsou nazýváni Temnými elfy, jelikož se od ostatních elfích ras liší šedou až tmavou barvou kůže, tmavými vlasy a rudýma očima. Dunmeři vynikají v ovládání magie a též jsou výbornými válečníky. Vlastní historie Dunmerů je krátká a počíná v roce 1E 700, kdy byli předci Dunmerů, Chimeři, proměněni za trest daedrou Azurou do dnešní podoby. Dunmerům vládne Tribunál, což je trojice živých bohů, a na vládě se podílejí i staré a mocné rody. Dunmeři uctívají daedry a jsou součástí Ebonheart pactu. „Kéž oči Změněných obrátí se v rudou! Jako tento sopečný popel ať je jejich kůže tmavá stejně, jako jejich srdce!“ Azura Morrowind, domov Dunmerů Provincie Morrowind se od ostatních částí Tamrielu značně liší. Jedná se o poměrně nehostinné a pusté místo se specifickou faunou a flórou, kterou v jiných částech kontinentu nenaleznete – například tu můžete vidět tvory zvané Netch, kteří jsou podobní medúzám, avšak žijí na souši a vznáší se nad krajinou, dále lze zde potkat obří druhy hmyzu nebo obří kraby. Velký vliv na podnebí má vulkán zvaný Rudá hora, který je největším na kontinentě a samozřejmě je stále aktivní. Tento vulkán se nachází na ostrově Vvardenfell a často chrlí do svého okolí popel, který se v podobě silných bouří šíří po celé provincii a zasypává ji všudypřítomným šedým sopečným popelem. Činnost sopky má patrně vliv na to, že celkové podnebí je velmi teplé rozhodně je mnohem teplejší než v přilehlé provincii Skyrim. Netch, The Elder Scrolls Online Netch, Skyrim Obyvateli Morrowindu jsou Elfové, kteří jsou v elfím jazyce nazýváni Dunmer, v jazyce lidí pak Temní elfové či Tmaví elfové. Typickým rysem těchto Elfů je tmavě šedá až popelavá kůže, rudé oči a tmavé vlasy, kdy jejich zjev odpovídá prostředí, ve kterém žijí. Typický Dunmer je poměrně vysoký a hubený. Dunmeři obývají celý Morrowind, přičemž nejhustěji je osídlen ostrov Vvardenfell, řidčeji pak pevninská část Morrowindu. Potkat Dunmera v jiných částech Tamrielu je těžké, jelikož Dunmeři zřídka kdy opouštějí svou domovinu. Bahnoměrka, hmyzí služba dálkové přepravní dopravy v oblastech Morrowindu. Řidič specifickým způsobem manipuluje s vnitřnostmi tvora, čímž určuje jeho pohyb a směr. Ukončete nástup, vyrážíme! Brnění z hmyzích krunýřů a jiné módní kreace Všeobecně oblíbené jsou lehké oděvy, typickým jevem je turban chránící hlavu a obličej před všudypřítomným popelem a dále chrániče očí, ne nepodobné brýlím, vyrobené z průhledné pryskyřice. Oděv je dále doplněn volnými kalhotami a vysokými botami. U bojovníků lze zahlédnout navíc lehké brnění vyrobené z hmyzích krunýřů, přes které je nošen jemně tkaný přehoz z pavoučích vláken, který se nosí několikrát omotaný kolem těla. U Redoranských bojovníků se lze též setkat s těžkým plátovým brněním zvaným Bonemold, které je vyráběno z kostí a zesíleno materiálem podobným pryskyřici. Na pohled se toto brnění může zdát křehké, avšak vlastnostmi je srovnatelné s ocelovým a železným brněním. Styl pojmenovaný Morag Tong je ukázkou stylu kombinující kůži a chitinové prvky hmyzích částí těl. Foto: Bethesda Díky dobře stavěným pružným tělům a znamenitým intelektuálním schopnostem jsou mnozí Dunmeři skvělými bojovníky a čaroději. K boji je bojovníky nejčastěji používán meč v kombinaci s lukem, čarodějové naopak používají silnou destrukční magii, ve které Dunmeři přímo vynikají. Povaha Dunmerů Obecně vzato se Dunmeři povyšují nad ostatní rasy. Sami sebe považují za nejčistší a nejlepší z elfí rasy a ostatními hluboce pohrdají a nejen to, oni je dokonce zotročují. Nadřazenost a krutá povaha se odráží v silné oblibě otrokářství. Povahově jsou to hrdí elfové, kteří dokáží být krutí a nemilosrdní, jsou od přírody pomstychtiví, avšak ve vztahu k rodu a rodině jsou věrní a loajální. Uvedené vlastnosti jim více méně škodí, jelikož jejich společnost rozdělují letité sváry mezi rody, osobní i rodové vendety a boj o moc. Díky nesvárům uvnitř společnosti nejsou Dunmeři schopní získat větší vliv z pohledu celkové politiky Tamrielu. Zvláštní povahovou perličkou je pak značná promiskuita mladých dunmerských žen. Historie Po usazení se Chimerů v Morrowindu v pozdní fázi střední Merethické éry se rozvinula jejich kultura na tzv. Velothijskou vznešenou kulturu a to na Vvardenfellu, avšak v pozdní Merethické éře se rozpadla a vymizela, přičemž byla nahrazena společenským systémem založeným na klanovém základě, který byl rozdrobený. Aby toho nebylo málo postihla Chimery vzpoura otroků a následně invaze Nordů. Toto zapříčinilo, že Chimeři začali budovat pevnosti na obranu svých hranic před Nordy, ale i před ostatními z jejich rasy. Vše dovršila konečná invaze Nordů (roku 1E 240), kteří Morrowind úspěšně obsadili. Nordové však byly kvůli vlastním vnitřním nesvárům oslabeni, čehož využili Dwemeři pod vedením Dumaca. Dwarfking a Chimeři pod vedením Indorila Nerevara, kteří se sjednotili, v roce 1E 401 povstali. Jejich povstání trvalo 15 let a roku 1E 416 po první bitvě pod Rudou horou se jim podařilo Nordy z Morrowindu vytlačit. Dwemeři a Chimeři následně vytvořili společný národ zvaný Resdayn a vytvořili fungující a prosperující unii. Této unii vládla První rada, kterou tvořil Nerevar a Dumac, přičemž Nerevar měl čtyři poradce: Voryna z rodu Dagothů a Sotha Sila, Viveca a Almalexii z rodu Indoriů. (Almalexia byla manželka Nerevara, takže.. ehm – co je doma, to se počítá). Hráč v TESO postavil v housingu vlastní verze Numidia a Lorkhanova srdce. Foto: Reddit Mračna se nad aliancí se začala stahovat v roce 1E 688, kdy Voryn přinesl Chimerům zprávu o tom, že Dwemeři nalezli srdce mrtvého boha Lorkhana, které mají v úmyslu vložit do golema jménem Numidium a vytvořit tak vlastního boha. Taková bezbožnost samozřejmě Chimerům, kteří uctívali daedry, vadila a chtěli v tom Dwemerům zabránit. Neverar a Dumac ohledně srdce vyjednávali, ale na kompromisu se nedohodli. Toto vše vedlo ke zrušení aliance a další válce o Rudou horu. V bitvě o Rudou horu zvítězili Chimeři. Zřejmě pravdivou verzí je ta, že Sotha Sil, Almalexia a Vivec zabili Nerevara, který chtěl Lorkhanovo srdce zničit a uvěznili Voryna a srdce uvnitř hory a pak neznámým způsobem za pomoci srdce získali božské schopnosti. (pozn. Voryn Daghot je znám pod jménem Dagoth Ur a též zamčený v hoře získal božské schopnosti.) Tímto rozlítili daedru Azuru za trest Chimery přeměnila se slovy: „Kéž oči Změněných obrátí se v rudou! Jako tento sopečný popel ať je jejich kůže tmavá stejně, jako jejich srdce!“. Vznik nové rasy, tedy Dunmerů, je umělý, vyvolaný zásahem daedry, nikoli přirozený. Azura patřila ke třem daedrám, které byly Chimery uctívány, kromě Azury to byl Boethiah a Mephala. Sotha Sil, Almalexia a Vivec vytvořili tzv. Tribunál a začali vládnout coby triumvirát. Jejich schopnosti se vyrovnaly schopnostem daedrických princů. Nově byla provincie pojmenována Morrowind. Od roku 1E 700 se tedy datuje počátek vlády Tribunálu a nově též pěti Velkých rodů. A zavládla doba míru a prosperity, jelikož až do roku 1E 2840 měla provincie takřka klid. Morrowind byl ohrožován jen několika nájezdy Akaviriiů útočících přes moře z kontinentu Akavir.Teprve v roce 1E 2840 po více jak dvou a půl tisících let byl Morrowind ve značném ohrožení, kdy byl napaden Druhým císařstvím, kterému vládl Reman II., který si podrobil téměř celý Tamriel. Válka mezi Druhým císařstvím a Morrowindem trvala 80 let a jen díky smrti Remana II. a neschopnosti Remana III. se Morrowind zachránil, kdy Reman III. nabídl Tribunálu mír. Reman III. byl následně zrazen a zabit svým poradcem Versiduem-Shaiem, který převzal vládu nad císařstvím a odstartoval Druhou éru. Tvář Remana, zakladatele dynastie Remanů, se nachází v oblasti Reach ve Sky Haven Temple. Ve hře TESO lze tento chrám navštívit, stejně jako ve Skyrimu. Potentát Versideo Shae byl zavražděn na objednávku svého syna Dunmerským Morag Tongem v roce 2E 324. Po něm vládl jeho syn Savirien-Chorak, který byl zcela náhodou rovněž na objednávku i se všemi svými dědici zavražděn v roce 2E 430, kdy končí Druhé Impéruim a začíná období Interregna a roku 2E 583 začíná děj Elder scrolls online. Ebonheart pact – tato dohoda mezi Dunmery, Nordy a Argoniany se jmenuje podle města Ebonheart, bývalého hlavního města Morrowindu (do 1E 2920). Vzniká aliance nazvaná Ebonheart Pact, která má být opozicí proti Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant a Impériu. Ebonheart Pact je pravzvláštní aliance tří zarytých nepřátel – Dunmerů, Nordů a Argoiánů. Ač to zní nesmyslně, je třeba si uvědomit v jaké době se nacházíme, Morrowind se vzpamatovává z desetiletí válek proti Císařství, provincie byla téměř vyčerpána a začíná boj o nadvládu nad Císařtvím a celým Tamrielem. Forma aliancí je dána převážně geograficky. Otázkou je, zda Dunmeři ve své nadutosti a pýše dokáží svou alianci udržet. Mannimarco Král červů. Během let, které strávil v Tamrielu, zesílil i jeho rychle rostoucí fanatický kult. Časem zdokonalil své temné síly natolik, že se stal prvním zaznamenaným lichem. Říká se, že změna na liche udělala z Mannimarca chodící mrtvolu s kyselinou místo krve a dala mu železnou sílu nekrotického masa. Dunmeři mají pro boj s ostatními navíc další důvody Molag Bal a jeho necromancer Mannimarco. Molag Bal je daedrou, která je nepřítelem Dunmerů a to zejména proto, že Boethiah, uctívaný Dunmery, je odjakživa Balovým nepřítelem. Jelikož Mannimarco operuje v císařství ve spojení s kancléřem Abnurem Tharnem (člen Elder councilu – Rady starších) a snaží se o spojení Nirnu s Molag Balovým Coldharbourem, je Impérium obzvlášť trnem v oku Dunmerů. Společnost Dunmerská společnost je rozdělena na dvě skupiny. První je hlavní skupina Dunmerů sjednocená První radou a hlavními rody, žijící ve městech, tvořících současnou Dunmerskou civilizaci založenou na vládě Tribunálu a rodů. Druhá skupina po vzoru svých předků zůstala u kočovného života založeném na tradicích z dob Meretické éry, kdy první Chimeři pod vedením proroka Velotha dorazili na území dnešního Morrowindu. Morrowind od počátku vlády tribunálu můžeme považovat za stát. Normální dění je řízeno Vládnoucí radou, která je složena ze členů hlavních rodů, třetí éry se z nejvlivnějších dožily rody Hlaalů, Redoranů, Telvanniů, Dresů a Indorilů. Rodů bylo a je samozřejmě vícero, avšak některé upadly v zapomnění anebo vymřely. Boj rodů o moc se táhne od zrodu První rady až dodnes, je krutý a nelítostný, mnohdy barbarský. Běžné jsou nájemné vraždy, kdy za tímto účelem bylo dokonce založeno již za dob Chimerů společenství asasínů Morag Tong (podobné Temnému bratrstvu, s nímž se nemá v lásce), přičemž u zrodu tohoto cechu zabijáků stála daedra Mephala. V Dunmerské společnosti je rovněž značně hluboko zakořeněn černý trh se vším možným a velkou oblibu má otrokářství, přičemž otroky jsou nejčastěji Khajiiti a Argoniani, avšak otroctví se nevyhnuli ani lidé a další elfí národy. Vcelku rozšířené je i praktikování nekromancie, kdy zajímavostí je, že předmětem těchto praktik nejsou nikdy zemřelí Dunmeři. Tribuinál zleva Almalexia, Vivec, Sotha Sil. Na veškeré dění dohlíží Tribunál složený ze tří živých bohů, původně Dunmerů: Almalexia – zvaná Matka Uzdravovatelka nebo Paní soucitu, žena Nerevara, které je zasvěceno hlavní město Mournhold. Má sklon ochraňovat chudé a slabé, je to ale též válečnice. Jelikož pochází z rodu Indorilů, je tento rod jejím hlavním vyznavačem. Tato bohyně je vzhledem Chimer, stejně jako druzí dva bohové Vivec – je mu zasvěceno město Vivec city, ochránce umělců i válečníků. Bývalý poradce Nerevarův. Díky němu odvrácena invaze císaře Remana II a také invaze Akaviriiů v Druhé éře. Sám se stavěl jako vůdce do čela armády. Sotha Sil – je mu zasvěceno město Clockwork City, je ochráncem čarodějů a kouzelníků a též je patronem techniky (byl to on, kdo použil Dwemreské nástrojena Lorkhanovo srdce a učinil sebe a ostatní bohem). Tribunal Temple ve Vvardenfellu. Foto: UESP Tribunál též využívá Chrám Tribunálu (Chrámu), který slouží k uctívání členů Tribunálu, k šíření jejich myšlenek a upevňování moci. Na strukturu Chrámu jsou navázány všechny hlavní rody. Jedná se o instituci, tudíž není jen jeden chrám, ale po Morrowindu je rozmístěno více chrámů a to převážně ve městech. Nejvyšší kněží jsou vybíráni samotnými bohy Tribunálu a kněžská vrstva má v zemi velkou moc. Dunmeři uctívají nejen Tribunál, ale též daedrické prince. Už Chimeři uctívali Azuru, Mephalu a Boethiaha, nikdy však Aedry! Od Chimerů přetrvalo i uctívání předků. Hlavní rody: Indorilové – sídlí hlavně v hlavním městě Mournholdu, v Almanexii a Necromu. Jejich državou není žádné teritorium. Jsou velmi zastoupeni ve struktuře Chrámu. Hlaalové – ovládají středozápadní Morrowind včetně částí Vvardenfellu, kde je sídlo jejich rady a to v Balmoře. Rod zaměřený na diplomacii a obchod, jedni z nejvlivnějších. Sadrasové – o těchto se toho mnoho neví, prosazují se až ve čtvrté éře. Redorani – ovládají severozápadní Morrowind až k hranicím Skyrimu, na Vvardenfellu mají sídlo v Ald ´Ruhnu. Proslaveni jako nejlepší Dunmerští válečníci. Zvláštností u Redoranů je používání krunýřů obřích krabů jakožto domů. Dobří spojenci Chrámu. Telvanni – ovládají východní Morrowind, nejdůležitějším městem je Přístav Telvannis. Na Vvardenfellu mají sídlo v Sardith Mora. Nejvíce xenofobní rod. Známí svým chovem obřího hmyzu, vyrábějící oblíbený parfém Bug-Musk a výcvikem jízdního hmyzu. Tento rod navíc ovládá radu lordů Kouzelníků, kteří bývají nejvýznamnějšími kouzelníky (čaroději) mezi Dunmery. Každý z lordů má svou pevnost a často vládnou tisíce let. Zvláštností je obliba užívání organických věží, které vypadají a rostou jako rostliny (houby). Dresové – rod ovládající jihovýchodní Morrowind a to z města Tearu. Jejich území sousedí s Black Marshem. Jedná se o rod obchodující s otroky a také se živící zemědělskou produkcí. Nomádi neboli Ashlanders Ashlandeři jsou jinak také nazýváni jako lid Velothi a to podle proroka Velotha. Nomády najdeme v divokých částech ostrova Vvanderfell, kde žijí od Merethické éry. V Merethické éře žili všichni Chimeři podobným způsobem života a to hlavně v době pozdní Merethické éry. Zásadním zvratem bylo spojení Chimerů s Dwemery za účelem vytlačení Nordských uchvatitelů z Morrowindu. Tehdy se Chimeři rozdělili, kdy jedni zůstali u kočovného života a druzí přijali správu první rady a hlavních rodů, přičemž vytvořili s Dwemery jeden národ. Nomádi byli v této době (pohybujeme se již po roce 1E 240) vytlačeni do nejchudších a nehostinných částí Vvanderfellu. Migrují, živí se pastevectvím a lovem, žijí v chatách, které jsou podobné jurtám a jsou přenosné. K přesunu používají zvířata zvaná Guar, což je tvor podobný malému dvounohému dinosaurovi. Guar, hráči označovaný jako „žáboješterka“, je jedním z mountů (i non-combat petů), které si ve hře můžete pořídit. Žijí v oblastech Morrowindu a jejich domestikace započala už v dávných dobách. Mají různá milá jména nejčastěji Amili, Callie, Bulpy, Rollie, Peony, Tato, Elval, Mogi, Tippi nebo třeba Sithis, což je tak trochu zvrhlá záležitost vzhledem k tomu, kdo je Sithis (bůh, pro kterého vraždí Temné bratrstvo). Možná někomu přijde tak roztomilý, že by pro něho i vraždil Ashlandeři uctívají své předky stejně, jako tomu kdysi bylo u Chimerů. Odmítají uznat vládu tribunálu, neboť jsou přesvědčeni, že Tribunál zradil Chimerského vůdce Nerevara v bitvě o Rudou horu a zastávají názor, že členové Tribunálu jsou na živu díky nějaké formě nekromancie. Díky svým názorům jsou též Tribunálem a jejich Chrámem pronásledováni. Celkově jde o k cizincům velice nepřátelské Dunmery, avšak udělá-li cizinec něco pro dobro klanu, může být klanem nejenom přijat a nazýván klanovým přítelem, ale též může být dokonce klanem adoptován. Považují za nečestné zabít bezbranného. Mají vlastní klanové zákony, cizinec si obzvláště musí dávat pozor na své chováním jinak může být vyzván k souboji na smrt. K sobě navzájem se Ashlandeři chovají s úctou a patřičnou slušností. Ashlendeři se dělí do čtyř klanů: Ahemmusové obývající Azura Coast, Erabenimsunové obývající region Molag Amur, Urshilakové obývající oblast Ashlands a West Gash, Zainabové z regionu Grazelands. Každý klan je veden klanovým vůdcem nazývaným Ashkhan (ekvivalent Chána), ale věci duchovní řídí tzv. Moudré ženy (vědmy), které pokládají sny za proroctví a podobně jako Keltští druidové si své znalosti předávají po generacích ústní formou. Jak již bylo řečeno uctíván je kult předků, kult Velotha a dokonce existuje i kult zvaný Nerevarin Cult. Vybrané tituly ze skyrimské knihovny:Dunmerové ze SkyrimuDunmeři a jejich předciVálka První radyBitva na Rudé hoře Seriál: Temní elfové 1. díl Dunmeři2. díl Velké rody Dunmerů3. díl Hlaalu4. díl Redoran 5. díl Telvanni6. díl Indoril7. díl Dres8. díl Tribunál Původní text byl na zaniklých fanpage stránkách a dostala jsem svolení opětovné publikace. Text jsem mírně poupravila (překlepy atp.) bez zásahu do obsahu jako takového a obohatila ho o zajímavosti. Děkujeme autorovi, který tam nebyl uveden, za obohacení komunity. Článek Dunmeři se nejdříve objevil na The Elder Scrolls Online.

projít na článek