Jak na efektivní affiliate marketing pomocí e-mailingu: Příručka pro partnery ie-shopy

Jak vydělávat, i když zrovna spíte? Affiliate e-mail marketing! Jak na něj? Jaké jsou jeho výhody a nevýhody? Na co si dát pozor, ať už jste affiliate partner, nebo e-shop, a jak takový affiliate program krok po kroku rozjet? To všechno v několika přehledných odstavcích. Než začneme, dáme si tři rychlá teoretická okénka 1. Co je e-mailing? E-mailing je mrtev. Ať žije e-mailing! Jasně že není mrtev. Vždyť počet uživatelů e-mailu každoročně roste a markeťáci po celém světě v něm vidí skvělý potenciál – snad proto 89 % z nich využívá e-mail jako primární kanál pro generování potenciálních zákazníků. Je poměrně levný, snadno měřitelný, dává vám jasná data o příjemcích (zákaznících) a umožňuje 1to1 komunikaci přímo s cílovkou. Zdroj dat Přečíst si víc o e-mail marketingu 2. Co je affiliate marketing Affiliate marketing je partnerský provizní systém, který… Ale. Proč bychom složitě vymýšleli definici, když nám ji v podcastu naservíroval Jarda Janíček z Affilboxu? „Affiliate marketing je založený na doporučování zboží nebo služeb přes internet za provizi. Na rozdíl od doporučování v offlinu, tohle doporučování dokážeme měřit a člověk, který doporučí potenciálního zákazníka a zákazník nakoupí, tak za to dostane provizi.“Jaroslav Janíček, Affilbox Ve zkratce to znamená, že affiláci (ti, kteří doporučují produkt nebo službu) jsou vlastně takoví najatí markeťáci s nejistým výdělkem, že… Anebo taky s parádním pasivním příjmem. No, pojďme dál.V praxi to znamená, že vyfasujete svůj vlastní affiliate odkaz, který vkládáte do svých doporučujících článků, pop-up oken na webu, postů na sociálních sítích, bannerů nebo třeba do e-mailingu. A pokud se zákazník prokliká až k samotnému nákupu – cink cink – provize je vaše. Většinou od 1–20 %, výjimečně (většinou u SaaS nástrojů nebo služeb) až 40 %. Ukázka affiliate odkazu vloženého do banneru od 5nej.cz 3. Co je affiliate e-mail marketing A konečně se dostáváme k jádru pudla. Affiliate e-mail marketing (jak název napovídá) spojuje e-mailing a affiliate marketing. Jednoduše – je to doporučování produktů nebo služeb za provizi prostřednictvím e-mailu.Affiliate partneři budují v e-mailingovém nástroji (třeba SmartEmailingu :)) cílené e-mailové databáze, kterým prostřednictvím hodnotného a důvěryhodného obsahu v e-mailu doporučují konkrétní produkt nebo službu. PODCAST: O affiliate a e-mail marketingu jsme si celou hodinku povídali s profíkama z Affilboxu – Ondřejem Martinkem a Jaroslavem Janíčkem. Nasajte inspiraci i tam. Ale pak se vraťte sem. Pro koho je affiliate e-mail marketing Rozdělme si to na tři roviny: 1. Obchodník (e-shop) Tedy ten, kdo má produkt nebo službu a chce ho propagovat prostřednictvím affiliate marketingu. Affiliate e-mail marketing je vhodný pro: E-shopy a obchodníky, kteří mají online měřitelné konverze, a také pro rychloobrátkové služby a produkty, pro zavedené produkty, které mají konkurenci a potřebují podporu partnerů. Affiliate e-mail marketing není vhodný pro:Obchodníky, kteří mají extrémně dlouhou dobu rozhodování o nákupu (např. zboží na míru nebo luxusní drahé zboží), a také pro začínající e-shopy, které nejsou prověřené trhem anebo e-shopy, které mají extrémně malou marži na svých produktech. 2. Partner Tedy ten, kdo doporučuje produkt nebo službu online za provizi. Obvykle to jsou bloggeři, influenceři, YouTubeři, volnonožci, společnosti v online prostředí a ti, kteří mají vybudovanou komunitu, která jim věří a ideálně si čte jejich e-maily. Můžou to být ale i velké specializované portály – cashbackové portály, kupónové weby, zbožové srovnávače a tak dále. 3. Affiliate konzultant Obvykle agentura, která pomáhá obchodníkům najít partnery, případně se postará o audit a poradí jim, jestli je pro ně affiliate marketing vůbec vhodný. Výhody a nevýhody affiliate e-mail marketingu V první řadě si připomeňme, proč vůbec vsadit na e-mail a proč affiliate e-mail marketing zařadit do marketingové strategie: Zdroj dat A v druhé řadě – jako snad každý krok v marketingové strategii, i affiliate e-mail marketing může přinést ovoce, ale i nálož rizik a nákladů. Výhody a nevýhody pro obchodníky (e-shopy) Tedy pro toho, kdo chce svůj produkt nebo službu propagovat přes partnera. To jen tak pro připomenutí. VÝHODYSnadná kontrola nákladů na reklamu – neplýtváte penězi, náklady jsou snadno měřitelné a rostou pouze v případě, že partner váš produkt nebo službu prodá.Poměrně nízká investice do začátku – stačí nachystat podklady pro partnery, zajistit komunikaci s nimi, pár administrativních věciček, a když to nastavíte od začátku chytře, neždímete z budgetu žádné závratné částky.Vaše důvěryhodnost stoupá – třetí strana doporučuje „nezávisle“ váš produkt nebo službu a tím se dostáváte do povědomí potenciálních zákazníků z různých (vám třeba jinak vzdálených) bublin. Třeba tady parádní příklad nezávislé propagace – upřímná recenze produktu a několik e-shopů, které produkt nabízejí, seřazené podle ceny.Sbíráte data – víte, co na zákazníky platí, co (ne)funguje a jakým směrem se v marketingové strategii vydávat. NEVÝHODYReputace v ohrožení – pokud kápnete na partnera, který k vašemu brandu morálně nebo eticky zrovna nesedí, koledujete si o ztrátu důvěry zákazníků a špatnou reputaci do budoucna.Nepromyšlená provize – myslete na to, že ze své marže musíte ukrojit ještě část na provizi partnerovi. Propočítejte si, jestli se vám to skutečně vyplatí. „Ve SmartEmailingu vyplácíme lifetime provizi, to znamená, že platíme affiliate partnerům 20% provizi od první uhrazené faktury – a to po celou dobu, co nám klient, kterého affiliate partner přivedl, platí svůj tarif.“Ondřej Ratajský, lídr marketingu ve SmartEmailingu Stát se affiliate partnerem SmartEmailingu Výhody a nevýhody pro partnery Tedy pro ty, kteří doporučují produkt nebo službu pomocí affiliate odkazu a za úspěšný nákup získají provizi. VÝHODYVyděláváte, i když spíte – jednou to nastavíte (třeba v chytré e-mailingové automatizaci) a nemusíte se o nic starat. Když to klapne, může to být fajn přivýdělek.Oslovujete publikum, které znáte – takže víte, jak na něj zapůsobit, co funguje, a navíc kvalitním obsahem budujete svoji vlastní komunitu, která vám důvěřuje.Nemusíte pořád přemýšlet, co šoupnout do newsletteru – to asi známe všichni. Někdy je to pěkná fuška, ale affiliate marketing vám témata poměrně dobře nalajnuje. NEVÝHODYNení to bez práce – e-maily musí někdo napsat, automatizaci nastavit, průběžně vyhodnocovat, upravovat. To vám nějaký čas zabere (a čas jsou peníze, jak víme).(Ne)šťastná ruka při výběru produktu – když se netrefíte své cílové komunitě do noty, nákupy se nekonají a odměny se na váš účet zrovna nehrnou. Takže – poznávejte svoji komunitu a zjišťujte, na jaké produkty nebo služby je senzitivní a jak na ně reaguje.Na provizi si počkáte – nezačnete vydělávat ze dne na den. Je potřeba nejdřív svou síť kontaktů vybudovat, opečovat ji a získat její důvěru. Jako affiliate partner se nemusíte nad tématy newsletteru potit. Zdroj obrázku „Než se takový affiliate program rozjede a začne fungovat, může to trvat i 6–9 měsíců, někdy i rok.“ Jaroslav Janíček, Affilbox Jak na affiliate e-mail marketing A teď prakticky, krok po kroku. Co dělat, když jsem obchodník a chci affiliate partnery? 1. krok: Zjistit, jestli je affiliate e-mail marketing vůbec pro vásBuď to zvládnete posoudit sami (spočítáte si, jakou provizi nastavit, aby se vám to vyplatilo, jaké partnery oslovit, jestli je na to váš produkt nebo služba vůbec vhodná), nebo povoláte na pomoc affiliate konzultanty (agentury).2. krok: Definovat jasná očekáváníZa jak dlouho a kolik uskutečněných nákupů chcete mít prostřednictvím affiliate partnerství? Mějte reálná očekávání (nerozjede se to hned) a konkrétní cíle (ne povrchní).3. krok: Okouknout konkurenciJestli má affiliate program, jací partneři ji doporučují a tak dále.4. krok: Připravit podklady k affiliate partnerstvíNachystat affiliate odkazy, způsob vyhodnocování výsledků, komunikaci s partnery,…5. krok: Najít affiliate partneryObchodníci hledají své affiliate partnery obvykle na:recenzních webech,srovnávačích,zájmových blozích,mezi freelancery,mezi svými klienty (nejčastěji). ProTip od Ondřeje Martinka z Affilboxu Partnery můžete hledat třeba i tak, že si vezmete klíčová slova, která souvisejí s vaším podnikáním, zadáte je do Googlu a vyhledáte weby, které pro vás nejsou konkurenční, ale nějakým způsobem s vašimi klíčovými slovy pracují. Samozřejmě si můžete pomoci nějakým nástrojem, třeba Marketing Minerem. Co dělat, když se chci stát affiliate partnerem 1. krok: Najít e-mailingový nástrojVěřte nám, s ním to bude mnohem snazší – data máte na jednom místě, sbíráte kontakty do předem určených databází, šetříte čas automatizací.2. krok: Získat affiliate odkazy s potenciálem ziskuPřemýšlejte, na jaké partnerství kývnete. Musí totiž:mít potenciál zisku – vyděláváte sice pasivně, ale nějaké úsilí vás to přece jen stojí (napsat e-mail, vyhodnotit apod.),být relevantní – pokud už máte vybudovanou databázi kontaktů, pravděpodobně od vás očekává určitý typ obsahu. Proto doporučujte své cílové skupině jen to, o co má skutečně zájem. Jinak schytáte pár stížností a poletíte do spamu.žít věčně – ideálně volte evergreeny, které platí věčně, nejsou sezónní a tím pádem vám sežerou nejméně času a práce. Třeba: Zdroj dat 3. krok: Sbírat kontakty do databázeTřeba pomocí webového formuláře, pop-up oken, lead magnetů, bannerů a dalších. Mrkněte na tipy, jak budovat e-mailovou databázi.4. krok: Neprodávat, ale doporučovatProto byste doporučovanou službu nebo produkt měli mít ideálně vyzkoušený. Nezapomínejte, že nejste pouliční prodavač ani Horst Fuchs, ale „kamarád(ka)“, která někomu něco doporučuje. Pište hodnotný obsah, ne za každou cenu prodejní.5. krok: Segmentovat a personalizovatDatabázi rozdělte do segmentů a posílejte na ně jen takový obsah, který je zajímá. Nespamujte, neopakujte se a personalizujte.6. krok: AutomatizovatProč to dělat ručně, když se to může dít samo? Třeba ve SmartEmailingu si automatizační scénář naklikáte za pár minut a pak se o nic starat nemusíte. Začněte třeba jednoduchým uvítacím scénářem, kterým si zákazníka získáte. Nezapomínejte – výdělek z affiliate partnerství je nejistý.7. krok: TestovatNasaďte na rozesílky A/B test, abyste věděli, co lépe funguje a jaký typ obsahu dovede příjemce až k nákupu vámi doporučovaného produktu nebo služby.8. krok: VyhodnocovatSledujte své affiliate e-mailové kampaně v čase a vyhodnocujte statistiky – open rate, míru prokliku, a samozřejmě hlavně konverzní poměr.9. krok: Mít na paměti, že je to e-mail marketingNezapomínejte, že affiliate e-mail kampaně jsou pořád prostě E-MAIL kampaně. Proto dodržujte všechna pravidla při psaní e-mailu. Tip na závěr: Tak trochu jiný affiliate e-mail marketing pro e-shopy Znáte projekt Děkovačka? Spojuje affiliate marketing a e-mail marketing a pomáhá e-shopům získat nové zákazníky. Jak? Na děkovací stránku nekonkurenčního e-shopu vložíte banner s lákavou slevovou nabídkou na svůj e-shop. Zákazník se proklikne, nechá vám svůj e-mail a vy rozjíždíte kolečko automatizace, které si předem nastavíte v e-mailovém nástroji.PS: Všimli jste si, že jsme v tomhle článku použili dva affiliate odkazy? No fakticky.  Máte plnou hlavu otázek nebo chcete využít SmartEmailing pro svá affiliate partnerství? Kontaktujte nás!Jo, a taky… Staňte se affiliate partnerem SmartEmailingu The post Jak na efektivní affiliate marketing pomocí e-mailingu: Příručka pro partnery i e-shopy appeared first on SmartEmailing.

projít na článek

Jak začít vydělávat

Reklama-marketing.cz je účinnou platformou pro vydělávání peněz online. Pokud chcete začít využívat tuto platformu k maximalizaci svého příjmu, následujte tento průvodce, který vám ukáže, jak začít. 1. Registrace a vytvoření účtu Prvním krokem je re

projít na článek

WIX - email marketing (emailové kampaně)

Máte databázi zákazníků, kterým chcete zasílat emaily s novinkami, akčními nabídkami apod.? Využijte jednoduchý a efektivní nástroj Wix email marketing, se kterým se v tomto videu můžete seznámit. Můžete také navštívit naše kurzy WIX akademie | BEST EVE

projít na článek

Jak je to s affiliate marketingem v našich končinách?

V Česku i na Slovensku je zvykem, že nákup mediálního prostoru se soustřeďuje hlavně na kliknutí a zhlédnutí. Samozřejmě, není na tom nic špatného. Tyto modely se dají rychle nasadit a s vysokými čísly. Avšak jak za hranicemi, tak i doma se chceme posouva

projít na článek

Na co by si měly dát e-shopy pozor z pohledu copywritera?

Co je důležité pro e-shopy z hlediska obsahu? Jak mají vyřešit texty pro popisky a kategorie produktů? A na jaké další typy textů by se měly ještě zaměřit? Na ShopCampu 21 jsme tato a další témata probrali s Janem Novákem, copywriterem z Obsahové agentury

projít na článek

Reklama na sociálních sítích

V dnešní digitální době hraje propagace na sociálních sítích klíčovou roli při budování značky, dosahování cílového publika a získávání nových zákazníků. Jednou z moderních a inovativních cest, jak efektivně prezentovat na sociálních sítích, je využít výh

projít na článek