Zařizujete dětský pokoj a oslovily vás principy montessori? Pokud ano, v dnešním článku se této metodice budu věnovat z pohledu batolete. Cílem montessori není dokonalý prostor, ale dokonale uspořádaný prostor. Principy vypracovala Marie Montessori, jedna z prvních ženských lékařek v Itálii na sklonku 19. století. Zajímala se o potřeby dětí, zejména o děti mentálně nebo fyzicky postižené, které měly potíže s učením. Postupem času se její zaměření překlopilo na vzdělávání. Nechci se zabývat podrobně touto metodou, shrnu základní pilíře jejího učení. Posláním není zahrnovat dítě fakty, ale rozvíjet jeho přirozenou touhu učit se a to i v domácím prostředí. 8 tipů, jak zařídit prostor na způsob montessori (volně zpracované ze zdroje: Simone Daviesová: Montessori batole. Mé postřehy a doporučení použití této metody v praxi najdete v textu jako kurzíva). Tip 1 Dítěti na míru: děti by měly mít k dispozici nábytek, na který dosáhnou, aniž by potřebovaly pomoc. Nábytek by měl odpovídat jejich výšce. Výborným tipem je používat rostoucí nábytek, který se dokáže přizpůsobit různému věku a dokonce může sloužit až do puberty. Ale když nemáte zájem kupovat malé skříňky nebo nízké komody, dopřejte dětem tedy nábytek standardních rozměrů, ale dbejte na to, aby na vše pohodlně dosáhly. V nižších částech umístěte hračky, se kterými si hrají nejčastěji, do vyšších míst umístěte ty, které tolik nepoužívají. Můžete je tak obměňovat a dítě nebude mít pocit, že je zahlcené. Sezónní nebo oblíbené kusy oblečení jim umístěte do nižších částí, kam dosáhnou a budou si tak moct samy zvolit oblečení a ráno vám tak možná usnadní nějakou tu minutku. Tip 2 Krása v prostoru: do výšky dítěte umístěte umělecká díla a rostliny v květináčích, aby si je také mohlo užít. Umělecké předměty dětem do pokojíčku dát můžete, přesně jak to požaduje metoda montessori, ale nemusí to být rovnou originál od Picassa, ale dobře vkusné hračky, designové textilie nebo originální kus nábytku a jejich estetické cítění určitě podpoří. Nemusíte stajlovat pokojíček do dokonalosti, nebudete ho fotit do časopisu, ale budou v něm žít vaše děti, nicméně krása v prostoru je důležitá a děti jí vnímají. U rostlin si zjistěte, zda nejsou jedovaté, zdraví škodlivé nebo nemají malé bobulky či ostny. Pokud máte doma malého zahradníka, pořiďte mu konvičku na zalévání. Zalévat pod dozorem :-). Tip 3 Nezávislost: pomůcky pro činnosti a hry uchovávejte na podnosech a košíčcích, aby je mělo dítě po ruce; snažte se je uspořádat tak, aby si dítě mohlo pomoci samo. Já dodávám, že podnosy a košíčky a bedýnky a krabičky slaďte. Bude to působit sjednoceně a nebude do pokojíčku vnášet chaos. Není nutné koupit vše najednou, to ani nejde. Potřeby se budou vždy měnit, věci které děti používají se budou obměňovat, většinou se bude jejich počet navyšovat. Ale rozhodněte se, že půjdete do stejného materiálu, nebo barevného spektra nebo stejného vzhledu těchto malých úložných prostor. Tip 4 Přitažlivé činnosti: věkově přiměřené pomůcky raději pěkně uspořádejte v policích než v krabicích či bedničkách na hračky, aby dítě vybízely k použití Myslete ale také na pravidlo 8:2. 80% všech věcí by mělo být schováno a jen 20% vystaveno. Sníží se tzv. vizuální šum. Pokud necháte dětem vše absolutně otevřené a vystavené, může dojít v dětském pokoji k tomu, že nebude působit uklizeně, i když bude. Shodneme se na tom, že hračky i knížky jsou různobarevné, když k tomu přidáme nějaké dekorace koberce, nálepky na zdech, světýlka, polštářky, závěsy, může vzniknout barevný guláš. Takže ano, podněcujte děti k hraní a volnému výběru, ale část věcí opravdu schovejte. A čím budou děti starší, tím méně budou potřebovat mít věci na očích. Tip 5 Méně je více: pro lepší soustředění dítěte je vhodnější vystavit jen menší množství pomůcek; nechte na policích jen ty, které se právě snaží zvládnout, aby se necítilo zahlcené. Naprostý souhlas. Ani metoda montessori nepodporuje zahlcenost. Děti, které mají hodně hraček neví, co by dřív. Jejich pozornost se tříští, u ničeho dlouho nevydrží. Je také nesmysl jim nechávat na očích hračky, které nejsou vhodné pro jejich věk viz bod 1, ukliďte je to vyšších úložných míst, i na nich přijde řada. Nezahlcený prostor bude snadnější uklízet. Tip 6 Místo na všechno a všechno na svém místě: batolata mají velmi silně vyvinutý smysl pro pořádek, proto je tato poznámka užitečná. Když má všechno své místo a všechno je na svém místě, dítě se lépe naučí, kam věci patří. Ukládání věcí musí mít logiku a také musí být jednoduché, i to je jedno z pravidel montessori. Jakmile to vypadá složitě, děti budou prchat a remcat, že se jim do toho nechce. Ideálně potřebují rozumět tomu, proč je daná věc tam kde je, že vláčky patří do jedné krabice a autíčka do druhé. Výtvarné potřeby musí být blízko stolečku a v pracovní zóně. Polštářky, že patří do postele a LEGO do boxu. Ideální je jim jednotlivé krabice nebo boxy označit. Sice neumí číst, ale existují různé nálepky nebo můžete společně tvořit a vytvořit si vlastní systém nálepek, podle toho, co v pokojíčku máte. Tip 7 Podívejte se na prostor jejich očima: v každé místnosti si zkuste sednout na zem a podívat se na prostor z dětské perspektivy. Tímto cvičením začínám s rodiči vždy, když řešíme zařizování interiéru nebo pokud děláme pořádek v úložných prostorech. Je to nutnost a bez ní se do zařizování ani nepouštějte. Určitě doporučuji umístit do výšky dítěte také věšáčky nebo háčky, pro malé parádnice i nástěnné zrcadlo. Tip 8 Uskladnění a obměna pomůcek: předměty obměňujte podle toho, jak dítě potřebuje nové výzvy. Předměty ukládejte v tvz. lukrativních místech, to jsou místa, která jsou nejlépe dostupná. Bývají v dosahu rukou nebo v úrovni očí. Děti je nepřehlídnou a snadno se k nim dostanou. Logicky a jednoduše. (zdroj obrázku: littlelifelonglearners.com) Vůbec není nutné mít tako uspořádanou celou skříň. Vyberte to nejoblíbenější a dítě se zvládne obsloužit samo. V dosahu může být zrcadlo v přiměřené výšce a také koš na špinavé prádlo. (zdroj obrázku: montessorimethod.com) Čtecí koutek, ve které má dítě po ruce knížky, kterým je vidět obal, takže si může pohodlně vybrat a vidí co jde číst a má zde pohodlné sezení. Možná bych uvažovala i o čtecí lampičce (zdroj obrázku: @cornocopia) Pro nadšence pohybu a interiérové fajnšmekry. Vše ve správné výšce. (zdroj obrázku: happiestbaby.com) Výtvarný koutek je možné doplnit i o tabuli na malování nebo nástěnnou galerii, aby si mohly děti svoje výtvory vystavit. (zdroj obrázku: sheknows.com) Pokud potřebujete pomoct se zařízením dětského pokoje a váháte, v kterékoliv oblasti, pomůžu vám tento problém vyřešit. V nabídce mám e-book Jak zařídit dětský pokoj. V něm se dozvíte o spoustě dalších vychytávek a tipů pro zařízení dětského pokoje pro vaše děti. A nezapomeňte mi napsat do komentářů, zda vás některá z metod montessori oslovila a zda je používáte. The post Montessori dětský pokoj first appeared on LENKA DUBSKÁ.
Koncem ledna nás navštívily děti z Dětské skupiny Montessori Campanella, které k nám docupitaly až z Mostu u Českého Těšína. Pro seniory měly nachystané pásmo polsko-českých básniček a písniček a na závěr krásné překvapení – divadélko „O domečku“, jež do
projít na článekJak to už bývá v lednu, je to měsíc předsevzetí a nových plánů i začátků. Třídíme skříně, zapisujeme se do kurzů, kupujeme vstupy do fit center. Přemýšlela jsem, jak nový rok začít, když si žádná předsevzetí nedávám. Leden je u mě stejný jako duben nebo s
projít na článekHlavní prim zde hraje bílý nábytek, textil a dekorace v jemně pudrové a světle šedé barvě. Díky tomu dostal dětský pokoj nádech romantiky, ale současně zajistil nadčasovost interiéru. Vzhledem k tomu, že dětský pokoj plní současně několik funkcí (příprav
Dětský zážitkový park se otvírá tento víkend30.5.2015 - více informací
projít na článekVšimli jste si taky, že spoustu maminek, resp. rodičů, hledá inspiraci při zařizování dětského pokoje na internetu, Pinterestu v různých skupinách a diskuzích na sociálních sítích? Já tomu rozumím, taky se ráda inspiruji. Ale, vidím tu jedno ALE Na co se
projít na článek