Udělování mimořádných odměn zastupitelům obce jsme v Oživení řešili opakovaně s cílem specifikovat relativně vágní legislativní úpravu § 76 zákona o obcích, která se do zákona dostala až novelou účinnou od 1. 1. 2018. Vzhledem k tomu, že schvalování odměn politiky politikům je logicky pro veřejnost citlivou záležitostí a v minulosti se tento institut zneužíval, zavedl zákonodárce správně do zákona vyšší míru povinné transparentnosti při schvalování odměn. Tento návod je věnován zastupitelstvům, které chtějí ocenit mimořádný výkon svého zastupitele a chtějí to udělat správně. Do pozvánky na jednání zastupitelstva vložte bod “Udělení mimořádné odměny dle § 76 zákona o obcích”Dle § 76 odst. 4 zákona o obcích je nutné o plánovaném udělení mimořádných odměn dopředu informovat veřejnost. Jde o jediný případ, kdy zákon specifikuje, co musí být obsahem pozvánky na připravované zastupitelstvo. Pokud tento bod nebude uveden v pozvánce, nelze mimořádnou odměnu udělit, resp. Vyplacení takové odměny bybylo bezdůvodným obohacením obdarovaného zastupitele. Ministerstvo vnitra je toho názoru, že bez výslovného uvedení, že se jedná o odměnu “mimořádnou”, není dodržen zákonný postup dle ustanovení § 76 odst. 5 zákona o obcích, nadto lze předpokládat, že toliko pouhý odkaz na číselné označení zákona o obcích bez znalosti obsahu daného zákonného ustanovení, případně možnosti seznámit se s jeho obsahem v době projednávání návrhu na poskytnutí odměny, nevyjadřuje požadavek na transparentní nakládání s obecními prostředky a nepředstavuje tak možnost veřejné kontroly ze strany občanů. Jinými slovy, do pozvánky nestačí vložit bod programu např. s názvem “Schválení usnesení dle § 76 zákona o obcích.” V pozvánce musí být uvedeno, že se plánuje schválit “mimořádná odměna”. Bod k mimořádným odměnám NELZE přidat do programu až v průběhu zasedání zastupitelstvaMinisterstvo s odkazem na § 76 odst. 4 zákona o obcích uvedlo, že postup dle § 94 odst. 2 téhož zákona v případě mimořádných odměn není možný. Nemožnost zařazovat bod o mimořádných odměnách do programu probíhajícího zasedání zastupitelstva obce postupem podle ustanovení § 94 odst. 2 zákona o obcích, dovozuje Ministerstvo vnitra z judikatury, a to např. z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. září 2013, č. j.: 8 Aps 2/2013-71., Ten dovodil, že konkrétní obsah programu zasedání zastupitelstva obce a seřazení jeho jednotlivých bodů je součástí práva obce na samosprávu. Zařazení nového bodu na program zasedání zastupitelstva až v průběhu tohoto zasedání je tak připuštěn. Schválení takto nově zařazeného bodu je však možné jen tehdy, je-li takový návrh věcně připraven ke schválení a nebrání-li schválení jiné zákonné ustanovení. A právě takovým zákonným zákazem je nově § 76. Odůvodnění mimořádné odměny musí být vtěleno do samotného usneseníOdůvodnění poskytnutí mimořádné odměny musí být uvedeno v usnesení zastupitelstva obce, kterým byla mimořádná odměna poskytnuta (§ 76 odst. 5 zákona o obcích). Pamatujte přitom na to, že zastupiteli nelze udělit mimořádnou odměnu za (kvalitní) výkon jeho funkce. Mimořádná odměna není “třináctým platem” zastupitele, a to ani starosty. Členovi zastupitelstva obce může být poskytnuta mimořádná odměna, ale jen za splnění “mimořádných nebo zvláště významných úkolů”, které ovšem nesouvisejí s výkonem jeho funkce. Za mimořádnou činnost nepovažujeme například: Pořádání společenské a sportovní akce (např. k příležitosti výročí založení obce, viz Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu 10 As 102/2020)Činnosti zcela nesouvisející s obcí (názor Oživení)Pozitivní výsledek auditu (názor Oživení) Výše mimořádné odměnyVýše odměny je zastropována zákonem, konkrétně § 76 odst. 2 a 3, a liší drobně v tom, zda jde o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele “Souhrnná výše mimořádných odměn poskytnutých v kalendářním roce uvolněnému členovi zastupitelstva obce nesmí být vyšší než dvojnásobek nejvyšší odměny, která mu v průběhu tohoto kalendářního roku náležela za výkon jím zastávaných funkcí za měsíc. Souhrnná výše mimořádných odměn poskytnutých v kalendářním roce neuvolněnému členovi zastupitelstva obce nesmí být vyšší než dvojnásobek maximální výše odměny, kterou za výkon jím zastávané funkce nebo v souhrnu za výkon jím zastávaných funkcí za měsíc stanoví zákon a prováděcí právní předpis. The post Návod pro přijímání mimořádných odměn zastupitelům obcí podle rozhodovací praxe Ministerstva vnitra appeared first on Oziveni.
Soudní zrušení některých mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví ČR v souvislosti s pandemií COVID-19 a možnost k uplatnění nároku na náhradu škody Rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 23. 4. 2020, č.j. 14 A 41/2020 (dále jen „rozsudek“) by
projít na článekVážení rybáři, dovolujeme si Vás upozornit na informaci Ministerstva vnitra, které má gesční odpovědnost za kontrolu dodržování mimořádných opatření, uvedené na portálu covid.gov.cz. Dle tohoto vyjádření je lov ryb na udici povolen pouze v rámci území obc
Právní jistota je jeden ze základních prvků právního státu. Každý by měl vědět, čeho se může spravedlivě domáhat nebo obráceně, kde jsou hranice jeho povinnosti. V České republice však neexistují žádná pravidla pro určování výživného. Výživné je tak určov
Ministerstvo vnitra ČR ocenilo projekt Královéhradeckého kraje zaměřený na zavedení dálkových odečtů energií. Kraj získal cenu ministerstva vnitra za chytrý systémem dálkových odečtů energií Královéhradecký kraj (kr-kralovehradecky.cz) The post Královéhr
Vážení rybáři, vážení funkcionáři, dovolujeme si upozornit na aktualizaci pravidel pro organizaci akcí, platných od 1.9.2021 na základě mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví v oblasti sportu, práce s dětmi a mládeží a také zasedání orgánů spolk