Ověřovat, ověřovat, ověřovat. Jak se bránit fake news nás učí nové studentské aplikace

Mediální analytici se shodují, že lidé ve věku mezi 15 až 19 lety ztratili kritické myšlení a nečtou noviny. Jsou uzavření ve své sociální skupině, nemají povědomí o manipulačních a propagandistických technikách. V dnešní době může být novinář kdokoli a cokoli vypustit do online světa. Vzniká proto několik spolků a organizací, které sestavují návody, jak se dezinformacím bránit, rozpoznat je a naučit to právě mladé lidi. Také říkají, že takto zkreslené vidění reality se projeví nejvíce při volbách, kdy většinová společnost ovlivní život každého jedince. Zvol si info a nebuď demagog Pravděpodobně nejznámějším webem, který odhaluje lži a klamná nebo zavádějící tvrzení, hlavně politiků, se jmenuje Demagog.cz. Každou větu, například státníka, řečenou do médií, ověřuje a zveřejňuje, v čem měl pravdu a v čem se mýlil. Přičemž přidává důkazy a rešerše. Projekt několika studentů Masarykovy univerzity v Brně Zvolsi.info se zaměřuje právě na žáky a studenty. Zakladatelé navštěvují školy a přednáší o podstatě propagandy a fake news a jejich praktikách. Zároveň se účastní seminářů a panelových diskuzí, aby informovali nejen studentskou část veřejnosti. Novinkou na trhu je aplikace MindBrella. Ta je dostupná pro Google Chrome a jejím úkolem je vyhodnocování důvěryhodnosti facebookových stránek a skupin. Měřítkem je, odkud čerpají informace, tedy zda pochází z desinformačních webů. Mediální výchova se pomalu, ale jistě dostává do školních osnov. Existuje ale pět základních pravidel, jak klamnou informaci a článek poznat. Těmi by se měl řídit každý čtenář: Zdroje a nejmenovaný svědek Článek by měl vždy uvést autora a zdroje informací. Stává se, že na internetu záměrně vzniknou tři články, které se o sebe zdánlivě opírají a potvrzují jeden druhý. Ve výsledku ale zjistíte, že ani jedno tvrzení pravdivé není a web není pravý. Stejně tak autor citace musí být jmenován, anonymní řečník nemusí existovat. Svalování viny Vracíme se k určité sociální bublině, ve které existuje společný nepřítel. A právě na něj je v článku jmenovitě svalována vina. Ačkoli s danou problematikou třeba nemá nic společného, popřípadě ji tímto způsobem neovlivňuje. Vymýšlení faktů Opět případ anonymních citací, jejichž autor se například k tématu nikdy nevyjádřil. Popřípadě informace, které nejsou ověřitelné a nejsou pravdivé. Každá pravda jde totiž dohledat. Manipulace fotkami, photoshop V posledních pár letech oblíbená taktika desinformačních webů.  K článku se použije fotka, která s ním vůbec nesouvisí, je upravená a oříznutá. U každé fotky se dá vyhledat kde vznikla a k čemu se vztahuje. Často se přidává fotografie útočící na emoce člověka a vyvolává tak nepříjemný pocit, což ovlivňuje celkové vnímání článku. Hra se strachem a emocemi Stejně jako u fotografií, autoři klamných článků útočí na nižší lidské pudy a emoce. Nejčastěji využívají samozřejmě strach. Zpráva by měla být vždy objektivní a absolutně nezaujatá. Článek Ověřovat, ověřovat, ověřovat. Jak se bránit fake news nás učí nové studentské aplikace se nejdříve objevil na Batkat.

  • Web: Batkat
  • Aktualizace: 2.6.2024
projít na článek

Poznáte FAKE NEWS?

Fake news. I ten, co neumí anglicky, pochopí význam těch dvou slov. Falešné zprávy. Jedna z mnoha nebezpečí, které s sebou nese internet. Proč nebezpečí? Protože pomocí fake news zájmové skupiny ovlivňují názorové spektrum společnosti. I dnes lidé věří st

projít na článek

Elektrický Volkswagen pojede nejslavnější závod do vrchu

Volkswagen oznámil, že vyvíjí závodní automobil s elektrickým pohonem, s nímž se postaví na start nejslavnějšího závodu do vrchu na světě - legendárního Pikes Peaku ve Spojených státech. V závodním prototypu se budou ověřovat technická řešení pro připravo

projít na článek

Za nadávky a fake news na interneru můžete jít i do vězení

Mladý svět: Mnozí lidé ztrácejí na sociálních sítích veškeré zábrany. Pro chování na internetu ale platí vesměs stejná pravidla jako v každém jiném veřejném prostoru. „Lidé si často neuvědomují, že mohou páchat trestné činy a že je to postižitelné,“ říká

projít na článek

Kdy se bránit zobrazování konkurence ve vyhledávání

Media Guru [online]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2023/05/kdy-se-branit-zobrazovani-konkurence-ve-vyhledavani/ The post Kdy se bránit zobrazování konkurence ve vyhledávání appeared first on Kučera & Associates.

projít na článek

EMO Hannover 2023 news hub

The hub is designed to give you information on what will be showcased on our stand, latest news on new products and solutions we will demonstrating and details on how to see us at the show.

projít na článek