Postřehy z konference EVOLVE! Summit 2019: O retargetingu, umění urážet kandidáty a nástrojích pro rychlý marketing

V druhém článku ze seriálu, ve kterém vám přinášíme to nejlepší z konference EVOLVE! Summit 2019, se zaměříme na HR Marketing & Employer Branding. Dozvíte se, jaký styl komunikace a obsahu zvolit pro komunikaci s kandidáty v různých fázích otevřenosti k profesní změně i jak samotný obsah tvořit včetně celé marketingové a komunikační strategie. Nakonec se seznámíte s několika aplikacemi, díky kterým už nikdy nebudete muset čekat na vaše marketingové oddělení nebo grafika kvůli základním úpravám fotek, videí či dalšího vizuálu na web a kampaně zvládnete úplně sami za zlomek nákladů či úplně zdarma. Jak jinak, je toho znovu hodně, tak pojďme na to. Matěj Matolín – See/Think/Do a Retargeting Matěj na konferenci představil framework See/Think/Do od Google, který je v produktovém marketingu běžný a úspěchy začíná sklízet i v náboru. Jedná se o metodiku, ve které si rozdělíte publikum (kandidáty i nekandidáty, se kterými chcete komunikovat) do třech základních skupin podle toho, jak moc jsou otevřeni profesní změně a podle této otevřenosti jim dávkujete ten správný obsah. Publikem nemyslíme jen lidi, kteří nás již aktivně sledují nebo kandidáty, kteří u nás chtějí pracovat, ale všechny, kteří jsou pro nás do budoucna zajímaví a rádi bychom je zaujali a udrželi jejich pozornost. Jinými slovy, tato metodika vám pomůže nastavit tu správnou komunikaci k té správné části vašeho publika. Google v rámci této metodiky rozděluje publikum na tři části: 1)  Cold Audience 2)  Warm Audience 3)  Hire ready Audience Každá z těchto skupin je jiná a liší se svým chováním i tím, jaký obsah konzumují. Pokud některé ze skupin nabídnete nesprávný obsah, ztratíte jejich pozornost. Pokud jim ovšem nabídnete obsah správný, nejen že si získáte jejich pozornost, ale dokážete je posouvat z jedné části publika do druhé a více je vázat k vaší firmě. Pokud vše děláte dostatečně systematicky a vytrvale, dokážete si z “nekandidátů“, které vaše firma vůbec nezajímala, vychovávat aktivní kandidáty, kteří udělají vše, aby pro vaši firmu mohli pracovat. Teorie zní krásně, jak ale prakticky na to? Nejprve zvolte pro každou část publika ten správný obsah a k jeho komunikaci zvolte správné médium. Pojďme si to vysvětlit na jednotlivých částech publika: 1)      Cold Audience = přístup SEE Jedná se o nejobjemnější publikum, které nezajímá, kolik máte poboček, jak úžasnou máte firemní kulturu, nebo že jste měli teambuilding v lunaparku. Vaši firmu neznají a zatím nemají ambici ji poznávat. Abyste toto publikum zaujali, musíte jim nabídnout obsah, který má hodnotu pro ně. Matěj uvedl několik příkladů, jak si směrem k tomuto publiku počínat. Pokud nabíráte programátory, tímto publikem rozumíte všechny programátory, kteří pracují v jiné firmě, vaši firmu neznají a o změně zaměstnání zatím nepřemýšlí. Když je budete v tento okamžik kontaktovat s pracovní nabídkou, poděkují a odmítnou (nebo se ani neozvou a zařadí vás do spamu). Jak ale toto publikum zaujmout a v kandidáty je proměnit? Nabídněte jim nejprve obsah relevantní jejich zájmům či práci. V STRV například psali tutoriály pro programátory, odborné články, shrnutí z konferencí nebo pro toto publikum organizovali eventy. Do tvoření obsahu musíte zapojit kolegy, neboť právě oni budou schopni vytvářet relevantní obsah, který bude u tohoto publika rezonovat. Články můžete umístit na váš web, ale potřebujete k nim publikum přivést. Jako komunikační kanál můžete použít sociální sítě či komunitní fóra. Na některé články a obsah vám bude stačit organický dosah, ale pokud máte peníze na kampaň na sociální síti, investujte je. Na FB si dokážete nastavit relevantní publikum na základě zájmů. V STRV například napsali článek, který dokázal přivádět 30 % návštěvnosti firemního webu na základě čistě organického dosahu. Podobou úspěšnost nedosáhnete vždy, je třeba tvořit a testovat. Pozor, toto ještě není fáze, ve které si můžete říkat o životopis. Můžete publikum požádat, ať vám dají like nebo komentář, víc zatím ne. Pokud se váš šéf po proběhlém eventu ptá, kolik lidí jste z akce nabrali, má špatně nastavená očekávání. V této fázi si vytváříte fanoušky a seznamujete pasivní kandidáty s tím, že existuje vaše firma. KPI ukazatele mají sledovat, kolik lidí si přečetlo váš článek, kolik jich zanechalo komentář nebo článek nasdílelo.   2)  Warm Audience = přístup THINK Tato část publika už vás trochu zná, četla některé vaše články, navštívili váš meetup nebo párkrát navštívili váš web kvůli obsahu, který jste jim nabízeli v předchozí fázi. Vědí o tom, že jsou u vás schopni najít zajímavý obsah a začínají se zajímat, kdo ho vytváří. Toto je publikum, kterému již můžete nabízet obsah více spojený s vaší firmou a děním uvnitř. Popište jim své projekty, nabídněte jim rozhovor s vaším hlavním programátorem, ukažte jim, jak si uvnitř firmy žijete. Zde už začínají dobře fungovat i sociální sítě s fotkama z vašeho firemního výletu či vánočního večírku. Ideálním médiem pro zprostředkování tohoto obsahu k danému publiku může být například newsletter. U Matěje v STRV odebíralo jejich newsletteru šest a půl tisíce lidí, newsletter vycházel pravidelně po dvou týdnech a obsahoval odborné články, pozvánky na meetupy (či jiné eventy) a na konci každého newsletteru bývaly odkazy na volné pracovní pozice. Pro práci s newslettery používejte Mailchimp nebo nějakou podobnou platformu. Nejenže vám pomůže s grafickou stránkou newsletteru, ale nabídne i klíčovou analytiku. Právě v ní dokážete sledovat aktivitu vašich odběratelů a také které části newsletteru je lákají.     V STRV kromě newsletteru pro toto publikum používali i chatbota. Jednalo se o klasického FAQ chatbota, který byl ze 70 % automatizovaný, takže si dokázal sám poradit s většinou otázek. Stejně jako u newsletteru, dokázali sledovat, kdo se na co ptá a pozornost náborového oddělení vždy nejvíce poutaly dotazy na volné pozice či pracovní prostředí ve firmě. V této fázi již část publika vysílá jasné signály, že má o firmu zájem (tj. konvertuje se do finální části publika, o kterém si ještě řekneme) a pokud v této fázi těmto lidem začnete zobrazovat volné pozice nebo jim rovnou zavoláte, máte velkou šanci je získat. Tato fáze ale stále slouží k prohloubení vztahu s vaším publikem. KPI tedy stále ještě nejsou zaměřená na nábor. Zajímá vás, jak vám roste počet odběratelů newsletteru, jak je newsletter čtený či kolik v daném měsíci proběhlo interakcí s vaším chatbotem. Jelikož chcete tuto část publika ještě více připoutat, vyzvěte je k odběru vašich kanálů na sociálních sítích nebo chtějte, ať začnou odebírat váš newsletter. 3)  Hire-Ready Audience = přístup DO Toto publikum bývá objemově nejmenší, ale pro náborové oddělení firmy to nejpodstatnější. Toto je už publikum, které se o vaši firmu zajímá a považují vás za zajímavého zaměstnavatele. Pravidelně si čtou obsah vašich newsletterů, pročítají vaše pracovní pozice, navštěvují kariérní sekci vašeho webu a ptají se chatbota na volné pozice či pracovní prostředí. Pro toto publikum je vhodný jakýkoli náborově orientovaný obsah. Můžete pro ně psát články, jak u vás vypadá adaptační program, jak vypadá výběrové řízení, ukazovat jim členy týmu, se kterými by pracovali, můžete pro ně natáčet rozhovory se svými zaměstnanci či s ředitelem firmy. Cílem je dostat od tohoto publika životopis a setkat se s nimi na pohovoru, v komunikaci už se na to můžete zaměřit. KPI ukazatele jsou již zaostřené na nábor, takže sledujete počet životopisů, conversion rate, zdroje či počet přijatých a odmítnutých nabídek. Vysvětlili jsme si, že si můžeme publikum rozdělit na různé části a pokud jim budeme dávkovat ten správný obsah, měli bychom být schopni je k sobě připoutat a posouvat je z pasivní části publika do té aktivní. Schopnost posouvat publikum z jedné části spektra do druhé se dá velmi výrazně ovlivnit retargetingem a Matěj ve své přednášce ukázal pár zajímavých příkladů. Pojďme si ale nejprve vysvětlit, co retargeting je. Stává se vám někdy, že se v e-shopu koukáte na nové boty a pak vás boty několik týdnů pronásledují na každém kroku po internetu? To je retargeting. Prodejci dokáží sledovat, na co jste se dívali či co jste vyhledávali a následně vám nabízet obsah cílený právě pro vás. Cílem je zákazníka zaujmout a dokončit s ním nákup.  Jakýkoli obsah, který vytváříte pro některou část publika, dokážete pomocí kampaní na sociálních sítích cílit. Můžete vzít lidi z vašeho ATS, proběhlého meetupu nebo vzít odběratele newsletteru a retargetovat na ně obsah. Můžete dokonce Facebooku říct, aby vám vyhledal publikum podobné tomu vašemu a kampaň spustit také na ně.  Matěj ukázal dva příklady, jak může být správně provedený retargeting efektivní a naopak. V STRV hledali pozici Backend vývojáře a rozhodli se inzerát na tuto pozici vypustit na Cold Audience. CTR (proklikovost příspěvku) byla 0,02 %, tím pádem se náklady na jeden získaný životopis vyšplhaly na 500 EUR, protože museli do inzerce pumpovat další a další finance, aby zvýšili šanci na prokliky. Poté se rozhodli celý proces vylepšit a rozdělit ho na dva kroky. Cílem bylo nejprve Cold Audience zaujmout odbornými články, konvertovat jej na Warm Audience a teprve potom na ně vypustit bannerovou reklamu zacílenou na pozici Backend vývojáře. Lepším zacílením obsahu a konverzí publika se v první části dostali s CTR na 2 % a v druhé už na 20 %, čímž se dostali i na cenu za životopis na úroveň 10 EUR. Možná jste si někdy po neúspěšné náborové kampani na sítích říkali, že to nefunguje. Možná ale kampaň jen nebyla správně nastavená na odpovídající publikum. Dan Kelsall The Art of Offending Candidates Dan Kelsall je specialista na content marketing z Manchesteru. Jeho bestseller Fucking Good Content přináší stejně neotřelé přístupy jako on sám. Na konferenci předvedl velmi zajímavé podněty z oblasti vytváření obsahu a koncepce tvoření celé marketingové strategie. Dan se domnívá, že správný obsah musí být schopný vaše publikum polarizovat. Je přirozené, že někomu se váš obsah bude líbit, jiní ho budou zavrhovat či zpochybňovat. Spousta firem se bojí poškození svého jména nebo se obává, že si polarizujícím obsahem odpudí zákazníky a začnou tvořit obsah, který nikoho neurazí, ale ani nenadchne a časem ztrácí čtenost a pozornost publika. Dan se domnívá, že hodně značek postrádá odvahu, nechtějí riskovat, ale neuvědomují si, že se stávají nevýraznými a zapadají do šedi mainstreamu. Možná si říkáte, že odvahu máte a nebojíte se riskovat, jak ale vytvářet obsah, který nezapadne do šedi? Je důležité soustředit se na originalitu. Obsah, který je nový a ještě nikde nebyl použit, má daleko větší šanci na úspěch než obsah recyklovaný. Možná to někdy vnímáte i u reklamy. Zkopírovaná reklama už nikdy nedosahuje tak dobrých čísel jako originál. Pokud očekáváte, že Dan představil tajný recept na to, jak vytvářet ten správný, originální a polarizující obsah, zklamu vás. Podle Dana neexistuje univerzální recept, který by platil napříč trhem a to ani kdybychom se zaměřili čistě na nábor. Jediným způsobem, jak zjistit, který obsah funguje na to vaše publiku, je neustálé A/B testování. A/B testování je jednoduchý marketingový nástroj, kdy vypustíte několik testovacích variant obsahu a sledujete, který z nich funguje na vaše publikum nejlépe. Teprve neustálým testováním budete schopni správně určit obsah i kanály. A zde se podle Dana ve spoustě firem chybuje. Většina firem totiž začíná tím, že si nejprve vytvoří HR marketingovou strategii a plán a už si v něm předem nastavuje, jaký obsah a kanál pro jeho šíření bude využívat. Než strategii a plán vytvoří, nasadí a zjistí, že nefunguje, ztratila firma už měsíce času a utratila spousty peněz. Proč tedy nezačínat se strategií jako první?       Spoléháte na poznatky někoho jiného (většinou průzkumy trhu, trendová data atd.)       Budete mít tendenci hádat a domnívat se       Berete čas a prostor svým vlastním poznatkům a vlastní tvořivé práci Dan navrhuje HR marketingovou strategii a plán vytvářet opačně. Navrhuje začít postupně vypouštět obsah, testovat, analyzovat a po malých částech skládat celkovou strategii. Možná vyzkoušíte 50 nápadů a jen 2 budou fungovat, ale právě na nich můžete stavět dál. A co těch 48 nápadů, které nefungovaly? Zahoďte je. Marketingová nebo komunikační strategie je živý dokument, který se neustále vyvíjí. Měli byste neustále zkoušet nové věci a objevovat, jedině tak budete přicházet s něčím originálním, co vám pomůže se odlišit a vyčnívat.   Důležité je si uvědomit, že vaším cílem není zalíbit se všem. Je pravděpodobné, že s vámi budou lidé nesouhlasit, možná se objeví i nenávistné komentáře. Důležité ale je jako firma zůstat sama sebou. Najděte odvahu mluvit o tom, co si vaše publikum jen myslí, ale neodvažuje se to říct nahlas. Pokud to zvládnete, získáte důvěru a respekt. Vaši fanoušci budou vaši komunikaci považovat za autentickou, originální a když budou uvažovat o změně práce, ozvou se. Oliver Jakubík – Nástroje pro rychlý marketing Oliverova přednáška byla na celé konferenci hodnocena úplně nejvýše. Důvodem je určitě nejen fakt, že Oliver je rozený sympaťák, ale hlavně to, že si účastníci  mohli odnést spoustu praktických tipů. Oliver na konferenci přinesl přehled nejzajímavějších nástrojů, který každý z nás v personalistice může obratem používat pro to, aby byl schopný si sám vytvářet a upravovat fotky, videa a zvuk pro marketingové účely. Možná si také představujete, jaké by to bylo, kdybyste nemuseli nahánět váš marketing, aby vám připravil podklady pro kampaň a byli jste schopni si to udělat sami. V následujících řádcích si ukážeme některé aplikace, které vám pomohou vytvářet celkový design, upravovat fotky a videa a v neposlední řadě obraz a zvuk například pro výrobu vlastního podcastu. Tak se pojďte podívat, jaké nástroje Oliver doporučuje. a) Design Mezi jednoduché nástroje pro úpravu grafiky patří například Canva nebo Stencil. Pro tvorbu infografiky můžete použít Piktochart. Over je další super appka, která vás postupně učí vytvářet jednotlivé designy. b) Fotky Pokud rádi vytváříte gifka, neměli byste minout aplikaci Giphy Cam. Unfold nebo Mojo jsou super aplikace pro úpravu a vytváření obsahu na Instastories. Bazaart funguje sice jen pro Apple, ale je to super appka, ve které dokážete během pár vteřin vystřihnout člověka z fotky a vyměnit si pozadí. Pokud potřebujete vymazat nějaký předmět z fotky, Oliver doporučuje TouchRetouch. Pokud potřebujete fotku oživit či jí dát větší dynamiku, použijte VSCO. Budete pak mít fotku jak z databanky, i když jste ji vyfotili vlastním mobilem. Pokud byste chtěli ještě něco pokročilejšího s více funkcemi, nainstalujte si Afterlight 2 nebo Prisma, kde zároveň naleznete spoustu AI funkcí. c) Video Pro tvorbu videa použijte aplikaci Quik, ve které jednoduše vyberet pár fotografií, které chcete rozhýbat, zvolíte si hudbu, délku videa a aplikace video sama nastříhá. Ideální pro tvorbu rychlého aftermovie z firemního teambuildingu nebo firemního meetupu. Nesedí vám Quik? Nic se neděje, vyzkoušejte VLLO. d) Podcast Minulý rok i v našem regionu naplno propuklo nadšení do podcastů a i v HR oboru se začaly některé objevovat. Pokud jste toužili po tom mít vlastní podcast, ale odradily vás náklady na vybavení, střih a celkovou postprodukci, Oliver má jednoduché řešení. Vyzkoušejte Anchor. Tuto aplikaci nedávno koupilo Spotify a jedná se o bezplatnou aplikaci, ve které můžete svůj podcast přímo nahrát, aplikace si ho sama sestříhá, optimalizuje zvuk a dokonce ho tato aplikace sama distribuuje na hlavní podcastové platformy včetně Spotify. Některé z uvedených aplikací jsou zcela zdarma, pár již musíte zaplatit, ale většinou se jedná řádově o pár dolarů a většinou máte nějaký čas na vyzkoušení zdarma. Je mi jasné, že hlavně v případě větších firem musí obsah schválit marketing a tudíž musí jít produkce přes ně. Pokud máte ale alespoň trochu volnosti, můžete se pustit do tvoření. Jsem rád, že jste dočetli až do samého závěru a nic důležitého vám tak neuniklo. Věřím, že jste načerpali praktický obsah, který dokážete obratem zužitkovat. Brzy se můžete těšit na třetí a finální článek přinášející výstupy z letošní konference, který se  bude věnovat čistě recruitment řemeslu.  Už prodávame vstupenky na EVOLVE! Summit 2020. Budete tam? Koupit lístek The post Postřehy z konference EVOLVE! Summit 2019: O retargetingu, umění urážet kandidáty a nástrojích pro rychlý marketing appeared first on EVOLVE! Summit 2023.

projít na článek

EVOLVE! Summit se přesouvá na jaro 2021

I když jsme do poslední chvíle doufali, že se nám podaří letošní Summit s přijetím bezpečnostních opatření uspořádat, měsíc před akcí už je jasné, že to tentokrát nevyjde. Právě osobní setkávání, diskuze s řečníky,  networking, doprovodný program či after

projít na článek

road maps inspiration

The post road maps inspiration appeared first on EVOLVE! Summit 2023.

projít na článek

Zpráva z mezinárodní konference Traditional Concepts: New Perspectives, New Challenges

V pátek 29. 3. 2019 se na půdě Právnické fakulty Univerzity Karlovy uskutečnila mezinárodní konference na téma „Tradiční pojmy: nové perspektivy, nové výzvy”, jež navazovala na inaugurační konferenci Regionální kapitoly Mezinárodní společnosti veřejného p

projít na článek

Summit talks speciál: Britský velvyslanec Matt Field o kariéře diplomata a životě v Česku.

„Mezi Čechy a Brity je víc společného než rozdílného,“ říká britský velvyslanec Matt Field. V této epizodě Summit Talks Vám Matt Field osobně povypráví o životě diplomata, o jeho zkušenostech v Česku i v jiných zemích a podělí se s Vámi o vědomosti a tipy

projít na článek

Konference Cykloturistika aaktivní dovolená

Konference Cykloturistika a aktivní dovolenáProgram: 10:30 – 10:50 Zahájení konference úvodní slovo zástupců Královéhradeckého kraje 10:50 – 11:10 Budoucnost oblasti vodní nádrže Rozkoš Josef Kulek (vedoucí Pracovní skupiny Budoucnost vodní nádrže Rozkoš,

projít na článek