Obnova použitých plášťů pneumatik protektorováním je ryzí metodou předcházení vzniku odpadů

Obnova použitých plášťů pneumatik je ryzí metodou předcházení vzniku odpadů. Podle údajů mezinárodní asociace výrobců protektorů Bipaver cca 75 % nákladních automobilů a autobusů v EU používá na hnacích nápravách a nápravách přívěsů a návěsů obnovené pláště pneumatik. Děje se tak přesto, že minimálně v ČR není jejich výroba podporována „vhodnými opatřeními“, jak to vyžaduje Směrnice EP č. 98/2008 – cituji: Článek 11 Opětovné použití a recyklace Členské státy přijmou vhodná opatření na podporu opětovného použití výrobků a činností úpravy za účelem opětovného použití, zejména tvorbou a podporou sítí pro opravy a opětovné použití, využíváním ekonomických nástrojů, kritérií pro veřejné zakázky, množstevních cílů nebo jiných opatření. Podle názoru Sdružení výrobců protektorů (SVP ČR) by věci pomohla opakovaně navrhovaná speciální definice odpadu pro pneumatiky: „Odpadní pneumatika – pneumatika, které se osoba zbavuje nebo má úmysl se jí zbavit, kterou v důsledku poškození nebo stáří nelze obnovit protektorováním.“ Přispěla by k tomu, že obnovitelné použité pláště pneumatik nebudou končit na skládkách, v drtičích nebo v cementárenských pecích. Způsobů podpory využití obnovených plášťů pneumatik je mimo uvedenou změnu definice odpadu řada, např. povinné používání obnovených plášťů pneumatik na vozidlech, jejichž provoz je hrazen z veřejných prostředků. Při volbě „obutí“ pro své dopravní prostředky se většina dopravců rozhoduje podle ceny. To přináší další problém z hlediska předcházení vzniku odpadů proto, že se na trhu nabízejí nekvalitní levné pláště pneumatik z dovozu, (Čína, Rusko). Podle zkušeností členů SVP ČR je většina těchto plášťů pneumatik neopravitelná z důvodů separace mezi vnitřní a nárazníkovou vrstvou konstrukce kostry pláště pneumatiky. V „odpadu“ tak končí pláště pneumatik ještě před koncem použitelnosti dané zákonem stanovenou minimální hloubkou dezénu. Obnova použitých plášťů pneumatik není jen metodou předcházení vzniku odpadů, ale je to metoda významně snižující negativní vliv na životní prostředí. Dokládají to výsledky studie Centra pro repasování a opětovné použití ve Velké Británii (více na http://www.remanufacturing.org.uk) Zpráva porovnává uhlíkovou stopu nových a obnovených plášťů pneumatik používaných pro lehká užitková vozidla. Obnovenými plášti pneumatik jsou pláště, kde je provozem opotřebovaná část – běhoun nahrazen novým běhounem. Obnovu běhounu lze opakovat, čímž se efekt protektorování zvyšuje. Studie ukazuje, že výroba nového 17,5” pláště pneumatiky produkuje 87,2 kg emisí CO2, oproti 60,7 kg CO2 včetně zápočtu vlivu výroby nové kostry (38,0 kg CO2) v případě obnovených pneumatik (tabulka 1). Úspora 26,5 kg emisí CO2 představuje snížení emisí o 30 %. Přitom vliv výroby nové kostry se snižuje s každým cyklem obnovy. Tabulka 1: Uhlíková stopa nového a obnoveného pláště pneumatiky Nový plášť Obnovený plášť pneumatiky (protektor) Protektor celkem Vliv výroby nové kostry Proces obnovy (protektorování) Celkový dopad kg CO2 % kg CO2 % kg CO2 % kg CO2 % Materiál 48.6 55.7 31.1 51.2 21.1 55.6 10.0 43.9 Doprava 9.9 11.3 8.3 13.7 4.3 11.3 4.0 17.7 Energie 31.4 36.0 22.5 37.1 13.6 35.9 8.9 39.0 Odpad -0.1 -0.1 -0.1 -0.2 0.0 0.1 -0.2 -0.7 Konec života -2.5 -2.8 -1.1 -1.8 -1.1 -2.8 - - Celkem 87.2 100 60.7 100 38.0 100 22.7 100 Struktura uhlíkové stopy v tabulce umožňuje porovnání vlivu jednotlivých produktových fází. Více než 50 % v obou případech představuje materiál (48,6 kg CO2 nového pláště pneumatiky oproti 31,1kg CO2 u obnoveného pláště pneumatiky). Druhý největší vliv je přičítán energii potřebné pro výrobu nového pláště pneumatiky (31,4 kg CO2) a obnoveného pláště pneumatiky (22,5 kg CO2). Vyšší úroveň stopy u dopravy nových pneumatik je dána dlouhou vzdáleností přepravy dovážených surovin ze zahraničí. Dopad produkce odpadů z výroby obou typů pneumatik je nízký, výrobní proces vytváří velmi málo odpadu a odpadní pryž je užitečná v jiných aplikacích s malým vlivem následného zpracování. Vliv “konce života” byl určen analýzou konečného způsobu využití koster pneumatik. V některých případech využití odpadních plášťů pneumatik dochází k substituci – to v případě spalování v cementářských pecích. Pro porovnání spotřeby materiálů si autoři studie vybrali 17,5“ plášť pneumatiky (tabulka 2). Tabulka 2: Struktura a hmotnost materiálů potřebných pro výrobu nového a protektorováním obnoveného pláště 17,5" pneumatiky Výroba nového pláště Obnova protektorováním Material Hmotnost (kg) Podíl (%) Hmotnost (kg) Podíl (%) Syntetická pryž 3.8 14.5 3.3 37.4 Přírodní pryž 8.1 30.5 0.3 3.7 Saze 5.8 22.0 3.0 33.5 Ocel 6.6 25.0 Umělé hedvábí/polyester 0.5 2.0 Změkčovadla (oleje a pryskyřice) – – 1.8 20.2 Oxid zinečnatý 0.3 1.0 Síra 1.3 5.0 Ostatní 0.5 5.2 Total 26.5 100 8.9 100 Touto studií autoři dokládají, že obnova plášťů pneumatik protektorováním je šetrnější k životnímu prostředí než výroba nových. Protektorování snižuje emise oxidu uhličitého o 26,5 kg a v případě 17,5” pláště poskytuje úsporu materiálu 17,6 kg oproti výrobě nové pneumatiky. Přístup k původnímu dokumentu lze získat na vyžádání u autora článku. Jiří Machač Sdružení výrobců protektorů [email protected]

projít na článek

O konferenci Předcházení vzniku odpadů byl obrovský zájem

Česká republika se přiřadila k zemím EU, které se vážně začaly zabývat problematikou předcházení vzniku odpadů. Aula Vysoké školy zemědělské v Suchdole hostila dne 2. října 2014 historicky první celonárodní konferenci Předcházení vzniku odpadů, kterou poř

projít na článek

Podpora projektů předcházení vzniku odpadů

Chcete se dozvědět, jakým způsobem bude možné profinancovat projekty předcházení vzniku a opětovného využití odpadů? Nejen toto vysvětlí pracovníci odboru odpadů Ministerstva životního prostředí na konferenci Předcházení vzniku odpadů. Jaké typy investic

projít na článek

Předběžný program konference PVO zveřejněn!

Právě byl ZDE vystaven předběžný program 3. ročníku konference Předcházení vzniku odpadů. V programu prvního dne konference chceme upozornit především na blok přednášek zástupců MŽP, SFŽP ČR, MPSV a (snad i) MZe, ve kterém budou představeny a podrobně roz

projít na článek

Konference Předcházení vzniku odpadů již příští týden

Již příští týden, konkrétně v úterý 6. a ve středu 7. 10. se uskuteční 2. ročník konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ. Bude se konat v Kongresovém centru ČVUT Masarykova kolej v Praze-Dejvicích, ulice Thákurova 1. Stále je možné se přihlásit k účasti. Pro

projít na článek

The Tap Tap zahrají účastníkům konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ

Program společenského večera konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ (6. – 7. 10. 2015, Praha) ozvláštní vystoupení kapely The Tap Tap, hudebního tělesa studentů a absolventů školy Jedličkova ústavu. Koncert se uskuteční díky společnosti TextilEco, a. s., kt

projít na článek