Nikon ve středu 14.10.2020 představil upgrade svých dvou nejvyspělejších bezzrcadlovek: těl Z6 a Z7, které mají nově přízvisko římská dvě. Co tedy Novinky Z6 II a Z7 II nabízí? Kdo bude spokojen a kdo bude mrzutý? Co je nového? Zde novinky v kostce: dva procesory místo jednoho a větší buffer (vyrovnávací mezipamět). Dva sloty pro paměťové karty, ale jinak v zásadně naprosto identická těla se stejnými tlačítky a funkcemi. Oba foťáky mají úplně stejné snímače jako jejich předchůdci (24 a 45 Mpix). Taktéž zůstal nepozměněn hledáček i zadní displej. Nově se používá baterie typu EN-EL15c, která má lehce větší kapacitu, ale hlavně umožňuje napájení během zapnutého stavu. Nová je možnost používat plně funkční vertikální grip (k dokoupení). K tomu pár malých funkčních detailů, některých zato velmi příjemných, které uživatel ocení při každém focení (více níže). Nově mají těla Nikon Z6 II a Nikon Z7 II dva procesory Expeed 6 (copyright: Nikon USA) Dva procesory umožňují rychlejší sekvence, větší buffer pomáhá při ukládání většího množství fotek. Největší očekávání panuje ohledně lepšího ostření, zde není zatím možné říci více než to, že je vysoce pravděpodobné, že bude svižnější a přesnější (ale o kolik přesně?). Na ukázkových videích byla vidět nová kombinace ostření: široké pole kombinované s ostřením na oči/obličej. To je potenciálně velmi užitečné, protože předtím Nikon často našel obličej někde na krajích scény, ale ten vámi kýžený obličej uprostřed ne a ne najít. Teď mu nově můžete posuvným obdélníkem určit výsek obrazu, kde má obličeje hledat. Video funkce nedostaly až tak zásadní upgrade, nově je možné ostřit automaticky na oči (dříve pouze na obličej), zdvojnásobil se frame-rate, tedy počet snímků za sekundu při rozlišení 4K nově je to 60. Ovšem aktuálně je 4K 60 fps dostupné pouze u Z7 II a to při ořezu 1.2x. U Z6 II bude tato funkce dostupná až později (kolem února) a bude fungovat jen v DX módu, tedy při ořezu 1.5x. Asi největší hardwarový update: dva sloty jeden na SD UHS II a druhý na XQD (foto copyright: Nikon USA) Kontext dnešních novinek Nikon dva roky vylepšoval těla Z6 a Z7 pravidelnými upgrady firmwaru. Jakkoli je funkčnost obou těl na výši a v mnohem na špičce (obrazový výkon a ergonomie), v jiných oblastech lehce zaostával (to lehce je důležité zdůraznit, protože mnozí jiní kritice výrazně přehánějí). Konkrétně zaostává v rychlosti a prediktibilitě autofocusu, tedy ve schopnosti vybírat ostřící pole ve smyslu rozpoznávání objektů a hlavních motivů při plně automatickém průběžném režimu, a ve schopnosti rychle rozpoznávat obličeje a ostřit na oči lidí a zvířat. Dále lehce zaostává v některých video specifikacích. Zejména v rozlišení videa pozvedly laťku novinky jako Canon R6/R5 a Sony A7S III. Na to, aby Nikon tyto stoje v některých funkcích a specifikacích dohnal, už nestačilo vylepšovat vnitřní algoritmy. Pro další vylepšení funkčnosti bylo potřeba sáhnout do základní architektury a některé komponenty pozměnit. Co nás čeká již napovědělo uvedení novinky Nikonu Z5, levnějšího bratříčka Nikonu Z6. Dva sloty na paměťové karty, novější baterie, to bylo to minimum co se dalo čekat i v o třídu vyšší kategorii. Jak jsem psal v nedávném článku, úzkým hrdlem pro Nikon a jeho vývojáře byl nedostatečný výkon procesoru. Nikon tak již před několika měsíci nechal uniknout informace, že nová generace bez-zrcadlovek bude mít duální procesor Expeed 6. Hodně se tak spekulovalo, v čem všem se zvýšený výkon procesoru projeví. Od včerejška už víme. Reakce jsou hodně smíšené což je typické pro dnešní dobu, která je tak trochu vyšinutá. Kontext druhý: proč je z Nikonu otloukánek? Proč píšu výše, že je doba vyšinutá? Nějak se mi zdá, že se stalo módou kopat do Nikonu. Za cokoli, a hlavně disproporčně v porovnání s jinými značkami (s výjimkou Olympusu a Pentax, kteří také nejsou u mnohých influencerů zrovna v lásce). Nikon totiž přestal ohromovat a nejde na ruku YouTuberům. A vznikla z toho jakási rovnice: znásobím pár nedostatků bezzrcadlovek Nikon svou nekompetencí, leností proniknout do výhod a nevýhod celého ekosystému, a v neposlední řadě zejména snahou mít co nejvíce kliknutí na svých recenzích (tzv. click-bait) a máme tu výsledek: s těmi foťáky od Nikonu se snad ani nedá fotit! Natož natočit pořádné video! Jakkoli foťáky dnes nabízí nesrovnatelně vyšší výkon než analogové stroje, se kterými dříve mistři dokázali tvořit fotografie, jejichž hodnotu prověřil čas, tak dnes existuje jakýsi nevyřčený názor, že pokud každý nový foťák nemá něco nového neotřelého a bombastického, je něco nutně špatně. Není! Takže první korekce pro všechny pochybovače: ať si dnes koupíte Sony, Canon nebo Nikon (a samozřejmě Fuji, Panasonic, Olympus a jiné značky), tak existuje už docela dlouho jedna nepříjemná pravda: pokud s nimi nedokážete udělat naprosto brilantní snímky, hledejte chybu u sebe, ne u výrobce. To samozřejmě platí bezezbytku o novinkách Z6 II a Z7 II. Druhá věc je taková: každý výrobce má svoje drobné kompetitivní výhody, ale také drobné nevýhody a slabiny. Sony má výhodu skvělé kvality obrazu, rychlého ostření a dostupnosti mnoha objektivů: drahých i levnějších. Sony opanoval marketing a vytvořil hype (kdo nemá Sony, není cool), ovšem pro mě má nevyladěnou ergonomii a šílené uživatelské rozhraní (Sony menu je vážně bizarní). Canon nyní zacelil některé slabiny (dříve o fous horší obrazovou kvalitu) a má super stroje i objektivy s rychlým ostřením, ale šáhnete si hluboko, hodně hluboko do kapsy. Je zejména drahý pro ty, co nepotřebují pokročilé video funkce. Nikon to má úplně stejně, v něčem vyniká, v něčem ne (už jsem to napsal výše). Nikon pro mě paradoxně v poslední době zaostává zejména v marketingu. Když představí novinku Nikon, nikdo ji ještě pořádně nedržel v rukou, nejsou hotové žádné recenze. Na celém světě má Nikon snad jen jednu výjimku a tou je Youtube recenzent a fotograf Ricci s kanálem RicciTalks. Ten kontrast je zarážející, pokud to porovnáme třeba se Sony: jakmile spouští jakýkoli produkt na trh, už jsou v ten den připraveny desítky recenzí od různých Youtuberů, kterým Sony tyhle výrobky pošle předem. Živí tak pocit jejich výjimečnosti a hádejte co: pak jsou ty recenze mnohem smířlivější. Proč o tom vůbec píšu? Protože se objektivně bojím (nikoli z pozice uraženého Nikon fan-boy, já totiž Nikon nijak zásadně nefandím), že nezvládnutý marketing může v dlouhodobém horizontu opravdu ohrozit konkurenceschopnost značky. Znáte teorii sebe-naplňujícího se proroctví? Tak přesně toho se bojím. Negativní (často neobjektivní) recenze vedou k nižším prodejům, to snižuje prostředky na vývoj nových strojů a pak už to může jít z kopce, protože všichni, včetně Sony a Canonu vedou válku s mobily, a tu určitě nevyhrajou. Ve stejný den jako Nikon představil nové foťáky i Apple ve svých mobilech a člověk se nemůže ubránit dojmu, že většina inovací se děje právě tam, v těch malých mobilech. Sotva Nikon včera novinky zveřejnil, už jsem četl názory, že Nikon vlastně přiznal pochybení v první generaci a proto musel přijít s generací druhou. Prostě jeden slot na XQD kartu někteří dodnes nerozdýchali. Jiní zase rozjeli litanie v tom, že Nikon prostě kašle na video-fotografy Nikonisty, protože chtějí mít top funkce srovnatelné s konkurencí (že by fear-of-missing-out?). V kontextu ne příliš zvládnutého marketingu a komunikační strategie Nikonu tedy očekávám další shit-storm, tedy velmi negativní vlnu recenzí a kritik nových strojů. I já si vyhrazuji právo nové výrobky kritizovat. Chci při tom nicméně být férový. Pokud bych nebyl, přispěl bych tím malinkatým střípečkem do mozaiky negativity a jedovatosti, která se nakonec může obrátit proti nám samotným uživatelům. A hlavně toto není recenze, pouze poučený názor na novinky. Konec vsuvky. Co mně chybí Co mně osobně chybí (čistě na základě papírových specifikací a funkcí), abych zvažoval výměnu první generace za druhou? Připomínám zde čtenářům, že používám (vedle Z50) jak Nikon Z6 tak i Nikon Z7 (první generace). Plně výklopný displej. Ten mi prostě chybí a pozor, nejsem vlogger, co sám sebe natáčí a přesto po výklopném displeji toužím. Kdo si jednou plně výklopný displej vyzkouší (Nikon jej nabídl u D5X00, já jej mám tedy u své D5300), už nechce zpět. Připomínám, že Z6 a Z7 měly a budou mít jen naklápěcí displej (možno natočit nahoru a dolu, nikoli mimo osu fotoaparátu). Často fotím od země, nebo z vysokého nadhledu (s rukama nad hlavou). Nikon má v této situaci řešení jen pro ty, co fotí na šířku. Bohužel často potřebujete fotit i na výšku a v ten moment najednou jako byste výklopný displej vůbec neměli, protože naklápění nahoru a dolu vám vůbec nepomůže, v ten moment prostě potřebujete displej vytočit mimo tělo aparátu. Netuším, co leží za absencí takového displeje u těl Nikonu. Kdesi jsem četl, že tuto technologii má patentovanou Canon a Nikon by v případě použití musel platit za licenci. Pravdou je, že žijeme v době, kdy musí výrobci foťáků dost šetřit, protože trh se drasticky smršťuje. Přesto mě toto ze všeho mrzí nejvíce. 4K 60fps bez cropu Přiznám se, že mít možnost zpomalit super kvalitní video ve 4K až 5 násobně díky 120fps vypadá ve výsledku skvěle. Ukázal nám to Sony i Canon s jejich novinkami. Nepříjemná pravda ovšem je, že kromě super drahého foťáku potřebujete i super drahý a výkonný počítač, aby něco takového zvládl zpracovat. Já videa natáčím čím dál více, zejména přírodu, ale nově i svatby nebo různá krátká promo- a image-videa pro firemní zákazníky. Zejména svoje videa přírody, kde si vytvářím archiv, který bude použitelný i za pár let, chci mít ve 4K, protože kvalita je prostě větší než u Full HD a rozdíl je viditelný i pro laika. Možnost zpomalení videa kvůli lepší stabilitě/plynulosti a celkovému dojmu je velmi důležité. Tím vším chci říci, že za mě je ideálně kombinace 4K 60fps. Výkonný počítač to utáhne a výsledek je skvělý. Proto bych o tuto funkci osobně stál. Trochu mě tedy zklamalo, že navzdory dvojitému procesoru nové stroje druhé generace nezvládnou 60fps 4k bez ořezu. Ořez 1.2x u Nikon Z7 II mi přijde přijatelný, byť pak chybí možnost natáčet v DX modu (není možné použít 1.5 crop factor). Naopak neměnný ořez 1.5x u Z6 II mě nemile překvapil, ztrácím tím možnost dělat záběry širší než 21mm (počítam-li za neširší běžně dostupné ohnisko 14mm), což já osobně v přírodě dost využívám. Takže třeba široký záběr vodopádu ve 4K 60fps prostě nenatočíme. No škoda. Pro mě o důvod více, zatím zůstat u Z6 a Z7 první generace. Možnost vnitřně snímat 10 bit N-log Natáčení do N-logu je pro amatérského videografa trošku kanón na vrabce, zejména pokud kvůli tomu musíte investovat dalších 30-40 tisíc do externího rekordéru se vším nutným vybavením (klec na úchyt, SSD, baterie etc.). Nicméně Canon nově umožnil natáčení do N-logu přímo interně na paměťovou kartu. Když bych natáčel něco extrémně náročného (vysoký kontrast, tedy velký dynamický rozsah, slunce na pleti apod.) a potřeboval bych provádět náročnou postprodukci barev, přišla by mi taková funkce vhod. Co naopak oceňuji Dva sloty: inu proč je nemít! Dosud jsem fotil svatby a velké zakázky na jednu XQD kartu a naučil jsem se nebát se. Tedy ztratil jsem obavy, že mi XQD dřív nebo později odejde. Jenže daní za spolehlivost a rychlost těchto karet je jejich brutální cena. Považte, že za dvě karty s celkovou kapacitou 192GB jsem musel investovat přes 11tisíc korun! K tomu drahá čtečka za 1600Kč. Při plném svatebním dni jsem schopen obě karty naplnit, pokud natáčím i videa. Pokud by se našel klient, co chce fotit a natáčet celý víkend (i takové svatby existují), musel bych přikoupit další XQD kartu (na lokace prostě nemohu převážet dva externí HDD disky). Proto oceňuji zvolenou kombinace slotu na karty typu XQD a SD UHSII. SD karty sice nejsou zdaleka tak spolehlivé (mně jich odešlo už asi 6), ale jsou levné a v kombinaci s XQD mi jejich určitá nespolehlivost nevadí. Dále mají zetka druhé generace i funkční drobnosti, co opravdu potěší: Nastavení času závěrky až do 900s! Konečně! Pokud nevíte o co jde: standardně šlo donedávna nastavit na foťáku nejdelší čas 30s. Ano, pro 99% situací to stačí. Jakmile však fotíte s ND filtry dlouhé expozice, nebo exponujete na stíny v noční fotografii, je běžné exponovat i několik minut. Na to byl určen mod bulb nebo time, kde jste si ale museli čas počítat na nějakém externím zařízení (já si vždy vytáhl mobil, nebo si nahlas počítal jo, v 21.století!). Konečně čistý náhled live-view bez jakýchkoli rušivých elementů. Tohle pilo krev spoustě fotografů Nikon v první generaci těl neumožňuje náhled obrazu na displeji bez vypnutých překrývajících se údajů. Zejména na spodku vždy svítí tři čtyři údaje o expozici a to celkem ztěžují vyladění kompozice. To je konečně pasé. Jen tedy doufám, že se toho dočkáme i u těl s římskou jedničkou. Drobností je automatické vypínání senzoru pro přepínání náhledu mezi hledáčkem a displejem, pokud displej jakkoli vyklopíte. Pokud jste nyní totiž exponovali s foťákem u země a chtěli jste si dotykový bod posunout do horní části snímku pomocí dotyku na displeji, přiblížením prstu k hledáčku se velký displej vypnul a náhled se přepnul právě do hledáčku. Nevěřili byste, jak protivná tahle malá designová chyba byla a je. Takže díky a doufám, že to Nikon vyřeší firmwarem i u první generace. Nyní je možné Nikony Z6 a Z7 druhé generace dobíjet i během focení či natáčení (copyright: Nikon USA) Příjemná je možnost dobíjení baterek během snímání či natáčení. K čemu to je? Třeba když děláte dlouhý časosběr (přechod přírody z noci do dne běžně potřebujete snímat 8+ hodiny, na to potřebujete minimálně dvě baterky, spíše tři). Nyní lze baterky dobíjet i z powerbanky a navíc má samotná baterie cca o 20% delší výdrž. A když už jsme u toho časosběru: nově by mělo jít vytvářet se sbíraných snímků současně video, i je mít současně uložené jednotlivě jako RAW nebo JPEG. Dosud jste měli buď první, nebo to druhé, současně to nešlo. Co mě netankuje: Vertikální grip: pro někoho super, nyní totiž bude mít i funkční tlačítka a nebude to jen zásobník na dvě baterky. Já si grip pořídit nehodlám, tudíž kvůli němu ani nebudu přecházet na vyšší generaci. Co by mě mohlo zlákat? 25% zlepšení autofocusu, zejména předvídatelnost chování automatického ostření. Na to se nelze na rozdíl od Sony nebo Canonu plně spolehnout. Pro mě a většinu dobrých fotografů to není problém, jsou postupy, jak se naučit efektivně ostřit i s Nikonem a dosáhnout 90% výsledků, co má konkurence. Přesto přiznám na rovinu: jakmile vyleze Nikon s plně automatickým režimem, co má vyšší účinnost než řekněme 95%, budu za něj rád. Budu se pak moci plně soustředit na kompozici a expozici. Pro koho jsou nové stroje? Vyčkávající Nikon-zrcadlovkáři: vyčkávali jste s tím, zda přejít z D750 nebo D850 na bezzrcadlovky, ale vždy vám něco chybělo? Vertikální grip, dva sloty, pohotovost foťáku? Myslím, že teď je ta správná doba, Z6 a Z7 II jsou plnohodnotné alternativy (D750/780 a D850), co mají i něco navíc. Dodal bych, že je třeba ještě počkat, o kolik bude lepší autfocus. Pokud by byl výrazně lepší, staly by se zetka nově atraktivní i pro fotografy zvířat, kde dosud vládly D500, D5 a D850. Svatební a reportážní fotografové si uleví, že můžou konečně mít dvě paměťové karty a riziko ztráty všech fotografií je tak prakticky nulové. Stejně spokojení asi budou specialisté na timelapse: možnost průběžného dobíjení foťáku zatímco sbírá snímky je fajn. Timelapse by podle všeho mělo dostat i příjemnou novinku, foťák nyní zvládá současně vytvářet s časososběru jak video, tak ukládat jednotlivé snímky. První dvě skupin jsem automaticky předpokládal, že to jsou již fotogarfové nějak afinní k Nikonu mají buď zrcadlovku nebo nějakou pozitivní zkušenost s Nikonem. Faktem nicméně je, že by druhá generace Nikon Z6 a Z7 mohla být atraktivní i pro zcela začínající fotografy, kteří chtějí kvalitu za dobré peníze. Sony je samozřejmě silným konkurentem, zejména kvůli větší dostupnosti levnějších (a stále kvalitní) optiky od třetích výrobců. Kdo bude zklamán: Novinky asi spíše zklamou na video zaměřené fotografy a kreativce. Pořád jen omezeně výklopný displej, tak to vadí i mně. 4K 60fps je sice fajn, ale není to bráno jako cutting-edge. Navíc vše s docela velkým crop factorem (1.2 respektive 1.5). Nepřibyly ani žádné nové funkce, jako třeba vylepšení snímání zvuku (tam má Nikon určité slabiny) nebo více funkčních náhledů (třeba kombinace zebry pro přepaly a focus peakingu). Někteří volali po určitých úpravách ostření (focus by wire je pro filmaře celkem oříšek). Nic z toho se nemění. Druhá generace strojů Nikon Z pravděpodobně zkalme i povrchní recenzenty, protože Nikon nepřichází s ničím bombastickým. Po včerejšku je jasné, že Canon i Sony v některých aspektech nabízí více (já bych zdůraznil, že v těch podstatných aspektech je Nikon stále na špičce, byť tam není sám). Na závěr: Eso v rukávu a dvě otázky Jenda velká otázka je, zda Nikon zvládne těla dodávat včas na trh. Situace s již téměř rok starým objektivem Nikkor Z 70-200mm f/2.8 S je skoro komická. Po 9 měsících odkladů a čekání se již formálně začal prodávat, nicméně třeba v Čechách jej ještě nikdo neviděl. Není to první problém a obávám se, že na vině není jen Covid. Držím v tomto Nikonu palce, aby včas zvládl potenciálním klientů zboží dodat. Také nám všem držím palce, aby platily původně oznámené termíny: jako například že v únoru dostane Z6 II možnost 4K 60fps, která je nyní dostupná pouze pro Z7 II. Na závěr jedna šťouravá otázka: pokud Nikon zdvojil procesní výkon dvěma procesory, jaktože činní takový problém přijít se 4K 60fps videem bez ořezu? Osobně si tipuji, že nyní je úzkým hrdlem schopnost čtení dat ze senzoru. Nebo by hrozily problémy s chlazením, kterým se nevyhnul Canon? Osobně doufám, že do roka přijde Nikon s profi novinkou Z9 nebo Z8, která bude vedle větší procesní kapacity mít i rychlejší senzor. Až pak se ukáže, zda dožene Nikon konkurenci tam, kde dnes lehce zaostává. Poslední odstavec je však za mě pozitivní: Z6 II a Z7 II budou skvěle sloužit novým majitelům a já doufám, že budu mít možnost jedno z těchto dvou těl v blízké době otestovat. Nikon má od teď jedno eso v rukávu: nabízí objektivně naprosto konkurence schopné novinky za velmi příznivé ceny, Z7 II se bude dokonce prodávat za nižší cenu než původní tělo Z7. Skvělá zpráva! A co vy? Oslovily vás novinky, nebo vám něco chybí? The post Novinky Nikon Z6 II a Z7 II kritickým pohledem: pro někoho dost, pro jiného málo appeared first on Krásné světlo/ web o focení nejen pro fotografy.
100 let špičkových optických technologií spojených dohromady s nadšením a perfektním řemeslným zpracováním. Dalekohledy WX 7x50 IF / WX 10x50 IF, které jsou klenotem na koruně produkce dalekohledů Nikon, jsou nyní nabízeny v sérii k 100. výročí firmy Niko
projít na článekPamětní série dalekohledu 8x30 EII k 100. výročí firmy Nikon. Tento dalekohled je dlouhodobě oblíbeným modelem s mnoha následovníky díky své vysoké světelnosti, širokému zornému poli a optimálním rozměrům zprostředkovaným Porro hranoly.
projít na článekAmsterdam, Nizozemsko, 15. května 2018: Společnost Nikon dnes oznámila uvedení laserového dálkoměru pro golf, modelu COOLSHOT PRO STABILIZED. Tento špičkový výrobek je novým, dále vylepšeným modelem stávajících dálkoměrů řady COOLSHOT 80.
projít na článekJízda na koni je poměrně velkou stálicí ve volnočasových aktivitách. Pro někoho hlavně práce, pro jiného jen zábava. Záleží, jak moc se do toho chcete ponořit, jak moc nebo málo platit a kolik tomu chcete věnovat času. Je to koníček, [] Článek Cítit vítr
Pokud jste před koupí nějakého systémové blesku, tak Caler 600 může být jedna z možných variant. Je to našláplá novinka na trhu, která vás příjemě překvapí svými vlastnostmi i cenou. Jde o kopii Nikonu SB900, kterou vlastním řadu let a která má velký nedu
projít na článek