Recenze: Colin Greenland Všechno špatně aneb Vládni, Británie!

Colin Greenland Laser 2015 Všechno špatně aneb Vládni, Británie! mne několikrát zaujala na e-shopu svojí obálkou, přesněji řečeno, nepříliš dobrou obálkou, která připomínala neskutečné koláže zdobící některé knihy z poloviny devadesátých let minulého století. Vzhledem k tomu, že tahle kniha z roku 2015 se honosí podtitulem „Steampunková space opera“ slušela by jí spíše obálka ve stylu Mechanického století, i když s tím paro punkem je to vlastně všelijaké. Důležité ale je, co se skrývá uvnitř. Všechno špatně aneb Vládni, Británie! Londýn je špinavé město, kde jdou žebrotou blankytní mimozemšťané, nad hlavami jeho obyvatel mohou plout lodi pod plnými plachtami, směřující dál do vesmíru, najatí vrazi mohou používat nůž se světelnou čepelí a vlastnit otroka z Marsu není až tak neobvyklé. Stejně pochmurné místo k životu může být i vesmírný ostrov High Haven, pokud tedy stejně jako Sophie Farthingová žijete odstrčená, bez matky, jen s otcem, který se až příliš často ztrácí v opiovém rauši. Přesto jednoho dne najde odvahu vstoupit na cizí loď, aby si ještě jednou promluvila s podivným gentlemanem, kterého náhodou potkala jedné půlnoci nedaleko přístavu, a který by mohl mít ponětí o její matce. Jenže loď, na kterou se dostává, má však jiného majitele, a právě odplouvá jiným směrem, než míří onen tajemný muž. Sophiina cesta tak zpočátku vede na Měsíc, oklikou se vydá do Londýna, aby velkou část svých dobrodružství prožila na Marsu. Ani to ale není její poslední vesmírná destinace. Autor nám předestírá svůj vesmír devatenáctého (?) století bez jediného slůvka vysvětlení. V jeho podání je obydlená celá Sluneční soustava i některé další, vzdálenější světy. Není to ale jen lidská sluneční soustava. Představuje spoustu zajímavých mimozemských ras, které se spolu s lidmi stýkají na každém obydleném světě. Stejně jako v naší reálné historii je Británie koloniální mocnost, jejíž vliv sahá do bližšího i vzdálenějšího vesmíru. Rozličné rasy pak stojí na různě vysokých stupních civilizovanosti, bráno měřítkem lidské, mnohdy přezíravé, společnosti. Příběh sám, vyprávěný až na výjimky, samotnou slečnou Sophií, je pak plný, možná dokonce až zahlcený spoustou detailů, které pro samotný děj mají málo podstatný nebo vůbec žádný význam. Více než sto stran jsem čekal, kdy se konečně odehraje něco zásadního, co dá předchozím stranám smysl. A když se to „něco“ skutečně událo, následovaly pak další detaily dotvářející kulisy míst, kde se příběh právě odehrával, aniž by znovu příběh nějak zásadně posouvaly kupředu. V podstatě teprve poslední čtvrtina knihy je více „dějová“, když do sebe začínají zapadat jednotlivé dílky celé skládačky a čtenář už má více méně jistotu, k jakému odhalení se kniha ubírá. Autor pak prokáže určitou sebereflexi, když ústy své hrdinky přesně shrne i můj pocit z celé knihy: Vážený čtenáři či čtenářko, myslím, že jste se mnou měli po celou dobu nesmírnou trpělivost, a že to byla vskutku dlouhá dobá, plná drobných obtíží a odboček a nekonečných podrobností o všedních věcech, které vás ani v nejmenším nemusely zajímat. Lépe bych to sám nenapsal. I přesto, že místy to byla četba poměrně namáhává, nelituji hodin strávených nad stránkami této knihy. Zkušenost to byla určitě zajímavá. Přeci jen je dle mého názoru patrný čas, který od původního vydání knihy uběhl. Navíc by mne zajímalo, jak se z originálního názvu Harm´s way stalo české Všechno špatně aneb Vládni, Británie! I vzhledem k tomu, že o samotnou Británii zde vůbec nejde. Hodnocení: takové rozporuplné Colin Greenland Anotace: Vesmírný ostrov High Haven je nebezpečné místo. Co tedy Sophie Farthingová dělá o půlnoci v tamějším přístavu a proč mluví s tím zlověstným urozeným pánem se železnou čelistí? Z kterého konce Sluneční soustavy sem připlul ve své majestátní jachtě? A proč se směje, když se před ním Sophie zmíní o své nebožce matce? Potom si s ním chtěla jen ještě jednou promluvit. Nechtěla se vkrást na loď jako černý pasažér – určitě ne na loď, která mu nepatří. Teď musí absolvovat neplánovanou cestu daleko od domova, do libosadů na Měsíci, do špíny a špeluněk ve středu Londýna, proplout nebezpečným Mořem asteroidů a proletět krutými kaňony Marsu, kde se rudá obloha rozléhá hladovým křikem Andělů. A přitom ji zásadní zvěsti očekávají na jednom zmrzlém Jupiterově měsíci Informace: Vydáno: 2015, Laser-books (Laser) Originální název: Harms Way, 1993 Překlad: Milan Žáček Počet stran: 352 Autor obálky: David O’Connor Vazba knihy: měkká / brožovaná ISBN: 978-80-7193-395-3

Všechny recenze pohromadě v jednom článku jsou tady

Víme, jak to maminky mají složité, a tak máme všechny recenze pohromadě v jednom článku. Vyzkoušené dřevěné hračky z Lidlu od maminek https://www.mamablogroku.cz/recenze-drevene-hracky-playtive-z-lidlu-vyzkouseny-superdukladne/ A také recenze značky Playt

Velká Británie připravuje absolutní dohled nad internetem

Internetový server Cdr.cz zabývající se mimo jiné i děním na internetové a potažmo bezpečnostní scéně zmiňuje novou aktivitu Velké Británie na poli internetového připojení. Po implementaci systému bezpečnostních kamer na snad každé místo v britských metro

BOTIČKY aneb CO BY SI INDIÁN NIKDY NEVZAL NA NOHY

BOTIČKY aneb CO BY SI INDIÁN NIKDY NEVZAL NA NOHY Mám ráda svoje nohy. Ba co víc, miluju je a denně jim děkuji za jejich trpělivost se mnou. Vím, že i moje nohy mají rády mě a to i přes to, že jsem jim kdysi dávno v minulosti nedávala vždy kvalitní podmí

Heureka sází na recenze. Nový detail obchodu je toho důkazem

Na podzim roku 2017 zveejnila Heureka nov uivatelsk et a pr v tato zmna odstartovala proces, jeho v sledkem m b t pln responzivn web. Druh vlna zmn se letos dotkla detailu obchodu. Heureka zde vsadila na recenze. Ukate mi recenze Uivatelsk przkumy

Británie dává šeku sbohem

Po 350 letech své existence se šeky pomalu loučí britská platební rada totiž oznámila, že v zemi do devíti let přestane tato forma platebního styku platit. Pro většinu lidí to nepředstavuje prakticky žádný problém, jelikož šeky byly v posledních 20 letec