Co vybrat místo Citroënu C4 Grand Picasso 2,0i na LPG? Vybírali jsme s mým letitým klientem už několikátý vůz. Doteď jezdil s benzínovými motory 2,0i starší konstrukce, s nepřímým vstřikem benzínu, přestavěnými na LPG, které mu fungovaly velmi dobře. Momentálně chce obměnit Citroën C4 Grand Picasso z roku 2007 s motorem 2,0i přestavěným na LPG. Kupoval ho se mnou před mnoha lety. Najeto má bez zásadnějších problémů přes 300tis.km a vypadá to, že auto ještě dál dobře poslouží někomu dalšímu. To jen pro „rýpálky“, co nemají rádi „fšechny auta od F, takže Francouzský“.. Já je rád mám a vím, že umí i dobře posloužit a najet mnoho spolehlivých km. Takže teď koncernové 1,0Tsi přestavěné na LPG? První možností byl klientem navržený Seat s motorem 1,0Tsi přestavěným na LPG s aktuálním nájezdem cca 110tis.km. Tohle je pro mě tak trochu „sci fi“. Motor 1,0Tsi je sám o sobě „rád“, že celkem rozumně funguje na benzín. Obecně není technologie přímého vstřiku benzínu a malý objem motoru příliš kompatibilní s přestavbou na LPG. Tyto motory jsou stavěné konstrukčně na hranici svých mechanických možností už při provozu na benzín. Při provozu na LPG se zvyšují spalovací teploty a tedy i tepelné zatížení materiálu. Dále se musí řešit chlazení vstřikovačů benzínu přívstřikem benzínu a to ne vždy funguje zcela optimálně. Za mne tedy toto zvýšené riziko mechanických poruch motoru a jiných potíží za to spíše nestojí. Navrhnul jsem Octavii 3 G-Tec 1,5Tsi na CNG Cože? V předchozím odstavci jsem sepsul motor 1,0Tsi na LPG a teď navrhuju jako vhodné řešení motor 1,5Tsi s pohonem na CNG v Octavii 3 G-Tec? Ano, protože tady se jedná o tovární zástavbu CNG = originální provedení od výrobce. Koncern Volkswagen má s motory na stlačený zemní plyn, tedy CNG, letité zkušenosti. A až na potíže s nekvalitou nádrží a redukčních ventilů v hodně dávné minulosti (cca před rokem 2008) jim tahle auta fungují obvykle velmi spolehlivě. Dříve používali prastarý motor 2,0i, který byl pro provoz na plyn optimální. Jen to nebyl žádný „trhač asfaltu“. Motory 1,4Tsi a jejich evoluce 1,5Tsi jsou proti němu dostatečně svižné. Jaká je spolehlivost motorů 1,4Tsi a 1,5Tsi G-Tec na CNG? Z dlouhodobého hlediska to vypadá, že tyto motory fungují vesměs dobře i z hlediska vyšších nájezdů. U úplně prvních motorů 1,4Tsi CNG s výkonem 110kW někdy docházelo k problémům s řetězovými rozvody motoru, stejně jako u benzínových verzí. Dále různé další možné potíže, které tady není třeba popisovat. Těmto motorům se totiž raději s klienty vyhýbám. S postupem času byl motor přepracován a byl snížen i jeho výkon. Dá se říci, že od té doby funguje vesměs velice spolehlivě i při vyšších nájezdech, což často potvrzují i zkušenosti s vozy s mnoha sty tisíci najetými kilometry, třeba u taxislužeb apod. Co jsme tedy vybrali? Našli jsme pěknou Octavii 3 1,5Tsi G-Tec DSG z roku 2020 ve výbavě Style, po operativním leasingu, s příjemným nájezdem 73tis.km. Po příjezdu jsme sice chvíli váhali, protože auto mělo po odření opravený LP a PZ bok . Levá strana byla opravena poměrně kvalitně, ale pravý zadní bok měl asi trochu „odfláknuté“ lakování. Našli jsme tam bublinku počínající koroze a několik drobných míst s odloupnutým lakem. Do budoucna je tedy potřeba počítat s cca 6-10tis.Kč za profi přelakování. Jinak už samá „pozitiva“ Protože na to prodejce bez problémů slevil a jinak bylo auto velmi pěkné, pokračovali jsme s prohlídkou. Octavia měla pravidelný servis, jak to u aut po operativním leasingu obvykle bývá. Uvnitř byla pěkně zachovalá a vše bylo plně funkční včetně tempomatu, klimatizace, vyhřívání sedadel, hlídání mrtvého úhlu atd. Po koupi bude potřeba kopit nové letní pneumatiky, protože auto bylo na zimních. Ty ještě jednu sezonu určitě „dají“. To je ale vše, co auto nyní potřebuje. Jinak je tahle ojetá Octavia G-Tec ve stavu „sednout a jezdit“. Jak je to tedy s tím LPG, CNG nebo benzínovým pohonem? Dle svých poznatků a zkušeností bych to jednoduše rozdělil takto. LPG – nejlépe se hodí do atmosférických motorů s nepřímým vstřikem paliva, obvykle se historicky doporučoval minimální objem 1,6i, optimálně 2,0i či více. CNG – dodatečné přestavby v podstatě neexistují, z 99% jsou to auta postavená na CNG již ve fabrice, tedy originální od výrobce. Tam to většinou napříč značkami funguje dobře. Pozor na starší ojetiny cca do roku výroby 2008-2010. U těch bych byl při jejich nákupu velmi opatrný. Dále bych se raději vyhnul první generaci motorů 1,4Tsi 110kW. Optimální je načíst si informace o Vámi zvolené verzi a vzít si k nákupu někoho se zkušenostmi. Benzín – na benzín bych nechal jezdit všechny moderní motory s přímým vstřikem benzínu, ať už atmosférické nebo dopované turbem. Tam může být dodatečná zástavba LPG problematická a případné potíže a vícenáklady jsou minimálně „ke zvážení“. Příspěvek Je vhodnější LPG, CNG nebo benzín pro motor Tsi? pochází z Auto AZ
Benzín do zapalovače - ZIPPO Kvalitní benzín do zapalovačů a ohřívačů od Firmy ZIPPO Obsah: 125 ml Original USA ZIPPO
projít na článekBenzín do zapalovače - ZIPPO Kvalitní benzín do zapalovačů a ohřívačů od Firmy ZIPPO Obsah: 125 ml Original USA ZIPPO
projít na článekCena: 79 900,00 Kč vč. DPH 21 %Výrobce: TOHATSUlodní motor Tohatsu MFS 20 Hp
Cena: 43 990,00 Kč vč. DPH 21 %Výrobce: HONDAlodní motor Honda BF5 Hp
Cena: 320 000,00 Kč vč. DPH 21 %Výrobce: blesserMotorový člun Blesser 440 + motor 50 hp