Návrat k předkrizové výkonnosti

Návrat k předkrizové výkonnosti. Přes řadu výzev roku 2023 dokázali tuzemští výrobci automobilů meziročně navýšit výrobu o 14,8 % a téměř tak dosáhnout předkrizových výrobních hodnot počtem 1 397 816 vyrobených osobních automobilů. Nejlepší výsledek za poslední čtyři roky podpořila i výroba vozidel s elektrickým pohonem, kterých bylo meziročně vyrobeno o 34 % víc. Jejich celkový počet dosáhl rekordních 180 887 aut, tedy 13 % z celkové produkce. Dařilo se i výrobě nákladních vozidel, těch z kopřivnické výrobní linky sjelo celkem 1 432 (+6,3 %). Mírně nižší meziroční výrobní výsledky zaznamenali výrobci autobusů 5 253 (-1,3 %), více pak poklesla výroba motocyklů 755 (-53,5 %) a přípojných vozidel 18 723 (-19,3 %). I v roce 2023 čelil český automobilový průmysl řadě výzev. Na naše globálně velmi úzce propojené odvětví měl dopad rusko-ukrajinský i izraelsko-palestinský konflikt, vysoké ceny energií, dlouhodobě neuspokojivá situace na trhu práce či výpadky a volatilita v dodavatelských řetězcích, ke kterým docházelo zejména v jarních a letních měsících. O slovo se také čím dál více hlásí zahraniční konkurence, zejména z Asie. Navzdory tomu se podařilo meziročně navýšit výrobu o téměř 15 % a se zhruba 1,4 mil. vyrobených osobních vozidel se tak vrátit k nejvyšším výrobním objemům z let 2017– 2019. Potvrzením zachycení aktuálních trendů je i více než třetinový růst výroby vozidel s elektrickým pohonem. Pro zákazníky je také dobrou zprávou dohoda na realističtější podobě emisní normy Euro 7, která umožní déle zachovat nabídku dostupných modelů vozidel. Jakkoli s řadou výzev budeme muset pracovat i nadále, jsem přesvědčen, že stejně jako v roce 2023, tak i v roce letošním bude český autoprůmysl opět zastávat pozici motoru české ekonomiky a jednoho z nejinovativnějších průmyslových odvětví,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. Osobní vozidla V roce 2023 bylo v České republice vyrobeno celkem 1 397 816 osobních vozidel, tj. meziročně o 14,8 % víc než v předchozím roce 2022. Víc než 92,4 % vyrobených automobilů (1 292 199 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 14,3% nárůst. Na tuzemském trhu bylo umístěno celkem 105 617 vozidel, tedy 7,5 % z celkové produkce. Obdobně jako export, tak i tuzemský prodej osobních vozidel zaznamenal meziroční nárůst, v tomto případě o 20,4 %. Elektrických automobilů bylo od ledna do prosince vyrobeno celkem 180 887 ks a jejich podíl na tuzemské produkci představoval 12,9 %. Celkem bylo vyrobeno 130 571 bateriových BEV a 50 316 plug-in hybridních vozidel. Meziročně tak segment elektrických vozidel zaznamenal 34% nárůst. Největší domácí automobilka Škoda Auto, která svou výrobou představuje 61,9 % z celkové produkce osobních automobilů v ČR, vyrobila ve svých tuzemských závodech v roce 2023 celkem 864 889 automobilů (+24,8 %). Na domácím trhu bylo umístěno 87 784 vozidel (10,1 %), na zahraniční trhy pak směřovalo 777 105 vozidel (89,9 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo v mladoboleslavské automobilce od ledna do prosince vyrobeno 108 835, tj. 12,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 86 732 vozidel bateriových a 22 103 vozidel plug-in hybridních. V nošovickém závodě automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech bylo za dvanáct měsíců roku 2023 vyrobeno celkem 340 500 vozidel, tj. o 5,6 % víc než v roce 2022. Z celkového počtu vozidel mělo 43 839 čistě elektrický a 28 213 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvořily 21,2 % z celkové tuzemské produkce značky. Téměř 96 % (325 946 ks) vyrobených vozidel směřovalo na zahraniční trhy, zbylá 4 %, tj. 14 554 vozidel bylo umístěno na tuzemském trhu. Celková výroba korejské automobilky v České republice představuje 24,4 % podílu vyrobených osobních vozidel. Navzdory pozastaveným subdodávkám výrobních komponent v jarních a letních měsících bylo v roce 2023 v kolínské Toyota Motor Manufacturing vyrobeno celkem 192 427 automobilů. Přes částečné výpadky v první polovině roku se třetí největší tuzemské automobilce, která představuje 13,7 % z celkové produkce automobilů, dařilo v dalších měsících úspěšně navyšovat výrobu i tuzemské prodeje. Ty v celoročním výsledku dosahovaly meziročního 41% navýšení, tedy 3 279 prodaných vozidel v ČR. Zbylých 189 148 (98,3 %) vozidel směřovalo na export. Nákladní vozidla Společnost TATRA TRUCKS, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel zažila další úspěšný rok. V roce 2023 vyrobila celkem 1 432 nákladních vozidel, tedy o 85 ks víc než v roce 2022 (+6,3 %). Produkce Tatry směřovala jak na export (1 239 ks), tak k tuzemskému prodeji, ke kterému bylo určeno 522 tatrovek. Autobusy Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V roce 2023 bylo v České republice vyrobeno celkem 5 253 autobusů, tedy o 69 méně (-1,3 %) než v roce roce 2022. Z celkového počtu vyrobených autobusů bylo 715 určeno pro tuzemský trh (+10,2 %) a 5 535 směřovalo na export (+20,6 %). Ve vysokomýtském Iveco Czech Republic bylo vyrobeno 4 741 autobusů (-0,5 %). Meziročně mírně nižší výrobní výsledky evidoval i libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 492 autobusů, tedy o 28 ks méně než v roce 2022. Okolo 52 % výroby této značky směřovalo na export, zbylých 48 %, tj. 237 autobusů bylo umístěno vtuzemsku. Nižší trend výroby zaznamenala ispolečnost KHMC shodnotou 20 vyrobených minibusů, kterých vyrobila o 2 ks méně než v roce 2022. V segmentu elektrických pohonů bylo za leden až prosinec vyrobeno celkem 23 bateriových BEV autobusů, a to v závodě společnosti SOR Libchavy. Motocykly Také tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto vykázal meziroční pokles výroby způsobený objednávkovým charakterem produkce a nasycením trhu v roce 2022. V lednu až prosinci roku 2023 sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 755 motocyklů (-53,5 %). Z celkového počtu vyrobených motocyklů směřovalo 418 ks (55,4 %) do zahraničí a 337 ks (44,6 %) bylo prodáno v ČR. Přípojná vozidla V segmentu přípojných vozidel bylo od ledna do prosince vyrobeno 18 723 přívěsů a návěsů, tj. o 19,3 % meziročně méně. Celkový pokles segmentu zajistila především společnost Agados, která produkuje malé přívěsy do 3,5 t. Těch v roce 2023 vyrobila celkově 16 924 ks, tedy o 18,5 % méně než v předchozím roce. V Česku společnost prodala 9 226 ks (-20,3 %). Na export zamířilo 7 384 ks (-24,2 %). Meziročně nižší produkci zaznamenal i výrobce v segmentu velkých přívěsů a návěsů, společnost Schwarzmüller. Ta v České republice vyrobila 1 283 ks velkých přípojných zařízení (-34,7 %). Zcelkové výroby směřovalo na tuzemské odbytiště 806 a na export 1137 přívěsů a návěsů. Meziročně vyšší výrobní výsledky evidovala společnost PANAV, která zkompletovala celkem 516 ks, tj. o téměř 9 % víc než v loňském roce. Z celkové výroby značky směřovalo 462 ks do tuzemska a 48 ks do zahraničí. Článek Návrat k předkrizové výkonnosti se nejdříve objevil na Transport-logistika.cz.

projít na článek

Návrat novomanželských půjček si přejí ¾ Čechů

Podle průzkumu společnosti Cofidis si návrat zvýhodněných půjček pro novomanžele přeje velká většina Čechů. Vyloženě proti je jen 7 % lidí a pozitivní trend potvrzuje i aktuální zájem o podobné produkty. Návrat novomanželských půjček navrhlo na konci loňs

projít na článek

Návrat přírodních materiálů: hliněné omítky pro příjemné tvoření a bydlení

Pro toho, kdo má rád přírodní materiály, jsou hliněné omítky ideální volbou. Jsou příjemné na pohled i na omak, udržují v domech komfortní prostředí. A můžete je snadno nanášet sami. Hlína byla dlouhou dobu odsunuta stranou. Dnes však slaví návrat, p

projít na článek

Tipy na každý den - Westwing/ Stylový návrat do školy a práce

Lego Batoh LEGO and reg; Brick 2 Red 1 199 Kč Lego Sada dózy a láhve LEGO and reg; City 379 Kč 470 Lego 2 sady lepenek LEGO and reg;...

projít na článek

Nevzali vám dítě do školky? Obec bude muset sehnat jiné místo nebo to zaplatit

Vláda schválila novelu zákona o dětských skupinách, která přináí několik novinek, které mají umožnit snazí návrat rodičů do pracovního procesu.

projít na článek

Tři chystané změny, kterými chce stát dostat rodiče malých dětí rychleji do práce

Stát se snaží rodičům menších dětí usnadnit návrat do práce. Jaké chystané legislativní změny v tom mají pomoci?

projít na článek