Josef Blecha KARIKATURY - Slavné tváře v čarách JOSEF BLECHANarozen v roce 1952, Josef Blecha vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.Karikatury osobností začal kreslit v roce 1976. Jeho tvorbu otiskly české deníky, časopisy, ale objevily se také v The New York Times, The New York Times Review, The New Yorker či Playboy. Svými kresbami portrétních karikatur doprovodil i řadu knih, výtvarných katalogů, LP a CD (Marek Eben, Zdeněk Pohlreich, Ladislav Vostárek, Jiri Suchý, Tomáš Bím, Tony Scott, Milan Svoboda, Gadrew Way). Dosud uspořádal a zúčastnil se více než 100 samostatných a společných výstav.Josef Blecha dokáže pomocí jednoduché precizní linky elegantně vystihnout danou podobu tím nejúspornějším způsobem. Při své tvorbě se však snaží proniknout i do mysli a charakteristického prostoru své předlohy. Vedle samotné, často až ikonické podoby, klade mimořádný důraz na výslednou výtvarnou stránku díla. Jeho práce je výjimečná pro svou čistou techniku a schopnost přiblížit emoci, která z díla vyzařuje. Mezi svými současníky je výjimečný především svou nádhernou linkou, kterou zakomponovává do barevných koláží a vytváří tak jedinečná umělecká díla. Svou tvorbou navazuje na vynikající představitele vysoce specifické a náročné disciplíny portrétní karikatury, jakými byli např. František Bidlo, Antonín Pelc, Adolf Hoffmeister či Karel Šmíd, hlásí se však i k odkazu slavných amerických karikaturistů, Al Hirschfelda a Saula Steinberga.Blechova práce prozkoumává nové dimenze v umění prostřednictvím specifické umělecké formy, a proto jsou jeho kolekce zastoupeny v soukromých sbírkách v Evropě, USA, Kanadě i Asii.Josef Blecha je členem S.V.U. Mánes.Televizní pořad Na plovárně s Josefem Blechou můžete sledovat i zde Freddie Mercury Pablo Picasso Audrey Hepburn Kouzlo zachytit podobu lidské tvářeOscar Wilde charakterizoval umění jako „všeobjímající bezúčelnost“. Ale soudní skicy tváří zlodějů a vrahů založené na svědeckých výpovědích jeho teorii vyvracejí – ony totiž usvědčily mnoho delikventů.Počítače jsou schopny vytvořit zázračné mechanické podobizny Marilyn Monroe či Alberta Einsteina, doslova perfektní portréty sestavené z různých číslic odlišných stínů či miniaturních fotografií. Ale kdo z vás se kdy pokusil o portrét perem, tužkou či barvou?Z těch nejslavnějších nás napadnou jména jako Leonardo, Dürer, Rembrandt, Goya, Daumier, Picasso, Matisse a Bacon. Ptám se, protože kouzlo vystihnout lidskou podobu – přetvořit lidskou rukou vedenou linku v podobiznu člověka, jeho charakterové, osobní vlastnosti, povahu a individualitu – odedávna přitahuje.Lidská dovednost na této úrovni je dokladem neuvěřitelného předstihu před ostatními druhy v živočišné říši.Před padesáti lety na Yaleské univerzitě jsem díky Josephu Albersovi poznal, že jediný způsob, jak plně docenit díla starých mistrů, je vlastní snaha je vytvořit. Jen si sedněte a pokuste se o Matissův profil, Gauguinův portrét Van Gogha, Picassovy portréty Kahnwailera, Baconovy studie Michela Leirise nebo, s vaším dovolením, jeho triptych mé vlastní tváře z roku 1975. Vytvořit takové podoby bez pracného a zbytečného šrafování a stínování je géniem portrétní karikatury a portrétního umění vůbec. Před vynálezem fotografie (pochopitelně) posunuly tyto schopnosti člověka na samý vrchol žebříčku vizuálního umění.Historie nám zanechala památky typu Pantheon a Akropolis, řecko-římské sochy, téměř zázračného Michelangelova Davida a Pietu, ale také eleganci býčích zápasů ve vrcholném podání Manoletiho, Dominguina a Cordobése.Odkazem své doby jsou Velásquezovy a Goyovy portréty královských rodin a papeže, Bourgerauův detail lidské pokožky, Rodinovo zpracování svalstva a monumentální hold Balzacovi. Mistrovská individualita a originalita impresionistů, Gauguinovy kresby, dřevoryty a olejomalby, Renoirovy smyslné ženy, Vuillard, Seurat, Manet pozemská díla, která posunula naše kulturní dědictví do nových výšin (a cen).Po mých vlastních mnohaletých zmatených pokusech proniknout do tajemství a kouzla zachytit podobu lidské tváře a osobnosti, na Akademii i mimo ni, na papíře či plátnu, a dokonce ve fotografických portrétech mých přátel, tady přísežně prohlašuji, že v díle Josefa Blechy, v jeho velikém testamentu portrétních karikatur, nalézám mimořádný talent, jehož je tak obtížné nabýt. Přál bych si jen, aby mi prozradil, jak to dělá. Peter Beard Frank Zappa Bob Dylan Bruce Springsteen
Název modelu: Kovárna z Blat Autoři: Richard Vyškovský a Pavel Blecha Autorský kód: Neuveden Vydavatel: ABC č. 9 / roč. 20, vyšlo 9. 1. 1976 Měřítko: 1:160 (N) Rozsah: 0,8 strany A4 Počet dílů: 11 číslovaných + 3 díly označené písmeny / 14 fyzických Stavb
projít na článekZakladatel firmy Prusa Research na firemnm blogu zveejnil zmr odchlit se od dosavadn praxe anepublikovat ji okamit veker plny pro 3D tiskrny tto znaky pod otevenou licenc. Nen nejmench pochyb otom, e pvodcem globlnho rozmachu 3D tiskren v#xA0;poslednch dv
projít na článekNázev modelu: Tkalcovská chalupa z Jizerských hor Autoři:Richard Vyškovský a Pavel Blecha Vydavatel: ABC č. 8 / roč. 18 (vyšlo 21. 12. 1973) Měřítko: 1:160 (návod uvádí možnost zasazení modelu do kolejiště velikosti N) Rozsah: 2 str. A4 Počet dílů: 38 čís
projít na článekPoklady ze sbírek Vladimíra Steinera Vladimír Steiner, jedna z nejrespektovanějších osobností lihovarnického oboru, někdejší výrobní ředitel plzeňského Stocku a spoluzakladatel Unie výrobců lihovin, je také respektovaným členem Klubu sběratelů kuriozit. M
projít na článekVánoční dřevěná soška betlému Dřevořezba betlém
projít na článek