Recenze: Obecné nařízení o ochraně osobních údajů

Rubrika z odborn literatury Bulletinu advokacie č. 5/2021 otiskla recenzi koment ře OBECN NAŘ ZEN O OCHRANĚ OSOBN CH DAJŮ od vedouc ch autorů Miroslava Uřičaře a Vladana R mi e. Recenze titulu vydan ho v prosinci 2020 se ujal prof. Ing. Vladim r Smejkal, CSc., LL.M., DrSc. z Fakulty podnikatelsk ho Vysok ho učen technick ho v Brně. Recenzovan publikace del dobu ležela na stole recenzenta, neboť důvody, proč v posledn ch letech nečte publikace o GDPR ani tzv. z kony s koment řem, jsou v prvn m př padě inflace velmi podobn ch textů využ vaj c ch hysterii po nabyt činnosti GDPR, ve druh m př padě pak dnes často vyd van koment ře, kter neobsahuj nic jin ho než v ce či m ně modifikovanou důvodovou zpr vu. Je s podivem, že na to autoři maj žaludek a že jim to vydavatel trp . V takov chto d lech nevid recenzent ž dnou užitnou hodnotu, a proto jej obsah uveden publikace velice př jemně překvapil. Jej uspoř d n je d no nař zen m GDPR. Každ kapitola je uspoř d na shodně tak, že obsahuje citaci př slu n č sti nař zen , v voj pr vn pravy, n vrhy GDPR, z kladn přehled, vztah GDPR a z kona na ochranu osobn ch dajů (ZZO ), ev. dal ch pr vn ch předpisů ČR, v klad čl nku včetně pojmů (definice), př padně judikaturu a př klady z praxe. Vlastniacute; text je na vysok odborn rovni a recenzent jej četl (ano, skutečně četl, a to slovo od slova) se značn m potě en m. Je třeba zejm na ocenit, že v klad je podrobn a současně kritick a upozorňuje na řadu nevyře en ch probl mů. Př stup autorů je takov , že se snaž j t až na dřeň věci, neob vaj se vyřknout vlastn n zor, v řadě př padů odli n od ofici ln ch stanovisek (viz např. str. 285, marg. č. 30 nebo str. 876, marg. č. 123), a poskytnout tak čten ři vysokou přidanou hodnotu. D le je třeba ocenit velk množstv judikatury ESD, kter může b t dobr m vod tkem nejen v r mci prevence, ale i pro př padn spory nebo spr vn a soudn ř zen souvisej c se zpracov n m osobn ch dajů. Užitečn jsou i přesahy do občansk ho pr va viz např. str. 296, marg. č. 72. Autoři se poměrně spě ně vypoř dali i s nesrozumiteln mi až pythick mi texty nař zen , jako je čl. 25. Zvl tn důraz je kladen na bezpečnostn aspekty viz např. koment ř k čl. 32 a 33. I zde je vidět vysok odbornost a zejm na mnoho praktick ch zku enost autorů. To plat i o v kladu čl. 35. Tak dal ustanoven GDPR, t kaj c se dozorov ho řadu, EDPB (Evropsk sbor pro ochranu osobn ch dajů), pr vn ochrany, odpovědnosti a sankc , jsou pojedn na znale a podrobně; rovněž je třeba pochvalně zm nit v klad čl. 85. O někter ch tvrzen ch by bylo možn diskutovat, ale vzhledem ke způsobu zpracov n , kter zvolili autoři, to bude diskuse tvůrč a konstruktivn . Vzhledem k tomu, že recenzent oček v druh , doplněn a roz řen vyd n tohoto hodnotn ho d la, doporučuje, aby byl vzhledem k erudici autorů v klad je tě d le roz řen a prohlouben, a to zejm na v oblastech konfliktů a přesahů GDPR vzhledem k jin m pr vn m předpisům (z kon o kybernetick bezpečnosti, tr. z kon k, z kon o veřejn ch v zkumn ch instituc ch a z kon o vysok ch kol ch), a o dnes vysoce aktu ln t mata, jako jsou z kaz donucov n k sebeobviňov n u spr vců a zpracovatelů a prolamov n mlčenlivosti u pověřenců. Přes v echny pochvaly lze m t ke knize někter men v hrady. V textu je použ v n term n dataset , aniž by byl definov n, takže je ot zkou, co si pod n m představit a jak je jeho vztah k zaveden m pojmům, jako jsou pole, soubor nebo datab ze. Nen vhodn do publikace zařazovat nepřeložen č sti textu z cizojazyčn ch dokumentů (viz str. 738, marg. č. 32). V textu knihy se nach z celkem 21 pas ž , kter jsou graficky odli eny a nadeps ny N vrh opravy ze dne 12. 10. 2020 . Lze se domn vat, že se zřejmě jedn o nějak n vrh legislativn ch prav nař zen GDPR, ov em jsou zde uvedeny bez jak hokoliv vysvětlen . Z věrem je třeba uv st, že vysokou odbornou a užitnou hodnotu knihy poněkud sr ž nedostatečn redakčn pr ce či př stup vydavatele, což se t k zejm na absence ř dn ch odkazů na zdroje v souladu s normou ČSN ISO 690-2 (neexistence ř dn ho citačn ho apar tu), a je tě v ce absence rejstř ku, což se recenzentovi jev zcela nepochopiteln . Bez rejstř ku kniha pomůže těm, kdo v , kde co hledat. Ostatn m pak ale d nalezen spr vn ho m sta dosti pr ce. Čten řům by velk užitek přinesly pozn mky pod čarou, kde by jednak mohly b t bibliografick odkazy, jednak i př padn citace cizojazyčn ch dokumentů. Je dobře, že se autoři nesvezli na konjunktur ln vlně publikac o GDPR a zpracovali ji s vět m časov m odstupem. Jejich d lo je proto daleko praktičtěji využiteln oproti jin m, dř ve vydan m publikac m, a to i vzhledem k rozs hl judikatuře ESD i (byť v men m množstv ) judik tů česk ch, jakož i začleněn m dokumentům pracovn skupiny WP 29. Čten ř, kter se opravdu podrobně sezn m s obsahem d la, bude vykazovat mimoř dnou informovanost a bude chr něn proti čast panice spojen s v kladem a uplatňov n m GDPR. Za sv pen ze dostane velmi dobrou užitnou hodnotu. Vzhledem ke skutečně mimoř dn mu obsahov mu zpracov n lze knihu doporučit v em, kdo přich zej do styku s problematikou sběru a zpracov n osobn ch dajů, tedy od spr vců a zpracovatelů, přes odborn ky v oblasti bezpečnosti informačn ch syst mů a pověřence pro ochranu osobn ch dajů až po zaměstnance org nů st tu a samospr v. Recenzent je n zoru, že by si ji měli podrobně prostudovat i členov a zaměstnanci dozorov ch org nů (nejen OO ) a samozřejmě v ichni, kdo poskytuj služby v souvislosti s GDPR, tedy zejm na advok ti a podnikov pr vn ci. Knihu můžete zakoupit na na em e-shopu ZDE.

Zpracování osobních údajů

V souladu se zákonem č. 101/2000 Sb. a s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 o ochraně osobních údajů souhlasí kupující se zpracováním svých osobních údajů, které poskytl prodávajícímu:   Ing. Petr Janků Heřmanice 72, 509 01 Nová

Zpracování osobních údajů pro účely behaviorálního marketingu není nezbytné pro plnění smlouvy

Dne 31. března 2023 Úřad pro ochranu osobních údajů zveřejnil na svých internetových stránkách výroční zprávu za rok 2022.1 V této výroční zprávě mj. upozornil na několik závazných rozhodnutí Evropského sboru pro ochranu osobních údajů („EDPB“), ze kterýc

Souhlas se zpracováním osobních údajů

Základní shrnutí Tento souhlas se zpracováním Vašich osobních údajů dáváte společnosti Zdraví začíná jídlem s.r.o. pro účely zasílání obchodních sdělení (marketingových nabídek) a pro činění jiných marketingových aktivit vůči Vaší osobě. Tento Váš souhla

Zpracování osobních údajů

Příspěvek Zpracování osobních údajů pochází z ZeptejSeFilipa

GDPR Ochrana osobních údajů