Doby, kdy jako firemní prezentace stačily obyčejné webové stránky psané v jazyce HTML, jsou dávno pryč. Webové technologie od té doby prošly neuvěřitelným vývojem a velice často mají i středně velké firmy webové stránky, které jsou pro běžného smrtelníka nepředstavitelný organismus. Jen samotný web bývá napsaný v několika programovacích jazycích. K tomu si můžete přičíst databáze, se kterými web pracuje, nebo propojení se systémy třetích stran. To vše vytvořit vyžaduje velice sofistikované know-how, za kterým stojí nepředstavitelný počet hodin programátorské práce. Jenže technologický pokrok došel tak daleko, že dokonce i malé firmy mohou vytvořit poměrně pokročilé webové stránky svépomocí, bez hlubokých znalostí programování. Umožňují jim to stále uživatelsky přívětivější nástroje v čele s CMS systémy neboli redakčními systémy. S postupně snižujícími se nároky na programátorské znalosti však zároveň rostly a stále rostou nároky na znalost marketingu či grafického designu. Hledáte-li tedy cestu, jak vytvořit webové stránky, které budou uživatelsky přívětivé, přitažlivé a vyhledávané, nepotřebujete být programátorem, ale spíše manažerem, který se na projekt tvorby nového webu pořádně připraví. Obsah: Postup tvorby webových stránek 1. Stanovení cíle webu 2. Kdo bude návštěvník 3. Co mají návštěvníci na stránkách udělat 4. Jaká jsou hlavní témata stránky 5. Analýza klíčových slov 6. Analýza konkurence 7. Definice struktury webu 8. Grafika stránek 9. Obsah 10. SEO on-page 11. Testování webu 12. Vypuštění stránek 13. SEO off-page 14. Průběžná kontrola funkčnosti stránek a SEO 15. Monitorování návštěvnosti 16. Analýza návštěvnosti 17. Analýza úspěšnosti SEO 18. Změny na webu Jakou platformu budete potřebovat pro vytvoření webu? Funkce CMS systémů Výběr CMS systému Závěr Postup tvorby webových stránek Když budete při tvorbě webu postupovat systematicky, dosáhnete lepšího výsledku, a navíc daleko rychleji, než když budete improvizovat. Jednotlivé činnosti spojené s tvorbou webu si naplánujte a rozdělte úkoly mezi kolegy, grafiky, programátory, nebo třeba SEO specialisty z marketingové agentury. Připravit si systematický postup předem se vyplatí i tehdy, když se rozhodnete web tvořit sami za pomocí zmíněných CMS systémů. Chcete-li získat přehled a práci na novém webu si zorganizovat stáhněte si tabulku, se kterou přišel Viktor Janouch v publikaci Internetový marketing. Sami možná ze zkušenosti víte, že se většinou vyplatí si vše napsat a postupně odškrtávat. Pojďme si tedy jednotlivé body tabulky projít. Stanovení cíle webu Na úplném začátku projektu vytváření nového webu by měly být pojmenovány cíle webu. Jinými slovy musíte mít jasno v tom, jaký je účel webu. Jakkoliv se to může zdát samozřejmé, je tento krok velice důležitý. Pokud má například web hlavně informovat o vašich službách, bude následně důležité se zamyslet nad všemi otázkami, které si vaši zákazníci mohou klást. Chcete, aby vaše webové stránky fungovaly jako prezentace vašich produktů či služeb? Je cílem vzbudit povědomí o vaší firmě? Nebo tvoříte e-shop a chcete přes něj prodávat? Důvodů pro existenci webu může být mnoho a je třeba si vybrat jeden nebo dva hlavní. Kdo bude návštěvník Webové stránky jsou marketingový nástroj a stejně jako u všech ostatních marketingových nástrojů potřebujete vědět, jaká je vaše cílová skupina. Jaký je profil vašeho typického potenciálního zákazníka? Budou na váš web přicházet i zaměstnanci, uchazeči o zaměstnání, obchodní partneři nebo třeba novináři a PR manažeři? Každá ze skupin uživatelů bude na webových stránkách hledat zcela odlišný obsah. Proto byste si měli předem definovat, pro koho váš web budete tvořit. Co mají návštěvníci na stránkách udělat Jestliže už víte, pro koho web tvoříte, vžijte se do role uživatele. Představte si, co na vašem webu hledá a zjednodušte mu cestu k jeho cíli. Očekáváte od zákazníka objednávku? Snažte se celý proces udělat co nejintuitivnější. Pokud vás mají zákazníci kontaktovat telefonicky, mělo by vaše telefonní číslo být už na hlavní stránce. Nebo očekáváte, že vám potenciální zákazník pošle poptávku a vy se mu následně ozvete sami s konkrétní nabídkou? V takovém případě bude ideální mít na stránkách poptávkový formulář, a to klidně rovnou na domovské stránce. Věděli jste, že? Poptávkový formulář můžete propojit s CRM systémem, abyste dostávali poptávky přímo do CRM systému, kde k nim budou mít přístup všichni povolaní ve firmě. Připravte si celý scénář toho, co by mohli zákazníci na vašem webu hledat, a jak by se k cíli měli dostat. Neumíte-li se stále představit, jak je tento krok důležitý, představte si sami z pozice zákazníka, jak je frustrující, když na webu nějaké firmy nebo e-shopu nemůžete najít, co hledáte. Jaká jsou hlavní témata stránky Odpověď na tuto otázku vám většinou dají sami zákazníci. Chtějí vědět, co nabízíte? Kolik stojí vaše služby? Potřebují na vás získat kontakt? Rozdělte jim tyto informace přehledně do menu na vašem webu. To znamená, že můžete vytvořit položky Produkty/Služby, Ceník nebo Kontakty. V případě, že hledáte posily do vaší firmy, můžete také vytvořit stránku Kariéra. Máte jako firma zajímavou historii? Pak můžete vytvořit stránku O nás. Možná dokonce často spolupracujete s tiskem. V takovém případě si vás web zaslouží sekci Pro média, kde novináři nebo PR manažeři najdou například vaše logo v tiskové kvalitě. Možnosti jsou opravdu neomezené. Analýza klíčových slov Potenciální zákazníci, které můžete na váš web přilákat, se na něj mohou dostat několika způsoby. Například tak, že vás na základě nějakého klíčového slova vyhledají na Googlu nebo na Seznamu. A právě díky analýze klíčových slov zjistíte, pod jakými konkrétními výrazy vás zákazníci mohou najít. Mohou hledat například „pizzerie Praha“, „CRM v Outlooku“ nebo „levné notebooky“. To záleží na vašem oboru podnikání. S analýzou vám pomůže například funkce Plánovač klíčových slov ve službě Google Ads nebo Návrh klíčových slov ve službě Sklik. Analýza konkurence Jak se říká, sousedova tráva je vždy zelenější. Pokud vás konkurent může v něčem inspirovat, a většinou může, koukněte se přes plot. Řekněme, že nabízíte tiskové služby. Určitě uvedete na vašem webu kontaktní informace a ceník. Většina firem ale nebude chtít rovnou řešit objednávku. Chtějí vám zaslat poptávku a pokud na vašem webu neuvidí poptávkový formulář, možná ze stránek rovnou odejdou. Jak má tedy takový formulář vypadat? Podívejte se na stránky konkurence a zjistíte, že kromě jména, e-mailu a telefonu mají ve formuláři pro tisk plakátů i pole pro rozměry a počet kusů. Uživatelský zážitek tak bude příjemnější, zanecháte profesionální dojem a komunikace poptávky bude rychlejší. Definice struktury webu Jakmile jste určili jednotlivé části, ze kterých se bude váš web skládat, nyní je čas jednotlivé díly začít skládat dohromady. V praxi to znamená, že byste měli pro vývojáře vašeho webu připravit tzv. wireframe. Úspěšný web má být pro uživatele především přehledný. To znamená, že by měl vycházet ze zásad tzv. UX designu. Důležité je, abyste vzali v úvahu responzivní design, což znamená, že grafika a rozvržení vašeho webu by měly být přizpůsobeny různým zařízením a obrazovkám, aby byl váš web použitelný na počítačích, tabletech i mobilních telefonech. Takto mohou vypadat návrhy wireframů. Jedna rada za všechny – důležité informace by měly být zpravidla nahoře. Čím hlouběji totiž na webové stránce informace jsou, tím menší je pravděpodobnost, že se k nim uživatel dopátrá. Například menu by tedy v souladu se zásadami UX designu mělo být nahoře. Další prvky webových stránek jako bloky textu nebo tlačítka už jsou individuální, obor od oboru, firma od firmy. Možná se můžete ještě vrátit k analýze konkurence. Pokud například na stránkách půjčovny dodávek je telefonní kontakt na úvodní stránce hned pod menu, zřejmě je pro ně nejlepší řešení, domluvit se se zákazníky ihned po telefonu. Grafika stránek Máte před sebou prázdný koncept vašeho webu (tedy wireframe)? Můžete jej začít plnit. A jak by vlastně měla grafika vašeho webu vypadat? Na co se zaměřit? Designový koncept: Určete si celkový styl pro váš web. Můžete se inspirovat existujícími webovými stránkami, vybrat si mezi moderním, minimalistickým, klasickým, nebo jiným stylem. Barevná paleta: Zvolte vhodnou barevnou paletu, která bude odrážet vaši značku a budete ji používat pro pozadí, text, odkazy a další grafické prvky na stránkách. Typografie: Vyberte vhodná písma pro text, tlačítka a další prvky na vašem webu. Kombinace různých písem může dodat vašemu webu unikátní vzhled. Dbejte při tom na čitelnost a konzistenci. Grafické prvky: Zvažte, jaké grafické prvky budete na stránkách potřebovat, ať už se jedná o obrázky, ikony, logo, a další vizuální prvky. Ujistěte se, že jsou tyto prvky v souladu s vaším designovým konceptem. Obsah O obsahu stránek nejspíš máte nějakou představu už od začátku. Nyní je tedy na čase vzít vše, co chcete sdělit, a v souladu s předchozími body zaplnit web textem, formuláři, tlačítky, obrázky a podobně. V tomto bodě si ověříte, zda váš návrh webu vypadá, jak jste si představovali. Případně se můžete vrátit k předchozím bodům. SEO on-page Analýza klíčových slov je základ optimalizace webu pro vyhledávače. Samotnou analýzou ale optimalizace zdaleka nekončí. Pokud mají na váš web proudit zákazníci z vyhledávačů, je potřeba se zaměřit na tzv. on-page SEO faktory. To znamená, aby například titulek vašeho webu, názvy jednotlivých stránek, popisky použitých obrázků a další části vašeho webu odpovídaly výrazům, které uživatelé ve vyhledávačích hledají. Tip Chcete-li se na problematiku optimalizace webových stránek pro vyhledávače zaměřit sami, podívejte se na naší sérii článků Jak na SEO, která vám pomůže (nejen) v začátcích. Testování webu Důkladné testování webových stránek před jejich vypuštěním je velice důležité. Váš web byste v žádném případě neměli testovat na vašich potenciálních zákaznících, jelikož je případné nedostatky mohou odradit a špatný první dojem se poté složitě napravuje. Chyb, na které můžete přijít, je opravdu spousta. Podívejte se, na co si dát pozor: Základní funkce: Proveďte důkladné testování všech částí webu na různých prohlížečích a zařízeních, abyste zajistili, že všechny stránky a funkce fungují správně. Zkontrolujte, zda všechny odkazy vedou na správné stránky a zda formuláře a interaktivní prvky pracují bezchybně. Rychlost načítání: Zkontrolujte rychlost načítání vašeho webu. Můžete použít nástroje, jako je PageSpeed Insights od Google, k analýze rychlosti načítání a optimalizaci stránek pro co nejrychlejší odezvu. Zabezpečení: Ujistěte se, že vaše webové stránky jsou zabezpečeny proti hrozbám a útokům. Mějte aktuální zabezpečení, aktualizujte systém a pluginy a provádějte pravidelné zálohy dat. Obsah a kontroly: Zkontrolujte všechny texty, obrázky a videa na webu, abyste se ujistili, že jsou aktuální, správně se zobrazují na všech zařízení a jsou bez chyb. SEO: Zkontrolujte, že jsou vaše stránky optimalizovány pro vyhledávače (SEO) a přesvědčte se, že Google váš web indexuje od samého začátku. Zálohování: Vytvořte zálohu vašeho webu a databáze. To může být užitečné v případě, že dojde k problémům nebo ztrátě dat. GDPR a soukromí: Zkontrolujte, zda váš web dodržuje předpisy GDPR a má řádně nastavené zásady ochrany soukromí včetně cookies. Spuštění stránek Na slavnostní spuštění stránek byste se měli nachystat nejen tím, že dáte chladit šampaňské. Vytvořte také plán, jakým způsobem budete informovat uživatele o spuštění webu a jak se k němu dostanou. Zveřejněte informace na sociálních sítích, e-mailem, nebo jakýmkoliv dalším způsobem, který vás napadne. SEO off-page Zmíněným on-page SEO faktorům je potřeba stále věnovat pozornost i po spuštění webu. V tu chvíli k ale nim přibydou i tzv. off-page faktory. Mezi nejdůležitější patří tzv. linkbuilding neboli budování zpětných odkazů na vaše webové stránky. Můžete vaši firmu a váš web zaregistrovat do online katalogů firem, publikovat články na serverech třetích stran, a podobně. Průběžná kontrola funkčnosti stránek a SEO Kontrola funkčnosti vašich stránek a jejich indexování v Googlu a na Seznamu by se mělo stát pravidelnou rutinou. Firmám se nezřídka stává, že se jejich web nezobrazuje na Googlu (pozor, často se to stává při přejmenovávání stránek nebo přechodu na nový hosting) nebo třeba na e-shopu přestane fungovat vkládání zboží do košíku. Čím dříve to zjistíte, tím budou škody menší. Frekvence kontrol by se měla odvíjet nejen od vašich časových možností, ale zejména od toho, jaký váš web generuje zisk. E-shop s desítkami objednávek denně případný výpadek samozřejmě postihne mnohem více než třeba maloměstské kadeřnictví. Monitorování návštěvnosti Chcete-li měřit a analyzovat počet návštěv, údaje o uživatelích vašeho webu, jejich chování, prodeje a další statistiky, budete pravděpodobně používat nejrozšířenější nástroj Google Analytics. Pokud ano, ujistěte se ještě před vypuštěním webu o správném nastavení značky Google Analytics na vašem webu. Analýza návštěvnosti Analýza návštěvnosti webových stránek je velice obsáhlé téma samo o sobě. Kromě počtu návštěvníků můžete například sledovat z jakých stránek zákazníci nejčastěji odchází nebo jak dlouho na dané stránce setrvají. Z těchto dat můžete odvodit, kde jsou slabá místa vašeho webu. Analýza úspěšnosti SEO Úspěšnost vaší SEO strategie můžete posoudit na základě jakých klíčových slov z vyhledávačů na váš web uživatelé přišli nebo jak vysoko se váš web ve vyhledávači na konkrétní klíčová slova zobrazuje. Některé vyhledávací výrazy, jako třeba „pizzerie Praha“ budou vyžadovat trpělivost, a pokud se nedostanete na první stránku na Googlu za půl roku, nejspíš neděláte nic špatně. Pokud ale vaše stránky budete optimalizovat na výraz „kadeřnictví Břeclav“, měly by se výsledky dostavit výrazně dříve. Tip Pokud s Google Analytics ještě nemáte žádné zkušenosti, přečtěte si náš pětidílný seriál o Google Analytics 4, ve kterém s vámi projdeme kompletní nastavení a práci s tímto komplexním analytickým nástrojem. Změny na webu Stejně jako u mnoha jiných projektů i v případě tvorby webových stránek jsou jednotlivé fáze značně provázány. Jednotlivé body se střídají, doplňují a obzvlášť po vypuštění webu opakují. Čím usilovněji však budete postupovat od samého začátku, tím větší je šance, že se nebudete muset věnovat poslednímu bodu změny webu při ostrém provozu. A to vám ušetří opravdu hodně vrásek. Jakou platformu budete potřebovat pro vytvoření webu? Tvorba webových stránek sice vyžaduje poměrně široké spektrum znalostí, ta nejsložitější- tedy programování, mezi ně již naštěstí nutně nepatří. Současným standardem jsou totiž dříve zmíněné CMS systémy a další platformy, které umožňují vytvořit web i laikům. Jejich řešení zahrnuje uživatelsky přívětivá administrační rozhraní, ve kterém web nejen spravujete, ale stavíte od samého začátku. Jaké funkce CMS systémů tedy umožňují, že vytvořit webové stránky zvládne svépomocí i malá firma či freelancer? Funkce CMS systémů CMS systémy a další podobné platformy nabízí funkce a doplňky, které uživatelům výrazně usnadňují práci: Šablony: Předdefinovaný vzhled webové stránky, který lze upravit podle potřeby. Součástí šablony jsou většinou i intuitivní editory, díky kterým uživatel může jednoduše pomocí drag-and-drop přidávat, odebírat, přesouvat či upravovat jednotlivé elementy webové stránky. Pluginy/moduly: Doplňující funkce, které se jednoduše nainstalují v administračním prostředí, jako jsou formuláře, SEO optimalizace, bezpečnostní pluginy, analytické nástroje, živý chat pro prodejce se zákazníky a mnoho a mnoho dalších. Integrace: Webové stránky lze ve většině platforem snadno integrovat s dalšími aplikacemi třetích stran, které firma využívá, ať už je to třeba Google Analytics, webový formulář napojený na e-mail nebo CRM systém, a podobně. Téměř vše na těchto platformách nastavíte velice snadno. Rozhodnete-li se vytvořit nové webové stránky, zbývá už jen rozhodnout, který CMS systém vybrat. Výběr vhodného CMS systému CMS systémů a dalších služeb pro vytváření webových stránek existuje spousta. Pojďme se alespoň stručně podívat na ty nejoblíbenější: WordPress: Výhody WordPressu vyplývají už ze samotné skutečnosti, že je ze všech CMS systémů nejrozšířenější a nabídka pluginů a šablon je tak jednoznačně nejširší. Velké oblibě se těší také proto, že je uživatelsky velice přívětivý. A hlavně je zdarma, stejně jako spousta pluginů. Teoreticky si tak můžete vystačit s investicí do šablony. Wix: Přestože Wix není klasický CMS systém, mezi nejrozšířenější platformy pro tvorbu webů rozhodně patří. Je to intuitivní nástroj, se kterým se naučí pracovat takřka kdokoliv. Zároveň je to placená služba se zákaznickou podporou, zajišťující veškerou údržbu webu. Pokročilé funkce jsou však dále zpoplatněny. Pokud si tedy nevystačíte se základními funkcemi, mohou se měsíční náklady vyšplhat poměrně vysoko. Squarespace: Rozdílů mezi tím, co nabízí Wix a Squarespace, není mnoho. Stejně tak cenově. Někoho může od Squarespace odradit například chybějící telefonická podpora nebo nutnost manuálního zálohování webu. Na druhou stranu je Squarespace robustnější řešení pro e-shopy. Sečteno podtrženo, pokud chcete placenou službu a s ní spojený servis, jako alternativa Wixu určitě stojí za zvážení. Joomla: Zpět ke klasickým CMS systémům. Velice rozšířenou alternativou je Joomla, která je populárnějšímu WordPressu docela podobná, ale není tolik uživatelsky přívětivá a nenabízí toho tolik. Například pluginů na WordPress je dostupných kolem 50 tisíc, zatímco Joomla v tomto směru výrazně zaostává s 8 tisíci dostupných pluginů. Některé firmy ale Joomlu preferují, když budují rozsáhlejší web. Drupal: Další podobné řešení je Drupal. Systém, který je designovaný spíše pro velké firmy, jež vyvíjí zpravidla velké komplexní webové stránky. Vývojářům dává Drupal v tomto směru velkou svobodu. Pro menší firmy však bude Joomla a WordPress stále častější voblou. Závěr V dnešní době je vytváření webových stránek bez hlubších znalostí programování pro malé firmy doslova na dosah ruky. S jistou nadsázkou lze říct, že pro dlouhodobou správu webových stránek stačí pouze nastudovat základní principy SEO, zdokonalit se v práci s Photoshopem, a naučit se pracovat s CMS systémem. Díky těmto nástrojům mohou podnikatelé převzít roli tvůrců svých vlastních webů. Vytvoření stránky bez programování může být velkou výhodou, ale ne nutně. Je dobré zvážit, zda se vám opravdu vyplatí budovat web svépomocí. Postup jak vytvořit webové stránky, který je v tomto článku k dispozici, je v každém případě platný, ať už se rozhodnete využít služeb programátora, nebo ne. Je to komplexní projekt, který spuštěním webu nekončí. Webové stránky jsou klíčovým marketingovým nástrojem. Aby vás váš web skutečně reprezentoval a oslovil cílové publikum, je důležité, abyste se i nadále vylepšovali design, obsah a SEO webu. The post Jak vytvořit webové stránky bez znalosti programování: Návod pro začátečníky appeared first on eWay-CRM.
Online platformy pro tvorbu webů jsou dobrý nástrojem pro začátek. Tento pomyslný strom má však krátké a chabé kořeny oproti profesionálnímu webu, který je vytvořen na míru pro podnikatelský záměr. Pokud se rozhodujete, zda si nechat vytvořit webové strán
projít na článekDone, s.r.o. ve spolupráci s 4WORKS Solutions s.r.o. zpřístupnilo nové webové a informační stránky. The post Webové stránky appeared first on Done s.r.o..
projít na článekJe důležité mít webové stránky? V dnešní digitální době se mnozí podnikatelé a firmy spoléhají na sociální sítě jako hlavní nástroj pro marketing. Facebook, Instagram, LinkedIn a další platformy nabízejí obrovský dosah a interaktivitu, což je lákavé pro k
projít na článekAť už máte restauraci a chcete nabízít svá jídla online, nebo nabízíte služby na míru, vždy je potřeba mít přehled o své konkurenci. Když se pouštíte do tvorby nového webu, nebo svůj web necháváte vytvořit profesionálem, vždy mějte napaměti, že bez důklad
projít na článekChcete webové stránky zdarma, které budete ovládat redakčním a publikačním systémem v češtině? Používejte WordPress. WordPress je redakční publikační systém, který používá licenci open source (otevřený software). Open source licence znamená, že software m
projít na článek