Začínáte s focením na analogový foťák a váháte, jaký film si vybrat? Mrkněte na náš návod pro úplné začátečníky – pomůžeme vám vybrat ten pravý film pro váš klasický fotoaparát. Pokud jste si pořídili nový analogový foťáček, nejprve se ujistěte, jestli využívá klasické kinofilmy 35mm, anebo jiný méně obvyklý typ (jako třeba středoformátové 120 svitky, nebo méně obvyklé APS filmy apod). 90% fotoaparátů, které dnes seženete, fungují s 35mm kinofilmy, proto se budeme ve článku věnovat pouze jim – nicméně většina zmíněných pravidel pro výběr filmu platí i pro svitkáče. Základním rozdělením je barevný versus černobílý film – tam asi není co vysvětlovat. Když se ale podíváme na nabídku filmů, zjistíme, že jak u barevných tak černobílých kinofilmů je širší nabídka různých druhů. V čem se filmy liší? Je to docela snadné. Připomínám, že se jedná o průvodce vyběrem filmu pro začátečníka, a tak spoustu detailů a vlastností filmů úmyslně vypouštíme. Kompletní nabídku kinofilmů od Polagraphu najdete na našem e-shopu, ale také v našich kamenných prodejnách v Praze i v centru Brna. Citlivost filmu Prvním důležitým údajem je citlivost na světlo. Je udáváná ve stupnici ASA a v číslech od 100 výše. Nejčastěji se setkáte s filmy, které mají 100ASA, 200ASA nebo 400ASA. Extrémem pak jsou filmy s 50ASA nebo naopak s 3200ASA. Citlivost filmu udává, kolik světla film potřebuje na to, abyste z něj mohli dostat hezké obrázky. Čim vyšší číslo, tím méně světla vám stačí pro správně světelně exponovaný snímek. To zjednodušeně znamená, že pokud máte film s citlivostí 3200ASA, můžete fotit defakto po tmě, ale pokud máte film s citivostí 100ASA, můžete fotit jenom za slunečného dne. Obecně platí, že filmy s citlivostí 100 a 200ASA se nejlépe využívají při denním focení. Na léto jsou naprosto ideální právě tyto filmy – například oblíbený barevný film Kodak Gold 200ASA nebo černobílý Fomapan 100ASA. Filmy s citlivostí 400ASA jsou pak asi nejvíc univerzální. Obstojí jak při venkovním focení, tak s nimi již můžete fotit v interiéru či při zhoršené světelnosti. Samozřejmě se však nedostatek světla dá dohnat bleskem, takže i s filmy s nižší citlivostí při použití blesku můžete fotit při nedostatku světla. Počet snímků Momentálně existují dva druhy filmů – 24 snímků a 36 snímků. Dříve se prodávaly i filmy o 12ti snímcích, ale ty už můžete pouze občas objevit jako expirované. Samozřejmě čím více snímků, tím výhodnější nákup – vyvolání film i fotek většinou stojí stejně u 24 i 36snímkového filmu, a tak se vám vyplatí spíše sáhnout po tom větším. Barevné podání Pokud vybíráte mezi barevnými filmy, zřejmě vás bude zajímat jaké mají podání barev. Filmy mohou jít do teplejších nebo chladnějších odstínů, anebo vás může zajímat, nakolik mají věrné barvy, například pleťovou při focení portrétů. Momentálně bývají dostupné barevné filmy od dvou výrobců, Kodak a FujiFilm. Ty se právě často liší v barevném podání. Zatímco FujiFilm jde obecně do chladnějších tónů, Kodak se spíše blíží teplému podání barev. Mezi jednotlivými druhy filmů od těchto výrobců jsou však v barevnosti rozdíly. Například legendární Kodak Gold má velmi teplé odstíny barev, zatímco citlivější Kodak Ultramax je spíše barevně neutrální. Nejlepším barevným filmem součastnosti je Kodak Portra, který má velmi realistickou pleťovku a je tak populární třeba právě na portréty. I u černobílých filmů se můžeme bavit o tonalitě – a různé černobílé filmy pak mají tonalitu, kontrast a kresbu ve světlech a stínech odlišnou. Pokud chcete vidět, jak fotky z konkrétních filmů vypadají, mrkněte k nám na e-shop. U každého filmu máme fotky, které jsou na něj foceny, a tak si můžete jejich barevnost snadno porovnat. Doporučuju také flickr nebo stránky lomography.com, kde také najdete tuny fotek z konkrétních filmů i foťáků. Jemnost zrna U filmů dále řešíme, nakolik mají viditelné zrno. Existují filmy, jež mají obraz perfektně hladký a zrno naprosto minimálně viditelné. Ty se opět hodí například na portréty, velké zvětšeniny a všude, kde nám jde o technickou dokonalost. Takovým filmem je například Kodak Ektar 100. Ten je barevně velmi věrný a zrno má minimální, disponuje citlivostí 100ASA – což právě s nízkým zrnem velmi souvisí. Zjednodušeně řečeno s přibývající citlivostí ASA přibývá i viditelnost zrna. Jsou ale také filmy, které mohou mít viditelné zrno i při nízké citlivosti. Viditelným zrnem oplývají například obíbené české Fomapany, jež existují ve variantách 100ASA, 200ASA i 400ASA. Všechny mají zrno větší a viditelné, což jim dodává jakýsi vintage look a jsou proto velmi oblíbené, především pokud chcete dosáhnout efektu, že na první pohled každý pozná, že fotka je focena na klasický film. Fomapany jsou nejlevnějšími filmy na trhu, a tak jsou často oblíbené pro focení ve fotoaparátech Praktika, Smena, Lomo apod. Speciální filmy a diáky Za zmínku stojí i různé speciální filmy jako třeba Cinestill nebo diapozitivní filmy, takzvané diáky nebo é-šestky. Cinestill jsou filmy určené původně pro film, pro video – s čímž souvisí jejich netypická tonalita i kresba. Rozhodně doporučujeme na vyzkoušení. Jsou to sice dražší filmy, ale jejich barevné podání vás jistě nadchne. Diapozitivy jsou speciální tím, že jsou pozitivní, nikoliv negativní jako klasický film. To znamená, že již na vyvolaném filmu vidíte obrázky tak, jako na fotkách, zatímco u negativních filmů je na samotném filmovém pásku (jemuž se říká negativ, překvapivě!) vidíte barevně převrácené. Černá je bílá a naopak. Diapozitivní filmy mívají nízké zrno a opravdu nádherné barevné podání, což je ale vykoupeno podstatně vyšší cenou jak filmu, tak jeho vyvolání. To se dělá ve speciální chemii a proto je podstatně dražší. Nejoblíbenějším a v podstatě posledním běžně dostupným diákem je Kodak Ektachrome E100. I přes vysokou cenu rozhodně doporučujeme alespoň jednou vyzkoušet! Naše nejoblíbenější filmy A jaké filmy bychom vám my z Polagraphu doporučili a jaké jsou obecně nejoblíbenější? Na druhou otázku je snadná odpověď – Kodak Gold je jednodznačně nejpopulárnějším barevnám filmem současnosti, a to především pro svoje krásné barvy a velmi příjemnou cenu. Ještě levnější variantou, která je Kodaku Gold velmi podobná, ale stojí o trochu méně, je Kodak Colorplus. Ten má trošku horší kresbu i pružnost, ale zato také disponuje krásnými barvami. Za zmínku stojí i Kodak Ultramax (spolu s Fuji Superia nejlevnější citlivější filmy – oba mají 400ASA), jež má realistické barvy a viditelné, ale jemné zrno. Nejlepším barevným filmem dnes bude Kodak Portra, anebo Kodak Ektar. Oba mají realistické podání barev, jemnou kresbu, vyšší pružnost a velmi jemné zrno. Oba se dají doporučit na portréty i na velké zvětšeniny. Zatímco Ektar má citlivost pouze 100ASA, Kodak Portra se dá sehnat ve variantách od 160ASA, přes 400ASA až po 800ASA, což je momentálně nejcitlivější barevný film na trhu. Z černobílých filmů stojí za zmínku především filmy od výrobce Ilford. Ten má v nabídce spoustu druhů, ale nejzajímavějšími jsou tyto: základní řada Ilford PAN100 a PAN400, které mají geniální poměr cena výkon. Nejoblíbenějším lepším černobílým kinofilmem je pak Ilford HP5 s nádhernou, jemnou kresbou ve světlech i stínech. Zajímavostí je pak Ilford XP2, který se vyvolává stejně jako barevný film, čímž dosahuje velmi zajímavé tonality. A nejlevnějším a zároveň nejprodávanějším černobílým filmem je český Fomapan. Toho se určitě nebojte, protože s ním dostanete opravdu hodně muziky za málo peněz – a pro vaše analogové začátky je naprosto ideálním filmem. Dalších filmů existují mraky, třeba zmíněný Cinestill je krásným filmem, stejně jako mnoho dalších méně známých filmů od malých výrobců – ty všechny jistě stojí za vyzkoušení. Podobně tak i filmy od FujiFilmu, jako Fujicolor 200 nebo Superia 400ASA. Bohužel, ne všechny filmy jsou vždy dostupné – od doby pandemie covidu výroba vázne a filmů je nedostatek, a tak mnoho těchto filmů prakticky zmizelo z trhu. Prošlé filmy Vyplatí se kupovat prošlé filmy – a proč vlastně? Prošé neboli expirované filmy jsou dlouhodobě hitem, a to především proto, že jsou nejlevnějším způsobem jak fotit analogově. Bohužel už jsou prakticky nesehnatelné, protože filmů obecně se vyrábí málo a o to méně jich vydrží do expirace neprofocených. Když už na nějaké narazíte, určitě sáhněte spíše po barevných a spíše po filmech s větší citlivostí, které stárnou pomaleji a lépe. Černobílé filmy spíše dostávají závoj (a tím nižší kontrast), zatímco barevným filmům se spíše posouvá barevnost – což může být další důvodem, proč na ně fotit. Je to totiž dobrodružství, lehce nevyzpytatelné, zábavné čekání na nejistý výsledek, který vás často překvapí. Barvy prošlých filmů mohou být vážně krásné, zrno se zvýrazní a film může mít celý třeba nějaký barevný nádech. V Polagraphu občas prošlé filmy k prodeji máme – najít je můžete na našem eshopu, kde si můžete dokonce přidat email, abychom vám poslali notifikaci, když nějaké naskladníme. Nestává se to úplně často a bývají velmi rychle pryč – tak toho určitě využijte. Vyvolání filmů Až dofotíte film, musíte si ho ještě nechat vyvolat! A kde jinde než v Polagraphu. Vyvolání filmu nepodceňujte, protože právě ono často určuje, jak budete s výsledkem spokojeni. Proto je fajn svěřit vyvolání (a digitalizaci) někomu, kdo to opravdu umí. Základem je vyvolat negativ – tzn. dostanete filmový pás, na němž jsou inverzní snímky. To je vám samo o sobě k ničemu – proto zvolte ještě digitalizaci. V Polagraphu nabízíme něco, čemu říkáme digisada – a obsahuje to vyvolání negativu + digitalizaci. Fotky tedy dostanete na email a můžete je využít na sociálních sítích, ve svém počítači apod. A také si z nich můžete skrze naší appku snadno vybrat fotky k tisku. Protože proč by člověk fotil na analog, když by mu fotky zůstaly pouze v počítači, žejo! Proto máme i službu Kombisada, která kromě vyvolání negativu, digitalizace fotek na email obsahuje i tisk všech fotek z filmu. Můžete tak mít hned všechny nafocené snímky i v papírové podobě. Většina fotografů však volí cestu Digisada + následný výběr nejlepších fotek, které si skrze naší appku vyberou k následému tisku. Filmy vám mimochodem umíme vyvolat jak v pražském Polagraphu, tak v našem obchodě v Brně – a také skrze Zásilkovnu, ať již bydlíte ve kterémkoli koutě republiky Článek Jaký si vybrat film do foťáku? se nejdříve objevil na Polagraph.cz.
Text článku na najde na stránkách National Geographic Česko. The post Hrůza u Putina, aneb na foťáku tolik nesejde appeared first on Jan Rybář.
projít na článekMáte vyvolaný film, koupili jste vývojku a nevíte, na jaký čas vyvolat?
projít na článekA teď k jednotlivým bodům (užitečným informacím) krátkého obsahu na této stránce: Co je to interiérová fotografie Jak fotit interiéry Jak vybrat správného fotografa Proč si vybrat profesionálního fotografa Jaký […] Zdroj
projít na článekDroni.cz Droni.cz - Vše o dronech s kamerou i bez ní. Najdete zde recenze, návody, novinky a to jak ze vzuchu tak i ze země Bezpilotní válečné stroje či vesmírná plavidla ze Star Wars. I takové představy se mohou nahrnout do mozku po vyřknutí slova dron.
Včera jsem konečně viděl film Paranormal activity 3 na který jsem se docela těšil. Po předešlých dvou dílech jsem byl zvědav o čem to bude tentokrát. Paranormal activity (první díl) byl takový pro mě celkem o ničem, jelikož půl filmu se tam nic moc nedělo