Jak na e-mail marketingovou strategii krok pokroku: Kompletní průvodce

Nemít nastavenou e-mailovou strategii, to je jako střílet slepými. Buď, anebo. Všechno, nebo nic. Tady spíš nic. Totiž – jak můžete plnit cíle, když je nemáte stanovené? Tak tak. Nijak. Sepsali jsme pár pádných argumentů, proč je e-mail marketingová strategie fakticky důležitá pro váš byznys, a přihodili jsme 12 kroků, jak strategii nastavit od úplných začátků, nebo ji úspěšně restartovat. Co je e-mailová strategie Vezměme to od píky. Představte si e-mail marketing jako maraton. Když neznáte cíl, pobíháte jako zmatená včelka, zkoušíte náhodně jednu odbočku za druhou, nakonec se motáte v kruhu a stojí vás to hafo času. A čas jsou (v podnikání) peníze, takže… Zatímco když máte vidinu konkrétního cíle a jasný plán trasy, strčíte do kapsy i slavného Kenenisa Bekele. No, konkrétněji:E-mail marketingová strategie je dobře promyšlený plán, který firmám pomáhá dosáhnout marketingových cílů, budovat tvář značky, pečovat o zákazníky a v neposlední řadě vydělávat. E-mailová strategie může být dílčí (plán, jak pomocí e-mailů uvítat nové kontakty v databázi, jak připomenout opuštěný košík, plán na remarketing) nebo dlouhodobá (plán všech rozesílek a jejich obsahu třeba na celý rok). Omrknout tipy, jak začít s e-mail marketingem Strategii doporučuji každému. Ať jste sebemenší nebo sebevětší firma, je důležité si rozmyslet, co opravdu chcete dělat. U menších projektů to samozřejmě bude jednodušší než u velkých, ale i droboučký projekt může výrazně těžit z toho, že si předem rozmyslí, co chce dělat a jak se tam k tomu cíli dostane. Vyhne se tím spoustě nepříjemných potenciálních problémů.Jakub Čižmař, specialista na e-mail marketing a komunikační strategie Sluchátka do uší! S Jakubem Čižmařem jsme si o e-mailové strategii povídali přes hodinu v podcastu Digitální kaleidoskop: Proč je e-mailová strategie důležitá Jako takhle… Ale pak taky takhle… Takže – proč je důležité sestavit si e-mail marketingovou strategii?Víte přesně, čeho chcete za určitý čas dosáhnout pomocí e-mailingu, a taky víte, jestli jste toho skutečně dosáhli.Máte jistotu, že vám neuteče nic důležitého a s klidem můžete chystat vánoční kampaň třeba už v dubnu.Vaše komunikace je konzistentní a pomáhá vám budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky.Procesy mají logiku a pomůžou vám příjemce e-mailů postupnými kroky dostat tam, kde je chcete mít.Jeden poslaný obchodní e-mail generuje průměrně 750 Kč za každou utracenou dvacetikorunu. A to přece chceme – e-mail marketingem pečovat, ale i vydělávat.Bonusový argument: E-mail marketing byl v roce 2022 nejvýkonnější marketingový kanál. On totiž zas až tak moc nestojí a lidi o něj mají zájem. Tedy pokud se dělá dobře. A dělá se dobře, pokud je správně nastavená e-mail marketingová strategie, to se ví.Bonusový argument č. 2: Kdykoli za Ovocňák.cz odešleme e-mail, zaznamenáme v dalších 48 hodinách nárůst objednávek o 400–500 %.Tomáš Kořínek, Ovocňák.cz Zjistit, co stojí za úspěchem ponákupních kampaní Ovocňáku Jak na to: 12 kroků ke skutečně efektivní e-mailové strategii Strategie je promyšlený plán. Pro-myš-le-ný. Takže než začnete horlivě vyťukávat e-mailovou strategii do klávesnice, zkuste si cvičně odpovědět na základní otázky:Proč vlastně chcete investovat do e-mail marketingu?Čeho tím konkrétně chcete dosáhnout?Jaká je vaše cílová skupina a co od vás očekává?Hotovo? Tak se pojďme mrknout na slíbených 12 kroků, které vám pomůžou e-mailovou strategii nastavit. 1. Analyzujte aktuální stav a poučte se Už jste někdy v minulosti odesílali e-maily svým zákazníkům? Paráda! Vraťte se k výsledkům svých rozesílek. Prozradí vám víc, než si myslíte – zjistíte, co fungovalo, co ne, kdy se příjemci z vašeho newsletteru odhlašovali, jak na něj reagovali.Pokud se vám nedaří udržet si při vyhodnocování nadhled, obraťte se na profíky (třeba ze SmartEmailingu) a nechte si udělat audit svého e-mailingu. A pokud s e-mailingem začínáte od nuly, pojďme rovnou na krok 2. 2. Definujte si cílovou skupinu a pochopte její chování Kdo bude vaše e-maily číst? A co od nich pravděpodobně očekává? Četli byste své e-maily, kdybyste byli v kůži své cílovky? V první řadě zjistěte, jaká je vaše cílová skupina: Věk, pohlaví, zájmy, co od vás potřebuje, jaké problémy řeší. Jak to zjistíte? Zeptejte se přímo svých zákazníků třeba pomocí webového formuláře, vyzpovídejte svůj support nebo sales tým, analyzujte úspěšnost článků na vašem blogu nebo sociálních sítích a vyčtěte ze statistik, co vaše zákazníky skutečně zajímá. Anebo se zeptejte AI. Zjišťování cílové skupiny SmartEmailingu pomocí ChatGPT. V druhé řadě pochopte a sledujte nákupní cestu své cílové skupiny: Pro každou fázi cesty zákazníka (znáte to – see, think, do, care) mějte připravený jiný e-mailing a zastihněte zákazníka ve správný čas. Asi Určitě neoslovíte všechny své zákazníky. To nejde. Ale pokuste se jim porozumět a nabídnout to, co chtějí, ideálně v čase, kdy to chtějí. Věděli jste, že SmartEmailing umí odeslat newslettery v čase, kdy příjemce nejčastěji otevírá svoji e-mailovou schránku? Ukázka nastavení odeslání kampaně ve SmartEmailingu. 3. Definujte cíle a metriky úspěchu Jak zjistit, jestli jste svou e-mailovou strategii nastavili správně? Tak, že máte jasně stanovené cíle a víte, jak je měřit. A tím „jasně stanovené“ myslíme opravdu konkrétní. Takhle ne: Chci mít úspěšnou e-mailovou kampaň. Takhle ano: Chci po každém odeslaném newsletteru zvýšit prodeje o 30 %.Tohle pravděpodobně znáte, ale opakování je matka moudrosti. Takže – cíle by měly vždy splňovat 5 základních kritérií: Když už máte stanovené SMART cíle, nezapomeňte podle nich kampaň průběžně vyhodnocovat a na výsledky reagovat. A neignorujte čísla! Pokud vidíte, že se ani zdaleka neblížíte k cíli, nebojte se změnit strategii v průběhu kampaně. Jo, a – testujte!Podle studie z roku 2022 byl hlavní cíl e-mail marketérů zvýšit povědomí o značce a propagovat, na paty tomu pak šlapala retence (udržení zákazníka). Zdroj studie 4. Vyberte si vhodný nástroj pro e-mailing Rada nad zlato: Nevybíráte si parťáka na víkend, ale na několik let. Možná právě nepotřebujete složitou automatizaci, ale co když vaše podnikání za pár měsíců vyroste tak, že budete chtít tvořit designové e-maily, super náročné automatizační scénáře, sbírat hromadu metrik a testovat? A my moc dobře víme, že přechod na nový e-mailový nástroj je drahý a časově náročný.  Stanovte si kritéria a podle nich nástroj vybírejte. A taky projeďte pár recenzí. Přečíst recenzi na SmartEmailing 5. Sbírejte kontakty a budujte kvalitní databázi Co si budeme povídat, obyčejné „Přihlaste se k odběru newsletteru“ už dávno nestačí. Sbírání kontaktů je vlastně takový malý směnný obchod – e-mailovou adresu za odměnu. Za e-book zdarma, vstupenku na webinář, zapojení do průzkumu,… Takový dobře promyšlený lead magnet vám ale může přinést do databáze slušnou zásobu kvalitních kontaktů.Ani my se ve SmartEmailingu nepipláme každý rok s e-mailovým kalendářem pro nic za nic. Posíláme ho zdarma výměnou za e-mailovou adresu. Což nám připomíná – už jste si stáhli letošní e-mailový kalendář? Omrknout tipy, jak budovat e-mailovou databázi 6. Segmentujte kontakty a personalizujte Asi byste zrovna nenabízeli slávistovi sparťanský dres a pejskařovi kočičí granule, no ne? Tak proto segmentace. A taky proto, že segmentované e-mailové kampaně mají o 50 % vyšší míru prokliku než necílené kampaně.Pro pořádek: Segmentace je rozdělení kontaktů na několik dobře promyšlených hromádek podle:pohlaví zákazníka,zájmů,chování při nakupování na webu,chování při otevírání e-mailů,nákupní fáze zákazníka,…A proč? Protože ne všichni zákazníci mají stejné potřeby a my je nechceme spamovat e-maily, které je nezajímají a které je nakonec donutí odhlásit se z newsletteru. Mimochodem, znáte 8 nejčastějších důvodů odhlášení z newsletteru a označení za spam?Když už máte kontakty rozdělené na pomyslné hromádky, nezapomeňte při rozesílce na personalizaci – textu, obrázků, produktů,… Třeba personalizovaný e-mailing e-shopu Vivantis vykazuje o 10 % vyšší open rate než klasické newslettery a 2x vyšší proklikovost oproti hromadné rozesílce. A mistrovskou personalizaci obsahu předvedli specialisté ze SmartEmailingu také v e-mailingu e-shopu Megapixel. 7. Sestavte plán typů e-mailů, jejich obsahu a frekvence Co budete rozesílat? S jakým obsahem? Pravidelně? Nárazově? Ručně? Automatizovaně? Otázek je víc než dost, ale odpovědi vás navedou k dobře vypracované e-mailové strategii.V první řadě stanovte, jaké typy e-mailů chcete odesílat a jak často. Frekvenci potom dodržujte. Příjemci si na vaši rozesílku zvyknou a – v nejlepším případě – se na ni budou i těšit. Posílat můžete třeba:pravidelný měsíční newsletter s novinkami (super na recyklaci už hotového obsahu),jednorázové informační e-maily (s novým lead magnetem, launchem nového produktu…),cílené kampaně (promyšlené, přesně načasované a ideálně automatizované – třeba opuštěný košík, uvítací kampaně apod.).V druhé řadě přinášejte opravdu přínosný obsah e-mailů. Četli byste to sami? Otevřeli byste to? Nakoupili byste?  Nikdo od vás žádný e-mail nečeká (a hlavně NECHCE), přesto musí být rád, že jej dostal.Jakub Čižmař na přednášce Czech On-line Expo 2023 A v neposlední řadě si sestavte finanční plán e-mail marketingu (náklady na e-mailový nástroj, na lidi – copywriter, grafik, emailingový specialista, markeťák,…). 8. Začněte s automatizací Šetří váš čas a peníze, zvyšuje konverze a celkovou efektivitu e-mailingu. Tak to je automatizace, se kterou dneska pracuje v e-mailingu už přes 80 % marketérů. Totiž – když máte dobrý e-mailový nástroj, automatizované kampaně jsou brnkačka. Jednou je nastavíte a pak už pracují za vás. Ukázka automatizovaného scénáře ve SmartEmailingu k přihlášení k odběru newsletterů. Přečíst průvodce automatizace v e-mailingu Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. 9. Dejte si záležet na designu e-mailů a tonalitě Ono totiž nestačí jen slavnostně kliknout na „Odeslat“. Úspěch vašeho e-mailingu je schovaný v celém balíčku kroků a detailů – třeba i ve sjednocené grafice e-mailů a jejich tonalitě. Tak, aby vás zákazníci vždycky na první dobrou poznali a věděli, že to je zase ten bájo e-mail, který tak rádi čtou. To zní, co? Takže – používejte šablony newsletterů v barvách vašeho brandu, sjednoťte vizuál CTA tlačítek a tone of voice (tykejte/vykejte vždy jednotně a držte se struktury, na kterou jsou vaši příjemci zvyklí – pokud vám funguje, ovšem). Ukázka novinkového newsletteru SmartEmailingu. Přečíst tipy, jak psát správně e-maily 10. Nastavení procesů od zadání úkolu po vyhodnocení V menší firmě to zmáknete přes e-maily nebo v excelu, ve větší firmě se ale pravděpodobně neobejdete bez nástroje na řízení projektů – tedy e-mailových projektů. Definujte si v týmu role a jasně si řekněte, kdo je za co zodpovědný – kdo zadává úkoly a určuje a hlídá termíny, kdo píše text e-mailu, chystá grafiku, pracuje s e-mailingovým nástrojem a kdo má na starost vyhodnocení kampaní. Zdroj gifu 11. Vyhodnocujte výsledky kampaní Dobrý e-mailingový nástroj vám statistiky z e-mailových kampaní naservíruje na stříbrném podnose. Míru otevření e-mailu, míru odhlášení, prokliku, doručitelnost a další. Pak už je jen na vás (nebo e-mailingovém specialistovi), jak se s metrikami popasujete a jak podle nich přizpůsobíte další kampaně anebo zareagujete ještě v průběhu kampaně. Jak správně číst ve statistikách e-mailových nástrojů? Radí Pavel Pola z Etnetera Activate. BONUSOVÝ krok č. 12: Sledujte konkurenci Odebíráte newsletter své konkurence? Měli byste. Není totiž vůbec od věci vědět, jak to dělají největší hráči na trhu nebo vaši přímí konkurenti – a pak být o krok před nimi. Být lepší, originálnější, kreativnější a nabídnout něco navíc. Na závěr Návod máte, tak už stačí snad jen přidat tu poslední super spicy špetku, která vystřelí váš e-mailing do výšin. A tu mají dost často v rukávu e-mailoví specialisté. SmartEmailing jich má hafo. Just saying. Zdroj obrázku Ale opravdu – rádi si vás a váš e-mail marketing vezmeme pod křídla – kontaktujte nás.  The post Jak na e-mail marketingovou strategii krok po kroku: Kompletní průvodce appeared first on SmartEmailing.

projít na článek

Kompletní průvodce novelou o cookies

... Příspěvek Kompletní průvodce novelou o cookies pochází z eStation.cz | Tvorba www stránek

projít na článek

Pavla Varkočková

Spolupráce s panem Foltou je skvělá. Komunikace na jedničku. Po analýze kampaní mi navrhl marketingovou strategii a zvýšil tak návštěvnost webu, a tedy i objem poptávek. Pavla Varkočková, grafička,creativelook.cz The post Pavla Varkočková appeared first o

projít na článek

SEO optimalizace pro vyhledávače 2022: Kompletní návod

Kompletní návod pro SEO vroce 2022. Tohle není nějaký průměrný SEO článek, kde bych vám dával nějaké obecné astále se opakující rady zjiných článků. Vtomto článku uvidíte nejdůležitější letošní trendy. Novou strategii, která funguje. Pokud tedy chcete vto

projít na článek

BMW Group oznamuje další krok ve strategii zaměřené na elektrifikaci

Elektrifikace je jedním z hlavních pilířů společnosti BMW Group a její korporátní strategie NUMBER ONE> NEXT.

projít na článek

Jak vybírat marketingovou firmu? 

Hledáte marketingovou firmu, ale nevíte, jak si vybrat tu správnou? Čtěte náš článek a dozvíte se, jaké faktory zvážit při výběru marketingové společnosti a jaké otázky klást potenciálním dodavatelům. Zde je několik tipů, jak si vybrat tu správnou marketi

projít na článek