Recenze: Pracovní právo

Leto n třet č slo Bulletinu advokacie se ve sv pravideln rubrice z odborn literatury tentokr t zaměřilo na na i učebnici PRACOVN PR VO zpracovan autorsk m kolektivem pod veden m prof. Jana Pichrta. Recenze se chopil JUDr. J n Matejka, Ph.D., ředitel stavu st tu a pr v AV ČR, v. v. i. Odborn monografie s př značn m n zvem Pracovn pr vo, kter byla zpracov na autorsk m kolektivem pod veden m prof. Jana Pichrta, vedouc ho Katedry pracovn ho pr va a pr va soci ln ho zabezpečen Pr vnick fakulty Karlovy univerzity, je co do sv ho obsahu a rozsahu jedinečn m liter rn m počinem v česko-slovensk m jazykov m prostoru. Jde o zdařil a mimoř dně poctivě zpracovan d lo, jež může velmi dobře sloužit nejen jako vysoko kolsk učebnice, ale tak jako inspirace pro budouc generace pr vn ch badatelů i praktikuj c ch pr vn ků v tomto oboru. Jak je patrn již jen ze samotn ho složen autorsk ho kolektivu, bylo při jeho v běru postupov no velmi uv žlivě. Jakkoliv jde o kolektiv relativně rozs hl , lze z jeho celkov ho složen seznat, že ne lo o volbu n hodnou, naopak byl sestaven velmi vyv ženě, neboť se zde setk vaj a tř b n zory nejenom zku en ch vysoko kolsk ch pedagogů, ale tak odborn ků působ c ch dlouhodobě mimo tuto oblast: ve st tn spr vě, legislativě, advokacii apod., přičemž v řadě př padů je tato zku enost vz jemně propojena. Pr vě znalost t to oblasti, jakož i schopnost vhodně reflektovat jak potřeby akademick , resp. v ukov , teoretick přesah textu i jeho praktick orientace v znamně přisp vaj ke hled n a nach zen rozumn ch n hledů na ře eniacute; někter ch sporn ch ot zek, se kter mi se aktu lně praxe i pr vn doktr na pot k . Autorsk mu kolektivu se podařilo umně propojit v klad teoretick č sti tohoto v znamn ho oboru s možnost prakticky si ověřit nabyt znalosti; samotn text monografie je totiž vhodně doplněn o n zorn př klady. Souč st textu učebnice jsou t ž citace relevantn ch pr vn ch předpisů, zahraničn literatury a judikatury, jak je u odborn ch monografi tohoto typu standardem. Co se t če obsahov str nky recenzovan materie, navzdory sv mu rozsahu je uspoř d na velmi přehledně. Autorsk kolektiv se zde podrobně věnuje nejen standardn materii pracovn ho pr va (jak je obvykl ), ale tak zcela nov m v zv m, s nimiž je na poč tku 21. stolet konfrontov na soci ln politika Evropsk unie (rovnost, z kaz diskriminace či vys l n zaměstnanců k v konu pr ce do jin ho člensk ho st tu Evropsk unie). N zory autorů t to publikace nezř dka podporuj převl daj c n zorov proud, kter je pops n srozumiteln m, a předev m přesvědčiv m způsobem. Jindy se autoři stav na stranu men inov ho pojet , popř. přin ej zcela nov pohled, vždy v ak s jasn mi argumenty a transparentně deklarovanou a vědecky doložitelnou metodou. Autoři tak podrobuj kritick anal ze současn stav pozn n a z roveň upozorňuj na posuny v pr vn pravě, judikatuře i samotn doktr ně, což by mohlo/mělo v st k přehodnocen někter ch dosud v odborn veřejnosti panuj c ch z věrů. Tam, kde to autoři považuj za vhodn a prospě n , využ vaj na podporu sv ch z věrů mj. i n zorů zahraničn pr vn doktr ny, př padně (relativně) konstantn rozhodovac praxe, zejm na pak judikatury Nejvy ho soudu ČR, na niž autoři reaguj v r mci v kladu prakticky u v ech diskutovan ch institutů pracovn ho pr va. Co se t če struktury textu, je předložen monografie standardně členěna na obecnou č st a zvl tn č sti, kter se zab vaj individu ln m pracovn m pr vem, kolektivn m pracovn m pr vem a pr vn problematikou zaměstnanosti. Těži tě předložen publikace spoč v v hled n ospravedlniteln ch limitů modernizace pracovn ho pr va. Modernizac je v kontextu celkov ho textu přitom nutn rozumět v eobecn vol n po sn žen ochrany garantovan zaměstnancům pracovn m pr vem. V předmětn publikaci je obsažen popis a hodnocen n rodn cesty vedouc k liberalizaci pracovn ho pr va, v němž lež ostatně i badatelsk j dro samotn monografie. Podnětn jsou rovněž doporučen autorsk ho kolektivu na ře en současn složit situace, v n ž se pracovn pr vo nach z . Za v echny lze zm nit snahu po nov m vymezen působnosti ochrann funkce pracovn ho pr va redefinov n m pojmu zaměstnanec, resp. vytvořen m zvl tn kategorie, kombinuj c postaven zaměstnance a mal ho podnikatele. Autoři tak přin ej d lo vyzr l a komplexn , kter čten ři nab z nejen pln teoretick v klad cel dotčen sf ry, n brž současně i mnoho praktick ch a užitečn ch n hledů na ře en pracovněpr vn instituty, včetně jejich přesahů do oblasti evropsk ho pr va a jin ch pr vn ch odvětv (včetně pr va stavn ho, občansk ho i spr vn ho). Z věrem si tak dovol m shrnout, že recenzovan odborn monografie představuje mimoř dně zdařil d lo a počin vědy pracovn ho pr va, ve kter m jeho autorsk kolektiv fundovaně zpracoval nelehkou materii k irok mu a současně vysoce praktick mu t matu. Publikace tak nav c poskytuje čten ři řadu n mětů de lege ferenda, a ukazuje tak, jak m směrem by se pr vn prava měla ub rat. K publikaci samotn tak nem m ž dn v hrady či připom nky. Naopak je nam stě pochvala cel ho autorsk ho kolektivu za mimoř dně zdařil a zejm na poctiv počin v podobě kompaktn a souhrnně zpracovan monografie, kterou se neboj m bez dal ho osobně označit za učebnici dal generace. Je nutn akcentovat i to, že jej vyd n při lo v době, kdy je knižn trh zaplaven množstv m jin ch publikac , ve kter ch lze nal zt řadu rozličn ch (někdy v ce, jindy sp e m ně) vyargumentovan ch a často protichůdn ch n zorů, v nichž se lze často jen stěž orientovat. Proto je pro mě vždy osvěžuj c (na straně jedn ) a t ž uklidňuj c (na straně druh ), když naraz m na publikaci, jakou je posuzovan počin autorsk ho kolektivu kolem prof. Pichrta. Knihu Pracovn pr vo můžete zakoupit na na em e-shopu.

Právo na život jakožto právo žít důstojný život bez environmentálního znečištění – rozhodnutí Výboru pro lidská práva v případu Norma Portillo Cáceres et al. proti Paraguayi

Otázky životního prostředí a klimatických změn nepatřily k tradičním lidskoprávním tématům. Právo na zdravé životní prostředí, bylo podobně jako právo na mír, řazeno k tzv. právům třetí generace, tedy spíše aspiračním, bez solidně vymezeného obsahu pokud

Novela zákoníku práce na obzoru (Ámos 8/2018)

Novela zákoníku práce je na obzoru. Víte, co se chytá? Jaká bude výše minimální mzdy a zaručené mzdy? Jaké nastaly úpravy pracovně-lékařských prohlídek? Odpovědi na tyto dotazy se dozvíte na školení Pracovní právo a personalistika v roce 2019. Zdroj

Případ New York State Rifle Pistol Assn., Inc. v. Bruen před Nejvyšším soudem USA – několik poznámek k metodologii použitého výkladu Ústavy USA

Nejvyšší soud v tomto případu navázal na své rozhodnutí z června 2008 (kdy měl soud stejně jako dnes většinu konzervativních soudců) a kdy rozhodl, že jádrem chráněným Druhým dodatkem Ústavy USA je právo držet zbraň za účelem sebeobrany doma, které se týk