Ověřovat, ověřovat, ověřovat. Jak se bránit fake news nás učí nové studentské aplikace

Mediální analytici se shodují, že lidé ve věku mezi 15 až 19 lety ztratili kritické myšlení a nečtou noviny. Jsou uzavření ve své sociální skupině, nemají povědomí o manipulačních a propagandistických technikách. V dnešní době může být novinář kdokoli a cokoli vypustit do online světa. Vzniká proto několik spolků a organizací, které sestavují návody, jak se dezinformacím bránit, rozpoznat je a naučit to právě mladé lidi. Také říkají, že takto zkreslené vidění reality se projeví nejvíce při volbách, kdy většinová společnost ovlivní život každého jedince. Zvol si info a nebuď demagog Pravděpodobně nejznámějším webem, který odhaluje lži a klamná nebo zavádějící tvrzení, hlavně politiků, se jmenuje Demagog.cz. Každou větu, například státníka, řečenou do médií, ověřuje a zveřejňuje, v čem měl pravdu a v čem se mýlil. Přičemž přidává důkazy a rešerše. Projekt několika studentů Masarykovy univerzity v Brně Zvolsi.info se zaměřuje právě na žáky a studenty. Zakladatelé navštěvují školy a přednáší o podstatě propagandy a fake news a jejich praktikách. Zároveň se účastní seminářů a panelových diskuzí, aby informovali nejen studentskou část veřejnosti. Novinkou na trhu je aplikace MindBrella. Ta je dostupná pro Google Chrome a jejím úkolem je vyhodnocování důvěryhodnosti facebookových stránek a skupin. Měřítkem je, odkud čerpají informace, tedy zda pochází z desinformačních webů. Mediální výchova se pomalu, ale jistě dostává do školních osnov. Existuje ale pět základních pravidel, jak klamnou informaci a článek poznat. Těmi by se měl řídit každý čtenář: Zdroje a nejmenovaný svědek Článek by měl vždy uvést autora a zdroje informací. Stává se, že na internetu záměrně vzniknou tři články, které se o sebe zdánlivě opírají a potvrzují jeden druhý. Ve výsledku ale zjistíte, že ani jedno tvrzení pravdivé není a web není pravý. Stejně tak autor citace musí být jmenován, anonymní řečník nemusí existovat. Svalování viny Vracíme se k určité sociální bublině, ve které existuje společný nepřítel. A právě na něj je v článku jmenovitě svalována vina. Ačkoli s danou problematikou třeba nemá nic společného, popřípadě ji tímto způsobem neovlivňuje. Vymýšlení faktů Opět případ anonymních citací, jejichž autor se například k tématu nikdy nevyjádřil. Popřípadě informace, které nejsou ověřitelné a nejsou pravdivé. Každá pravda jde totiž dohledat. Manipulace fotkami, photoshop V posledních pár letech oblíbená taktika desinformačních webů.  K článku se použije fotka, která s ním vůbec nesouvisí, je upravená a oříznutá. U každé fotky se dá vyhledat kde vznikla a k čemu se vztahuje. Často se přidává fotografie útočící na emoce člověka a vyvolává tak nepříjemný pocit, což ovlivňuje celkové vnímání článku. Hra se strachem a emocemi Stejně jako u fotografií, autoři klamných článků útočí na nižší lidské pudy a emoce. Nejčastěji využívají samozřejmě strach. Zpráva by měla být vždy objektivní a absolutně nezaujatá. Článek Ověřovat, ověřovat, ověřovat. Jak se bránit fake news nás učí nové studentské aplikace se nejdříve objevil na Batkat.

  • Web: Batkat
  • Aktualizace: 2.6.2024
projít na článek

Poznáte FAKE NEWS?

Fake news. I ten, co neumí anglicky, pochopí význam těch dvou slov. Falešné zprávy. Jedna z mnoha nebezpečí, které s sebou nese internet. Proč nebezpečí? Protože pomocí fake news zájmové skupiny ovlivňují názorové spektrum společnosti. I dnes lidé věří st

projít na článek

Elektrický Volkswagen pojede nejslavnější závod do vrchu

Volkswagen oznámil, že vyvíjí závodní automobil s elektrickým pohonem, s nímž se postaví na start nejslavnějšího závodu do vrchu na světě - legendárního Pikes Peaku ve Spojených státech. V závodním prototypu se budou ověřovat technická řešení pro připravo

projít na článek

Za nadávky a fake news na interneru můžete jít i do vězení

Mladý svět: Mnozí lidé ztrácejí na sociálních sítích veškeré zábrany. Pro chování na internetu ale platí vesměs stejná pravidla jako v každém jiném veřejném prostoru. „Lidé si často neuvědomují, že mohou páchat trestné činy a že je to postižitelné,“ říká

projít na článek

Kdy se bránit zobrazování konkurence ve vyhledávání

Media Guru [online]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2023/05/kdy-se-branit-zobrazovani-konkurence-ve-vyhledavani/ The post Kdy se bránit zobrazování konkurence ve vyhledávání appeared first on Kučera & Associates.

projít na článek

Také neztrácíte čas čtením požadovaných oprávnění ze strany programů v Androidu?

Uživatelé aplikačních rozhraní operačního systému Android přichází běžně do styku s procesem schvalování oprávnění. Žádný program nelze nainstalovat ani rozběhnout bez souhlasu vlastníka chytrého telefonu, ne vždy však lidé mají zájem takové zprávy číst,

projít na článek