Na co si dát pozor při povánočních výprodejích

Čeští spotřebitelé se každoročně těší na povánoční slevy a výprodeje, nejinak tomu bude i letos. Jak ale ukazují zkušenosti pozornějších zákazníků a šetření prováděná dozorovými orgány, deklarované slevy často žádnými slevami nejsou. Co je dobré mít na paměti, abyste „výhodné“ koupě posléze nelitovali? Na co si dát pozor, abyste díky slevám opravdu ušetřili? Češi slevy milují a prodejci to dobře vědí. Povánočních slev využívají především ti, kteří pod stromečkem našli hotovost nebo poukaz na nákup. Slevy jsou pro zákazníky velkým lákadlem. Letos se tyto povánoční nákupy odehrají kvůli epidemii nového koronaviru především v e-shopech. Bohužel i mezi nimi se najdou tací, kteří této „nákupní horečky“ zneužívají. Sleva jen naoko je nejčastějším trikem. „Pozor si zákazníci musejí dávat na falešné slevy. Kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik, a jsou tedy v rozporu se zákonem.“ Láká-li obchodník na slevy, musí být u zboží vždy uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy na haléř sedět. Pokud čísla na cenovce nesedí, podejte podnět k prošetření České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách dost draho. Reklamní bannery mohou mást. Příliš nevěřte tvrzením, která lákají na krachy cen, totální výprodeje a slevy 80 %. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko „až“. Konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plný e-shop a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněné. Provozovatelé e-shopů si velmi dobře uvědomují, že prezentování produktu jako zlevněného výrazně zvyšuje šanci, že si ho spotřebitel koupí. Slevy však často počítají ze svých interních „katalogových“ cen, i když se za ně zboží nikdy neprodávalo. Proto si vždy alespoň zběžně srovnejte ceny mezi několika obchody, abyste měli jistotu, že sleva je skutečná. V budoucnu budou muset nejen e-shopy vztahovat slevu k ceně, za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech. Roli hrají i vaše osobní údaje. Obchodníci v internetovém prostoru čím dál tím více využívají osobní údaje a data o pohybu uživatelů na webu za účelem co nejlepšího cílení marketingu a cen. „Proto je důležité věnovat pozornost upozorněním o zpracování osobních údajů a o používání cookies. Rovněž automaticky neudělujte souhlasy se zpracováním osobních údajů. Neudělení souhlasu se totiž nijak nemůže dotýkat uzavírané kupní smlouvy, takže tím o nic nepřijdete,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Personalizace cen produktů a služeb může jít oběma směry. Obchodníci vás mohou oslovovat s levnějšími nabídkami, protože vědí, že něco kupujete častěji. Avšak cenu mohou také navyšovat, pokud například vědí, že něco v poslední době často vyhledáváte. Pokud máte takové podezření, cenu si raději ověřte v takzvaném anonymním režimu internetového prohlížeče, v němž se nepoužívají cookies ani jiná dočasná data ukládaná v prohlížeči. V těchto souborech jsou totiž uloženy informace o vašem uživatelském chování. A jak je to se zárukou na zlevněné zboží? Můžete se setkat s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi. Pozor si dejte také na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť. „I když to mnohdy není jednoduché, je dobré nepodlehnout tlaku rádoby výhodných nabídek a každý nákup pečlivě uvážit. Pokud máte pocit, že vás obchodník klame prezentovanou slevou, můžete se poradit ve spotřebitelské poradně dTestu na telefonním čísle 299 149 009,“ uzavírá Eduarda Hekšová. Zdroj: dTest 

projít na článek

Sportujeme pro Afriku 2024

Pozor, pozor, na vědomost se dává, že 18. 6. 2024 se bude konat již tradiční zábavné sportovní odpoledne. Akce proběhne v Komenského sadech. Začínáme u sochy J. A. Komenského v 15.00.

projít na článek

Tarot na týden od 21.11. - 27.11.2016

Karta Politika Karta přináší pokrytectví a tento týden může pokračovat v přetvářce a klamu, pozor na něj. Kdybyste kupovali nemovitost, buďte obezřetní. Vztahy Váš partner může žít dva vztahy a vy o tom nemusíte vědět. Dejte si pozor na mazanost pr

projít na článek

POZOR ZMĚNA RYBÁŘSKÉHO ŘÁDU

Od 1.8.2022 je povolen lov s mikroprotihrotem.Mládež do 15 let smí lovit pouze s doprovodem dospělé osoby na 1 prut. The post POZOR ZMĚNA RYBÁŘSKÉHO ŘÁDU appeared first on Barešův ranč.

projít na článek

POZOR na suvenýry z cest

Tropy si nás našly… a už se vidíme alespoň pomyslně v dálavách. Za chvilku to bude, chlácholíme se. Týden, čtrnáct dní…? Moře, moře, moře, potápění, písek, deštné pralesy, divoké řeky, původní národy, hory, velehory, údolí… Představa každého z nás o ideál

projít na článek

Akce ZOO a MINIGOLFukončeno

!!!!!POZOR AKCE, POZOR AKCE, POZOR AKCE, POZOR AKCE!!!!! Vážené kolegyně a kolegové, Další z akcí pouze pro členy OSPEA je rodinná vstupenka do Zooparku Obůrka Podháj. Losujeme vouchery pouze pro členy OSPEA. V případě zájmu pište na: 778 73

projít na článek