Konec mnoha asijských ledovců je zpečetěný

 Asi 250 milionů lidí je závislých na vodě z ledovců ve vysoké Asii, která zahrnuje Himaláje, tibetskou vysočinu a středoasijské hory. Věci pro největší nepolární ledovou hmotu na Zemi však vypadají špatně, ukazuje studie vedená Federálním výzkumným ústavem pro lesy, sníh a krajinu WSL. Výzkumný tým vyvinul novou metodu výpočtu, pomocí které lze pomocí satelitních dat odhadnout rovnováhu mezi nově vytvořeným a roztaveným ledovcem. Výsledky nám umožňují odpovědět na řadu důležitých otázek týkajících se budoucnosti těchto ledovců. Obrázek není úplně růžový: 70 procent ledovců každý rok ztrácí led a většina ledovců má pouze malé plochy, kde se led rozmnožuje. Pouze ...

projít na článek

Ledovce v ohrožení: každá desetina stupně se počítá

 Mezinárodní vědci za účasti innsbruckého glaciologa Fabiena Maussiona popisují v časopise Science osud všech ledovců na celém světě v závislosti na teplotních scénářích mezi +1,5°C a +4°C oteplení. Svět v současnosti směřuje k +3 °C, což by mělo za

projít na článek

Zánik ledovců

V minulém týdnu oznámil Island zánik prvního ledovce. Podobná situace je i ve Švýcarsku. Plocha Pizolského ledovce se zmenšila na 0,06 čtverečního kilometru. Podle glaciologa Andrease Baudera z ETH Zürich se jedná o následky globálního oteplování. Ve Švý

projít na článek

Na konci století Alpy bez ledu

 Podle vědců z ETH Curych se alpské ledovce zmenší o 80 až 94%, pakliže bude oteplování pokračovat jako dosud. Pakliže se teplota udrží deset let na stejné hladině, bude to stejně znamenat do roku 2050 ztrátu 40% současného objemu. Pakliže se podaří

projít na článek

Nárůst mořské hladiny se dramatizuje

 Stoupání hladiny moře se zrychluje. Jak ukazují satelity, úroveň stoupá stále rychleji. Celkové zvýšení globální průměrné hladiny moře dosáhlo od ledna 1993 90 mm. Příčiny nárůstu hladiny moře se výrazně posunuly. Od roku 1997 do roku 2006 se hladin

projít na článek

Rychlovlakem do/z Paříže

Když jsem před mnoha, mnoha lety (1994) měl možnost cestovat z Paříže do Toulouse rychlovlakem TGV, tak to byl zážitek. Dnes už takový zážitek není, podobné vlaky jezdí v mnoha zemích. Je to hlavně k zamyšlení. Jak je možné, že se za ty desítky let nějaké

projít na článek