Recenze: Insolvenční zákon. Komentář

Bulletin advokacie č. 1-2/2020 uveřejnil recenzi k na ned vn novince, velk mu koment ři k INSOLVENČN MU Z KONU z d lny autorů Sprinz/Jirm sek/Řeh ček/Vrba/Zoubek a kol. Odborn ho zhodnocen se chopil JUDr. Franti ek Kučera, m stopředseda Vrchn ho soudu v Praze. Na pomysln m trhu pr vnick literatury se vyskytlo v posledn době několik děl reaguj c ch na popt vku po informac ch z problematiky insolvenc . Jedno takov nab z Nakladatelstv C. H. Beck ve sv edici Velk koment ře. Pod veden m Petra Sprinze se se el pestr kolektiv odborn ků z různ ch oblast , tak či onak insolvencemi zasažen ch, a stvořil rukou společnou opus č taj c 1 200 stran. Autoři zaj mav m způsobem fundovaně zpracov vaj nejenom l tku dlouhodobě (insolvenčn z kon, spr vně vlastně z kon č. 182/2006 Sb., o padku a způsobech jeho ře en , je činn od 1. 1. 2008) se vyskytuj c , n brž se nevyh baj ani t matům aktu ln m, založen m předev m nejnověj koncepc oddlužen , jak ji zakotvuje zejm na posledn velk novela insolvenčn ho z kona činn od 1. 6. 2019. Je již zde nam stě ocenit pružn př stup nakladatelstv i autorů samotn ch, neboť ti do sv knihy pojali a v mez ch možnost t ž podrobili zkoum n rovněž problematiku z vazků vznikl ch dlužn kům předt m, než dos hli osmn cti let věku, tedy to, co z konod rce vtělil do est ho odstavce 412a (viz str. 1127-1129) s činnost až od 1. 10. 2019. Autoři vskutku jednoduchou pr ci neměli. Insolvenčn pr vo je pr vem dynamick m, reaguj c m na potřeby doby až překotně, řekl bych. Vždyť počet novelizac se bl ž čtyřic tce (celkem je jich zat m 38) a nezd se, že by tu byla snaha tento legislativn trysk brzdit. Za t to situace je vlastně obdivuhodn , že se vůbec někdo pust do rozpl t n oněch hou tin a změt změn, jež spolu tu a tam ani moc nelad . Sv m způsobem byla v hodou početn ho tvůrč ho kolektivu jeho mezioborov pestrost a různorodost. Autorů se se lo celkem jedenadvacet. Lze mezi nimi nal zt soudce z prvn linie rozhodovac ho procesu (Tom Jirm sek) i soudce soudu dovolac ho (Hynek Zoubek), jakož i z stupce legislativy, ať již př mo zaměstnance Ministerstva spravedlnosti (Ondřej Zezulka), či zku enostmi obdařen spolupracovn ky v d lč ch f z ch tvůrč ho procesu (vedouc projektu Petr Sprinz). Nepochybně knize prospěla čast pr vn ků z akademick sf ry, za v echny lze uv st Marka Jur e či Radka Vojtěcha, přičemž posledně jmenovan zjevně využil sv ch zku enost nabyt ch při pr ci pro Českou n rodn banku zejm na v pas ž ch t kaj c ch se padku finančn ch instituciacute;, kter zpracoval s Jiř m Rahmem. Za velk plus považuji to, že se autoři nevyhnuli ani pohledu ekonomick mu, o čemž svědč nejenom extern lektoři Vysok koly ekonomick Jindřich Arabazs a Du an Sedl ček, n brž i ekonom Jaroslav Sch nfeld, jehož vliv se zjevně neomezil toliko na vahy věnuj c se padku a pohled vk m věřitelů a jejich uplatňov n , kde jeho rukopis nelze přehl dnout. Zm n m-li z věrem t to pas že někter spolutvůrce se zku enostmi i s jin m než česk m padkov m pr vem (David Plch, Pavel Bogusk , Petr Chytil), pak je zjevn , že uživatel dost v do ruky kvalifikovan ho průvodce insolvenčn m ter nem, s n mž se d někter m skal m celkem spě ně vyhnout. Bohužel mus m zdůraznit ono někter m , neboť legislativn proces sv m důrazem na rychlost a kvantitu ponech v leckdy požadavek srozumitelnosti a dostatečn vz jemn prov zanosti poněkud stranou. Za to ov em autoři nemohou, ti se za pomoci bohat judikatury a obs hl literatury pokusili v e, na co jim s ly stačily, vysvětlit a objasnit. Zb v ocenit hlavn ho protagonistu. Petr Sprinz totiž nemalou č st publikace s m či s kolegy vytvořil ( padek, činky spojen se zah jen m ř zen , ne činnost, konkurs, a předev m oddlužen ), leč dal jednotliv č sti koment ře i revidoval. Z roveň ov em měl coby vedouc pracovn ho kolektivu dal v znamn kol, a to udržet d lo pohromadě . Při tolika spoluautorech z tak různ ch oblast nemůže b t pochyb o tom, že lo o c l n ročn , možn stejně jako samotn tvůrč proces, ne-li je tě složitěj . Neměl jsem tolik času, abych z tohoto hlediska d lo důkladně zkoumal, ostatně se domn v m, že nen lohou recenzenta za každou cenu hledat chyby, omyly nebo nepřesnosti, a autora či autory pak alespoň za něco trochu pohanět. Proto popravdě uv d m, že jsem kolize v autorsk ch (spoluautorsk ch) př stupech nehledal a při dosavadn pr ci s knihou je ani nenalezl. Nicm ně nejenom z tohoto důvodu pokl d m za potřebn v tvor Petra Sprinze a j m veden ho insolvenčn ho společenstva pochv lit. Doporučuji totiž laskav mu čten ři nepřeskočit hned tu nej vodněj č st d la, tedy předmluvu, kter obsahuje i velmi užitečn Mal n vod, jak použ vat tuto publikaci , což pr ci s vlastn m d lem, z povahy věci nutně hutn m a leckdy ne plně jednoduch m, alespoň trochu usnadn . Zakoupen m knihy (ať již do sv knihovny, nebo jako vhodn d rek jin mu specialistovi) může onen v n v budoucnu listuj c odborn k jen z skat, neboť nejenom že otev r podnětn m způsobem diskusi k ožehav m probl mům insolvenčn současnosti, n brž i na podkladě fundovan ch vah často nab z varianty jejich ře en . Co v ce si lze př t. Knihu si můžete zakoupit na na em e-shopu ZDE.

Co Ivan Bartoš v Jihlavě neřekl ke snaze ohnout zákon o veřejných zakázkách? Rozebral jsem jeho vystoupení a dopadlo to jako vždy

Pozměňovací návrh vicepremiéra pro digitalizaci je společně s celou novelou zákona o zadávání veřejných zakázek ve třetím čtení Poslaneckou sněmovnou. Přirozeně tak stoupá napětí jeho příznivců ale i odpůrců. Jihlavská konference Magazínu Egovernment nám

Nový zákon č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek zveřejněn ve Sbírce

Dnešním dnem byl ve Sbírce zákonůzveřejněn nový Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Zákon nabyde účinnosti 1. října 2016. Držme si palce, z hlediska dohledu nad postupy zadavatelů se nezlepšilo vůbec nic! Spíše naopak :(

Výměny kotlů a čištění, kontroly a revize komínů

Jaký mají vztah Zákon č. 133/1985 Sb. o požární ochraně (dále jen Zákon) a povinné výměny kotlů tříd 1 a 2 na pevná paliva?