Podrobný návod na ultimátní analýzu klíčových slov

Podrobný návod na ultimátní analýzu klíčových slov  Analýza klíčových slov je základním kamenem nejen pro optimalizaci pro vyhledávače. Jednomu našemu klientovi jsme zvedli návštěvnost z organického vyhledávání během 4 měsíců o více než 1 200 %. Optimalizaci webu jsme začali řešit v průběhu prosince 2019. Po dokončení optimalizace webu došlo k významnému nárůstu návštěv. 1. prosince na klientův web přišlo z organického provozu pouhých 142 návštěvníků a 1. dubna jich bylo již 1 896. Analýza klíčových slov má smysl zvedli jsme návštěvnost z organického vyhledávání během 4 měsíců o více než 1 200 %. Co je analýza klíčových slov? Pokud jste o analýze klíčových slov ještě neslyšeli, tak si představte, že byste v neznámém městě hledali podnik, který nabízí dobrou točenou zmrzlinu. Podnik A se jmenuje „Zmrzlinárium hříšného dne“ a podnik B „Torpédo“. S nejvyšší pravděpodobností naleznete podnik A, neboť vy i vyhledávače ví, co dostanete . Fantazírování, které má odlišit jednoho kupce od druhého, je do jisté míry nutné, ale nesmí překrýt původní význam, protože se tak odlišíte, až vás nikdo nenavštíví. Také v online světě byste se měli zaměřit na hledané fráze, které mají reálný měsíční dosah, a ne na příliš kreativní, obecné, zavádějící a nic neříkající kombinace slov. Ze zkušenosti můžeme říci, že z organického provozu přivádí klienti na svůj web většinu návštěvníků/ zákazníků, a proto vězte, že správně zvolená klíčová slova vám pomohou vyniknout ve spleti hypertextu. Vyhledávače nové návštěvníky na váš web nepřivedou, pokud nebude konkrétní stránka správně optimalizována na dané klíčové slovo. O tom, jak správně optimalizovat stránku na klíčové slovo, se dočtete v dalším díle. Pravděpodobně vás zajímá, co je „klíčové slovo“. Použili jsme spojení „točená zmrzlina“, „kopečková zmrzlina“ a jiné. Je to správně? Ano, je. Klíčové slovo (z angl. keyword) nemusí být jednoslovné, ale označuje frázi, potažmo výraz, který lidé hledají. Zkrátka se jedná o dotaz zadaný do vyhledávače. Klíčové slovo vystihuje smysl příslušného obsahu. Pokud prodáváte „kopečkovou zmrzlinu“ nebo třeba návod „Jak opravit starou motorovou sekačku?“, jedná se o klíčové slovo/frázi.   K čemu je vám analýza klíčových slov dobrá? Analýza klíčových slov vám pomůže najít fráze, které souvisí s vašim oborem. Nezáleží přitom, zda je váš web funkční, nebo jej teprve plánujete. Pokud máte produkt, bude se analýza lišit pouze svou rozsáhlostí a rozmanitostí jednotlivých frází. Díky analýze klíčových slov získáte podrobný přehled o tom, jaká klíčová slova jsou ve vašem oboru vyhledávaná a jak velká je u nich konkurence. V analýze klíčových slov byste se měli zaměřit na vybrané ukazatele. Mezi základní patří: Hledanost jednotlivých slov (frází), jejich míru konkurence, pozice na Seznamu, Googlu (případně jiných vyhledávačích jako Bing, Yahoo a další), na kterých se váš web vyskytuje a vhodnou vstupní stránku pro daný dotaz. Hlavní důvody, proč chtít analýzu klíčových slov? Důvodů je mnoho, primárně vám pomůže: a. Při tvorbě informační struktury webu, b. získat podklady pro sociální sítě a správu reklamních prostor, c. zjistit, která oborová slova jsou ideální, d. při optimalizaci stávajícího i nového webu, e. s výběrem i pojmenováním vhodných produktů, f. najít ta správná slova, která vyhledává zákazník – odhalíte tak jejich skutečné potřeby.Chcete zjistit, co vaši zákazníci hledají na internetu? Víte, jak si vedete ve vyhledávačích nebo byste měli rádi konkurenci pod palcem? S naším ultimátním návodem dokážete analýzu klíčových slov nejen vypracovat, ale také vyhodnotit! A navíc zjistíte, že je mnohem komplexnější. Po krátkém úvodu vám nyní představíme návod na ultimátní analýzu klíčových slov krok za krokem, se kterým ji zvládnete vypracovat svépomocí. Pokud už teď víte, nebo v průběhu manuálu zjistíte, že je pro vás analýza „španělskou vesnicí“, můžete využít našich služeb a podrobnou analýzu klíčových slov si nechat vypracovat. Kontaktujte nás na emailu [email protected] nebo telefonu +420 721 797 702. Tak jdeme na to? Obsah 1. Seznámení se s webem 1.1 Procházení webu 1.2 Rešerše klíčových výrazů 1.3 Monitoring konkurenčních webů 1.4 LinkClump 1.5 MergeWords 2. Analytické nástroje a soubor sitemap.xml 2.1 Google Analytics a Google Search Console 2.2 Soubor sitemap.xml 2.3 Marketing Miner 3. Kompletace dokumentů a formální úpravy klíčových slov 4. Dvakrát měř a dvakrát řež 4.1 Měření hledanosti klíčových slov 4.2 Oddělení hledaných klíčových slov od nehledaných 4.3 Návrhy klíčových slov z našeptávačů a reklamních systémů 4.4 Hledanost klíčových slov z našeptávačů a reklamních systémů 4.5 Měření pozic u klíčových slov 5. Příprava na clusterizaci 6. OpenRefine 7. Clusterizace v OpenRefine 8. Landing Pages 9. Finální dataset 10. Výstup z analýzy klíčových slov 11. Jak se orientovat v analýze klíčových slov? 12. Proč chtít analýzu klíčových slov Návod na ultimátní analýzu klíčových slov krok za krokem 1. Seznámení se s webem 1.1 Procházení webu 1.2 Rešerše klíčových výrazů 1.3 Monitoring konkurenčních webů 1.4 LinkClump 1.5 MergeWords 1.1 Procházení webu Pokud zpracováváte analýzu klíčových slov pro klienta, je vhodné se před samotným sběrem klíčových slov seznámit s jeho webem a businessem. Procházejte URL po URL a během té doby si již můžete značit, třeba do Excelu, klíčová slova, která vás napadají. Čas strávený nad procházením webu se samozřejmě odvíjí od rozsáhlosti webu. Jakmile dokončíte procházení webu, vraťte se na homepage a začněte s precizním sběrem klíčových slov. 1.2 Rešerše klíčových výrazů Postupujte stránku po podstránce a kompletně projděte web, včetně kontaktů i jiných, méně důležitých stránek, neboť i na těch se mohou vyskytovat důležitá klíčová slova. Představte si, že jste na úvodní stránce klienta, který vyrábí cihly. Objevíte ve větě frázi „cihly na hrubou stavbu“. Zajásáte – „Hurá, mám další!“. To sice máte, ale tuto frázi můžete ještě rozložit na další úderné klíčové fráze: „cihly na stavbu“, „cihly“, „hrubá stavba“, „hrubé stavby“, „stavební cihly“, „cihly pro stavbu“ a jiné tvary. Proto se zaměřte nejen na to, co vidíte přímo v textovém obsahu, ale snažte se hledat alternativy a přemýšlet nad možnými variantami. Je jich opravdu spousta. 1.3 Monitoring konkurenčních webů Nebraňte se menšímu průzkumu konkurence! Projděte si konkurenční weby a vypište klíčová slova, která by mohla být relevantní. Konkurence může používat často synonymní výrazy. Analýzu klíčových slov tak obohatíte o nové fráze a rozšíříte vstupní data. 1.4 LinkClump Chytrým doplňkem pro prohlížeč Chrome je LinkClump. Ten dokáže extrahovat titulky a textový obsah z webové prezentace. Z obrázku výše vidíte, jak nástroj funguje v praxi. Po vytvoření klávesové zkratky a nastavení samotného nástroje (které je intuitivní), vyberete oblast, ze které chcete zkopírovat text. Označená oblast ukazuje počet zkopírovaných prvků. V tomto případě: Úvod, Služby, Školení, Reference, Blog, Kontakt. Tím jste získali šest klíčových slov. 1.5 MergeWords Dalším užitečným online nástrojem je https://www.toptal.com/marketing/mergewords, který vám po vypsání slov ukáže jejich možné kombinace. Ušetří vám čas a vytvoří fráze automaticky. Například nakombinuje lokality, barevné varianty s produkty a jiné. Nebudete muset zbytečně přemýšlet nad variacemi, stačí navržené fráze zkopírovat a vložit do pracovního dokumentu. Doporučujeme jej používat v průběhu celého procesu sběru klíčový slov. 2. Analytické nástroje a soubor sitemap.xml 2.1 Google Analytics a Google Search Console 2.2 Soubor sitemap.xml 2.3 Marketing Miner   2.1 Google Analytics a Google Search Console S přístupem do Google Analytics a Google Search Console bude sběr klíčových slov snazší. Tyto nástroje mimo jiné zaznamenávají klíčová slova, přes která přišli návštěvníci na váš web. Tím získáte fráze, které se nemusí vyskytovat přímo na webu, a které by vás ani nenapadly. Přístupy si vyžádejte od klienta. *Poznámka: Dále v dokumentu pracujeme s analýzou tak, jako kdybychom údaje z GA, GSC a souboru sitemap.xml měli. Někdy se však stává, a často to bývá u nových webů, že musíme pracovat pouze s tím, co vidíme, co nabízí konkurence, a co na to říká náš zdravý rozum. Neberte tuto část jako dogma, bez které se kvalitní analýza klíčových slov udělat nedá. Když web sbírá data dlouhá léta, zvažte v Google Analytics a Google Search Console délku období, ze kterého budou data pocházet. Čím delší časový úsek, tím více klíčových slov a více času stráveného nad jejich tříděním. Pokud nejste limitováni časem a chcete udělat analýzu klíčových slov precizně, neomezujte se. Někdy postačí data za 2 roky, někdy za 5. Pohybujte se v rozmezí 1–5 let. V Google Analytics budete muset klíčová slova extrahovat v excelovském souboru po 5000, a proto doporučujeme při stahování na pracovní plochu soubory pojmenovat a vkládat do jedné složky. To je mimochodem důležité. Vytvořte si pro klienta zvláštní složku, případně podsložku, a všechny soubory si smysluplně pojmenujte. Bude jich opravdu mnoho, zvláště když do analýzy zahrnete data z obou nástrojů a souboru sitemap.xml. V procesu můžete udělat chybu, pokud ale máte veškeré soubory na jedno místě pečlivě roztříděné, bude snazší problém identifikovat. Kde klíčová slova najdete? V Google Analytics hledejte v levém sloupci, sekce Akvizice → Veškerá návštěvnost → Zdroj/ médium → Primární dimenze: Klíčové slovo. V Google Search Console v levém sloupci, sekce Výkon → DOTAZY Uložte si soubory z obou platforem. Zatímco Google Analytics nabízí pestrá data, která si můžete přizpůsobit dle „libosti“ (mezi základní metriky řadí např. návštěvy, uživatelé, míru okamžitého opuštění, průměrnou dobu trvání relace a jiné.), Google Search Console nabízí pouze prokliky, zobrazení, CTR a pozice. Tip: všechny dokumenty a metriky z Excelu budou použity a vykresleny i ve finálním dokumentu. Pamatujte na to v průběhu analýzy. Můžete využít klíčová slova také z reklamních systémů. Jak z nich získat data se dozvíte na těchto odkazech: AdWords: https://support.google.com/google-ads/answer/2684537?hl=cs Sklik: http://vetrovka.cz/nefiltrovane-vyhledavaci-dotazy-v-skliku 2.2 Soubor sitemap.xml Pokud jste o tomto souboru nikdy neslyšeli, věnujte pozornost následujícímu odstavci. Ostatní mohou přeskočit o odstavec níže. Tento soubor zpravidla obsahuje, nebo by měl obsahovat, seznam všech funkčních URL adres webu, které mají být indexovány vyhledávači. Standardní tvar je: www.domena.cz/sitemap.xml. Soubor může dělit obsah příslušných URL na text, videa a obrázky. Poté se využívá spíše sitemapindex, ale to je nyní vedlejší. 2.3 Marketing Miner Důležité je, že ze seznamu URL dokážete skrz nástroj extrahovat titulky, které většinou obsahují klíčové slovo příslušné stránky. Pokud soubor sitemap.xml registruje kupříkladu 800 URL, máte bez případných duplicit o dalších 800 klíčových slov bohatší analýzu. Jak na to? Otevřete si ve svém prohlížeči URL: https://www.marketingminer.com/cs. Zaregistrujte se a vyberte si jeden z placených tarifů. Bezplatná verze je velmi omezená a kvalitní analýzu klíčových slov s ní zkrátka neprovedete. Pokud jste s formálními záležitostmi hotoví, přejděte do pravého horního rohu a vyberte:   Vytvořit report   URL V levém sloupci vyberte „Nahrát z URL“, vložte URL adresu vaší sitemapy a zvolte „UPLOAD“. Uvidíte, kolik URL adres soubor sitemap.xml registruje. Poté si report pojmenujte a přejděte na „Další krok“. V sekci „Výběr minérů“ sjeďte až dolů a vyberte „Analýza obsahu“. Vpravo zvolte „ZÍSKAT DATA“ a nechejte miner pracovat. Jeden kredit odpovídá jedné URL adrese. Jakmile je výstup hotový, stáhněte si data buďto tím, že v levém sloupci zvolíte možnost „Sloučit a stáhnout“ nebo v pravém dolním rohu „Stáhnout Excel“. Tímto procesem jste získali meta tagy. V dokumentu vás dále budou zajímat pouze dva, respektive jeden sloupec. „Title“ a „H1“. Zbytek si odstraňte, ať vás nepotřebný obsah nemate. Jelikož se titulek odráží většinou i v nadpisu h1, je možné pracovat pouze s titlem nebo hlavním nadpisem h1. Nadpis většinou neobsahuje brandové označení, čímž ušetříte krok, ve kterém byste museli dávat data do sloupců, abyste pak mohli brand z titulku odstranit. Připravený sloupec s budoucími klíčovými slovy bude zobrazovat i velmi dlouhé fráze, ze kterých budete muset klíčová slova extrahovat. Například nadpis h1: „Plány splněny, spuštěna aplikace pro zakládání soutěží na Facebooku“ v sobě obsahuje několik klíčových slov – „aplikace pro zakládání soutěží na Facebooku“ nebo „soutěže na Facebooku“. Pečlivě projděte jednotlivé řádky a snažte se je pročistit tak, aby zůstaly jen potenciálně hledaná klíčová slova. 3. Kompletace dokumentů a formální úpravy klíčových slov V ideálním případě máte nyní ve složce dokumenty ze čtyř zdrojů: 1. Z manuálního sběru klíčových slov z vašeho webu nebo webu klienta a konkurence, 2. z Google Analytics, 3. z Google Search Console 4. a z titulků extrahovaných ze souboru sitemap.xml. Vytvořte si nový dokument, kde postupně překopírujete všechna doposud nasbíraná klíčová slova. Nejprve budete kopírovat data z Google Analytics a Google Search Console, která byste měli očistit od nesmyslných tvarů, jako v případě dat ze souboru sitemap.xml. První sloupec si pojmenujte například KW a další sloupce pojmenujte metrikami, které jsou zahrnuty ve výstupních dokumentech. Mohou jimi být již zmíněné návštěvy (sloupec B), uživatelé, míra okamžitého opuštění, průměrná doba trvání relace a u Google Search Console prokliky, zobrazení, CTR a pozice (sloupec I). Nyní můžete začít se samotným kopírováním. Poznámka: Doporučujeme si ve výstupních dokumentech i novém dokumentu pojmenovat sloupce stejně, a to proto, abyste je v jednom dokumentu označili hromadnou zkratkou a poté jen vložili do druhého dokumentu. Ušetříte si práci s párováním. Formální úpravy klíčových slov V tomto kroku potřebujeme odstranit duplicity, a proto jakmile dokončíte vkládání všech klíčových frází i s údaji z Google Analytics (dále jen GA) a Google Search Console (dále jen GSC), zmenšete všechna klíčová slova na malá, a to buď v Excelu nebo ve Wordu. Nyní si vložte vedle sloupce s klíčovými slovy s malými písmeny nový sloupec. Do něj vložte vzorec =PROČISTIT(A2) a roztáhněte jej na celou oblast buněk. Tento vzorec pročistí nadbytečné mezery v klíčových slovech. Označte sloupec A a odstraňte duplicity. Nezapomeňte rozšířit vybranou oblast, jinak by se vám data nespárovala s údaji z GA a GSC. Seřaďte klíčová slova od A-Z, abyste mohli snáze provést další kroky. 4. Dvakrát měř a dvakrát řež Pořekadlo jsme nepopletli, a pokud v následujících krocích budete pozorní, zjistíte proč. V této části vás čekají body: 4.1 Měření hledanosti klíčových slov 4.2 Oddělení hledaných klíčových slov od nehledaných 4.3 Návrhy klíčových slov z našeptávačů a reklamních systémů 4.4 Hledanost klíčových slov z našeptávačů a reklamních systémů 4.5 Měření pozic u klíčových slov   Bod 4.1 a 4.2: Měření hledanosti klíčových slov a oddělení hledaných KW od nehledaných Připravený dokument (budete mu říkat RAW) s klíčovými slovy můžete postoupit analýze. Začnete tím, že změříte, která slova jsou hledaná a jak, a která nikoliv. To zjistíte opět v Marketing Mineru. Zvolte „Vytvořit report“ → „KLÍČOVÁ SLOVA“ → defaultně ponechte „Schránka“ a do ní vložte všechna klíčová slova, ke kterým chcete získat data. Pokud se vám podařilo nasbírat 20 000 klíčových slov očištěných od duplicit, poté patří sem. Poznámka: Tarif „MINER“ umožňuje pouze 1 000 řádků na vstupu. Report si pojmenujte a přejděte na další krok k výběru minérů. Zde vyberte „Hledanost a CPC“ a spusťte analýzu. Z výstupu vás budou zajímat čtyři údaje, a to „Google Search Volume“ a „Sklik Search Volume“. Tyto dva údaje vypovídají o průměrné měsíční hledanosti příslušné fráze na Googlu a Seznamu. Odstraňte další sloupce, ponechte si ještě „Google CPC“ a „Sklik CPC“ a vedle hledanosti Googlu a Seznamu si vložte nový sloupec a do první buňky umístěte vzorec =SUMA(B2+C2), který sečte hodnoty z obou vyhledávačů. Přesuňte klíčová slova i s daty do dokumentu RAW se všemi klíčovými slovy a údaji z GSC a GA. U sloupců CPC definujte buňky jako měnu a číslo zaokrouhlete na dvě desetinná místa. Dále seřaďte sloupec se součtem hledaností od nejvyšší po nejnižší hodnotu. S klíčovými slovy s nulovou hledaností prozatím nepracujete. 4.3 Návrhy klíčových slov z našeptávačů a reklamních systémů Nyní nastává prostor pro intuici a míru zkušeností. Vybrané hledané fráze musíte vložit zpět do Marketing Mineru a získat návrhy z našeptávačů a reklamních systémů. Tím se váš seznam klíčových slov opět rozšíří. Teď jde o to, jaké fráze vybrat. Bezesporu začněte od těch nejhledanějších a postupujte dolů k méně hledaným. Čím více klíčových slov označíte, tím více návrhů dostanete. Platí, že obecná klíčová slova jako „auto“, „káva“, „bozp“ nabízí desítky, ne-li stovky potenciálních návrhů, a proto když do našeptávačů pošlete takových slov 50, máte „o zábavu postaráno“. Vybírejte s citem, dle relevance a více specifičtějších klíčových výrazů jako „rychlé auto“, „mletá káva“, „bezpečnostní řešení“. V Marketing Mineru postupujte stejně jako v předchozím bodě, ale ve výběru minerů zvolte „Našeptávače“ a „Návrhy z reklamních systémů“. Ve výstupním dokumentu se nachází dva hlavní listy. AdWords Suggest a Suggest. Na listu AdWords Suggest odstraňte všechny sloupce a ponechte pouze sloupec s názvem „Keyword“. U toho odeberte duplicity. To stejné proveďte v druhém listu „Suggest“, u kterého ponechte pouze stejnojmenný sloupec. U toho rovněž odstraňte duplicity. Poznámka: Nutně sloupce odstraňovat nemusíte, jen je bez nich třídění přehlednější. Nyní můžete začít fráze třídit a mazat. Seřaďte si je podle abecedy a smažte vše, co se nehodí pro účely vaší analýzy. Mohou to být klíčová slova, které se pojí ke zcela jinému brandu nebo zcestná, mimooborová klíčová slova. U reklamních systémů zabere čištění více času. 4.4 Hledanost klíčových slov z našeptávačů a reklamních systémů Až dokončíte čištění, překopírujte výrazy z obou listů do dokumentu RAW, ve kterém máte kompletní seznam klíčových slov s daty z GA, GSC, hledaností a CPC. Opět ve Wordu slova zmenšete na malé písmo a pročistěte nadbytečné mezery v Excelu. V dokumentu RAW odeberte duplicity a změřte u nových klíčových slov hledanost. Data s hledaností a CPC spárujte s klíčovými slovy ve stejném dokumentu. Soubor uložte pod jiným názvem, třeba CLEAR_do_refine.xlsx a odstraňte v něm fráze s nulovou hledaností. S tímto souborem budete od teď pracovat. Soubor RAW, ve kterém máte surová data a pracovali jste s ním až do teď, bude součástí finálního dokumentu. Jednu část máte hotovou! Pokud ale přeci jen tušíte, že tohle nemůže nikdy dopadnout dobře, využijte našich služeb a podrobnou analýzu klíčových slov si nechat vypracovat od profesionálů. Kontaktujte nás na emailu [email protected] nebo telefonu +420 721 797 702. 4.5 Měření pozic u klíčových slov Teď vás čeká poslední krok, který předchází dalšímu nástroji. U všech hledaných výrazů změřte pozice. Jakmile kliknete na tento miner, bude potřeba zadat doménu, na které mají být pozice měřeny. Spusťte analýzu a poté si stáhněte report. Z výstupu analýzy doplňte soubor CLEAR o další sloupce. Budete vkládat počet indexovaných URL při dotazu na klíčový výraz ve vyhledávačích a pozice webu na příslušný dotaz. V praxi vás budou zajímat čtyři sloupce: Za počet indexovaných URL „Number of results“ (Google) a „cz Number of results“ (Seznam). Pozice najdete ve sloupci „Google“ a „Seznam.cz“. Před kopírováním nahraďte pozici 61+ za 61, a to v obou sloupcích. Tímto se převede hodnota na číslo a vám se s ní bude lépe pracovat v dalším nástroji. 5. Příprava na clusterizaci Před tím, než budete se souborem Excel dále pracovat, je vhodné si zkontrolovat a utříbit data, která obsahuje. Měl by zahrnovat: ✓ Klíčová slova, ✓ údaje z GSC, ✓ údaje z GA, ✓ hledanost na Googlu, Seznamu a jejich součet, ✓ CPC na Googlu a Seznamu ✓ a pozice na Googlu a Seznamu. Klíčové slovo Hledanost Google Hledanost Seznam Součet hledanosti CPC Google CPC Seznam Pozice Google Pozice Seznam Doporučujeme v dokumentu přemístit sloupce tak, aby byly údaje z GA a GSC až za těmito údaji. Při clusterizace vás bude zajímat především hledanost dané fráze, ale budete se rozhodovat při podobné hledanosti také na základě CPC a pozice. Pokud byste měli hlavní data až za metrikami z GA a GSC, zdrželo by vás to. 6. OpenRefine Nyní vás čeká clusterizování! Těšíte se? Clucterizace je jednou ze stěžejních částí správně provedené analýzy klíčových slov. A ani náš návod an ultimátní analýzu klíčových slov se bez ní neobejde. V clusterizaci jde o slučování podobných výrazů, tvarů nebo slov s pravopisnými chybami, které by mohly být ve výsledném datasetu matoucí z důvodu rozdílných tvarů jednotlivých klíčových slov. Níže uvádíme příklad, jaká příbuzná slova lze sloučit, a která už nikoliv. LZE sloučit: NELZE sloučit: ·         mobilní telefon černý ·         černý mobilní telefon 32gb ·         mobilni telefon cerny ·         bílý mobilní telefon 64gb ·         cerny mobilni telefon ·         modrý mobilni telefon 16 gb ·         černý mobilni telefon ·         zelený mobilni telefon 32gb ·         černý mobilní telefon ·         sedy telefon cerny 32gb ·         černý mobilní telefón ·         telefon cerny 32 gb ·         telefon mobilní černý ·         cerny telefon 64gb ·         telefon černý mobilní ·         telefon mobilni stribrny 16 gb Zatímco v prvním případě vítězí tučně zvýrazněna fráze „černý mobilní telefon“, protože má imaginárně nejvyšší hledanost ze všech frází a zbylá slova hledají pouze jednotky lidí, ve druhém případě nemůžete sloučení provést, neboť byste do sloučení zahrnuli různé varianty produktů, které hledá jiná cílová skupina. Se všemi tvary se v průběhu „clusterizace“ jistě setkáte ještě několikrát, a proto se nemusíte obávat, že byste tvary nesloučili. Někoho může napadnout otázka: „Proč mám slučovat klíčová slova, když má každé jinou hledanost?“. Vyhledávač Google počítá s překlepy i rozdílným slovosledem, a proto tvary „černý mobilní telefon“ je pro vyhledávač totéž, co „mobilní telefon černý“ a jinak. Ke slučování výrazů slouží program OpenRefine, dříve známý jako Google Refine. Program OpenRefine stáhnete na tomto odkazu: http://openrefine.org/download.html Zkontrolujte, zda máte nainstalovanou Javu, bez ní by vám OpenRefine nefungoval. Stáhnete ji případně zde: https://java.com/en/download/ 7. Clusterizace v OpenRefine Poznámka: Níže uvedené příklady jsou předváděny ve verzi 2.6 beta.1 Začněte tím, že si otevřete OpenRefine. V levém sloupci vyberte „Create Project“, zvolte soubor CLEAR, který jste si před chvíli vytvořili z dokumentu RAW a pokračujte tlačítkem „Next“. Zobrazí se vám náhledová tabulka, ve které letmo zkontrolujte, zda se vám data zobrazují správně. To, že nejsou čísla v některých sloupcích zaokrouhlena na dvě desetinná místa nevadí, spíše jde o to, aby nevykazovaly buňky zcela jiné údaje nebo speciální znaky. Ve spodní části OpenRefine prezentuje, kolik řádků je na vstupu. Pokud je vše v pořádku, projekt si vpravo nahoře pojmenujte a stiskněte „Create Project“. A můžete pomalu začít s clusterizací. Před tím vás ale ještě čeká pár malých kroků. Zobrazte 50 řádků na list, ať je dokument přehlednější a seřaďte klíčová slova podle abecedy. Přečíslujte řádky tak, aby první slovo začínalo 1. V našem pařípadě po seřazení dle abecedy začíná první slovo číslem 971. a druhé 2551., což není správně. „Sort“ → „Reorder rows permanently“. Teď už jen odstraňte duplicity možností „Edit cells“ → „Blank down“ a na stejném místě začtěte s clusterizací → „Cluster and edit…“ Nyní se nacházíte ve velmi důležité části analýzy, která je po sběru dat časově nejnáročnější činností, i z toho důvodu, že některé výpočetní operace trvají programu dlouho. V tomto prostředí strávíte i několik hodin. A bude vás v něm zajímat hned několik údajů. Nyní vám popíšeme, co který údaj znamená a jak zdárně clusterizovat. Method: key collision – fingerprint key-collision – ngram-fingerprint key-collision – metaphone3 key-collison – cologne-phonetic nearest neighbor – levenshtein 1.0 – 6 nearest neighbor – PPM 1.0 6 S danou metodou se nabízí různé „clustery“ – „oblaka“ – příbuzná klíčová slova tak, jak jsme si ukázali výše v šesté části. Vašim úkolem je x klíčových slov spojit do jedné fráze. Podívejte se, jaká klíčová slova se nachází v daném řádku. Někdy jich tam může být 30 a víc a logicky nejméně dvě. Sloučení provedete tak, že ze seznamu klíčových slov kliknete na to, které má sloučit ostatní. Pamatujete si na „černý mobilní telefon“? Tak na něj klikněte! V buňce „Merge“ se zobrazí fajfka a v oblasti „New Cell Value“ najdete výsledný tvar – čili „černý mobilní telefon“. Ve stejné buňce můžete tvar přepsat – někdy se tato funkce může hodit, jak uvidíte níže. Při výběru se řiďte exaktními čísly, proto jste je také do dokumentu vkládali. Klikněte na pole „Browse this cluster“, které se odhalí po najetí myší do oblasti pod clusterem. Rozhodujte se v první řadě na základě hledanosti. Pokračujte tímto způsobem dolů, dokud neprojdete všechny „clustery“, nebo dokud nebude OpenRefine nabízet v řádku pouze jednu frázi. Máte označeny všechny clustery? Výborně! Zvolte „Merge Selected & Re-Cluster“ a postupujte dále v analýze. Někdy se stane, že se vám již jednou vybraný cluster zobrazí znovu. V takovém případě je třeba danou část opět projít a zkontrolovat, zda OpenRefine neobjevil něco nového. Pokud ne, přejděte dále na „ngram-fingerprint“, opakujte postup a pokračujte až do „cologne-phonetic“. Jakmile dojdete až sem, zkuste se vrátit k první klíčující funkci a projděte ji krom za krokem ještě jednou. V případě, že během clusterizování narazíte na fráze, které jste přehlédli při třídění a jsou mimoborové nebo nedávají smysl, přepište označený tvar na „mazat“. A opakujte u všech nevhodných klíčových slov. V exportním dokumentu řádek jednoduše smažete a výsledek tak nebude obsahovat žádné nechtěné fráze. Method: nearest neighbor – levenshtein 1.0 – 6 nearest neighbor – PPM 1.0 6 Zde v podstatě opakujete stejný proces, jen měníte rozptyl u jednotlivých frází. Ze zkušenosti doporučujeme: 1 – 6 1 – 5 1 – 4 1 – 3 2 – 3 2 – 4 2 – 5 2 – 6 V této části se pravděpodobně zdržíte, a to nejen kvůli rozptylu u jednotlivých funkcí, ale také kvůli výpočetním operacím. Programu občas trvá i 10-15 minut, než vykreslí clustery, buďte proto trpěliví. I v této metodě opět platí, že jakmile dokončíte clusterizaci, je nezbytné přejít zpět na začátek. V závěru se vraťte ještě k první metodě „key-collision a zkontrolujte clustery i zde. S posledním označeným clusterem zvolte „Merge Selected & Close“ nebo „Close“, pokud clustery OpenRefine nenabízí a vše potřebné jste sloučili. Jako na začátku seřaďte klíčová slova, přečíslujte řádky a odstraňte duplicity. Poté už je vašim úkolem pouze dostat data (čísla) z prázdných řádků do jednoho. U všech sloupců zvolte „Edit cells“ → „Join multi-valud cells“, tím spojíte data. Nyní přichází na řadu sčítání a průměrování hodnot. „Edit cells“ u všech číselných hodnot → „Transform…“ → „Expression“. Do tohoto pole vložíte vzorec – vždy bude záležet na tom, jakou hodnotu transformujete. Součet: forEach(value.split(,),v,v.toNumber()).sum() Průměr: with(value.split(,), a, forEach(a, v, v.toNumber()).sum() / a.length()) Můžete také použít přesnější, vážený průměr (nejčastěji využíván u konkurenceschopnosti dotazu nebo CPC a metrik z nástrojů GA a GSC): 1. Opět zvolíte u příslušného sloupce „Edit cells“ → „Transform…“: a. Vložit hodnotu: value + ¤ + cells[NÁZEVSLOUPCE].value 2. „Edit cells“ → „Join multi-valud cells“, 3. „Edit cells“ → „Transform…“: b. forEach(value.split(,),v,v.split(¤)[0].toNumber() * v.split(¤)[1].toNumber()).sum() / forEach(value.split(,),v, v.split(¤)[1].toNumber()).sum())[0,4].toNumber() Jupí! V OpenRefine máte hotovo. Můžete vyexportovat data vpravo nahoře ve formátu Excel. 8. Landing Pages Ve výstupním dokumentu je nezbytný poslední úkon. A to změřit landing pages (vstupní stránky) vedoucí na váš nebo klientův web, a to u všech klíčových slov. To uděláte v již dobře známém Marketing Mineru. Svůj výstupní dokumentu z OpenRefine obohatíte ještě o další dva sloupce. Seznam.cz Landing Page a Google Landing Page. Jste ztraceni jako Jeníček s Mařenkou? Nepokoušejte osud, využijte našich služeb a podrobnou analýzu klíčových slov si nechat vypracovat od našich profesionálů. Kontaktujte nás na emailu [email protected] nebo telefonu +420 721 797 702. 9. Finální dataset Landing pages máte doplněné do výstupního souboru z OpenRefine. Celý obsah listu můžete překopírovat na nový list v souboru RAW (nebo naopak, to záleží na vás). Na jednom listu tak budete mít původní data z GA, GSC, souboru sitemap.xml, manuálního sběru a našeptávačů (RAW) a na druhém listu sloučené hledané výrazy z OpenRefine doplněné o vstupní stránky (CLEAR). 10. Výstup z analýzy klíčových slov Ve výstupu analýzy klíčových slov se především hledají souvislosti. Surová data doporučujeme zpracovat za pomoci kontingenční tabulky, se kterou můžete dospět k zajímavým výsledkům. Neopomenutelné jsou grafy nebo klasifikace, díky kterým dokážete efektivně roztřídit klíčová slova např. dle otázek, barev, typů, druhů, návodů apod. „Teprve s postupným zpracováváním dat začnete odhalovat významné vztahy a sílu klíčových slov“. 11. Jak se orientovat v analýze klíčových slov? Říkáte si: „Aby se v tom čert vyznal…“. Ten se v tom jistě vyzná, ale vy budete ještě lepší. Jak s ultimátní analýzou klíčových slov pracovat, aby data posloužila svému účelu? Níže uvádíme pár základních rad k hlavním ukazatelům. A. Hledanost frází Na listu CLEAR si seřaďte klíčové fráze od nejhledanějších po nejméně hledané. Tím zjistíte, kterým frázím byste měli věnovat pozornost. Častou chybou klientů bývá, že si zvolí pro optimalizaci konkrétní URL obecnou frázi, jako například „káva“, která má několika tisícovou hledanost. Zajásají, že na daný výraz všechny obelstí. Není tomu tak. Na obecné fráze je příliš velká konkurence. Samozřejmě je faktorů, proč neoptimalizovat na obecné klíčové slovo spoustu, ale důležité je, abyste věnovali pozornost méně obecným frázím, na kterých budete lépe dohledatelní, čímž si i zvýšíte pravděpodobnost získat výhodnějších pozic ve vyhledávačích. Mohou jimi být například „levná káva s dopravou zdarma“ nebo „lahodná káva“ či jiné. Jednoduše smysluplné, konkrétní či delší fráze (tzv. long taily). B. Pozice Pozice udává, na které stránce vyhledávače se vyskytuje vaše stránka na příslušný dotaz. Je vhodné se zaměřit nejen na specifické fráze, ale také na ty, na kterých nemáte dobré pozice. A využít je ve svůj prospěch. Google i Seznam udávají nejnižší pozici 61. Začněte řešit ta klíčová slova, která pro vás sice mají zajímavou hledanost, ale neobjevujete se na předních pozicích. Až nakonec řešte ta slova, na která máte „dobré pozice“. C. Landing pages Jak již víte, jedná se o vstupní stránky, které přivádí návštěvníky na příslušný dotaz na web. Pamatujete si na poslední část, ve které jste doplnili poslední dva sloupce do exportního dokumentu z OpenRefine? Jedná se o URL odkazy, které jsou již indexovány vyhledávači u příslušného dotazu. Pokud se oba vyhledávače shodují s danou URL u konkrétní fráze, není třeba přemýšlet nad tím, kde daný výraz umístit. V praxi to poté vypadá tak, jak ukazuje tabulka níže. Nastane situace, a v praxi jich je většina, kdy vyhledávače nenavrhnou buďto žádnou URL nebo ji navrhne pouze jeden z nich. Poté zůstává na vašem uvážení, zda použít navrženou URL, kterou vám nabídl jeden vyhledávač, a nemusí být přitom správná, jak se můžete přesvědčit z druhého řádku. Co v případě, že ani jeden z vyhledávačů nenavrhne ani jednu URL? Nezbyde vám nic jiného než vybrat pro daný klíčový výraz vhodnou URL, jako je patrné z třetího řádku. Klíčové slovo Google landing page Seznam landing page Vybraná landing page lahodná káva www.kavajakokava.cz/lahodna-kava www.kavajakokava.cz/lahodna-kava www.kavajakokava.cz/lahodna-kava zrnková káva www.kavajakokava.cz/mleta-kava www.kavajakokava.cz/zrnkova-kava instantní káva www.kavajakokava.cz/instantni-kava D. Poznámky Na závěr doporučujeme umístit do analýzy klíčových sekci poznámky, do které budete vkládat případné komentáře ke klíčovým slovům. Pokud jste četli pozorně, máte alespoň jedno doporučení, které můžete klientovi do kolonky vepsat. 12. Proč chtít analýzu klíčových slov Analýza klíčových slov je základním stavebním kamenem pro mnoho marketingových strategií. Z návodu jste jistě odhalili využití při: Architektuře webu Z výstupu analýzy klíčových slov zjistíte, kterou frázi využít, na které stránky a podstránky nesmíte zapomenout, a také identifikujete obsah na jednotlivých stránkách. Dokážete také zpřesnit filtraci produktů dle různých parametrů. Tento bod detailně rozebíráme na konci článku v bodě 12. Psaní meta tagů a tvorbě textového obsahu Zjistíte, která slova umístit do titulků, popisků a nadpisů více úrovní. Titulky a popisky vidí lidé ve vyhledávačích. Exaktní slova dokáží prodat obsah. Dle analýzy klíčových slov také víte, co lidi zajímá, resp. která klíčová slova jsou nejčastěji vyhledávána ve vašem oboru. Získáte také otázky, které návštěvníci často zadávají. Například: „Jak si udělat domácí zmrzlinu?“. Díky nim dokážete přizpůsobit obsah a vstupní stránky tak, aby na ně lidé opravdu přišli.  Reklamních kampaních U jednotlivých klíčových slov vidíte, kolik stojí v reklamním prostoru, a kolik vás bude stát reklama optimalizována na dané klíčové slovo. Neopomenutelným aspektem je také užitečnost klíčových slov. Jednoduše víte, která použít. Linkbuildingu Analýza klíčových slov vám bude zdatným pomocníkem při budování kvalitních a početných zpětných odkazů, které zvyšují popularitu webu. Díky kvalitní analýze klíčových slov můžete při optimalizaci pro vyhledávače zvednout návštěvnost z organického vyhledávání i o více než 1 200 % (viz. úvod tohoto článku). Není škoda tento potenciál nevyužít? Líbil se vám návod na ultimátní analýzu klíčových slov? Ztrácíte se v některých bodech, nebo se jen potřebujete ujistit, že všechno správně chápete? Pro nezávaznou konzultaci nám napište na [email protected] nebo volejte +420 721 797 702 A jak děláte analýzu klíčových slov vy? Pochlubte se nám do komentářů svými tipy a triky. Pokračování příště.The post Podrobný návod na ultimátní analýzu klíčových slov first appeared on Linhart Marketing.

projít na článek

Hromadné získání dat zwebů (scraping) sOpenRefine

Co je OpenRefine? OpenRefine (dříve Google Refine) je nástroj pro efektivní hromadné zpracování a transformaci textu. Je zdarma a nainstalujete si ho na svůj počítač a data tak zůstávají u vás. Von-line marketingu se často používá pro analýzu klíčových sl

projít na článek

Co se změnilo aneb staré SEO vs. nové SEO

Znají to všichni SEO konzultanti, kteří se v podstatě podíleli na rozmachu budování optimalizace v Čechách: Udělat analýzu klíčových slov (což mimojiné dodnes zůstává jako jedna z velmi důležitých činností) Vložit slova do titulků Zajistit zpětné odkazy

projít na článek

Pluginy pro SEO optimalizaci stránek

1. Yoast SEO Yoast SEO je jedním z nejpopulárnějších pluginů pro SEO optimalizaci na WordPress. Nabízí pokročilé funkce, včetně analýzy klíčových slov, nastavení meta popisků, generování XML mapy stránek a dalších nástrojů pro zlepšení SEO. 2. Vše v jedno

projít na článek

Jak nainstalovat iOS 18 beta

Jak nainstalovat iOS 18 beta verzi systému už teď? Přečtěte si náš podrobný návod, jak do iPhone dostat nejnovější verzi iOS 18. The post Jak nainstalovat iOS 18 beta first appeared on Appliště.

projít na článek

Návod

The post Návod first appeared on Nejlepší české vtipy.

projít na článek