Wetest Pneu Jak funguje zpětný odběr pneumatik Zbavit se ojetých pneumatik bylo ještě donedávna pro jednotlivce i dopravní společnosti poměrně složité. V současnosti však funguje takzvaný zpětný odběr pneumatik, který je dán zákonem. Co všechno obsahuje a jak tedy nakládání s nepotřebnými pneumatikami řešit, vám prozradíme v našem článku. Zpětný odběr pneumatik byl v legislativě zakotven již v roce 2001. V roce 2020 pak vešel v platnost zákon o výrobcích s ukončenou životností, který postihuje výrobky, jež se po dovršení životnosti nemohou stát běžným komunálním odpadem a jejichž recyklace představuje velmi složitý proces – a právě mezi ně patří i ojeté pneumatiky. Co říká legislativa Tento zákon, konkrétně § 97 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, stanovuje výrobcům pneumatik povinnost zajistit na vlastní náklady zpětný odběr odpadních pneumatik od konečného uživatele, a to bez ohledu na výrobní značku, datum jejich uvedení na trh, bez vazby na koupi nového výrobku a bez nároku na úplatu. Výrobce má navíc povinnost zřídit veřejná místa zpětné odběru pneumatik v zákonem definovaných obcích. Zpětný odběr pneumatika nicméně mohou provádět také obecní sběrné dvory (tuto službu nenabízejí všechny, je proto dobré se informovat předem) nebo pneuservisy a autoservisy (ani pro ně není tato služba povinná). Výrobci pneumatik mohou zpětný odběr provádět buď individuálně, nebo kolektivně. Co to znamená v praxi? Kolektivní vs. individuální sběr pneumatik V roce 2016 vznikla nezisková společnost Eltma, jejímiž členy jsou nejvýznamnější hráči na trhu s pneumatikami (mezi zakladatele patří Bridgestone Europe, Continental Barum, Goodyear Dunlop, Michelin, Nokian Tyres nebo Pirelli Tyre) a která zajišťuje místa pro zpětný odběr ojetých pneumatik. Seznam členů najdete na stránkách společnosti, kde je i podrobná mapa míst zpětného odběru pneumatik v rámci systému Eltma, nebo na webu ministerstva životního prostředí. Někteří výrobci nejsou zapojeni do systému Eltma a plní povinnost zpětného odběru pneumatik individuálně. To znamená, že vytvářejí vlastní místa sběru pneumatik. Rovněž jejich seznam najdete na stránkách ministerstva životního prostředí. Zpětný odběr pneumatik zajišťuje pro své zákazníky i společnost WETEST pneu. Ochrana přírody a recyklace Důvodem, proč je pneumatikám, respektive jejich zpětnému odběru, věnována taková pozornost, je prostý. Látky, které obsahují, mohou při neodborném nakládání velmi vážně poškodit životní prostředí – znečistit vodu i půdu. Ostatně i proto odborníci varují před nejrůznějším používáním starých pneu například na zahradách či dětských hřištích apod. Pokud by se někdo rozhodl starou pneumatiku spálit, uvolní tím do ovzduší silně škodlivé chemikálie, včetně prokazatelně karcinogenních (ostatně v takovém případě hrozí pokuta až 1 milion korun). Jedinou možností, jak ojeté pneumatiky zlikvidovat, je tak jejich odevzdání na sběrném místě, odkud putují k odborné recyklaci. Po opracování pneumatiky je plášť rozdrcen a vyčištěn. Tato drť se pak následně využívá například k výrobě nových pneumatik, ale i jako příměs do nejrůznějších stavebních materiálů apod. Další možností recyklace ojetých pneumatik je jejich opětovné využití, a to v rámci protektorování. Během něho se na opracovanou kostru pneumatiky nasadí nový dezén a pneu je tak připravena k další službě. O tom, jak přesně protektorování probíhá, si přečtěte v rubrice Nákladní protektory. Pokud by vás zajímalo, proč je využití ojetých pneumatik ekologičtější (a také ekonomičtější) než jejich likvidace, přečtěte si článek Jak protektorování šetří životní prostředí. Společnost Wetest pneu vyrábí protektory již od roku 1991 a dodává je stovkám zákazníků především z řad dopravních společností či městských dopravních podniků v rámci celé České republiky. Nabízí komplexní služby uzpůsobené potřebám každého zákazníka – od vstupní kontroly přes výrobu protektorů až po následný servis. Zajímá vás, jak můžeme pomoci i vaší přepravní společnosti? Kontaktujte nás! Článek Jak funguje zpětný odběr pneumatik se nejdříve objevil na Wetest Pneu.
Hlavní test letních pneumatik ADAC: pouze 10 z 50 je dobrých! K 50.výročí testů pneumatik ADAC provedl test 50 letních pneumatik v nejprodávanějším rozměru 205/55 R16 91V, nyní s rozšířenými ekologickými a ekonomickými kritérii, která jsou shrnuta v kate
projít na článekADAC otestoval 17 aktuálních zimních pneumatik pro SUV v kompaktní třídě. Sníh, led, mokré nebo suché a mrazivé počasí: Kdo nejlépe zvládne různé podmínky v chladném období. Conti, Dunlop, Goodyear a Michelin jsou v popředí I když se rozmanitost a vel
projít na článekADAC jako již každoročně otestoval 16 zimních pneumatik pro malá auta - dva modely zcela propadly. Správná přilnavost na sněhu, ledu a vlhkosti je v chladném období životně důležitá a zimní pneumatiky to nabízejí. Ale která je nejlepší? Conti, Goodyear
projít na článekOdložené pneumatiky jsou doslova celosvětovým problémem. Stačí vyrazit do některého českého lesa a zaručeně o nějakou zakopnete. Oproti některým státům jsme na tom ještě ale velice dobře. Největší skládka pneumatik v Kuvajtu překonává veškeré naše předsta
Jak funguje internet? Na tuto otázku není úplně jednoduchá otázka. Kompletní popis toho, jak funguje internet, by zabral víc místa, The post Jak funguje internet first appeared on Co je internet?.
projít na článek