Přehled nejdůležitějších pojmů nejen pro příznivce tuningu

A / R A / R je číselné označení přiřazené radiálnímu průtoku skříně, aby bylo možné rozlišit relativní objemovou kapacitu průtoku skříně. A / R má jednotky délky (palce nebo cm) na základě popisu „A“ přes „R“. Je třeba dbát pozor na to, aby hodnoty A / R byly porovnávány pouze v rámci jedné rodiny skříní. 0,86 A / R GT28R a 0,85 A / R GT40 mají velmi rozdílné průtokové kapacity. Termín A / R je odvozen od: Q = objemový průtokA = plocha průřezu vstupu skříněR = poloměr ke středu dané plochyV = tangenciální složka rychlostiQ = A x V (kde V = K (průtoková konstanta) / R)Q = A x K / RQ = K x A / R Protože K je konstanta, pak A / R definuje průtokovou kapacitu v rámci stejné rodiny. A/R u dmychadlových skříní – změna A/R u kompresorových skříní má pouze velmi malý vliv na výkon, nicméně obecně jsou skříně s velkým A/R používány pro optimalizování výkonu u nízkovýkonných aplikací, zatímco skříně s malým A/R jsou používány pro vysokovýkonné aplikace. Typicky zde nejsou dostupné dmychadlové skříně s různým A/R. A/R u turbínové skříně – výkon turbínové části je naopak hodně ovlivnitelný změnou A/R skříně, zde se A/R používá k nastavení průtoku turbíny. Použitím menšího A/R se zvýší rychlost výfukových plynů proudících na turbínové kolo, což způsobí, že se kolo bude otáčet rychleji při nižších otáčkách motoru a to zajistí rychlejší náběh turbodmychadla. Zároveň to také zvýší protitlak výfuku a sníží maximální výkon při vyšších otáčkách. Naopak použitím většího A/R se sníží rychlost proudění výfukových plynů a tím způsobí pozdější rozběh turba, nižší protitlak ale poskytne vyšší výkon ve vyšších otáčkách. Při rozhodování mezi možnostmi A/R je třeba vidět věci reálně a použít skříň odpovídající našim požadavkům. Choke line Úroveň na právě straně kompresorové mapy, která je pro turbo limitem průtoku (= turbo se začne dusit = choke). Určení správné velikosti turbodmychadla je důležité, aby se zabránilo provozování turbodmychadla za touto hranicí. Když je zde turbodmychadlo provozováno, tak se dramaticky zvyšuje jeho rychlost, zatímco jeho účinnost se snižuje (kvůli moc vysoké teplotě na dmychadlové straně). Kromě toho je v ohrožení životnost turba kvůli vysokému zatížení. CHRA (ložiskový uzel) CHRA je v podstatě turbodmychadlo bez dmychadlové a turbínové skříně. SUPER CORE Turbodmychadlo bez výfukové části. Seříznuté turbínové kolo Pokud je výstup turbínového kola upraven v úhlu, tak říkáme, že je kolo seříznuto. Seříznutí způsobuje malý nárust v možném množství průtoku výfukových spalin, ale na druhé straně výrazně snižuje účinnost turbodmychadla. Toto snížení způsobí, že k určitému stupni plnícího tlaku přijde až při vyšších otáčkách (zvětšení tzv. „turbo díry“). Pro vysokovýkonné aplikace by nikdy nemělo být použito seříznuté turbínové kolo. Všechny turba Garrett GT používají neoříznutá turbínová kola. Upravené proudění vzduchu Při vykreslení aktuálních údajů o průtoku vzduchu na kompresorové mapě musí být průtok korigován tak, aby zohledňoval různé atmosférické podmínky, které ovlivňují hustotu vzduchu. Příklad:Teplota vzduchu (Air Temp) – 60 ° FBarometrický tlak (Baro) – 14,7 psiSpotřeba vzduchu motoru (Actual Flow) = 50 lb / minUpravený průtok = Acutal Flow * SQR ([Air Temp + 460] / 545) / Baro / 13,95Upravený průtok = 50 * SQR ([60 + 460] / 545) / (14,7 / 13,95) = 46,3 lb / min Vrstevnice účinnosti Tyto vrstevnice znázorňují účinnost dmychadlové skříně. Při dimenzování turbodmychadla je důležité zachovat požadovanou úroveň účinnosti Free-float turbodmychadlo Turbo bez regulace nemá obtokovou klapku, proto nemůže ovládat přetlak. U vysokovýkonných aplikací je obvykle nutné montovat externí wastegate. On-Center Turbine Housings Jde o zastaralý typ turbínové skříně se vstupem na středu – vstup je v ose otáčení místo tangenciálního (tečnového) umístění. Použití středové turbínové skříně výrazně snižuje účinnost turbíny. To má za následek větší prodlevu při náběhu, větší zpětný tlak, nižší objemovou účinnost motoru a menší výkon motoru. V OEM aplikacích Garrett tyto skříně nenajdete. Pressure ratio Poměr absolutního výstupního tlaku dělený absolutním vstupním tlakem Příklad:Tlak v sacím potrubí (Boost) = 12 psiTlaková ztráta na mezichladiči (DPIntercooler) = 2 psiTlaková ztráta na vzduchovém filtru (DPAirFilter) = 0,5 psiAtmosférický tlak (Atmos) = 14,7 psi na hladině moře PR = (Boost + DPIntercooler+ Atmos) / (Atmos-DPAir Filter)PR = (12 + 2 + 14.7) / (14.7 -.5) = 2.02 Surge line Oblast na levé straně kompresorové mapy je oblastí nestabiliy průtoku, zpravidla způsobené přílišným odporem na vstupu do dmychadlové skříně. Velikost turbodmychadla by měla být dimenzována tak, aby motor nepracoval v tomto rozsahu po delší dobu – jinak může dojít k selhání ložisek. Trim Trim je poměr ploch používaný k popisu jak turbínových tak kompresorových kol. Čím větší trim, tím větším množstvím vzduchu/výfukových plynů přes něj můžeme pustit. Trim se počítá za použití průměrů na vstupu a výstupu daného kola. Příklad:Průměr na vstupu = 88 mmPrůměr na výstupu = 117,5 mmTrim = vstup2 / výstup2Trim = 882 / 117,52 = 56 Trim Wastegate Turbodmychadlo s wastegate má v sobě zařízení, které omezuje maximální plnící tlak. Wastegate sestává z podtlakové regulace napojené na ventil uvnitř turbínové skříně. Napojením regulace na plnící tlak může turbo regulovat maximální plnící tlak. Výsledkem je zvýšení životnosti, rychlejší náběh turbodmychadla a možnost nastavit maximální plnící tlak. Jako SUPER CORE jsou označován turbodmychadla bez turbínové skříně. Vzniká tak více možností pro napojení na výfukovou část. Jedná se o běžnou praxi u performance turbodmychadel z dílny GARRETT. Článek Přehled nejdůležitějších pojmů nejen pro příznivce tuningu se nejdříve objevil na SPECIAL TURBO.

projít na článek

Eshop se školním oblečením

Spustili jsme pro žáky, absolventy, ale i jiné příznivce eshop. Pouze do 6. prosince je možné objednávat oblečení a jiné doplňky s logem školy. https://www.kraloveskoly.cz/vakantis/  

projít na článek

V.I.P. VSTUP NA 130. VELKOU PARDUBICKOU

Vážený a milý příznivče značky PROVET®, jsme potěšeni, že jste tuto soutěž vyhrál a tímto Vám gratulujeme.Prosíme, abyste nás kontaktoval na emailu [email protected], nebo na telefonním čísle+420 603 558 558, kde obdržíte další detailní instrukce, kd

projít na článek

Poutníci aneb Na Cecílii se recituje

Zveme všechny příznivce básnění 22. listopadu od 17.00 hodin do Knihovny města Ostravy v Porubě u vozovny (pobočka Opavská 6111). Studenti naší školy se již po jedenácté zúčastní festivalu Den poezie – dnů české a mezinárodní poezie po celé republice. Fes

projít na článek

Větší přehled o cestě díky CEE Itinerary+

Větší přehled o cestě díky CEE Itinerary+ Připoutejte se, protože CEE Itinerary+ vystřelí vaše itineráře na vyšší úroveň. A teď malé upozornění! Zdarma verze CEE Itinerary nebude od 1. října 2023 zobrazovat loga dopravců. Dobrá zpráva je, že za pouhých

projít na článek

29. zasedání Valného shromáždění Sítě přidružených škol UNESCO v ČR

Ve dnech 25. a 26. září 2023 se v Ostravě uskutečnilo 29. zasedání Valného shromáždění Sítě přidružených škol UNESCO (ASPnet) v ČR. Témata týdne škol UNESCO pro školní rok 2023/2024 Valné shromáždění přijalo témata navržená Koordinačním týmem Sítě pro rea

projít na článek