Jak vysokou provizi nastavit pro affiliate marketing

Uvažujete nad svým affiliate programem? Nebo už dokonce nastavujete podmínky a právě přemýšlíte nad výší provize. Výše provize je důležitá a klíčová otázka, na kterou potřebujete znát jasnou odpověď. A není to jenom o tom nastavit ji na co nejvyšší možnou míru. Do hry vstupuje více faktorů. Jen namátkou… Dlouhodobá efektivita programu.Konkurenceschopnost programu.Různá efektivita a kvalita affiliate partnerů A celá řada dalších faktorů, které musíte zahrnout do výpočtu výše provize. Právě diskuze nad výší provize a jejím variabilním nastavení je často nejdůležitější bod při nastavování, nebo přenastavování affiliate programu. Pojďme se tedy podívat jak vypočítat férovou affiliate provizi, které bude dávat smysl všem stranám (partnerům, inzerentům i správcům). Druhy provize V affilu jsou běžné 2 základní způsoby odměňování. Provize za objednávku je nejčastější případ, kdy platíte určitý procento z celkové tržby za objednávku. Výše takové provize se může pohybovat od 1 % až klidně do 80 %, pokud máte vysoko maržové produkty a máte specifické partnery. Běžná provize u e-shopů s fyzickým zbožím se ale pohybuje kolem 5 15 %. Samozřejmě se najde hodně výjimek. Klíčový faktor pro určení provize je samozřejmě vaše marže. Provize za kontakt/lead se používá hlavně v oborech, kde leadgen (získávání kontaktů) je základ online marketingové strategie. Tyto byznysy potřebují kontakty s kterým následně prodávají své služby individuálně. Může to být například finančnictví (půjčky), poradenství (hubnutí, zdravý životní styl), ale tento model je rozšířený i u nejrůznějších aplikací a online služeb. Výše se pohybuje od několika korun až klidně po několik tisíc za získaný kontakt. Běžně se ale můžete setkat s výší kolem řekněme 200 Kč. Ideální výši si tady musíte vypočítat na základě dat. Budete potřebovat informaci, které se říká hodnota na zákazníka v čase (​​Customer Lifetime Value). Příklad: Propaguji tady v čechách službu, které mu platí 18 USD za každý platící kontakt. Služba nabízí produtky v ceně od 1 USD po 40 USD. Nedávno jsem získal provizi ze zákazníka, který si objednal službu pouze v hodnotě 1 USD. Jak je to možné? Inzerent má jednoduše spočítané, kolik mu průměrný zákazník vydělá peněz v čase. A z toho jasně určí kolik si může dovolit dát affiliate partnerům na provizi. Za chvíli si to více rozebereme. Platba za klik je spíše výjimečná záležitost. Je to jednoduchý model, kde inzerent platí provizi za proklik. Cena může být od několika haléřů až po několik korun. Není to tak transparentní, bezpečný a hlavně lukrativní model jako platba za provizi. Inzerent tady může riskovat, že bude platit za nekvalitní prokliky, když toho affilák využije a pošle vám do e-shopu klidně armádu robotů. A naopak pro obsahový partnery, kteří přivádějí kvalitní návštěvnost to může být nezajímavý, protože, kdyby získávali procento z tržby by si vydělali mnohem víc. Jak určit výši provize? Pokud hledáte jednoduchý způsob, tak tady je. Podívejte se na konkurenční affiliate programy a zjistěte jejich výši provize. Potom vezměte v úvahu vaši maržovost a určete výši provize tak, aby to vycházelo. Takhle můžete určit výši provize během několika málo minut. A většinou to bude správně. Pokud ale chcete komplexnější pohled, tak čtěte dál. Na výši provize se můžeme dívat i jako na marketingový a manažerský nástroj pro práci s affiliate partnery. Affiliate partner vám řekne, že chce samozřejmě co možná největší provizi. Správce (affiliate manažer, affiliate síť) bude logicky taky chtít kousek provize pro sebe.A podnikatel si bude zase hlídat svůj zisk a bude chtít mít co nejmenší náklad na affiliate marketing. Já rád říkám, že affiliate marketing funguje, pokud bude dlouhodobě dávat smysl všem zúčastněným stranám. Nastavení správné výše provize je vždy individuální záležitost. A nejlepší bude, když si teď vše ukážeme na několika konkrétních příkladech. Příklad 1 Různá výše provize pro různé partnery U několika e-shopů s fyzickými produkty máme nastavený tento model. 10 % pro obsahové partnery5 % pro cashback portály a kupónové weby Tohle se dělá z jednoduchého důvodu. Hodně objednávke, které přijdou přes casbacky, nebo kupónové weby by nastaly i bez nich. Tyto portáli se často jenom postaví do cesty zákazníka a doklepnou objednávku pomocí nabídky slevového kupónu, nebo cashbacku. Nemusí to být nutně špatně, ale z mého pohledu je fajn tuhle skutečnost zohlednit v nákladech na affiliate marketing a za tyto konverze vyplácet menší provizi. V jednom programu jsme nedávno vyhodnocovali přínos cashbacků / kupónových webů a psal jsem o tom v článku na AffilBestu. Příklad 2 Snižování / navyšování provize na základě akce Nikde není napsáno, že musíte pořád stejnou výši provize. My máme v několika programech nastavený následující pravidla. Snížení provize při použití kuponuZvýšení provize při napsání autentické recenze Snížení provize Když se u objednávky použije slevový kupón, tak se snižuje provize. A klidně může být jedno jestli zákazník použije unikátní kupón, který najde u recenze, nebo použije kupón, který posílá samotný e-shop. Ukázka propagace pomocí recenze a slevového kupónu Je jasné, že když se u objednávky použije slevový kupón, tak se snižuje marže a tak je i méně prostoru na vyplácení provizí. Na druhou stranu, kupóny výrazně zvyšují konverznost. Nedávno jsme dělali test s několika partnery a konverze trafficu od obsahových partnerů se výrazně zvýšila, když měli v recenzích uvedený i slev. kupon. Konverze partnerů bez slev. kuponuKonverze partnerů s slev. kuponem. Jedná se o kvalitní obsahové weby, kteří propagují stejný produkt už několik let. Pouze jsme teď zkusili k jejich propgaci přidat slev. kód. Vypadalo to podobně jako na obrázku výše. Navýšení provize Pokud chcete aby partneři něco v propagaci upřednostnili, tak jim dejte důvod. A taky nástroje, aby to mohli udělat. My v několika programech motivujeme partnery k napsání autentické recenze. Tyto články jsou pracné a můžou vzniknout až když si partner zboží vyzkouší. Jejich realizace tak není snadná, ale je to jeden z nejlepších a nejpřirozenějších způsobů propagace. Pro e-shopy, pro čtenáře i pro vyhledávače. Chcete aby se na internetu šířily autentické recenze vašich produktů? Pořiďte si affiliate program. Ale zpět k výši provize. Abychom podpořili vznik těchto recenzí, tak nabízíme navýšení provize, když partner vytvoří takový autentický článek. Z 10 % v základu navýšení na 15 %Z 8 % v základu navýšení na 10 % Různá výše provize pro různé kategorie e-shopu Máte v e-shopu různé zboží, které má různou marži? Nastavte různou provizi pro různé kategorie vašeho e-shopu. Je to úplně normální a docela běžné. Je lepší dát na některé kategorie menší a na některé vyšší provizi, než dávat globálně menší provizi, aby to vycházelo vždy. Příklad 3 Následná provize Vyplácet provizi z dalších objednávek není pro každého. Ale je to velký gamechanger v affiliate marketingu a programy. Funguje to tak, že inzerent vyplácí provizi i z da z dalších objednávek, které realizuje zákazník, který nakoupil přes affilaite partnera. My máme v jednom programu nastavenou provizi 30 % na první objednávku a 15 % na všechny další, které zákazník provede. Podobné je to například u různých aplikací, které se platí měsíčně a jejich affiliate programy vyplácejí provize po celou dobu, co si zákazník platí předplatné. Tenhle model je samozřejmě velmi atraktivní pro partnery.nbsp; Tady platí dvojnásob, že je potřeba to velmi dobře propočítat a zvážit všechny možné scénáře vývoje affiliate programu. Další náklady Při nastavování výše provize vezměte do kalkulace i další věci. Budete mít vlastní affiliate program?  V tom případě potřebujete na to nějaký software na affiliate marketing, který bude měřit konverze a bude v něm probíhat celá správa?  Budete si program spravovat sami, nebo si někoho najmete? Je jasné, že profesionál s kontakty stovky affiliate partnerů bude něco stát. A je třeba s tím počítat. Připojíte se k nějaké affiliate síti a necháte vše na nich? Ani tady to nebude zadarmo. Někde zaplatíte aktivační poplatek, někde nějaký měsíční poplatek, někde poměrnou část z přivedených objednávek přes affiliate partnery. Podmínky affiliate sítí jsou různé. TIP: Výhody a nevíhody affiliate sítě vs. vlastní affiliate program. Jak určit výši provize Věřím, že teď už v tom máte jasněji a dokážete se na výpočet výše provize podívat z více úhlů a vypočítat ideální výši. Nastavení výše provize je kreativní proces a dají se tam vymyslet různé méně či více motivační věci. Provize je pro partnery určitě důležitý faktor, ale jestli se rozhodnou váš program propagovat záleží na mnohem více faktorech.. Chcete pomoct s určením výše provize? Napište mi.

projít na článek

Jak je na tom český affiliate marketing?

Neustále narážím na zprávy a články, ve kterých se tvrdí, že rok 2014 bude rokem velkého rozvoje affiliate marketingu v České republice. Kdybych podobná tvrzení neslýchával i v minulých letech, tak bych tomu snad aspoň trochu věřil. Nechci psát, že se aff

projít na článek

Jak vypadá současný affiliate marketing

Říká vám něco pojem affiliate marketing? Pokud ne, rád vám jej přiblížím. Jedná se o poměrně zajímavý marketingový kanál, který hojně funguje spíše v západních zemích. Je to vlastně propagace výrobků či služeb na bázi provize. Pokud si program zřídíte, dá

projít na článek

WordPress a affiliate moje přednáška na WordCamp Praha 2014

22.2.2014 proběhl svátek všech WP uživatelů i programátorů WordPress WordCamp Praha 2014. I já jsem přispěl svojí přednáškou, kde jsem se pokusil popsat affiliate marketing na WordPressu z několika různých pohledů. Jak to na akci vypadalo se můžete podív

projít na článek

1. Affiliate Summit (21. konference)

1. Affiliate Summit pod záštitou 21. Affiliate konference 18.5.2023 v Praze Cílem setkání je propojit blíže tyto dva světy, Partnerů a Inzerentů k zvýšení objemu obratu v 

projít na článek