Hodinovka, katalyzátor pokroku

kloud(n)ovina #4.2019 | psáno pro časopis 5311 Hodinovka, katalyzátor pokroku Victor Campenaerts vytvořil nový rekord v hodinovce, výkonem 55,089 km překonal Bradleyho Wigginse o 563 metrů. Nejzajímavější na tomto úspěchu pro mě však paradoxně není skvělý sportovní výkon hlavního protagonisty, nýbrž vše s tím spojené. Bez systematické detailní přípravy, vývoje, kalkulací, týmové práce a technických vymožeností by se totiž přepis historických tabulek nekonal. Tím nechci výkon belgického fousáče snižovat, naopak, chtěl bych vyzdvihnout celý jeho tým. Základním pilířem bylo odhodlání týmu Lotto-Soudal, které dalo projektu zelenou a vrhlo do něj enormní porci energie, času a peněz. Campenaerts se celou zimu soustředil pouze a jedině na hodinovku a spolu s dedikovaným šesti členným týmem šel do akce stylem all-in. Sportovní stránka přípravy je pro mě z celého příběhu asi tím nejnudnějším. „Létající knírek“ zkrátka na 3 měsíce odjel na vysokohorský kemp do Namibie a do puntíku plnil pečlivě naplánovaný tréninkový plán. Zhruba měsíc před svým útokem na rekord objel Tirreno-Adriatico aby do sebe dostal nějaké ty závodní kilometry. Jen tak mimochodem tam vyhrál časovku. Spráskal nejlepší světové specialisty a připsal si první vyhranou World Tour časovku v kariéře. Po finálním přesunu do Aguascalientes se už jen ladili závěrečné detaily. Campenaerts a jeho tým nebydleli v hotelu, nýbrž ve vile u spřátelených „domorodců“, kde upravoval biologické hodiny svého těla ke dni D. Kvůli postupnému uvolňování hormonů v krvi je lidské tělo nejvýkonnější odpoledne, nicméně ideální čas pro atak rekordu v Mexiku byl, kvůli teplotě a řídkosti vzduchu, okolo jedenácté hodiny ranní (osmnáct hodin našeho času). Campenaerts tedy potřeboval ošálit své tělo, aby si v už v jedenáct myslelo, že je odpoledne. V pět večer si proto nasazoval brýle filtrující modré světlo, v sedm chodil do postele a v osm již míval všechny ovečky spočítané. Den mu začínal v půl páté ráno. Zní to jednoduše, ovšem exekuce takového plánu je pro cyklistu možná těžší než najíždění kilometrů v horách Namibie. Teď to nejzábavnější, technické vychytávky. Začněme třeba kolem, což byl hybrid vzniknuvší spářením dráhové kozy vyvinuté pro Hry v Riu se silničním časovkářským speciálem, na který je Campenaerts zvyklý. Rámové trubky měli na určitých místech povrchové zdrsnění za účelem vytvoření jemných turbulencí v protékajícím vzduchu pro snížení kladeného odporu. Kvůli menší frikci byl použit řetěz silničářšký namísto dráhového. Hrazda byla vymodelována speciálně na míru technologií 3D tisku. Šířka řídítek byla z obvyklých 40-42 cm ořezána na 33 cm. Protože se kromě prvních 10-15 sekund vůbec nepoužijí, bylo třeba podřídit jejich velikost aerodynamické optimalizaci. Aerodynamika však není jen o kole samotném. Závodníkovo tělo od hlavy až k patě má na svědomí 80% celé vzduchové rezistence, zákonitě se tedy musí dbát na každý detail. Victorova helma byla bez plastového hledí, jelikož bez něj a při koukání dolu mu vykazoval počítač v aerotunelu ty nejlepší čísla. I proto musel mít mexickou dráhu precizně najetou a hlavu zvedal pouze v jednom místě, kde na přesně stanoveném bodu stál Kevin de Weert s tabletem, kterým předával informace o nastoleném tempu. Návleky na tretry jsou regulemi UCI pro hodinový rekord zakázané, Gaerne však našlo cestičku, jak pravidla obejít. Vyrobili tretry, které jsou přímo z továrny designované tak, jako kdyby aero návleky na sobě již měly. Šalamounské, legální a hlavně funkční řešení. Některá jiná rozhodnutí mohla být na první pohled kontroverzní. Krátký rukáv na kombinéze musel každého plácnout přes oči, důvod byl však prostý. Jako základní zdroje pasivního chlazení zvolil Campenaerts své ruce – proto jel v krátkém rukávu a bez rukavic. Zaplatil za to větším odporem, nicméně přehřátí „motoru“ by bylo katastrofální a toto byl dle týmu kolem Belgičana optimálně zkalkulovaný kompromis. Poslední mozaikou do skládačky byla volba převodu. Až do posledních dnů nebylo jasné, jaké nastavení Campenaerts zvolí. Váhal především mezi 5914 a 6014, což by mu diktovalo průměrnou kadenci okolo sta otáček za minutu. Na takové frekvenci trénoval a právě touto kadencí se dvacet minut vyjížděl po každé etapě na Tirrenu. Wiggins měl při hodinovce průměrnou kadenci 104, nicméně Wiggins byl dráhař a nejel ve vysoké nadmořské výšce, tudíž s vyšší kadencí neměl problém. U Belgičana to bylo jinak a zřejmě i proto nakonec vyjel s překvapivě těžkým převodem 6114. Je dobře, že se hodinovce věnuje taková pozornost. Ve finále nejde až tak o to, jestli se jedná o hodinovku, celkové pořadí na Tour de France či třeba hod oštěpem. Pointa je v tom, kolik neviditelné práce je schováno za každým úspěchem. Samozřejmě, to nejdůležitější vždy bude sportovcův výkon samotný, ale bez systematické práce celého týmu by ani výkon světového formátu nemusel stačit. V neposlední řadě je čerstvý příběh o prolomení hodinového rekordu důkazem, jak moc je vědecko-technický výzkum poháněn překonáváním sportovních milníků. Díky za ně, profitujeme z toho totiž nakonec všichni. Psáno pro cyklistický časopis 5311, číslo 4/2019, vydáno 7. května 2019Lukáš Klouček Autor je bývalý profesionální cyklokrosař a silničář a nyní bookmaker sázkové kanceláře William HillThe post Hodinovka, katalyzátor pokroku first appeared on bez(dia)kritiky.cz.

projít na článek

Roboti, kteří změní náš svět. Čína chce do dvou let zahájit masovou výrobu unikátních humanoidních strojů

Čínské ministerstvo odhalilo své rozsáhlé plány na rozvoj humanoidních robotů, kteří budou mít mnoho pokročilých schopnostíJejich sériová výroba má začít už vroce 2025, do té doby je potřeba zlepšit senzory snímající prostředí, celkové řízení pohybu a int

projít na článek

IMA na zasedání projektu SUNRISE v Římě

Valné shromáždění projektu SUNRISE, které se konalo ve dnech 21. a 22. února v Římě, bylo příležitostí k setkání 41 partnerů projektu za účelem prezentací, workshopů a diskusí o pokroku v jednotlivých pracovních balíčcích. Cílem projektu SUNRISE financova

projít na článek

Oslavili jsme 30 let na trhu

Vstupte do světa digitálního nákupu na našem e-shopu Sapro! S hrdostí oslavujeme 30 let působení na trhu, během kterých jsme se stali vaším důvěryhodným partnerem pro špičkovou techniku a produkty pro váš domov a zahradu. Historie naší firmy, založené

projít na článek

Magické číslo 3: Nissan směřuje kelektrické budoucnosti auhlíkové neutralitě

Nissan je průkopníkem v oblasti inovací a udržitelného rozvoje a nyní oznamuje svůj nejnovější projekt Magické číslo 3. Tento projekt představuje zásadní krok v cestě k plně elektrické budoucnosti a kombinuje technologický pokrok s ekologickou odpovědnost

projít na článek

Technologický vývoj

kloud(n)ovina #3.2019 | psáno pro časopis 5311 Technologciký vývoj Cyklistika není Formule 1. Inovace a technické zlepšováky nejsou jejím hlavním lákadlem. Často je tomu právě naopak. Někdy ani samotní závodníci nemají novinky dvakrát v oblibě. Ještě víc

projít na článek