Něco pro autory a spisovatele: Jak se změní český knižní trh v roce 2024?

Můj soukromý neoficiální průzkum českého knižního trhu Aneb: Kdo a kde kupuje naše knihy? Občas si dělám takový malý průzkum. Podle toho, co mě zajímá a co zrovna jako spisovatelka nebo jako nakladatelka (vydávám si jen svoje e-knihy s fantasy a sci-fi povídkami) potřebuju vědět a řešit. A protože už těch dat mám hodně, napadlo mě, že napíšu článek o všem, co se objevilo v anketách tady ve fb skupinách. Tenhle text je tedy analýzou a souhrnem anket, vytvořených pro facebookové skupiny lidí kolem psaní a knih. Berte ho s rezervou, ale snad pomůže všem, kdo si knihy sami vydávají, chystají se na to, nebo své už vydané knížky potřebují propagovat. Tištěné/papírové knihy Klasickým knihám je už dlouho prorokován ústup. Přece jen, všechno se zdražuje, knihy pro mnoho lidí nejsou nezbytné a navíc jsme zemí s velmi hustou sítí knihoven. Odteď mají knihy 0%DPH, takže někteří očekávali jejich masové zlevnění, k čemuž podle melho pozorování zatím nedošlo. Taky se pořád tvrdí, že se bude vydávat míň knih. V klasických nakladatelství je to možná i pravda.  Mimo ně však silně narůstá počet autorů, ochotných vydat si knihy prostřednictvím crowdfundingu nebo samonákladem. Odkud jste se dozvěděli o knize, kterou jste si naposled koupili? Výsledky ankety: Od autora osobně 14% Z reklamy na facebooku 13%  Z oblíbeného knižního e-shopu 12% Podle knižních recenzí 11% Dostal/a jsem ji 7% Z edičního plánu nakladatelství 6% Databáze knih 5% Od kamarádů, známých 5% Reklama mimo facebook 3% Z besedy, autorského čtení 2% Méně něž 2%: Podcast, náhodně v obchodě, v knihovně, kupuju sérii, záložka, placka, reklama na konci jiné knihy, leták z knihkupectví, plakát Kde nejčastěji vybíráte a kupujete papírové knihy? Ve velkých knihkupeckých domech, jako jsou Knihy Martinus, Dobrovský 30% Velké e-shopy jako Megaknihy.cz, Palmknihy, Booktook 23% Malá knihkupectví, nejbližší obchod s knihami 11% Knihobot, antikvariát 6% Přímo od nakladatele 5% Veletrhy, výstavy, cony 4% Knihobudky, místa kde jsou knihy k rozebrání zdarma 3% Přímo od autora 2% Přes Katalog KMČ nebo podobný ze školy 2% Z Databázeknih 2% Žánrová knihkupectví typu Arakis 1% Hypermarket, Alza 1% Trendy Zatímco reklamní odborníci tvrdí, že sdílení infa o knížkách jen tak nazdařbůh na sociálních sítích (většina autorů stejné nemá na nic jiného energii) nefunguje a prodeje nezvyšuje, podle průzkumu se zdá, že ano. Představa, že tím zásadním, kdo doporučuje čtenářům dobré knihy, je knihkupec, dneska už asi neplatí. To, jak si malí knihkupci stěžují, že je o nákup u nich malý zájem, bude, pro ně bohužel, asi pravda. Zvyšuje se důležitost, popularita (a zisky) velkých knihkupeckých domů v Brně například nyní nový Martinus Brno se skvělou kavárnou Docela důležitá je role knižních e-shopů, o kterých se v odborných diskuzích moc nemluví, autoři s nimi nekomunikují a nezajímají se o ně. Nově se taky zvyšuje trend nejrůznějších knihobudek a míst, kde můžete nepotřebné knihy odložit a jiné si prostě vzít nebo půjčit. Zejména u starších knih to bude čím dál častější způsob získávání knih. Což je za mně fajn, protožeprostě ne každý na to ty peníze má a čtení mnoha lidem pomáhá udržet si psychickou pohodu. Já věřila v letáky z knihkupectví teda asi marně? On to nikdo nečte? Stejné tak se věří v Klub mladých čtenářů a vliv letáčků, kteréděti dostávají ve školách ale tady bude výsledek asi zkreslený publikem na fb. Někteří autoři si nechávají dělat plakáty (i velkoplošné), s tím, že to jejich knize pomůže no, podle zjištěného se to moc nezdá. To je pár dat o tištěných knihách na výsledky dalších anket se podíváme příště. Důrazně připomínám, že výsledky jsou pouze orientační na Facebooku není vyvážené publikuma hodně záleží na tom, kdo kdy se vyskytuje na jaké stránce. To, že procenta nesedí do stovky, vzniká tím, že někdo nevybere žádnou možnost a klikne na anketu, někdo zvolí více možností. Pokračování o e-knihách a audioknihách najdete brzy tady. The post Něco pro autory a spisovatele: Jak se změní český knižní trh v roce 2024? appeared first on Petra Štarková.

projít na článek

Plánované akce 2024

Milí návštěvníci, v kalendářním roce 2024 pro vás připravujeme následující akce:   Jarní Medokvas 18.5.2024   Letní Medokvas 31.8.2024   Noční Medokvas 19.10.2024   Světlo Noci Vánoční 15. – 17.11.2024 22. – 24.11.2024 29. – 1.12.2024 6. – 8.12.2024 13. –

projít na článek

PF 2024

Vážení zákazníci,   od 22.12.2023 do 31.12.2023 proběhne u nás ve firmě vánoční odstávka. Posledním pracovním dnem v roce 2023 je tedy čtvrtek 21.12.2023. Prvním pracovním dnem v roce 2024 bude úterý 02.01.2024.   PŘEJEME VÁM POKLIDNÉ PROŽITÍ VÁNOČNÍCH SV

projít na článek

PF 2024

Děkujeme za spolupráci a přízeň v roce 2023! Přejeme Vám krásné svátky a v nadcházejícím roce 2024 hodně štěstí, zdraví a úspěchů na poli osobním i pracovním. The post PF 2024 first appeared on Archeologický ústav AV ČR, Brno.

projít na článek

Snižujeme ceny služeb cloud.4smart.cz

Díky provedené optimalizaci našich nákladů a upgradu našich hardwarových technologií jsme se od 1.1.2024 rozhodli ke snížení cen u některých položek v našem ceníku služby Virtuálních Serverů cloud.4smart.cz. Věříme, že se tak naše služby stanou ještě více

projít na článek

ANTARIK v roce 2024 (6 termínů)

12. - 14. ledna 2024 8. - 10. března 2024 17. - 19. května 2024 31. května - 2.června 2024 4. - 6. října 2024 11. - 13. října 2024

projít na článek