Povinnosti při nakládání s odpady

1) Všeobecné povinnosti při nakládání sodpady jsou stanoveny částí třetí zákona o odpadech. a) Základní povinnost - předcházení vzniku odpadů – § 10 Povinnost předcházet vzniku odpadů, omezovat jejich množství a nebezpečné vlastnosti má podle zákona o odpadech každý. Dále jsou stanoveny povinnosti pro výrobce a dovozce zboží, kteří mohou volbou surovin, materiálů a výrobních technologií plnění těchto všeobecných povinností nejvíce ovlivnit (povinnosti výrobců minimalizovat možnost vzniku odpadů po upotřebení výrobku a povinnosti výrobců a dovozců dodávat svýrobkem i informaci o využití či odstranění zněj vznikajících odpadů). b) Další všeobecnou povinností je přednostní využívání odpadů, jejichž vzniku se nedalo předejít. Tu zákon ukládá rovněž každému v § 11 a tímto ustanovením je stanovena hierarchie nakládání sodpady, Přednostní využití odpadů je povinností, od které lze upustit pouze tehdy, nejsou-li vdané chvíli a místě technické nebo ekonomické předpoklady pro její splnění a je-li to vsouladu sPOH. Nebude-li zdůvodněno v POH, bude sankcionováno. Materiálové využití má přednost před energetickým (jiným). c) Obecné povinnosti § 12 jsou všeobecnými povinnostmi při nakládání sodpady (adresované všem, kterým odpady vznikají a kteří snimi nakládají): - nakládání sodpady pouze vzařízeních, místech a objektech ktomu určených (pokud dále není stanoveno jinak – jinak je stanoveno v § 14 odst. 2 a v § 33b odst. 1 písm. b) – účinnost až od 1.1.2007) - předávat odpady pouze do vlastnictví osobám kjejich převzetí oprávněným (provozovatelé zařízení podle § 14 odst. 1 a 2, obce podle § 17) - zjistit, zda osoba, které odpady předává je osobou oprávněnou kjeho převzetí - zákaz ředění a míšení nebezpečných odpadů navzájem i sostatními odpady. Možné jen se souhlasem orgánu kraje vpřenesené působnosti, neohrozí-li ŽP a zdraví lidí a je-li jeho účelem splnění požadavků technologie zpracování odpadů - na jednotky požární ochrany a další právnické osoby a fyzické osoby oprávněné kpodnikání, které jsou zvláštními právními předpisy (například zákon č. 133/1985 Sb., ve znění pozdějších předpisů) určeny křešení havárií a zdolávání požárů se při této činnosti nevztahují povinnosti původců odpadů a oprávněných osob. d) Mezi všeobecné povinnosti náleží i balení a označování nebezpečných odpadů (§ 13). Nebezpečné odpady by se měly balit a označovat podle zvláštních právních předpisů, kterými jsou podle odkazu pod čarou zákon o chemických látkách a přípravcích a mezinárodní dohody o přepravě nebezpečného zboží po železnici (RID) a po silnicích (ADR). Předpisy pro přepravu řeší balení a označování nebezpečných odpadů při jejich přepravě. Zákon o chemických látkách by měl řešit balení a označování ve všech ostatních situacích („uživatelské obaly“). Původce a oprávněná osoba, která nakládá snebezpečným odpadem, jsou dále povinni zpracovat identifikační list nebezpečného odpadu a místa nakládání snebezpečným odpadem tímto listem vybavit. e) Další všeobecné povinnosti – souhlasy kprovozování zařízení knakládání sodpady (§ 14) a stanovení odpadového hospodáře (§ 15), budou uvedeny vsamostatných lekcích. 2) Povinnosti stanovené pro jednotlivé fáze (způsoby) nakládání sodpady ( Hlava II část třetí zákona o odpadech). a) povinnosti původců odpadů b) povinnosti při sběru a výkupu odpadů c) povinnosti při využívání odpadů d) povinnosti při odstraňování odpadů - společná ustanovení - zvláštní ustanovení pro skládkování odpadů - zvláštní ustanovení pro spalování odpadů e) povinnosti při přepravě odpadů Povinnosti pro jednotlivé fáze nakládání sodpady pod písm. a) až d) jsou jednak společné pro všechny vnich uvedené povinné osoby, např.: - ustanovit odpadového hospodáře za podmínek stanovených tímto zákonem podle § 15, - ověřovat nebezpečné vlastnosti odpadů podle § 6 odst. 4 a nakládat s nimi podle jejich skutečných vlastností, - zabezpečit odpady před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem, - vést průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s nimi, ohlašovat odpady a zasílat příslušnému správnímu úřadu další údaje v rozsahu stanoveném tímto zákonem - umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, prostorů a zařízení a na vyžádání předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace související s nakládáním s odpady, - vykonávat kontrolu vlivů nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí v souladu se zvláštními právními předpisy a plánem odpadového hospodářství, Pro původce odpadů a provozovatele zařízení ke sběru a výkupu odpadů: - odpady zařazovat podle druhů a kategorií podle § 5 a 6, - zajistit přednostní využití odpadů v souladu s § 11, - odpady, které sám nemůže využít nebo odstranit vsouladu s tímto zákonem a prováděcími právními předpisy, převést do vlastnictví pouze osobě oprávněné k jejich převzetí podle § 12 odst. 3, a to buď přímo, nebo prostřednictvím k tomu zřízené právnické osoby, -#160; shromažďovat odpady utříděné podle jednotlivých druhů a kategorií, - pokud vzhledem k následnému způsobu využití nebo odstranění odpadů není třídění nebo oddělené shromažďování nutné, může od něj původce upustit se souhlasem místně příslušného orgánu státní správy Pro provozovatele zařízení knakládání sodpady: - provozovat zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů vsouladu s jeho schváleným provozním řádem, - zveřejňovat druhy sbíraných nebo vykupovaných odpadů a podmínky jejich sběru nebo výkupu a odebírat nebo vykupovat zveřejněné druhy sbíraných nebo vykupovaných odpadů za stanovených podmínek, - oznámit bez zbytečného odkladu příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nepříznivé vlivy nakládání s odpady na zdraví lidí nebo životní prostředí, které jsou vrozporu s vlivy očekávanými nebo popsanými v provozním řádu zařízení, nebo vlivy, které překračují stanovené limitní hodnoty. Adresně stanovené jen pro jednu fázi nakládání sodpady: a) pro původce odpadů: - zpracovat plán odpadového hospodářství v souladu stímto zákonem a prováděcím právním předpisem a zajišťovat jeho plnění, - platit poplatky za ukládání odpadů na skládky způsobem a v rozsahu stanoveném v tomto zákoně. - s nebezpečnými odpady nakládat pouze na základě souhlasu věcně a místně příslušného orgánu státní správy, s navazujícími změnami vkompetencích, pokud na tuto činnost již nemá souhlas k provozování zařízení podle § 14. Přeprava nebezpečných odpadů nepodléhá souhlasu. b) pro provozovatele zařízení kodstranění odpadů: - odstranit odpady v mimořádných případech na základě rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností, je-li to nezbytné z hlediska ochrany životního prostředí a pokud je to pro provozovatele technicky možné; náklady vzniklé tímto rozhodnutím hradí obecní úřad obce s rozšířenou působností, který rozhodnutí vydal; náhradu nákladů takto vynaložených je povinna obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností uhradit osoba za odpad odpovědná - zvláštní povinnosti (navíc oproti jiným zařízením kodstraňování odpadů) jsou stanoveny pro provozovatele skládek c) pro dopravce odpadů: Dopravce, který není zároveň osobou oprávněnou převzít odpady do svého vlastnictví podle § 12 odst. 3, nesmí převzít odpady do svého vlastnictví. V § 16 odst. 3: přeprava odpadu nepodléhá souhlasu. To znamená, že dopravce zodpovídá pouze za dopravu, ale za odpad odpovídá původce až do doby jeho předání oprávněné osobě. Proto má dopravce při přepravě nebezpečného odpadu, podle zákona o odpadech, povinnost pouze vést evidenci a ohlašovat přepravované nebezpečné odpady vrozsahu stanoveném v § 25 a v příloze č. 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání sodpady, ve znění pozdějších předpisů a při přepravě jakéhokoliv odpadu povinnost na vyžádání kontrolních orgánů předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace související spřepravou odpadů. Ostatní povinnosti dopravce odpadů vyplývají ze zvláštních právních předpisů (především Zákon č. 111/1994 Sb., silniční zákon, ve znění pozdějších předpisů, Evropská dohoda o mezinárodní silniční dopravě nebezpečných věcí - ADR (Ženeva 1957), vyhlášená ve Sbírce zákonů pod č. 64/1987 Sb., Řád pro mezinárodní železniční dopravu nebezpečného zboží (RID)). 3) Povinnosti stanovené pro vybrané druhy odpadů (část čtvrtá a pátá zákona o odpadech) a) Povinnosti při nakládání svybranými výrobky, vybranými odpady a vybranými zařízeními (část čtvrtá zákona o odpadech) Vsouladu se specificky zaměřenými Směrnicemi ES, stanovujícími požadavky na nakládání sjednotlivými druhy odpadů, zasluhujícími zvláštní pozornost či vyžadující specifické podmínky nakládání snimi, byla do zákona zařazen část čtvrtá, ve které jsou v § 25 vyjmenované komodity zpracovány vsouladu se směrnicemi ES samostatně, i když smaximální snahou o jednotný přístup řešení. Nakládání stěmito vybranými výrobky, zařízeními a odpady je upraveno vzemích EU samostatnými směrnicemi. Zákon tyto směrnice vplném rozsahu přejímá a vtéto části upravuje vztahy, které nejsou řešeny vjiných částech zákona. Podrobnosti technického charakteru vyplývající ze směrnic ES budou upraveny prováděcími právními předpisy. Pro správné pochopení celé této části zákona má klíčový význam ustanovení odst. 2, který znamená, že povinnosti stanovené pro vybrané odpady vtéto části jsou navíc, nebo obecné povinnosti stanovené zákonem pozměňují, ale neruší. Zároveň toto ustanovení znamená, že čtvrtá část zákona o odpadech je ve vztahu kostatním jeho částem specielní, tj. ustanovení ostatních částí zákona se uplatňují jen pokud vtéto – čtvrté části není stanoveno jinak. Vybranými výrobky, vybranými odpady a vybranými zařízeními se podle § 25 rozumí: a) PCB vymezené v § 26 a zařízení je obsahující, b) odpadní oleje, c) baterie a akumulátory, d) kaly z čistíren odpadních vod a další biologicky rozložitelné odpady, e) odpady z výroby oxidu titaničitého, f) odpady azbestu, g) autovraky, h) elektrická a elektronická zařízení. Každá zvyjmenovaných komodit je zpracována vsamostatné hlavě této části zákona. Povinnosti stanovené navíc nebo jinak než vobecně platných částech zákona (pro všechny odpady) jsou zde pro jednotlivé odpady, výrobky nebo zařízeními stanoveny sohledem na důvody jejich samostatného řešení a cíle, kterých jím má být dosaženo. Jsou to: a)PCB a zařízení je obsahující (§ 26, 27 zákona a vyhláška č. č. 384/2001 Sb., o nakládání sPCB) – cílem je jejich úplné odstranění do konce roku 2010 b) Odpadní oleje (§ 28 a 29 zákona a vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání sodpady, vplatném znění) – cílem je úplné využití odpadních olejů, přednostně materiálové, nelze-li – energetické c)Baterie a akumulátory (§ 30 a 31 zákona a vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání sodpady, vplatném znění) – cílem je zákaz výroby a dovozu baterií snadlimitním obsahem rtuti, u ostatních dosažení jejich maximálního využívání (pomocí zpětného odběru) a zamezení jejich odstraňování spolu skomunálním odpadem d) Kaly zčistíren odpadních vod (§ 32 a 33 zákona a vyhláška č. 382/2001 Sb., o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě, ve znění vyhlášky č. 504/2004 Sb.) – cílem je stanovení jasných podmínek a povinností při využívání kalů na zemědělské půdě. e)Další biologicky rozložitelné odpady (§ 33a a 33b zákona) – doplněno poslaneckou novelou - účelem bylo, na žádost obcí, upravit jednak zjednodušený režim provozu menších kompostáren obcí pro zpracování jejich odpadu ze zeleně, při zachování vysokého standardu ochrany životního prostředí, jednak jasného vymezení přechodu kompostů zrežimu odpadů do režimu výrobků. Technické podrobnosti, požadavky na vybavení kompostáren, kvality vstupujících i vystupujících odpadů i kompostů, které již nebudou považovány za odpady, způsoby jejich hodnocení včetně odebírání vzorků ktomuto účelu, stanoví na základě zmocnění § 33b odst. 3 Ministerstvo ŽP ve spolupráci sMinisterstvem zemědělství a Ministerstvem zdravotnictví prováděcím právním předpisem (účinnost posunuta na 1. duben 2007). f) Odpady zvýroby oxidu titaničitého (§ 34 zákona a vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání sodpady, vplatném znění) – cíl – zajištění ochrany ŽP g)Odpady zazbestu (§ 35 a vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání sodpady) – cílem je ochrana zdraví lidí při nakládání sodpady azbestu a umožnění jejich skládkování na skládkách ostatního odpadu h)Autovraky (§ 36 až 37e a vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání sodpady, vplatném znění) – cíl - dosažení kvót materiálového využití všech částí vybraných autovraků a financování nakládání sautovraky ze strany výrobců a akreditovaných dovozců vozidel i) Elektrická a elektronická zařízení (§ 37f až 37o a vyhláška č. vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání selektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání snimi (vyhláška o nakládání selektrozařízeními a elektroodpady) – cílem opět dosažení stanovených kvót materiálového využití všech částí elektrozařízení při plném financování jejich výrobci, zpětný odběr. b) Povinnosti při zpětném odběru některých výrobků Právě za účelem dosažení maximální úrovně sběru použitých výrobků pro účely dosažení co nejvyšší úrovně jejich využití a zabránění jejich odkládání do komunálního odpadu, při naplnění principu „znečišťovatel platí“, jsou částí pátou zákona o odpadech (§ 38) stanoveny druhy výrobků, které mají jejich výrobci a dovozci (osoby uvádějící je na trh vČR) povinnost zpětně odebírat. Hlavími povinnostmi těchto povinných osob je: - stanovené výrobky bezplatně odebírat od spotřebitele, případně i od obce, zajistit dostatečný počet míst zpětného odběru, - zajistit zpětný odběr způsobem odpovídajícím obvyklým možnostem spotřebitele bez jeho nadměrného zatížení - zajistit využití nebo odstranění zpětně odebraných použitých výrobků v souladu s tímto zákonem a prováděcími právními předpisy, a to do konce kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, v němž byly odebrány, - zpracovávat roční zprávu o plnění povinnosti zpětného odběru za uplynulý kalendářní rok, - prostřednictvím právnické osoby nebo fyzické osoby oprávněné k podnikání, která prodává stanovené výrobky spotřebiteli, (poslední prodejce) zajistit, aby byl spotřebitel informován o způsobu provedení zpětného odběru těchto použitých výrobků. Výrobky, na které se povinnost zpětného odběru vztahuje jsou podle § 38 odst. 1 zákona o odpadech: a) oleje jiné než surové minerální oleje a surové oleje z živičných nerostů, přípravky jinde neuvedené ani nezahrnuté obsahující nejméně 70 % hmotnostních olejů, jsou-li tyto oleje podstatnou složkou těchto přípravků, b) elektrické akumulátory, c) galvanické články a baterie, d) výbojky a zářivky, e) pneumatiky, f) elektrozařízení pocházející zdomácností /§ 37g písm. f)/ Podrobnosti zpětného odběru stanoví vyhláška č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků, ve znění vyhlášky č. 505/2004 Sb. Kontrolní otázky: 1. Otázka: Jakou povinnosti má při nakládání snebezpečným odpadem pouze jeho původce? Odpověď: Nakládat s nebezpečnými odpady pouze na základě souhlasu věcně a místně příslušného orgánu státní správy, s navazujícími změnami vkompetencích, pokud na tuto činnost již nemá souhlas k provozování zařízení podle § 14. Oprávněným osobám ke sběru, výkupu, využívání a odstraňování odpadů nahrazuje tento souhlas kprovozování zařízení a jeho provoznímu řádu (§ 14 odst. 1 zákona o odpadech) a přeprava nebezpečných odpadů nepodléhá souhlasu. 2. Otázka: Jaké povinnosti má ze zákona o odpadech dopravce nebezpečných odpadů? Odpověď: Dopravce nebezpečných odpadů má podle zákona o odpadech povinnost pouze vést evidenci a ohlašovat přepravované nebezpečné odpady vrozsahu stanoveném v § 25 a v příloze č. 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání sodpady, ve znění pozdějších předpisů a povinnost na vyžádání kontrolních orgánů předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace související spřepravou odpadů. Ostatní povinnosti dopravce odpadů vyplývají ze zvláštních právních předpisů: zákon č. 111/1994 Sb., silniční zákon, ve znění pozdějších předpisů, Evropská dohoda o mezinárodní silniční dopravě nebezpečných věcí - ADR (Ženeva 1957), vyhlášená ve Sbírce zákonů pod č. 64/1987 Sb., Řád pro mezinárodní železniční dopravu nebezpečného zboží (RID).

projít na článek

Atlasy zařízení pro nakládání s odpady

V roce 2010 proběhla aktualizace všech tří dílů Atlasu zařízení pro nakládání s odpady tak, aby byly všechny údaje byly co nejaktuálnější. První díl atlasu je věnovaný skládkám nebezpečných odpadů a vyšel již v roce 2007. V roce 2008 byl vydán druhý díl a

projít na článek

Termín hlášení produkce odpadů se blíží (15.2.)

Původci odpadů jsou povinni v případě, že produkují nebo nakládají s více než 100 kg nebezpečných odpadů za kalendářní rok nebo s více než 100tunami ostatních odpadů za kalendářní rok, nebo v daném kalendářním roce produkují nebo nakládají s odpady st

projít na článek

Zákon o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů

Základní informace: Číslo předpisu: 157/2009 Sb. Účinnost: 1. srpna 2009 Částka: 046 Mění se: 44/1988 Sb. Horní zákon 185/2001 Sb. Zákon o odpadech 254/2001 Sb. Vodní zákon Zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a upravuje: a)prav

projít na článek

Dopady zpětného odběru na životní prostředí

Odpady vzniklé z elektroodpadů za roky 2005 až 2008 ušetřily 1 871 870 802kWk, čož odpovídá roční spotřebě 31 700 obyvatel. Celý článek ZDE. Zdroj: Odpady (rubrika rozhovor, 1/2009)

projít na článek

Nejlepší odpad je žádný odpad

Odpadové hospodářství v České republice se věnuje spíše spodním patrům hierarchie nakládání s odpady. Na první stupeň: předcházení vzniku odpadu se často zapomíná. Připomenout ho má konference Předcházení vzniku odpadu, která se koná v říjnu už potřetí v

projít na článek