Recenze: Spotřebitel a podnikatel na dynamicky se rozvíjejícím trhu

Bulletin advokacie č. 1-2/2020 uveřejnil recenzi k na emu loňsk mu titulu, publikaci SPOTŘEBITEL A PODNIKATEL NA DYNAMICKY SE ROZV JEJ C M TRHU autorů Tom e Moravce, Jana Pastorč ka a kol. Recenze se chopila Mgr. Hana er , doktorandka na Katedře občansk ho pr va Pr vnick fakulty Masarykovy univerzity v Brně. V z jmu spravedlivě funguj c hospod řsk soutěže je mj. upravena ochrana spotřebitele jakožto slab smluvn strany. C lem t to pravy je vyrovn n rozd ln ho postaven podnikatele a spotřebitele, a to prostřednictv m zakotven povinnost pro podnikatele. Pr vn prava se v tomto ohledu neust le vyv j a přizpůsobuje se aktu ln mu v voji trhu, je obsažena v mnoha pr vn ch předpisech a na různ ch rovn ch, ať už na vnitrost tn , unijn , či mezin rodn . To způsobuje, že někdy může b t komplikovan se v t to problematice po pr vn str nce zorientovat. C lem autorů recenzovan knihy proto bylo zasadit problematiku ochrany spotřebitele do ir iacute;ho r mce, věnovat se tomuto projevu ochrany slab strany z v ce hlů pohledu a neomezit se např. pouze na soukromopr vn pravu. V předkl dan publikaci lze vysledovat několik z kladn ch lini . Prvn z nich je v voj ochrany spotřebitele v česk m a evropsk m kontextu, dal č st je věnov na soukromopr vn pravě, n sleduje veřejnopr vn prava a posledn okruh sdružuje dal ot zky, jež nelze podřadit pod ž dnou z předchoz ch oblast , resp. jedn se o perspektivy v t to oblasti pr va. Kniha se v prvn č sti zaměřuje na dř věj pr vn pravy, v nichž lze spatřovat z klady ochrany spotřebitele, a pot se zab v samotn mi současn mi prameny ochrany spotřebitele. V knize je možn se doč st o pr vn pravě z doby ř msk ho pr va, v n ž můžeme sledovat určit z klady ochrany slab smluvn strany, n sleduje uveden v znamn ch pr vn ch předpisů z doby česk ho kr lovstv , přes pr vn dokumenty aplikovan v době, kdy na e země byly souč st habsbursk monarchie, až po pr vn z klady ochrany spotřebitele z obdob komunistick ho režimu. V posledně uveden ch obdob ch se jednalo předev m o pr vn předpisy t kaj c se veřejnopr vn ho dozoru nad podnik n m, jako např. obchodn inspekce, samotn ch podm nek podnik n projevuj c ch se v živnostensk ch ř dech atd. Po t to č sti n sleduje podrobn popis v voje ochrany spotřebitele po roce 1989, kdy byl v Česk republice zaveden nov tržn mechanismus a v oblasti ochrany spotřebitele se z konod rce zaměřil na sbližov n česk pr vn pravy s tou evropskou. Na tomto m stě kniha zaměřuje pozornost na z kon o ochraně spotřebitele, jeho v voj a jednotliv novelizace. Obdobně je rozebr na i ochrana spotřebitele z hlediska dř věj ho občansk ho z kon ku. Po tomto rozboru se kniha zab v r mcov m v kladem pramenů ochrany spotřebitele. Poč n u evropsk pravy, přičemž pod v v čet platn pr vn pravy v podobě směrnic i nař zen , a d le v z kladech popisuje, na co se jednotliv pr vn předpisy vztahuj . Z česk ch pramenů pr va kniha popisuje obsah z kona o ochraně spotřebitele a d le současn občansk z kon k, u kter ho vypichuje z kladn ustanoven t kaj c se ochrany spotřebitele, a v z kladech pojedn v o někter ch smluvn ch typech typick ch pro vztahy mezi podnikatelem a spotřebitelem. Po v kladu o v voji a pramenech pr vn pravy ochrany spotřebitele se kniha zaměřuje již na oblast soukrom ho pr va. Nejprve pod v rozbor toho, koho lze považovat za podnikatele a spotřebitele. Neomezuje se pouze na českou pr vn pravu, ale nab z např. i pohled evropsk ho pr va. Na tomto m stě se kniha věnuje tak spotřebitelsk m smlouv m s mezin rodn m prvkem a kolizn pravě, kter se k nim vztahuje. Pot se kniha zab v již samotn mi spotřebitelsk mi smlouvami, z obecn ho pohledu popisuje kontraktačn proces a vyjmenov v z kladn povinnosti při uzav r n smluv se spotřebitelem. D le rozeb r povinnosti podnikatele souvisej c s nekal mi obchodn mi praktikami, z kazem diskriminace, nepřiměřen m ujedn n m ve spotřebitelsk ch smlouv ch či nekalou soutěž . Po tomto obecn m vodu je zařazena kapitola, kter pojedn v o zvl tn ch povinnostech podnikatele ze smluv uzav ran ch se spotřebitelem. Rozs hle je zde zpracov na informačn povinnost podnikatele, netradičn způsoby uzav r n smluv, odstoupen od smlouvy a d le např. ochrana osobn ch dajů z hlediska GDPR či cookies. Uveden lze tak považovat za obecn rozbor, neboť pot n sleduj kapitoly, kter se již zab vaj specifick mi povinnostmi podnikatele při uzav r n někter ch smluvn ch typů. Ze smluvn ch typů jsou konkr tně vybr ny prodej zbož v obchodě, poskytov n cestovn ch služeb a přepravn a ubytovac služby. V těchto kapitol ch jsou povinnosti podnikatele rozebr ny nejen z hlediska občansk ho z kon ku, ale velmi podrobně jsou tu v kontextu povinnost vypl vaj c ch z česk pr vn pravy zpracov ny tak povinnosti vypl vaj c z unijn ch a mezin rodn ch pr vn ch předpisů. Z hlediska veřejn ho pr va kniha pod v nejprve v klad o veřejn spr vě a jej m fungov n . Ve vztahu k v konu dozoru uv d a popisuje z kladn pr vn předpisy, kter se na tuto problematiku vztahuj , a to spr vn ř d, kontroln ř d, z kon o odpovědnosti za přestupky a ř zen o nich, mezi zvl tn mi pak cituje např. z kon o ochraně spotřebitele, z kon o obecn bezpečnosti v robků atd. D le se v obecn rovině věnuje samotn mu spr vn mu trest n . Pot je poskytnut prostor k popisu postaven org nů veřejn moci při ochraně spotřebitele a jejich dozorov činnost, a to podle z kona o ochraně spotřebitele, z kona o obecn bezpečnosti v robků a z kona o Česk obchodn inspekci. D le kniha obsahuje samostatnou kapitolu o přeshraničn spolupr ci v oblasti ochrany spotřebitele. Ochrana spotřebitele by se neobe la bez způsobů ře en sporů, i jim je v knize věnov n prostor. Př slu n pas ž poč n mimosoudn m ře en m sporů, předev m jednotliv mi subjekty alternativn ch ře en sporů v Česk republice. V oblasti soudn ho ře en sporů vyzdvihuje z sadu ochrany slab smluvn strany, upozorňuje na hromadn žaloby jakožto prostředek pro ochranu spotřebitele a stranou neponech v ani jednotliv spotřebitelsk organizace. V posledn č sti je kapitola o sd len ekonomice jako v znamn m prvku dne n doby. Věnuje se jej m v hod m, důvodům vzniku, způsobu regulace atd., a to ve vztahu např. k Airbnb či Uber. Posledn kapitola je pak zaměřena na budouc v voj. Předkl d , s č m se bude muset pr vn prava v oblasti ochrany spotřebitele do budoucna vypoř dat. Do popřed klade předev m reflexi digitalizace dne n ho světa. Zab v se novelami a n vrhy z konů v oblasti ochrany spotřebitele a současn mi aktivitami Evropsk unie v t to oblasti. Ze shora popsan ho lze seznat, že kniha je zaměřena předev m na pr vn pravu ochrany spotřebitele z hlediska historick ho, současn ho a budouc ho. Hlavn prameny pro autory tedy představovaly jednotliv pr vn předpisy. Kniha je předev m popisem a pod n m toho, co je uvedeno v pr vn ch předpisech, z hlediska jednotliv ch souborů ot zek, kter jsou dopředu vymezeny, a d v čten řům bohat přehled o pr vn pravě v t či on oblasti ochrany spotřebitele. Publikace je proto hodně teoretick , bez odkazů na judikaturu a přesahů do praxe. Je jedinečn v tom, že se neomezuje pouze na soukrom nebo veřejn pr vo a problematiku ochrany spotřebitele zkoum z pohledu obou těchto větv syst mu pr va. Jej velk př nos lze spatřovat v logick m členěn a v tom, že problematika byla vždy probr na nejprve z obecn ho pohledu a teprve n sledně byly ře eny konkr tn ot zky, resp. specifičtěj pr vn prava. Např. autoři se nejprve věnovali obecn m povinnostem podnikatele při uzav r n spotřebitelsk ch smluv a až pot rozebrali jednotliv smluvn typy, či nejdř ve vymezili kony veřejn spr vy a jej dozorovou činnost, na což nav zal v klad o v konu dozorov činnosti org nů veřejn moci dle jednotliv ch zvl tn ch z konů. Za men nedostatek lze označit duplikov n určit ch č st . Jako př klad lze uv st popis někter ch smluvn ch typů v r mci v kladu o pramenech pr va v oblasti ochrany spotřebitele a n sledn podrobn rozbor těchto smluvn ch typů v č sti t kaj c se spotřebitelsk ch smluv. Vzhledem k uveden mu je kniha vhodn pro ty, kteř chtěj na jednom m stě z skat podrobn přehled o pr vn pravě t kaj c se ochrany spotřebitele, a to nejen z pohledu soukrom ho, ale i veřejn ho pr va, a neomezit se přitom pouze na česk pr vo. Knihu můžete zakoupit na na em e-shopu ZDE.

Na které zboží se nevztahuje právo na odstoupení od kupní smlouvy ve 14 dnech?

Ze zákona spotřebitel nemůže odstoupit zejména od smlouvy: o poskytování služeb, jestliže byly splněny s jeho předchozím výslovným souhlasem před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v tako

Vyhněte se zdražování (3): Vývoj na trhu a co na to spotřebitel?

Od začátku roku jsme svědky postupného zdražování energií a bohužel to vypadá, že bude hůř. Čím je zdražování způsobeno a jak na situaci na trhu jako spotřebitel reagovat? To si povíme v dnešním článku. Rostoucí ceny na velkoobchodním trhu Nárůst spotřebi

Lexus LM 350h Luxury VIP: Soukromý tryskáč na čtyřech kolech

28. 05. 2024 Recenze & testy Zapomeňte na všechny předsudky o dodávkách na lidi a MPV, z Japonska k nám přijíždí nejluxusnější MPV, které jste kdy viděli.Marek BrunnerPředstavte si, že jste velice úspěšný podnikatel nebo popová hvězda. Máte vlastní Gulfst