Jak opravit nevýdělečný affiliate program

Máte affiliate program? A jak vám funguje? Pokud vám affiliate partneři pravidelně přivádějí nové objednávky, tak tenhle článek nejspíš nebude pro vás. Ale pokud jsou ve vašem e-shopu affiliate prodeje spíše náhodné výkřiky ze tmy, tak tak jste tady správně. Affiliate marketing je velmi atraktivní Partneři vám do e-shopu přivádějí nové zákazníky a vy za ně platíte provizi až v okamžiku, když máte zaplacenou objednávku. Takže neriskujete peníze, jako je tomu třeba u placených reklam. Je jeden z mála marketingových kanálů za který platíte až když vám opravdu vydělá peníze. To je velmi atraktivní a do jisté míry i velmi “bezpečné” pro všechny podnikatele. Co je ale “bezpečné” nemusí být ještě ziskové. Trošku to totiž svádí k tomu, že affil je takové medium, které si tak nějak bude žít samo. A pouze když vám partneři přivedou objednávky, tak vyplatíte provize. To je ale velký omyl. Proč affiliate programy nefungují Nejrůznější affiliate programy spravuju od roku 2015. Zažil jsem velké úspěchy i zajímavé pády. V poslední době jsem opět dostal chuť na správu nových zajímavých affiliate programů (ano, nabírám nové klienty). Když jsem si začal dělat průzkum a procházet affil programy, tak jsem objevil celou řadu chyb (čtěte příležitostí na zlepšení). Došlo mi, že existují takové 3 možné situace: Nikdo vás nepropaguje, protože váš affiliate program není atraktivní (složité podmínky, špatně nastavená provize, atd.). Zkrátka je potřeba správě nastavit affiliate program. Máte partnery a dokonce i affiliate objednávky, ale jednoduše to nevychází. Správa vás stojí spoustu času a na provizích platíte víc, než kdybyste si to prodali sami (třeba přes PPC reklamu).Nefunguje to technicky. To je paradoxně ten nejmenší problém. Technologie se vždycky nějak nastaví, nebo opraví. Mnohem větší problém je obchodní nastavení affiliate marketingu! Dobrá zpráva je, že všechno se dá poměrně snadno řešit. Obchodní nastavení affiliate programu je kreativní činnost, která by měla vycházet z dat. Takže pokud přemýšlíte nad tím, jestli vám váš affilaite program dává smysl? Pokud si nejste jisti jestli vám přináší víc užitku než starostí, tak se pohodlně usaďte. Tady je 9 důvodů, pro affiliate programy nefungují.  A co s tím udělat, aby to začalo fungovat. 1. nekonverzní e-shop Tohle není chyba affiliate marketingu. Tohle je zkrátka situace, kdy jste si pořídili Affilbox a na něm vlastní affiliate program příliš brzo. Píšu, Affilbox a vlastní affiliate program. V affiliate sítích se toto většinou moc nestává, protože často mají na začátku jasný filtr. Zkrátka nabízejí správu affiliate marketingu pouze e-shopům, který už mají dobře zvládnutý ostatní marketingový kanály (placené reklamy, sociální sítě, obsah, atd.). Affiliate marketing je násobič a funguje skvěle, když máte vše ostatní zvládnutý. Není to ale spása a marketingový kanál, který zastoupí váš vlastní marketing. Proč to nefunguje: Nedokážete říct jasná čísla (konverzi e-shopu, průměrnou objednávku, atd.). Což není transparentní. A je to velký vykřičník pro potenciální affiliate partnery. Affilák profík většinou pozná nekonverzní e-shop už na dálku a ani se tak do vašeho affiliate programu nepřihlásí. Což je ještě ta dobrá varianta. Prů*er nastává v okamžiku, kdy se přihlásí, začne vás propagovat a přivede hodně návštěvnosti a pak sám zjistí, že to nekonvertuje! To je pak často stopka na několik let. Zkrátka už se k vám partneři nevrátí. Jak to opravit Vylaďte svůj e-shop. Získejte jasná čísla a statistiky, které budou atraktivní a zajímavý pro affiliate partnery. A teprve potom nasaďte affiliate program. Napište do popisu programu jak vám e-shop funguje, jaká je průměrná objednávka (a provize). Ať si partner může udělat jasný obrázek o reálném potenciálu, který váš affiliate program nabízí. 2. Výše provize Provize je možná nejčastější téma v affiliate marketingu. Ve skutečnosti to jde ruku v ruce s konverzností e-shopu, kterou jsme popsali v předchozím bodě. Funguje tady jednoduchá matematika: Řekněme, že průměrná objednávka je stejná. Pro zjednodušení 1.000 Kč. Provize z jedné objednávky je tak u prvního e-shopu 100 Kč a u druhého 50 Kč. Na první pohled je atraktivnější ten s vyšší provizí. ProvizeKonverze e-shopuNávštěvnost od affilákaPočet prodejů (konverzí)Zisk na provizíchVysoká provize, ale nízká konverze 10 %0,5 %10005500 KčNízká provize, ale vysoká konverze5 %2 %1000201000 Kč Partnery bude vždy zajímat finální zisk. Atraktivní vysoká provize je dobrá pro marketing, ale pro dlouhodobé partnerství je trošku důležitější zisk. Proč to nefunguje Máte provizi nastavenou moc nízkou, tak to není atraktivní pro partnery. Nebo ji máte naopak nastavenou příliš vysokou, a affiliate program se tak pro vás stává nerentabilním a stojí vás víc, než ostatní marketingový kanály. Tohle je častý problém, který jde snadno řešit nastavením různé výšky provizí pro různé partnery. A nebo (můj oblíbený) máte nastavenou vysokou provizi pouze pro některý zboží, ale v kategoriích, kde lidi mnohem častěji objednávají máte provizi nízkou. Samozřejmě záleží na vaší marži a možnostech, ale tohle není moc propartnerský přístup. Jak to opravit? Dobře si to spočítejte. Nastavte takovou výši provize, která vám bude dávat smysl i když affiliate partneři budou dělat významnou část tržeb. Udělejte různé hladiny výše provize pro různé partnery. Typicky reálný přínos kupónových webů a cashbacků je potřeba dobře hlídat. Není výjimkou, že provize je nastavená takhle: Obsahový partneři: 12 %Cashback portály: 6 %Kuponové weby: 3 % Tohle jsem více rozebral v článku na AffilBestu. Nastavte základní provizi tak, abyste mohli ty nejlepší partnery motivovat navýšením provize. A nezapomeňte jim to říct. Jak vypočítat správnou výši provize 3. schvalování vyplácení provizí Tohle je velmi citlivé téma. Jde o peníze a je dobrý tady být maximálně transparentní. Partneři to dělají pro peníze. A chtějí vědět kdy a jakým způsobem se k nim dostanou. Pokud v téhle oblasti neinformujete dostatečně, tak to může být velký zásah do důvěry. Osobně si vždy dělám u affiliate programů takový test. Jakmile dosáhnu výplatního minima, tak žádám o výplatu provizí. A sleduju jak rychle a jak složitě ten výplatní proces probíhá. Je pro mě důležité jak to celé probíhá a jaká je ochota ze strany inzerenta vyplácet provize. Schvalování konverzí je další téma. Nenechávejte ve svém affiliate programu dlouho duplicitní konverze, nebo nezaplacené. Háže to špatná data a když má partner několik měsíců neschválenou provizi, tak je to divné. Proč to nefunguje Neinformujete dostatečně o procesu schvalování a vyplácení provizí. Partneři jednoduše nevědí s čím můžou počítat. Schvalování konverzí trvá dlouho a nepravidelně. Partneři musejí čekat a není výjimkou, že se i sami musejí ozvat, abyste jim konverze schválili. Jak to opravit? Napište do popisu svého affiliate programu jak probíhá vyplácení provizí. Buďte přesní v popisu. Partnery zajímá: podmínky (faktura, DPP)jak dlouho to celé trvá (kdy budou peníze na účtě)jak si mají zažádat o peníze Nastavte si pravidelný proces na schvalování konverzí a pravidelně to dělejte. Schvalujte konverze co nejdřív to jde. A pokud zamítáte, tak tam napište jasnou informaci proč byla konverze zamítnutá. 4. Složité podmínky Teď ani tak nemyslím samotné obchodní podmínky affiliate programů. I když to by bylo taky hezké téma, protože co jsem to tak procházel, tak hodně programů nemá aktuální obchodní podmínky. Myslím samotné podmínky propagace. Platí jednoduché pravidlo. Čím složitější to je, tím méně vás budou partneři propagovat. A čím složitěji to komunikuje tím víc partnerů odradíte. Většinou to pramení, ze strachu, aby náhodou partneři neudělali něco špatně. Upřímně Stejně to všechno neošéfujete. A jestli partner poruší, nebo neporuší nějaké pravidlo ovlivníte mnohem víc vybudovanou důvěrou, než zákazy a podmínkami. Udělejte to jednoduchý. Proč to nefunguje? Máte složité podmínky propagace (kontrola obsahu, reklam, různé zákazy, atd.). A to je často bariéra pro partnery. Chybou ale je i nemít vůbec žádné podmínky pro propagaci. To si pak partneři můžou dělat co chtějí. A taky to budou dělat… Minimálně byste měli ošetřit. zákaz používání brandových slov v PPCprovize z vlastních objednávek od partnerůklamavou, nebo negativní reklamu a dobré jméno inzerenta Jak to opravit Chápu, že někde je potřeba dodržovat určitá pravidla. Zkuste je ale komunikovat partnerům jako přátelům, a ne jako když právník obhajuje svého klienta u soudu. Občas je lepší spíš trošku uvolnit pravidla, ale pravidelně kontrolovat aktivitu partnerů a upozorňovat na porušení podmínek. 5. Orientace v programu Když se k vám do affiliate programu někdo zaregistruje, tak musí vědět, co má dělat. Musí se rychle zorientovat a najít vše co potřebuje. Každý není profesionální affilák, který bude hned vědět kudy kam. Ale i profík ocení, když jej přesně nasměrujete. Kvalitní popis je i dobrý marketing affiliate programu. Proč to nefunguje? Chybí vám v popisu affiliate programu základní informace. Partneři musí složitě hledat své affiliate odkazy, materiály na propagaci. Neví jaký produkt mají propagovat a hlavně jak jej propagovat. Co funguje, na co se zaměřit a co naopak nedělat. Jak to opravit Vžijte se do role partnera, který netuší co je affiliate marketing a proč by měl propagovat zrovna váš affiliate program. Napište pro něj detailní popisky nejdůležitějších věcí z affilu. Výše provize,Délka cookies,Průměrná objednávka,Délka cookies,Nejprodávanější produkty,Konverze e-shopu,Kdy bude mít peníze na účtě,Atd… Dejte partnerům vše, jak na stříbrném podnose a ještě mu ukažte kde to najde. Nebojte se natočit videotutoriál k vašemu programu. Nezapomeňte partnery v programu náležitě přivítat a říct jim, kde můžou začít. 6. Materiály na propagaci Téměř všechny affiliate programy mají k dispozici bannery na propagaci. A téměř všichni profi affiláci je nepoužívají. Nebo jenom v omezené formě. Nejrůznější propagační materiály jsou absolutní základ každého affiliate programu. Není to ale jenom o bannerech. Mnohem zajímavější jsou například: samotné produkty na recenzi, vzorové recenze (osnovy), analýzy klíčových slov, autentické fotografie, marketingové persony, publika na facebooku, starší reklamy, atd. Platí tady jednoduché pravidlo, čím více propagačních materiálů dáte k dispozici, tím atraktivnější bude váš program a tím spíš se partneři pustí do propagace. Proč to nefunguje? Máte omezené množství propagačních materiálů. Další problém je neaktuálnost propagačních materiálů. Materiály jsou zastaralé a neodpovídají vašemu aktuálnímu vizuálu. Což jednoduše nebude fungovat. A když budou partneři používat staré bannery, tak to ani nebude dělat dobré jméno vašemu e-shopu. Jak to opravit Udělejte si audit materiálů, které jste schopni dodat partnerům. Raději toho dodejte víc, než míň. Zamyslete se, jestli je něco, co by bylo potřeba pravidelně aktualizovat. Nejlepší propagační materiál jsou produkty na testování. Určete si za jakých podmínek budete poskytovat své produkty partnerům, aby o nich mohli napsat autentické recenze. 7. Chybějící komunikace Možná největší bolest hodně affiliate programů. Chybí jim jakákoli smysluplná a pravidelná komunikace s partnery. Komunikace si žádá hodně času. Možná právě proto hodně souvisí s výkonem affiliate programu. Zkrátka, když vám affil marketing moc nefunguje, tak ani není chuť s partnery komunikovat. Sám to znám… Ale abyste to změnili, tak je právě komunikace absolutní základ. Proč to nefunguje? Pokud s partnery nekomunikujete, tak se klidně může stát, že na váš affiliate program zapomenou. Pokud jim neposíláte novinky, tipy z affilu, ale i ze samotného e-shopu, tak to bude vypadat, že je nezajímáte a nebo, že vám to moc nefunguje. A v takovéhle spolupráci nikde fungovat nechce. Jak to opravit To je jednoduchý. Začněte komunikovat. Individuálně i hromadně. Ozvěte se partnerům, kterým to funguje a ptejte se jich, co můžete udělat, aby to bylo ještě lepší. Ozvěte se partnerům, kterým to nefunguje a nabídněte jim pomoc. Komunikujte pravidelně výkon vašeho programu. Ukazujte partnerům jaké konverze vyplácíte. Říká se tomu motivace a ač vám všichni budou tvrdit, že na tyhle motivační kecy nejsou, tak to funguje. Taky jsem si to vyzkoušel… Nastavte si automatickou komunikaci na nové partnery. Proveďte je vším a dejte jim doporučení jak váš e-shop můžou propagovat. TIP: Poslechněte si také podcast od Affilboxu na téma 5 důvodů, proč affiliate program nemusí fungovat. 8. Špatné složení affiliate partnerů Tohle je trošku složitější. A tady se krásně ukazuje, jak všechno se vším souvisí. Pokud váš affil program není atraktivní, tak se o něj pravděpodobně nebudou zajímat ani profesionální affiláci. Takže budete mít spíše neaktivní partnery, kteří ještě pořádně nepochopili, že affil je práce a ne pasivní příjem. Taky to ale může znamenat, že nevíte kde jsou vaši ideální partneři a nedokážete tak oslovit partnery, kteří mají pro vás velmi relevantní návštěvnost. Složení partnerů Obsahový partneři vs. Cashbacky vs. Kupóny není vyvážené a většinu konverzí vám přivádějí partneři, kde je návratnost investice hodně nejistá. Proč to nefunguje? Protože nemáte partnery, kteří by vás dokázali aktivně propagovat. Taky to ale může být tím, že vás mnohem víc propagují partneři, bez který se ve finále obejdete. Reálný přínos do byznysu všech affiliate partnerů je potřeba hlídat a vyhodnocovat. Na datech klidně můžete zjistit, že vám affiláci přivádějí zákazníky, který byste nakonec získali i bez nich. A to je přesně ten případ, kdy si začnete říkat, že vás affiliate program stojí mnohem víc peněz, než ostatní kanály a přestane vám to dávat smysl. Je potřeba hlídat data a složení partnerů. A taky pravidelně vyhledávat a oslovovat nové partnery. Což je častý nedostatek většiny affiliate programů. Jak to opravit? Naučte se vyhledávat partnery na základě dat. Klidně se podívejte kdo propaguje vaši konkurenci. Velmi pravděpodobně je to partner, který by mohl propagovat i vás. Dobře si spočítejte kdo vás propaguje a jaká je návratnost investice. Nejenom finanční, ale i dlouhodobá v podobě šíření brandu díky aktivitám affiliate partnerů. Nebojte se partnery odmítat, pokud vám to nebude dávat smysl. Nemusíte brát všechno. 9. Nemáte na to čas Asi je vám teď už jasný, že správné fungování affil programu si žádá čas. Je to úplně normální. Žádný marketingový kanál nefunguje automaticky. o PPC reklamy se musíte staratobsah a texty na web musíte napsate-mailing si taky říká o pozornost A tak dále. Affil je na tom úplně stejně. Ale pár výjimek tady je. Je to práce s lidmi. Není to práce s algoritmy Facebooku, nebo Googlu. A o to víc se tomu musíte věnovat a starat se o své partnery. Facebook i Google si od vás rád ty peníze vezme i když tu reklamu nenastavíte ideálně. Jemu je jedno, jestli vám to nevydělává. Partner, který s vámi bude mít špatnou zkušenost vás znova propagovat už pravděpodobně nepůjde. A nebo vás to bude stát hodně práce. Nemusíte je vodit za ručičku. Affiláci jsou dospělí podnikatelé a vědí co chtějí. Jen pro svoji práci potřebují mít ideální podmínky. A když je nemají, tak jdou jinam. Je to jako sněhová koule. Tuhle vlastnost mnoho jiných marketingových kanálů nemá. Pokud vám to bude všechno tak vám affil bude přivádět pravidelně nové objednávky i bez toho, abyste jej neustále tlačili. Ve finále vás to už nebude stát tolik času a návratnost investice tady bude poměrně zajímavá. Jen budete muset neustále udržovat oheň (čti starat se o affiliate program). Proč to nefunguje? Nemáte na to čas. A nebo jej máte, ale nejste efektivní a neděláte věci, které opravdu pomůžou váš affil rozjet. Jak to opravit? Udělejte si na to čas, nebo si na to někoho najměte. Právě nabíráme zajímavé affiliate programy na správu. Ozvěte se mi na [email protected]

projít na článek

Jak je na tom český affiliate marketing?

Neustále narážím na zprávy a články, ve kterých se tvrdí, že rok 2014 bude rokem velkého rozvoje affiliate marketingu v České republice. Kdybych podobná tvrzení neslýchával i v minulých letech, tak bych tomu snad aspoň trochu věřil. Nechci psát, že se aff

projít na článek

1. Affiliate Summit (21. konference)

1. Affiliate Summit pod záštitou 21. Affiliate konference 18.5.2023 v Praze Cílem setkání je propojit blíže tyto dva světy, Partnerů a Inzerentů k zvýšení objemu obratu v 

projít na článek

2. Affiliate Summit (22. konference)

2. Affiliate Summit pod záštitou 22. Affiliate konference Proběhlo: 12.10.2023 děkujeme Vám za vaši účast na AFFILIATE SUMMITU, unikátní setkání zástupců významných e-shop

projít na článek

Video: Nejlepší affiliate pluginy pro WordPress

2.10.2014 jsem měl přednášku na 6. Affiliate konferenci na téma Nejlepší affiliate pluginy pro WordPress. Jsem moc rád, že jsem měl možnost si toto téma zpracovat a někomu tím možná pomoci. Na video se můžete podívat zde: A zde jsou slajdy: Tomáš Poner a

projít na článek