Jak získávat návštěvníky webu SEO vs. PPC

V dnešním blogu se podíváme na jednu z nejžádanějších otázek jak získat nové návštěvníky webu. Mnoho z nás to zná. Po dlouhém procesu tvorby webu, spolupráce s agenturou, odladěním webových stránek, testování se konečně dostáváme do finále. Webové stránky jsou připravené na spuštění. Po spuštění cítíme konečnou úlevu a těšíme se na plody, které by nám stránky měli přinést. Po chvilce opojení z dokončeného projektu začneme přemítat proč nikdo nevolá, proč nikdo nevyplnil poptávkový formulář, proč se náš produkt neprodává, když jsem tak jednoznačně zaplnili díru na trhu a náš produkt je perfektní. Je třeba si uvědomit, že web není již zdaleka ve své evoluční fázi. Dnes se již nachází ve fázi nasycení. To znamená že na webu je již pomalu dostatek informací o všem na co si jen člověk vzpomene. Však zamyslete se. Když něco nevíte, koho se jako první zeptáte? Internet ví všechno. Je však ale jasné, že k nasycení dochází až v poslední dekádě a zhruba před 15-20 lety zdaleka internet nebyl odborný rádce pro všechny naše otázky. Někteří z nás stále žijí v domnění, že plastová okna ještě nikdo neprodává, že stavebnické práce na internetu také nikdo neprovozuje. Zkuste na internetu hledat právě Vaší problematiku, nejspíše jste to již udělali a narazili jste na spousty odkazů, ale ne právě na ten Váš. Důvod je prostý. Internet je přesycený informacemi, je zde spousta zedníků, sklářů, programátorů, tesařů, prodejců jednotlivých produktů apod. Respektive každý kdo chce dnes úspěšně fungovat, musí fungovat i ve virtuálním světě a starat se o svůj kybernetický prostor a spousta takových již je. Co se tedy děje když spustíme stránku? Kromě toho, že programátoři nejspíše povolí indexaci webu( dovolí vyhledávačům zpracovávat informace na ní), a přehodí web z vyvýojového prostředí do produkčního prostředí, nedochází takřka k ničemu. Jak se říká bez práce nejsou koláče. Na webu si Vás nikdo nevšimne pokud se o to nebudete snažit. Respektive ano někdo si vás všimne, ale není to dost. Po spuštění stránky nastává dlouhé čekání v řádech týdnu na indexaci. Indexace je proces kdy Vás začnou vyhledávače vnímat a začnou Vaše stránky aktivně procházet. To je pouze první fáze. Po této fázi s Vašimi stránkami začne malý kolotoč. Google zkouší Vaše stránky umísťovat do předních pozic, nabízí je dle Vašich klíčových slov a obsahu potenciálním zákazníkům, ale čím měně lidí se proklikne, tím je to pro Vás horší. To je ta lepší fáze, kdy se Vás google snaží umístit od vrchních příček po nižší příčky. Pokud se neproklikne dostatečné množství lidí začíná další proces a to ten horší. Nyní google definuje Vaši pozici od konce. Respektive zjišťuje jak moc jste nejhorší a bojujete takřka o to zda budete v 3 nebo ve 4. stránce néli hůře. To ale nechcete. Co tedy udělat pro to aby to vše probíhalo lépe? Ukážeme si pár základních technik na kterých je třeba během životního cyklu webových stránek pracovat. Existují 3 základní velké techniky, kterými se můžete ubírat a tím rozšiřovat svoje povědomí na internetu. SEO Reklamní kampaň Sociální sítě Samozřejmě existuje spousty dalších metod a cest, kterými se můžete vydat, ale v posledních letech se uplatňují především tyto 3. My se budeme zabývat prvními 2 a to SEO a reklamní kampaň. Facebook si necháme někdy na příště :). Co je SEO? V překladu SEARCH ENGINE OPTIMIZATION, je optimalizace která se zabývá konfigurací stránek, ale i současně okolního prostředí internetu pro lepší pozice ve vyhledávacích strojích jako jsou (Seznam, Yahoo, Google apod.). Zjednodušeně je to technika, která při správném provádění vede k lepší pozici na určitý vyhledávací výraz zadaný do vyhledávače. Tato technika není ani zas tak složitá, ale vyžaduje určité know how. Rozhodně nedoporučuji se do ní pouštět bez předchozích znalostí a zkušeností a vždy je lepší ji přenechat na zkušeného programátora a SEO specialistu. Bude Vás sice stát nějaký obnos peněz, ale pokud ji Váš programátor a SEO analytik provede správně, nikdy se neztratí a bude pro Vás pracovat ve dne v noci a bez dalších investic. Správná SEO kampaň může být poměrně drahá záležitost. Zpravidla první půl rok platíte poměrně velké částky, cca desítky tisíc měsíčně. Po cca. půl roce, získáte nějaká doporučení a návody, upřednostňované postupy, které můžete plnit samostatně a daná agentura plní pouze roli dohledu a analýzy výsledků. V této fázi se výdaje mohou pohybovat polovinu, či čtvrtinu toho co v prvním půl roce. Po prvním půl roce samozřejmě již pociťujete první nárůst návštěvnosti a ta se utvrdí v druhé polovině roka. Po 1,5 roce kvalitní SEO optimalizace se můžete dostat na první příčky a mít tak solidní business, který již nepotřebuje investice, nebo pouze drobné opravy a optimalizace, které Vás přijdou na pár korun. Mnoho majitelů webových stránek či e-shopů od této metody ustupuje, protože vyžaduje velké investice, které nepřímo souvisí s návratností a nejsou ani stoprocentní. Avšak pokud jednáte se solidní agenturou je samozřejmostí analýza a plán, který zahrnuje určité kalkulace návratnosti, periody návratnosti, šance úspěchu, analýzy konkurence apod. V závislosti na tomto plánu a analýze pak můžete mít přibližnou představu o tom zda se vyplatí investovat do SEO , respektive zda je zde nějaké relativně vysoká šance na úspěch, či nikoli. Reklamní kampaň Další velmi používanou technikou je reklamní kampaň. Reklamní kampaň je instantní úspěch. Možná si říkáte proč čekat, když existuje instantní úspěch. Pojďme si vysvětlit pro a proti Reklamní kampaně. Reklamní kampaň je provozována skrze nějaký reklamní systém např. Adwords či Sklik. Tyto systémy poskytují největší vyhledávací stroje jako jsou Seznam a Google ( nejoblíbenější v Čechách). Díky těmto systémům, můžete ihned po spuštění vašich webových stránek vystoupit do prvních řad vyhledávání a to instantně a bez žádného čekání. Téměř okamžitě tak můžete nastartovat své podnikání a vytvořit poměrně solidní firemní cash flow. Vaše služby nebo nabídky jsou servírovány pouze zákazníkům, kteří o ně máji zájem a vy uspokojujete jejich okamžitou potřebu nebo  řešíte jejich konkrétní okamžitý problém. V čem je háček? Háček je poměrně relativní. Zaprvé. je třeba si trošku vysvětlit jak tyto systémy fungují. Existují dvě metodiky placeného inzerování PPC (pay per click, platba za proklik) a PPV (pay per view, platba za zobrazení). Z jejich názvu je poměrně jednoznačné jak fungují. V metodice PPC zaplatíte pouze tehdy pokud k Vám google či seznam či jiný další vyhledávač přinese návštěvníka.  U metodiky PPV zaplatíte za konkrétní množství zobrazení, které Vám vyhledávač poskytne (samozřejmě lze toto zobrazování zaměřit na konkrétní specifické zákazníky). Dnes se nejvíce používá metodika PPC, u které jsme si jisti ,že přináší potenciálního zákazníka a my můžeme splnit jeho očekávání, nabídnout mu konkrétní produkt a tím tedy navyšujeme možnost konverze ( uzavření obchodu). U této metodiky jsme vystaveni jednomu důležitému faktoru a to ceně za proklik. Nyní nastává onen háček. Cena za proklik je dána konkurencí a čím více inzerujících firem na dané klíčové slovo inzeruje skrze daný systém, tím se zvyšuje cena za proklik. Pokud tedy podnikáte v poměrně nasyceném buissnise, může se stát že cena za Váš proklik se bude pohybovat někde kolem 50 Kč. Taková cena prokliku už patří mezi ty dražší. V takové chvíli je třeba mít perfektní přistávací stránku ( stránku na kterou se zákazník dostává po rozkliknutí odkazu) a vést zákazníka k okamžitému uzavření obchodu. V případě, že tak není, může se stát že utratíme desítky tisíc a naše investice nebudou návratné. Současně s tím je třeba si také spočítat návratnost. Je třeba zohlednit, cenu produktu, cenu prokliku, konverzní poměr ( kolik zákazníku ze sta uzavře obchod) a tak spočítat zda naše investice pokryje minimálně náklady na produkty, administraci a bude generovat alespoň nějaké cashflow. Jak je tedy vidět, je jasné že u této metody nemusí nic fungovat věčně a naše investice jsou jednorázové a výsledky okamžité, nikoli dlouhodobé. Samozřejmě, je pravda že získáváme spokojené zákazníky respektive stálou klientelu, ale tohoto dosahujeme i u klasického SEO. Důležité je zda jsme obětí našich investic a naše podnikání na nich stojí či zda již máme vytvořený business model, který čerpá z investic, které byli uplatněny v minulosti a nyní se zúročují. Takovýto business model může být osudový, protože při vstupu nových konkurentů do našeho businessu se může cena za proklik navýšit ( ať už má konkurent menší náklady na výrobu, efektivnější procesy, nebo jeho síla spočívá v kvantitě zakázek ) a tím se může stát, že Vaše podnikání začne pomalu a jistě skomírat. Leda že byste disponovali již opravdu velkou základnou silně loyalních zákazníků, kteří by od Vás odebírali kvanta produktů či služeb. Vše záleží na tom jaký máte business. Pokud prodáváte, je lepší brát PPC či PPV s rezervou a počítat s tím, že ze dne na den může jeho efektivita skončit. Pokud poskytuje služby a věříte že vaše služby jsou dobré, řekněme tedy že jsou, získáte klientelu, která vám pravděpodobně zůstane nějaký časový interval věrná a můžete z ní dlouhodobě profitovat. V tuto chvíli se můžete na SEO spolehnout jako základní nástroj pro získání základní klientely. Pojďme se tedy podívat na naši základní otázku. Jak  získat návštěvníky aneb SEO vs. PPC Vše záleží na tom jaké odvětví provozujete.  Zdali jste záplatou na velkou díru na trhu nebo jen další z mnoha prodejců či poskytovatelů služeb. Pokud jste opravdu velká záplata na trhu, stačí Vám základní SEO, velká porce PPC a nebo klidně i PPV a dříve či později Facebook. Lidé mají rádi inovace, a pokud máte něco co lidé potřebují, začne to fungovat samo. Pokud prodáváte nebo poskytujete něco co již někdo před Vámi poskytoval, ať se jedná o inovaci starého produktu  nebo prostě obyčejný produkt, určitě doporučuji nechat si udělat SEO analýzu. Nic za ni nedáte a SEO specialisti Vám prozradí zda má smysl do SEO investovat a vy se pak můžete rozhodnout. Mezitím můžete jednoznačně investovat do PPC, které ale samozřejmě závisí také na kalkulaci návratnosti. Obecně doporučuji před založením webu nejdříve provést dané analýzy a poté se rozmyslet zda daný business nebo služba vůbec stojí za to. Pokud daný business již aktivně provozujete a chcete jen webem či eshopem rozšířit své obzory, nezbude Vám nic jiného než bojovat ať jsou předpoklady jakékoliv. Obecně mohu doporučit. Na začátek vyzkoušet PPC kampaň, přinese jistě cashflow do firmy, které zaplatí alespoň samotné náklady, samozřejmě může také vynášet, vše záleží na konkurenci a kvalitě Vašeho produktu a přistávací stránce (stránka na kterou zákazník přichází po rozkliknutí reklamy) . Po zaběhnutí stránky, odladění chyb uživatelského prostředí je načase investovat dlouhodobě, ale chytře zaměřit se na SEO a vytvořit z něj aktivum. Budovat značku, která stojí na kvalitních a pevných základech. Nejspíše se to na začátku hodně prodraží a bude to spousta bezesných nocí, ale s kvalitním partnerem pro SEO a PPC máte téměř jistotu návratnosti a úspěšného online podnikání. Hledáte kvalitního partnera pro SEO. Obraťte se na nás. Připravíme pro Vás dlouhodobý plán jak zlepšit Vaše pozice ve vyhledávačích a tím zvýšit konkurenceschopnost Vaši společnosti. Příspěvek Jak získávat návštěvníky webu SEO vs. PPC pochází z Studioseven - webdesign, ecommerce, internetové stránky, grafika

projít na článek

Informace pro návštěvníky

Informujte Vaše návštěvníky co možná nejčastěji o novinkách a akcích na Vašem webu. Aby se uživatelé naučili Vaše stránky pravidelně navštěvovat je důležité webovou prezentaci pravidelně aktualizovat. Pro automatickou distribuci článků až k čtenáři můžete

projít na článek

WordPress – strany webu

Editace obsahu webu na stranách. Strany tvoří základní strukturu webu. Lze je ukládat jako koncepty neviditelné pro veřejnost, naplánovat jejich automatické zveřejnění k určitému datu a času, nebo je možné okamžité zveřejnění. Strany si uchovávají histori

projít na článek

Ne každý web má návštěvníky

V obchodě vždy platilo, platí a bude platit, že ti, kdo něco nabízejí, musí nalézt dost těch, kdo to nabízené chtějí a patřičně za to také zaplatí. Jinak už tomu ani nemůže být, protože bez placení by se žádný z podnikatelů neuživil. Pochopitelně ani nikd

projít na článek

Podzimní VeteránTechna Brno 21. 10. 2023

Důležité změny k příjezdu pro návštěvníky, prodejce a vystavovatele. Vzhledem ke stavebním pracím, které začaly okolo brněnského výstaviště upozorňujeme všechny návštěvníky VeteránTechny, že je podstatně omezen příjezd do areálu BVV. Sledujte dopravní zna

projít na článek

Jarní VeteránTechna Brno 15.4.2023

Důležité změny k příjezdu pro návštěvníky, prodejce a vystavovatele. Vzhledem ke stavebním pracím, které začaly okolo brněnského výstaviště upozorňujeme všechny návštěvníky VeteránTechny, že je podstatně omezen příjezd do areálu BVV. Sledujte dopravní zna

projít na článek