Michaela Horáková, Lego: Přechod na jiný balicí materiál je opravdu obrovská změna

Michaela Horáková, Lego: Přechod na jiný balicí materiál je opravdu obrovská změna Lego Group ohlásila velkou obalovou novinku, zbavuje se plastu ve spotřebitelských obalech. „V Kladně vyrábíme produkty převážně pro evropský trh, Střední východ a Afriku. Na celý tento trh jsme vyslali už zhruba deset milionů krabic s papírovými sáčky,“ říká Michaela Horáková, generální ředitelka továrny Lego v České republice. Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 121 (říjen–prosinec 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma. Svět balení: Které obalové materiály a designy používá společnost Lego pro primární obaly svých produktů a proč? Michaela Horáková: V současné době je 93 procent našich obalů vyrobeno z papíru, lepenky a dalších materiálů na bázi papíru. U některých našich obalů používáme jednorázové plasty. O těch však víme, že bohužel nejsou v mnoha částech světa recyklovatelné, což je jeden z našich požadavků na udržitelný obalový materiál. Proto intenzivně pracujeme na nahrazení těchto typů obalů papírovým řešením s cílem mít všechny obaly do konce roku 2025 udržitelnější. Pokud jde o designy obalů, ty neřešíme na úrovni továrny, ale jsou vyvíjeny centrálně. Svět balení: Jaké bezpečnostní a ochranné prvky jsou zahrnuty do primárních obalů, aby se zabránilo padělání a poškození výrobků? Michaela Horáková: Kvalita našich produktů je součástí naší DNA. Řídíme se sloganem, který vyřkl zakladatel Lego Group Ole Kirk Christiansen, že „jen to nejlepší je dost dobré“. Na kontrolu kvality krabic našich produktů aktuálně zavádíme automatizaci pomocí systému nazvaného Vision, který na obalu odhalí sebemenší nedostatek. Systém jsme vyvinuli ve spolupráci s naším oddělením výzkumu a vývoje, které sídlí v naší továrně v Kladně. Stavebnice jsou následně baleny do obalů určených pro přepravu do skladu. Také pro e-commerce máme obaly přímo určené pro distribuci produktů koncovým zákazníkům tak, aby nedošlo k poškození obalu produktů. Bohužel víme, že k padělání našich unikátních produktů občas dochází. Naše právní týmy však proti tomu podnikají příslušné právní kroky. Svět balení: Jaký význam přisuzujete estetice primárních obalů a jejich schopnosti zaujmout zákazníky na první pohled? Michaela Horáková: Výhodou našich produktů je, že jsou globálně univerzální, tedy jsou pro všechny naše trhy stejné. Proto si můžeme dovolit mít na vývoj našich obalů tým, který pracuje především na naší centrále v Dánsku, kde se designy obalů vytvářejí, testují i vyvíjejí tak, aby naše zákazníky co nejvíce zaujaly a zároveň byly co nejvíce udržitelné. Nová speciální balení novinek u nás v Kladně testujeme a ladíme tak, aby plošná výroba probíhala hladce. Svět balení: Můžete popsat technologie a technologické procesy, které se uplatňují při balení stavebnic Lego v kladenském závodu? Michaela Horáková: Výrobní sekce balení se dělí na dvě hlavní části. V první balíme kostky a další elementy do sáčků. V další výrobní části pak balíme sáčky spolu s návodem ke stavění do finálních krabic. Balicí proces se pak odvíjí od velikosti produktu. Menší stavebnice dokážeme zabalit z větší části na poloautomatických linkách, velké stavebnice balíme na manuálních linkách. Svět balení: Velkým tématem, které se týká obalů, je udržitelnost. Už jste to zmiňovala v úvodu a více o tom hovořila na říjnovém kongresu Obalko, tedy že jste se rozhodli pro vyloučení plastové fólie z primárního balení. Proč? Michaela Horáková: Cílem naší společnosti je podílet se na budování udržitelné budoucnosti a mít pozitivní dopad na společnost a planetu. To, jak tento cíl nejlépe naplnit, definujeme ve spolupráci s dětmi a rodiči, zaměstnanci, partnery, nevládními organizacemi a odborníky. Jedním z těchto společně definovaných cílů je, aby naše obaly byly do konce roku 2025 100% udržitelné. Chceme odstranit plasty na jedno použití a místo nich používat papír, karton a lepenku s certifikátem Forest Stewardship Council (FSC C117818). Plastové sáčky v našich stavebnicích jsme v továrně v Kladně začali nahrazovat papírovými už loni a pracujeme na zavedení potřebných technologií i v našich dalších továrnách. Svět balení: Bylo obtížné zbavit se plastu? Co provázelo toto rozhodnutí? Například z hlediska spotřebitelských testů, studií LCA a stanovení uhlíkové stopy obalu či výrobku, technologických změn balení, hledání vhodného materiálu, marketingu či nákupu a forecastingu materiálových a logistických toků? Michaela Horáková: Ačkoliv se to může zdát snadné, přechod na jiný balicí materiál je opravdu obrovská změna. Testovali jsme bezpočet materiálů, abychom dostáli požadavkům na kvalitu našeho produktu i obalu. Testovat nám pomáhaly samozřejmě i děti, od kterých jsme se dozvěděli cenné poznatky stran spotřebitelského zážitku. Dopad na životní prostředí vyhodnocoval tým odborníků na udržitelnost. Nakonec byl jako vhodný materiál vybrán papír certifikovaný FSC. Zcela novou část výrobních linek, kde sáčky vyrábíme a balíme do nich kostičky, nám pomohli vymyslet naši kolegové z týmu výzkumu a vývoje v Kladně a v Dánsku. Z pohledu výroby se chová papír zcela jinak. Je méně skladný a také práší, to všechno s sebou přináší výzvy, které jsme museli vyřešit. Svět balení: Vnitřní část papíru je lakována? A v jakém poměru oproti celkové gramáži obalu? Vnitřní část papíru pokrývá tenoučká vrstva vnitřní fólie, díky níž jsme schopni zajistit potřebnou kvalitu balení. Jedná se o méně než 5 % obalu tak, aby byla zajištěna jeho recyklovatelnost. Svět balení: Používaný plast byl průhledný, papírové obálky nejsou. Mění to něco z pohledu konceptu unboxingu a spotřebitelského zážitku? Michaela Horáková: Rozbalování je určitě jiné, a i to jsme s našimi zákazníky-dětmi testovali. Oceňují, že na rozdíl od toho plastového dokážou papírový sáček samy otevřít. Kromě toho je podle nich praktické, že sáček má dno a díky tomu ho lze postavit. Nemusejí tedy jeho obsah vysypávat, ale mohou kostičky hledat přímo v něm. Pro atraktivitu je sáček ještě potištěn grafikou. Svět balení: Týká se změna všech závodů Lego Group, nebo pouze toho kladenského? Michaela Horáková: Změna je celosvětová. My v Kladně vyrábíme produkty převážně pro evropský trh, Střední východ a Afriku. Na celý tento trh už jsme vyslali zhruba deset milionů krabic s papírovými sáčky. Postupně na jejich výrobu budou přecházet i naše ostatní továrny. Jak už jsem zmínila, v naší továrně v Kladně máme oddělení výzkumu a vývoje, které k vývoji a testování nových linek a celého výrobního procesu zásadně přispělo. Svět balení: Plastový zůstává samozřejmě samotný produkt. Je to čirá spekulace, ale člověka napadne, zda Lego Group za několik let vyslyší výzvy části zákazníků, aby hledala jiný materiál než plast. Dokážete si to představit? Michaela Horáková: Kostky a stavebnice Lego se dědí z generace na generaci nebo se darují. Běžně je nikdo nevyhazuje. Přesto v Lego Group usilovně pracujeme na tom, abychom do roku 2032 vyráběli naše produkty z udržitelnějších a cirkulárních materiálů. Dosud jsme otestovali více než 300 různých materiálů, které by potenciálně mohly stávající plasty nahradit. Některé byly úspěšné, například bio plast na bázi cukrové třtiny, který už v tuto chvíli používáme k výrobě více než 200 botanických elementů, jako jsou například různé listy stromů nebo květin. Jiné měly potenciál, ale nesplňují naše přísné požadavky na kvalitu, bezpečnost a odolnost nebo by nepomáhaly snížení naší uhlíkové stopy. Rozhodně ale v tomto úsilí nepolevujeme. Klademe na naše cíle v oblasti udržitelnosti větší důraz než kdykoliv v minulosti, jak dokladuje naše nedávné oznámení, že naše investice do této oblasti ztrojnásobíme. Svět balení: Vyloučení „problematického“ materiálu z obalů je jedna věc, ale zabýváte se také ekodesignem obalu jako celku? Tedy gramáží papíru, nutností používat kašírované lepenky, objemem primárních obalů ve vztahu k samotnému produktu, optimalizací logistických jednotek a lepším využitím ložné plochy při přepravě a podobně. Michaela Horáková: Ano, věnujeme se tomu. Klademe přitom velký důraz na všechny aspekty optimalizace obalů z hlediska materiálů, designu, množství použitých materiálů i obalového materiálu pro plné využití logistických jednotek (palet). Co se týká sáčků ve stavebnicích samotných, optimalizujeme je tak, aby jich bylo v krabici co nejméně a byly co nejplnější. V souvislosti s přepravou bych ještě ráda zmínila, že v srpnu jsme ve spolupráci s naším dopravcem Dachser uvedli do provozu první elektrický kamion, který vozí naše stavebnice z kladenské továrny do distribučního centra v Jirnech. Je to další významný krok na cestě k nulovým emisím.  Svět balení: Jak pracujete s obaly v rámci vícekanálového prodeje? Jsou stejné v e-shopech, kamenných obchodech či v dalších obchodních platformách? Michaela Horáková: Obaly máme globálně univerzální. Jak už jsem zmínila, pro e-commerce máme obaly přímo určené pro distribuci produktů koncovým zákazníkům. Když si objednáte produkty na Lego.com v Evropě, dostanete balíček obsahující pouze recyklovatelný papír certifikovaný organizací FSC. Plastové vzduchové polštáře byly nahrazeny papírovými, a dokonce i páska na uzavření krabic je papírová. Svět balení: Design obalů nevzniká v Česku, nicméně hraje vývojové centrum společnosti Lego v České republice nějakou roli při přípravě obalů? Michaela Horáková: Obalové koncepty řeší primárně týmy v Dánsku. Naše centrum výzkumu a vývoje v Kladně sehrává klíčovou roli v testování speciálních obalů a zprostředkování důležité zpětné vazby tak, abychom měli jistotu, že jejich výroba bude probíhat hladce. Svět balení: Má společnost Lego nějaké plány na zlepšování svých obalů ve vztahu k marketingu, ochranné funkci či udržitelnosti? Michaela Horáková: Klíčovým projektem je pro nás nyní zavedení výroby sáčků na bázi papíru ve všech našich továrnách. Zároveň intenzivně pracujeme na optimalizacích obalových materiálů tak, aby jich ve všech úrovních bylo jenom tolik, kolik je opravdu potřeba. CV Michaely Horákové Michaela Horáková zastává pozici generální ředitelky kladenské továrny společnosti Lego. Ta je jedním z pěti výrobních závodů firmy na světě, další se nacházejí v Dánsku, Maďarsku, Mexiku a Číně. Michaela Horáková, která pro společnost pracuje 13 let, vede v Kladně tým čítající 3 500 zaměstnanců. Než převzala vedení kladenské továrny, působila téměř osm let na pozici viceprezidentky a vedoucí pro oblasti balení a lisování kostek v továrně společnosti Lego v mexickém Monterrey. Po návratu do České republiky stála v čele týmů zodpovědných za výrobu stavebnic a interní logistiku. Továrnu vede od května 2023. Připravil: Stanislav D. Břeň Článek Michaela Horáková, Lego: Přechod na jiný balicí materiál je opravdu obrovská změna se nejdříve objevil na Svět balení - Obalové inovace, trendy, novinky, zprávy a názory pro packagingové profesionály.

projít na článek

Lego karneval

V únoru již tradičně dětem připravujeme karneval. Tentokrát nás celým karnevalem provázelo téma LEGO. Lego nám zdobilo celou školku, soutěže byly […] The post Lego karneval first appeared on Mateřská škola Suchovršice.

projít na článek

Obsluha balící linky

Do provozu přijmeme novou posilu na pozici obsluhy balící linky. Vhodné i pro absolventy. Hlavní náplň práce spočívá v přípravě produktů na expedici. Co od Vás očekáváme? Spolehlivý přístup a pracovitost. Co Vám můžeme nabídnout? Příspěvek na dopravu, pří

projít na článek

Volkswagen T1 postavený z Lega

6 hodin práce, 1332 Lego kostiček a 100 sekund videa - taková je bilance časosběrného snímku, v němž autor skládá přesnou kopii legendárního vozu Volkswagen T1 ze stavebnice Lego.

projít na článek

Návrat k tomu, co jsem dřív zbožňoval

Když jste byli malí, tak jste určitě všichni dělali něco co vás strašně bavilo. Pro mě to bylo stavění lega. S ním jsem si hrál skoro každy den, stavěl z něj co mě napadlo a každý dárek, který jsem dosal a “nehrkal” byl špatný :-D. Lego jsem prostě zbožňo

projít na článek

Prima programuje LEGO roboty

The post Prima programuje LEGO roboty appeared first on Gymnázium T. G. Masaryka - v Zastávce u Brna.

projít na článek