Bulletin advokacie č. 1-2/2020 uveřejnil recenzi k na emu loňsk mu titulu, publikaci SPOTŘEBITEL A PODNIKATEL NA DYNAMICKY SE ROZV JEJ C M TRHU autorů Tom e Moravce, Jana Pastorč ka a kol. Recenze se chopila Mgr. Hana er , doktorandka na Katedře občansk ho pr va Pr vnick fakulty Masarykovy univerzity v Brně. V z jmu spravedlivě funguj c hospod řsk soutěže je mj. upravena ochrana spotřebitele jakožto slab smluvn strany. C lem t to pravy je vyrovn n rozd ln ho postaven podnikatele a spotřebitele, a to prostřednictv m zakotven povinnost pro podnikatele. Pr vn prava se v tomto ohledu neust le vyv j a přizpůsobuje se aktu ln mu v voji trhu, je obsažena v mnoha pr vn ch předpisech a na různ ch rovn ch, ať už na vnitrost tn , unijn , či mezin rodn . To způsobuje, že někdy může b t komplikovan se v t to problematice po pr vn str nce zorientovat. C lem autorů recenzovan knihy proto bylo zasadit problematiku ochrany spotřebitele do ir iacute;ho r mce, věnovat se tomuto projevu ochrany slab strany z v ce hlů pohledu a neomezit se např. pouze na soukromopr vn pravu. V předkl dan publikaci lze vysledovat několik z kladn ch lini . Prvn z nich je v voj ochrany spotřebitele v česk m a evropsk m kontextu, dal č st je věnov na soukromopr vn pravě, n sleduje veřejnopr vn prava a posledn okruh sdružuje dal ot zky, jež nelze podřadit pod ž dnou z předchoz ch oblast , resp. jedn se o perspektivy v t to oblasti pr va. Kniha se v prvn č sti zaměřuje na dř věj pr vn pravy, v nichž lze spatřovat z klady ochrany spotřebitele, a pot se zab v samotn mi současn mi prameny ochrany spotřebitele. V knize je možn se doč st o pr vn pravě z doby ř msk ho pr va, v n ž můžeme sledovat určit z klady ochrany slab smluvn strany, n sleduje uveden v znamn ch pr vn ch předpisů z doby česk ho kr lovstv , přes pr vn dokumenty aplikovan v době, kdy na e země byly souč st habsbursk monarchie, až po pr vn z klady ochrany spotřebitele z obdob komunistick ho režimu. V posledně uveden ch obdob ch se jednalo předev m o pr vn předpisy t kaj c se veřejnopr vn ho dozoru nad podnik n m, jako např. obchodn inspekce, samotn ch podm nek podnik n projevuj c ch se v živnostensk ch ř dech atd. Po t to č sti n sleduje podrobn popis v voje ochrany spotřebitele po roce 1989, kdy byl v Česk republice zaveden nov tržn mechanismus a v oblasti ochrany spotřebitele se z konod rce zaměřil na sbližov n česk pr vn pravy s tou evropskou. Na tomto m stě kniha zaměřuje pozornost na z kon o ochraně spotřebitele, jeho v voj a jednotliv novelizace. Obdobně je rozebr na i ochrana spotřebitele z hlediska dř věj ho občansk ho z kon ku. Po tomto rozboru se kniha zab v r mcov m v kladem pramenů ochrany spotřebitele. Poč n u evropsk pravy, přičemž pod v v čet platn pr vn pravy v podobě směrnic i nař zen , a d le v z kladech popisuje, na co se jednotliv pr vn předpisy vztahuj . Z česk ch pramenů pr va kniha popisuje obsah z kona o ochraně spotřebitele a d le současn občansk z kon k, u kter ho vypichuje z kladn ustanoven t kaj c se ochrany spotřebitele, a v z kladech pojedn v o někter ch smluvn ch typech typick ch pro vztahy mezi podnikatelem a spotřebitelem. Po v kladu o v voji a pramenech pr vn pravy ochrany spotřebitele se kniha zaměřuje již na oblast soukrom ho pr va. Nejprve pod v rozbor toho, koho lze považovat za podnikatele a spotřebitele. Neomezuje se pouze na českou pr vn pravu, ale nab z např. i pohled evropsk ho pr va. Na tomto m stě se kniha věnuje tak spotřebitelsk m smlouv m s mezin rodn m prvkem a kolizn pravě, kter se k nim vztahuje. Pot se kniha zab v již samotn mi spotřebitelsk mi smlouvami, z obecn ho pohledu popisuje kontraktačn proces a vyjmenov v z kladn povinnosti při uzav r n smluv se spotřebitelem. D le rozeb r povinnosti podnikatele souvisej c s nekal mi obchodn mi praktikami, z kazem diskriminace, nepřiměřen m ujedn n m ve spotřebitelsk ch smlouv ch či nekalou soutěž . Po tomto obecn m vodu je zařazena kapitola, kter pojedn v o zvl tn ch povinnostech podnikatele ze smluv uzav ran ch se spotřebitelem. Rozs hle je zde zpracov na informačn povinnost podnikatele, netradičn způsoby uzav r n smluv, odstoupen od smlouvy a d le např. ochrana osobn ch dajů z hlediska GDPR či cookies. Uveden lze tak považovat za obecn rozbor, neboť pot n sleduj kapitoly, kter se již zab vaj specifick mi povinnostmi podnikatele při uzav r n někter ch smluvn ch typů. Ze smluvn ch typů jsou konkr tně vybr ny prodej zbož v obchodě, poskytov n cestovn ch služeb a přepravn a ubytovac služby. V těchto kapitol ch jsou povinnosti podnikatele rozebr ny nejen z hlediska občansk ho z kon ku, ale velmi podrobně jsou tu v kontextu povinnost vypl vaj c ch z česk pr vn pravy zpracov ny tak povinnosti vypl vaj c z unijn ch a mezin rodn ch pr vn ch předpisů. Z hlediska veřejn ho pr va kniha pod v nejprve v klad o veřejn spr vě a jej m fungov n . Ve vztahu k v konu dozoru uv d a popisuje z kladn pr vn předpisy, kter se na tuto problematiku vztahuj , a to spr vn ř d, kontroln ř d, z kon o odpovědnosti za přestupky a ř zen o nich, mezi zvl tn mi pak cituje např. z kon o ochraně spotřebitele, z kon o obecn bezpečnosti v robků atd. D le se v obecn rovině věnuje samotn mu spr vn mu trest n . Pot je poskytnut prostor k popisu postaven org nů veřejn moci při ochraně spotřebitele a jejich dozorov činnost, a to podle z kona o ochraně spotřebitele, z kona o obecn bezpečnosti v robků a z kona o Česk obchodn inspekci. D le kniha obsahuje samostatnou kapitolu o přeshraničn spolupr ci v oblasti ochrany spotřebitele. Ochrana spotřebitele by se neobe la bez způsobů ře en sporů, i jim je v knize věnov n prostor. Př slu n pas ž poč n mimosoudn m ře en m sporů, předev m jednotliv mi subjekty alternativn ch ře en sporů v Česk republice. V oblasti soudn ho ře en sporů vyzdvihuje z sadu ochrany slab smluvn strany, upozorňuje na hromadn žaloby jakožto prostředek pro ochranu spotřebitele a stranou neponech v ani jednotliv spotřebitelsk organizace. V posledn č sti je kapitola o sd len ekonomice jako v znamn m prvku dne n doby. Věnuje se jej m v hod m, důvodům vzniku, způsobu regulace atd., a to ve vztahu např. k Airbnb či Uber. Posledn kapitola je pak zaměřena na budouc v voj. Předkl d , s č m se bude muset pr vn prava v oblasti ochrany spotřebitele do budoucna vypoř dat. Do popřed klade předev m reflexi digitalizace dne n ho světa. Zab v se novelami a n vrhy z konů v oblasti ochrany spotřebitele a současn mi aktivitami Evropsk unie v t to oblasti. Ze shora popsan ho lze seznat, že kniha je zaměřena předev m na pr vn pravu ochrany spotřebitele z hlediska historick ho, současn ho a budouc ho. Hlavn prameny pro autory tedy představovaly jednotliv pr vn předpisy. Kniha je předev m popisem a pod n m toho, co je uvedeno v pr vn ch předpisech, z hlediska jednotliv ch souborů ot zek, kter jsou dopředu vymezeny, a d v čten řům bohat přehled o pr vn pravě v t či on oblasti ochrany spotřebitele. Publikace je proto hodně teoretick , bez odkazů na judikaturu a přesahů do praxe. Je jedinečn v tom, že se neomezuje pouze na soukrom nebo veřejn pr vo a problematiku ochrany spotřebitele zkoum z pohledu obou těchto větv syst mu pr va. Jej velk př nos lze spatřovat v logick m členěn a v tom, že problematika byla vždy probr na nejprve z obecn ho pohledu a teprve n sledně byly ře eny konkr tn ot zky, resp. specifičtěj pr vn prava. Např. autoři se nejprve věnovali obecn m povinnostem podnikatele při uzav r n spotřebitelsk ch smluv a až pot rozebrali jednotliv smluvn typy, či nejdř ve vymezili kony veřejn spr vy a jej dozorovou činnost, na což nav zal v klad o v konu dozorov činnosti org nů veřejn moci dle jednotliv ch zvl tn ch z konů. Za men nedostatek lze označit duplikov n určit ch č st . Jako př klad lze uv st popis někter ch smluvn ch typů v r mci v kladu o pramenech pr va v oblasti ochrany spotřebitele a n sledn podrobn rozbor těchto smluvn ch typů v č sti t kaj c se spotřebitelsk ch smluv. Vzhledem k uveden mu je kniha vhodn pro ty, kteř chtěj na jednom m stě z skat podrobn přehled o pr vn pravě t kaj c se ochrany spotřebitele, a to nejen z pohledu soukrom ho, ale i veřejn ho pr va, a neomezit se přitom pouze na česk pr vo. Knihu můžete zakoupit na na em e-shopu ZDE.
Ze zákona spotřebitel nemůže odstoupit zejména od smlouvy: o poskytování služeb, jestliže byly splněny s jeho předchozím výslovným souhlasem před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v tako
projít na článekOd začátku roku jsme svědky postupného zdražování energií a bohužel to vypadá, že bude hůř. Čím je zdražování způsobeno a jak na situaci na trhu jako spotřebitel reagovat? To si povíme v dnešním článku. Rostoucí ceny na velkoobchodním trhu Nárůst spotřebi
projít na článekMáma v běhu a její recenze na knihu Z hospody na maraton Příspěvek Recenze na knihu Z hospody na maraton pochází z VERBUM Publishing
projít na článek28. 05. 2024 Recenze & testy Zapomeňte na všechny předsudky o dodávkách na lidi a MPV, z Japonska k nám přijíždí nejluxusnější MPV, které jste kdy viděli.Marek BrunnerPředstavte si, že jste velice úspěšný podnikatel nebo popová hvězda. Máte vlastní Gulfst
projít na článekVyzkoušeli jsme balíček proteinových dobrot od společnosti Mixit! Jak ho hodnotíme? To se dozvíte v rámci naší Mixit recenze na webu Svět Fitness.
projít na článek