Milovníci hranatosti na TikToku

Skokanem voleb do Evropského parlamentu bylo bezesporu uskupení Přísaha a Motoristé. Zejména v závěru kampaně stál její lídr Filip Turek v záři mediálních reflektorů. Sociologové se shodují v jedné věci: Turek vděčí za svůj úspěch především sociálním sítím, a zvláště pak těm, které pracují s videoobsahem. Jací jsou ale jeho fanoušci? A opravdu jsou to neonacisté a podporovatelé Putina? Naše analýza ukazuje, že nikoli. Představte si jednadvacetiletého Petra, jenž žije na malé vesnici v jižních Čechách a pracuje v autoservisu v tamním okresním městě. Má auto, přítelkyni, dítěti už se nebrání. Má rád přímočarou komunikaci a přímočarý humor. Na mobilu u něj kraluje TikTok, a když je čas, rád si zahraje nějakou počítačovou hru. Nerad poslouchá, že je něco složité, a to ani ve vztazích či ve světě. Holky jsou podle něj holky a kluci kluci, zbytek jsou nesmysly. Věří tomu, co vidí. Politika ho moc nezajímá, krom toho, co z ní bude mít dopad přímo na jeho život. Rád se podívá na hokej či bojové zápasy MMA, a pokud jde o zvedání železa ve fitku, ani tomu se nevyhýbá. Myslí si, že za své postavení ve společnosti si člověk může hlavně sám, a tak na sobě dál pracuje. (function (w,d,s,o,f,js,fjs) { w['ecm-widget']=o;w[o] = w[o] || function () { (w[o].q = w[o].q || []).push(arguments) }; js = d.createElement(s), fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; js.id = '61-e30a6b398e030b4731bd549fa1ea31c4'; js.dataset.a = 'investigace'; js.src = f; js.async = 1; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(window, document, 'script', 'ecmwidget', 'https://d70shl7vidtft.cloudfront.net/widget.js')); Politika jej sice nezajímá, ale letos přesto volil do Evropského parlamentu, protože co je moc, to je moc, a on si na svoje auto se spalovacím motorem nedá sáhnout. Bez něj by totiž do práce dojížděl každé ráno autobusem skoro hodinu. Takže Petr šel volit a svůj hlas dal Filipu Turkovi. Obdobně by mohl být popsán typický fanoušek účtu @filipturekpresident na TikToku, kde ho sleduje skoro 38 700 uživatelů. Vyplývá to z analýzy redakce investigace.cz provedené na vzorku skoro 750 účtů, jež sledují Turkův profil. Pomocí tzv. afinitní analýzy jsme se zaměřili na to, co kromě zmíněného politika tyto uživatele ještě zajímá. (Data jsou seřazena podle tzv. afinity, viz metodologie na konci článku.) Náš výzkum ukazuje, že jde především o mladé muže z venkova nebo z menších měst. Na základě dat můžeme říct, že fanoušci Filipa Turka preferují přímočarost v komunikaci. To se odráží v jejich zájmech a způsobu, jakým vnímají svět. Tito mladí muži často preferují na složité otázky jednoduché a jasné odpovědi a mohou být skeptičtí vůči komplikovaným teoriím nebo konceptům. Tento přístup se může projevovat v jejich odmítání politické korektnosti a naopak upřednostňování tradičních hodnot a společenských rolí. Nemůžeme říct, že jsou hloupí či nevzdělaní, přesnější by bylo, že jsou antiintelektuální. Mezi jejich zájmy patří auta, sport (zejména hokej, MMA a fitness) a počítačové hry. „Ve Filipu Turkovi můžeme najít referenční model toho, co od sebe očekává mladý muž z menšího města. V podstatě se jedná o obdobný model, se kterým byl v minulosti na mezinárodní scéně úspěšný třeba Dan Bilzerian (americký herec a influencer, pozn. red.). Z podobných důvodů, proč někteří vyhledávají obsah Filipa Turka, se třeba muži spíše z větších měst zajímají o bitcoin nebo meme akcie,“ komentuje data z analýzy investigace.cz marketingový výzkumník Jan Schmid z agentury PerfectCrowd. Řekni mi, koho máš rád, a já ti povím, kdo jsi  Pokud se podrobněji podíváme na tabulku oblíbených účtů vyhledávaných fanoušky Filipa Turka, najdeme mezi nimi několik základních tematických skupin. Přečtěte si Tabulka s afinitami sledujících účet Filpa Turka První skupinu tvoří politici a političtí komentátoři. Z nich sledují Turkovi příznivci především opoziční politiky či účty aktivně komentující politiku. Často se tu objevují účty Andreje Babiše, Tomia Okamury či Kateřiny Konečné. Ostatně to, že Filip Turek oslovil část voličů ANO i Tomia Okamury, potvrzují také data ze sociologického výzkumu. Nutno ale dodat, že – což ukázala analýza investigace.cz – český TikTok je hlavně doménou opozičních politiků. Druhým tiktokovým okruhem oblíbeným u Turkových fanoušků je oblast tradičních i netradičních influencerů, jakými jsou známý youtuber a influencer Martin Mikyska (213 tisíc sledujících na TikToku) či streamer a youtuber FattyPillow (187 tisíc sledujících na TikToku). Posledně jmenovaný patří mezi komerčně vůbec nejúspěšnější youtubery a je proslulý jazykově nevybíravým komentováním při hraní počítačových her. Najdete zde ale i dalšího twitchstreamera a hudebníka Viktora Sheena (136 tisíc sledujících na TikToku) nebo profil Marcuse Revolty (181 tisíc sledujících na TikToku), který je znám i jako člen scientologické církve. Paradoxně tak objevíme v jedné skupině jak Mikýře, tak i Marcuse Revoltu. Přičemž právě Mikýř byl autorem série reportáží o nekalých praktikách scientologické církve. Mimoto v této skupině ale nalezneme i další postavy, jako třeba Filipa Ondráška (165 tisíc sledujících na TikToku) s přezdívkou pruyem, jenž s hashategem #stavbyvedouci publikuje zábavné skeče z prostředí staveb. Nebo účet František Hrom (223 tisíc sledujících na TikToku), který patří Lukáši Duchkovi, majiteli dvou kaváren v Domažlicích. Jeho hlavním hrdinou je František Hrom, kterého samotný Duchek popisuje takto: „František je český zemědělec, vesnický buran, jsou v něm smíchaní všichni vesničtí chlapi v jednoho, má všechny návyky, móresy, mluvu, je to takový samorost, který si vše sám udělá. Asi proto se chytl, protože je to člověk, kterému rozumí celé Česko.“ Screenshot z účtu Františka Hroma. Zdroj: investigace.cz Účet ondrejmlcak (209 tisíc sledujících na TikToku) už ale patří na pomezí dalšího tematického okruhu tiktokových účtů fandících Turkovi. Podepsaný je jako Ondrej Blonďák Mlcak a v popisu se dočteme: „Sranda musí být /Sorry že žiju./Automechos/Styl je základ!!“ Jeho obsah tvoří videa, v nichž se opět setkáme s jadrným a přímočarým humorem nebo radami mužům ohledně žen, které Mlcak natáčí ve své dílně. Screenshot z nabídky obsahu Ondrej Blonďák Mlcak. Zdroj: investigace.cz Plynule se tak dostáváme k účtům, jež se nevážou na konkrétní osobu, ale na specifické hobby, a to zejména auta. Zřejmě nebude překvapením, že příznivci Filipa Turka, který kandidoval do evropských voleb za stranu Motoristé sobě, mají rádi tiktokové účty spojené s auty. Sem patří například účty profesionálního úpravce automobilů do3ry (31 tisíc sledujících na TikToku), který mluví o autotuningu, nebo účet Davida Škardy (64 tisíc sledujících na TikToku), věnující se recenzím aut a „pokecům“ o nich. Takových účtů najdeme v této skupině celou řadu. Další okruh tvoří sportovní účty, zvláště ty hokejové a zaměřené na MMA. Tady objevíme například oficiální účet Českého svazu ledního hokeje (100 tisíc sledujících na TikToku), ale také MMA zápasníka Filipa Grznara (103 tisíc sledujících na TikToku). Do této skupiny patří i takové účty, jako je powerlifter Jan Krasinský (192 tisíc sledujících na TikToku) s příspěvky ze silového cvičení. Screenshot z účtu Anabolic Horse. Zdroj: investigace.cz Posledním výrazně zastoupeným okruhem je cestování, kam můžeme zařadit účty, jako jsou Letenky od Kuby (66 tisíc sledujících na TikToku) s tipy na levné lety po celém světě či účet Turista Sváťa (64 tisíc sledujících na TikToku) nabízející videa z jeho osobních cest po světě. Naše analýza samozřejmě není vyčerpávající, mohli bychom totiž ještě mluvit o tom, že mezi významnou částí Turkových fanoušků je populární účet s recepty na jídlo pro muže Ostravsky gastrošef (161 tisíc sledujících na TikToku) s recepty jako České Kundpao a tak dále. Nicméně celkový výčet všech citovaných účtů nám ukazuje poměrně plastický obraz zálib příznivců nového evropského poslance Filipa Turka. Screenshot z receptu Ostravskeho gastrošefa. Zdroj: investigace.cz Jestliže je důležité a zajímavé vidět, jaké obsahy Turkovi fanoušci sledují, neméně zajímavé bude zjištění, jaké účty  bychom v této skupině lidí naopak nenašli. V prvé řadě tu prakticky nenajdeme neonacistické ani antisystémové či vysloveně proruské účty. Ačkoli byl Filip Turek v průběhu kampaně i po ní spojován s neonacismem, mezi jeho fanoušky žádné neonacistické účty neobjevíme. „Mezi těmi účty totiž v podstatě nenajdeme nic, co nějakým způsobem otevřeně nebo vyhraněně komentuje vyloženě politická témata,“ glosuje data investigace.cz socioložka Marie Heřmanová. „Částečně je to nejspíš povahou komunikace na TikToku, která se zaměřuje více na ‚vibes‘ a důležitější je prezentace nějakého životního stylu, specifické persony nebo třeba odpovídajícího smyslu pro humor. Zároveň je to ale spojené i s tím, jak vnímáme politiku obecně – spousta výzkumů si poslední dobou všímá, že v rozhodování voličů hrají čím dál tím větší roli právě lifestylová témata (typu auto nebo kola) než klasická politická témata jako například daně nebo důchodová reforma,“ dodává Heřmanová. Lidé, kteří sledují Turka, téměř nesledují účty provozované ženami. Pokud vynecháme účty Kateřiny Konečné a Aleny Schillerové, tak svět jeho fanoušků existuje prakticky bez žen. Přesněji řečeno různí oblíbení influenceři řeší vztah k ženám, ale ženy samotné k Turkovým příznivcům na účtech nemluví. Což podle Marie Heřmanové rovněž není úplně překvapivé. „Mezi influencery je (zatím) více žen – mladé voličky mají celkem dost různých vzorů a role models mezi influencerkami a celebritami, ženská práva obecně jsou tématem, které se i na sítích hodně řeší,“ říká socioložka. Podle ní Turek vyplnil neobsazenou doménu mužských vzorů, zaměřenou na auta či sport, kde se ovšem neřeší mužská identita jako taková. „Právě u Filipa Turka je dobře vidět, že tam tato témata převládají. Zároveň dokázal tohle neobsazené místo nějak zaplnit, tyto zájmy propojit do smysluplné persony a nabídnout něco navíc,“ uzavírá Heřmanová. Metodologie pro výpočet afinity  Pro analýzu fanoušků účtu Filipa Turka jsme vybrali 750 náhodných followerů, kteří sledují mezi 20 až 800 dalšími účty. Pomocí Research API jsme zjistili, jaké účty to jsou. Zaměřili jsme se na ty, jež sleduje alespoň 5 % z těchto 750 followerů. Abychom vyloučili účty obecně populární (například od celebrit a influencerů), vypočítali jsme takzvané afinitní skóre. Například účet Tomia Okamury sleduje na českém TikToku asi 65 700 lidí, což je přibližně 2,6 % z 2,5 milionu českých uživatelů TikToku. V našem vzorku ale Okamurův účet sleduje 15 % followerů účtu Filipa Turka. Afinitní skóre je tedy 15/2,6, což je přibližně 6. To znamená, že účet Tomia Okamury je mezi fanoušky Filipa Turka skoro šestkrát populárnější, než by byl v náhodném vzorku. Co je Firehose of Falsehood Článek vznikl v rámci projektu Firehose of Falsehood: Videopropaganda, jehož cílem je odhalit, jak se propaganda, dezinformace a konspirační teorie šíří prostřednictvím videokanálů, které jsou populární ve střední a východní Evropě, a kdo jsou hlavní aktéři této scény, případně kdo ji financuje. Na projektu spolupracují novináři z devíti evropských zemí a navazují tím na první část Firehose of Falsehood (volně přeloženo Ohňostroj lží). V rámci projektu již dva roky zkoumáme hlavní zdroje ruské propagandy a ruskou propagandistickou scénu ve střední Evropě. Použitím analytické metodologie pro výzkum sociálních médií, jako jsou Facebook a X/Twitter, jsme byli schopni spojit různé politiky nebo politicky exponované osoby se skupinami na sociálních sítích a webech, jež šíří propagandu, a zároveň odhalit hlavní zdroje a toky dezinformací i toxických narativů z Kremlu a od ultrapravicových uskupení a jedinců, cílených na tuto část Evropy. Nyní jsme se zaměřili na videoobsah, který ostatní výzkumníci často opomíjejí kvůli nedostatku analytických nástrojů pro videa, a zjišťovali jsme, jak s ním dezinformační scéna ve střední a východní Evropě pracuje. Autor textu: Josef Šlerka Zdroj: Midjourney, prompt Josef Šlerka +function(w, d, s, u, a, b) { w['DarujmeObject'] = u; w[u] = w[u] || function () { (w[u].q = w[u].q || []).push(arguments) }; a = d.createElement(s); b = d.getElementsByTagName(s)[0]; a.async = 1; a.src = "https:\/\/www.darujme.cz\/assets\/scripts\/widget.js"; b.parentNode.insertBefore(a, b); }(window, document, 'script', 'Darujme'); Darujme(1, "9u9a5xys45ydadsm", 'render', "https:\/\/www.darujme.cz\/widget?token=9u9a5xys45ydadsm", "100%"); The post Milovníci hranatosti na TikToku appeared first on investigace.cz.

projít na článek

Odposlech: „Vibe” jako budoucnost politiky

Tržiště plné pódií a komediantů. Jen pár sekund na to, abyste zaujali. A humor jako zbraň v rukou toho, kdo jí umí vládnout. Jak TikTok bude formovat politickou debatu? A jak se ho zmocňují tvůrci dezinformací a propagandy? Deset evropských novinářů v rám

projít na článek

Tabulka s afinitami sledujících účet Filpa Turka

Pro analýzu fanoušků účtu Filipa Turka jsme vybrali 750 náhodných followerů, kteří sledují mezi 20 až 800 dalšími účty. Pomocí Research API jsme zjistili, jaké účty to jsou. Zaměřili jsme se na ty, jež sleduje alespoň 5 % z těchto 750 followerů. Abychom v

projít na článek

TikTok oblečení

Taky jste propadli tancování na Tiktoku? Nebo jej používají vaše děti, vůbec to nechápete, ale rádi byste jim udělali radost? Zkuste jim pořídit Tiktok oblečení. TikTok boom Sociální síť TikTok slouží k sdílení krátkých videí, na kterých lidi tancují či z

projít na článek

Guarana silný životabudič z Amazonie

Guarana (Paullinia cupana) je velice rozšířená v oblasti Amazonky a její účinky s oblibou využívají indiánské kmeny již několik staletí. U nás je známá pro své povzbudivé účinky, ale původní kmeny ji znají i jako účinné afrodisiakum. Studenti či milovníci

projít na článek

Květy HHC vs CBD – jaký je mezi nimi rozdíl?

V posledních letech se stále více hovoří o HHC květech jako o nové alternativě k tradičním květům CBD. I když se mohou zdát podobné, existuje mezi nimi hned několik klíčových rozdílů. Každopádně obě látky nabízí širokou škálu výhod, které ocení jak milovn

projít na článek