Recenze: Bezdůvodné obohacení v novém občanském zákoníku

Prof. JUDr. Jan Hurd k, DrSc., z stupce vedouc ho katedry občansk ho pr va PF MU v Brně a advok t v Třeb či, přispěl svoj recenz koment ře JUDr. Jany B lkov , BEZDŮVODN OBOHACEN V NOV M OBČANSK M Z KON KU, do prosincov ho vyd n BULLETINU ADVOKACIE roku 2015. Pokud V m recenze unikla, čtěte d l. Vp d rekodifikovan ho soukrom ho pr va do života česk společnosti vyvolal hloubkou a ř sv diskontinuity nal havou potřebu cel pr vnick veřejnosti sezn mit se s jeho obsahem a praktick m dosahem a už t k tomu co nejvhodněj ch informačn ch i metodick ch zdrojů. Je dobr m zvykem, že vět ina praktick ch česk ch pr vn ků s hne při ře en praktick ch ot zek spojen ch s konkr tn ře enou kauzou po dobr m koment ři, resp. koment ři, kter se v praxi osvědčil a z skal si dobrou pověst (nejen) mezi civilisty. Lze s jistou m rou pravděpodobnosti předj mat, že o takovou pověst mezi pr vn mi praktiky budou soutěžit zřejmě dva praktick koment ře občansk ho z kon ku, a to koment ř nakladatelstv Wolters Kluwer ČR a o něco rozs hlej velk koment ř nakladatelstv C. H. Beck. Posledně uveden nakladatelstv v ak vedle produkce koment řů ucelen ch legislativn ch děl rozv j u n s (ale rovněž např. na Slovensku) tradici d lč ch koment řů jednotliv ch segmentů velk ch legislativn ch děl, představuj c zaj mavou a z v ce ohledů praktickou alternativu ke komplexn m koment řům. JUDr. Jana B lkov patř k autorům, kteř v běrem d lč ho institutu bezdůvodn ho obohacen ke specializovan mu koment řov mu zpracov n prok zali skutečně ťastnou ruku, neboť bezdůvodn obohacen je sice koncov m institutem ře en poruch v soukromopr vn ch vztaz ch a současně institutem zd nlivě legislativně stručn m (zejm na v dosavadn m občansk m z kon ku, ale koneckonců i v nov m civiln m kodexu, v němž s přihl dnut m k jeho obs hlosti až mnohomluvnosti zauj m pouh ch 15 paragrafů), jeho v znam v syst mu soukrom ho pr va v ak mnohon sobně převy uje skromnost jeho pr vn pravy. Nav c se k bezdůvodn mu obohacen často sah v situac ch, kdy prvopl nov ře en bylo založeno na odli n m pr vn m posouzen skutkov ho stavu a n sledně se bezdůvodn obohacen uk že jako alternativa facultas , když prvotn pr vn kvalifikace odpadne či neobstoj . Institut bezdůvodn ho obohacen t m nab v sv m způsobem v jimečn pozice v r mci syst mu soukrom ho pr va. Specializovan koment řov pr ce na t ma bezdůvodn ho obohacen si mus naj t sv ho autora. V JUDr. Janě B lkov se spojil mladistv el n se značnou, dokonce specializovanou autorčinou erudic , z skanou jak v r mci doktorsk ho studia, tak v jej m předchoz m několikalet m působen jako asistentky soudce Nejvy ho soudu, zařazen ho v sen tu, rozhoduj c m mj. civiln spory z bezdůvodn ho obohacen . To autorce umožnilo z skat rozs hl znalosti pr vn pravy i znalosti teoretick z odborn literatury, předev m v ak poznatky a zku enosti z vrcholn pr vn praxe k zvolen mu t matu. T m byla rovněž předurčena ide ln podoba prezentace autorčina tvůrč ho potenci lu: koment ř, tj. komplexn v klad, směřuj c v emi sv mi z věry k potřeb m pr vn praxe, se uk zal jako jej nejvhodněj forma. Za jeden z nejv znamněj ch rysů recenzovan ho koment ře lze považovat na jedn straně hloubku a ři prostoru, v němž se pohybuje a kter soustředěně směřuje k ryze praktick mu v kladu pro běžnou civilistickou praxi, op raj c se o rozs hlou a iroce pojatou judikaturu. Rozsah d la jej řad k informačně nejobsažněj m: ve srovn n s recenzovan m koment řem (544 stran) je v koment ři k občansk mu z kon ku nakladatelstv Wolters Kluwer ČR věnov no bezdůvodn mu obohacen 40 stran a ve velk m koment ři k občansk mu z kon ku nakladatelstv C. H. Beck 132 stran, pravda form tově vět ch. D lo je přitom metodicky, systematicky a obsahově kompaktn a důsledn , jednotliv souč sti koment ře jsou funkčně začleněny a prov z ny. Obsah textu publikace je členěn praktick m způsobem pro čten ře a jeho potřeby: vodn č st publikace je věnov na shrnut obecn charakteristiky institutu bezdůvodn ho obohacen (str. 1-32). Zb vaj c text je zaměřen na jednotliv paragrafy č sti čtvrt , hlavy IV., d lu 1. občansk ho z kon ku. Struktura prezentace v kladu dodržuje beckovsk styl: za text př slu n ho ustanoven je zařazen přehled souvisej c ch ustanoven a souvisej c ch předpisů, jakož i velmi bohat a reprezentativn přehled souvisej c literatury. N sleduje koment ř, kter je podle potřeby d le členěn. Zaměřen koment ře mj. na pr vn laiky je vyj dřeno zařazen m vhodně volen ch př kladů, jednodu e osvětluj c ch složitěj a v znamněj ře en situace. Text k jednotliv m paragrafům uzav r judikatura. Vyacute;běr podkladů i vlastn koment ř usiluje o koherentnost teoretick ch v chodisek a praktick ch z věrů; přitom se op r o rozs hl v běr a podrobnou znalost odborn literatury, ov em zůst v předev m koment řem, tj. pod v v klad praktick ho postupu při ře en civiln ch sporů založen ch na bezdůvodn m obohacen . Sv m z běrem d lo překračuje r mec form ln působnosti nov ho občansk ho z kon ku a věnuje se t ž použitelnosti z věrů vych zej c ch ze star pr vn pravy, doktrin ln ch n zorů a konceptů i ze star judikatury. D lo se řad po bok již publikovan m koment řům k nov mu občansk mu z kon ku a n zorům vysloven m v odborn literatuře a jin ch podob ch odborn diskuse. Tuto situaci autorka zvl dla, když vysloven n zory a ře en , jak star , tak nejnověj , ve sv m d le reflektuje a zauj m k nim prakticky orientovan stanoviska. Je si přitom vědoma, že ne v echna zřejmě obstoj v konfrontaci zejm na s budouc judikaturou sv m věcn m ře en m, podle m ho n zoru v ak naprost vět ina z nich obstoj kvalitou sv argumentace. Je dobře, že česk civiln pr vo proch z v vojem k teoretick i praktick propracovanosti, dobudov n syst mu, tř ben jeho z sad a jejich uplatněn v judikatuře a koment řov m v kladu, jakož i ke sbl žen s evropsk mi proudy v voje. V tomto smyslu a ve vyv ženosti, s n ž bere ohled na v echny dimenze, v nichž by se fungov n česk ho soukrom ho pr va mělo vyv jet, lze spatřovat jeho vy c l. Bezdůvodn obohacen a tř ben jeho uplatněn jako nejen jednoho z n strojů ře en poruch v soukromopr vn ch vztaz ch, ale t ž jako v znamn ho svorn ku obecn ho posl n soukrom ho pr va, spoč vaj c ho mj. v hled n rovnov hy v soukromopr vn ch vztaz ch, m v tomto procesu v voje soukrom ho pr va zvl tn postaven . Uvědomovat si je znamen d t bezdůvodn mu obohacen m sto a v znam, kter mu skutečně n lež . Tuto roli bezdůvodn ho obohacen autorka v recenzovan m koment ři zachytila, systematicky uspoř dala a dala j prakticky orientovan smysl jak v uchopen tohoto institutu jako celku, tak při ře en d lč ch situac . Lze předpokl dat, že v recenzovan m d le najdou užitek a zal ben nikoli pouze pr vn ci. Pr ce svou srozumitelnost , uspoř d n m či doplněn m praktick mi př klady dok že jistě oslovit i ir čten řsk spektrum, k čemuž ostatně směřoval i c l autorky při jej m zpracov n . Knihu můžete zakoupit na na em e-shopu ZDE.

Rozhovor: Bezdůvodné obohacení v novém občanském zákoníku

Specializovan koment ř k bezdůvodn mu obohacen podle nov pr vn pravy vy el v Nakladatelstv C. H. Beck v ř jnu 2015. Autorka Jana B lkov v rozhovoru přibližuje svoji publikaci, kter se intenzivně věnovala v c než rok a kter srozumitelnou formou př