Recenze: Trestní právo daňové

Bulletin advokacie č. 11/2020 uveřejnil recenzi knihy TRESTN PR VO DAŇOV z d lny autorsk ho tria Ondřej Lichnovsk , Jan Vučka, Luk Kř stek. Recenze na ř jnov novinky se ujal JUDr. Petr Angyalossy, Ph.D., předseda Nejvy ho soudu. Když se řekne trestn pr vo, tak vět ina laick veřejnosti si představ trestn činy vraždy, loupeže, zn silněn , těžk ho ubl žen na zdrav , kr deže, terorismu atd. Ale je nutn si uvědomit, že se jedn pouze o jeho č st. Kupř kladu podle statistik Ministerstva spravedlnosti bylo v roce 2018 pravomocně rozhodnuto 990 věc s daňov mi trestn mi činy, z čehož 848 se t kalo fyzick ch osob a 142 pr vnick ch osob. Jedn se tak o necel jedno procento z ve ker ch pravomocně vyř zen ch trestn ch věc (90 935) v tomt ž roce. I když se tak může zd t, že jde o zanedbatelnou č st trestn činnosti v Česk republice, je nutn si uvědomit, že daňov niky jsou v ř dech miliard korun. Jen v č sti, ve kter zamezila dal m daňov m nikům tzv. Daňov Kobra, se v roce 2018 jednalo o 2,5 miliardy korun. Je tedy ž douc , aby se org ny činn v trestn m ř zen , advok ti, ale i dal osoby v dan problematice dobře orientovaly, byť je obecně zn m , že tato oblast nen v dne n komplikovan době u v ech odborn ků př li obl ben . V n vaznosti na to se nelze divit, že se v n poř dně neorientuje, přinejmen m i s ohledem na čast změny, ani cel řada občanů a podnikatelů, ačkoliv se tato oblast re lně dot k každ ho z n s. Tento postoj veřejnosti je zapř činěn i jej složitost , značn m rozsahem, detailnost a nezbytnou m rou znalost z dal ch oborů, jako je např. ekonomie. Lze tak obecně prohl sit, že každ publikace zab vaj c se touto tematikou je v t na. Jelikož se opravdu jedn o nelehkou problematiku, o to v ce je nam stě si v žit takov ch prac , kter jsou přehledn , psan srozumitelnou formou a předev m komplexn . To se autorům v t to publikaci podařilo. Daňov trestn činy jsou zvl tn skupinou hospod řsk ch trestn ch činů, jejichž objektem je z jem na ř dn m plněn daňov ch, poplatkov ch, celn ch, pojistn ch a jim podobn ch povinnost k majetkov mu (peněžn mu) plněn povinn ch subjektů do veřejn ch rozpočtů. Jejich podstatou je buď př m zkr cen vyjmenovan ch povinn ch plateb (jejich nepřizn n m, neopr vněn m sn žen m či neodveden m), anebo jedn n umožňuj c daňov a jim podobn finančn niky (nesplněn oznamovac povinnosti, paděl n či jin neleg ln nakl d n s předměty k označen zbož pro daňov a poplatkov čely). Trestnost předpokl d poru en mimotrestn ch pr vn ch norem, zejm na z oblasti finančn ho pr va. Je evidentn , že v př padě autorů publikace se jedn o odborn ky z praxe, kteř se daňovou kriminalitou a v emi jej mi aspekty zab vaj značnou dobu, a to velmi podrobně. Kniha je naps na velice čtivě. Ze samotn ho textu je zřejm , že autoři ji vytv řeli nejen pro pr vn ky zab vaj c se trestn m pr vem, ale i pro dal profese, jako jsou ekonomov , četn , daňov poradci atd., jelikož na sam vod velice instruktivně vysvětluj odbornou terminologii takov m způsobem, že je lehce pochopiteln i pro laika, kter s trestn m pr vem, ale ani s daňovou problematikou nepři el nikdy do bliž ho kontaktu. Nejedn se toliko o teoretickou publikaci, kter by se t kala daňov ch trestn ch činů. K tomu slouž již nespočet vysoko kolsk ch učebnic. Naopak jde o knihu přev žně praktickou. Autoři velice srozumitelně uvedli, jakou podobu maj daňov trestn činy, jak mi způsoby se tento druh trestn činnosti v praxi vět inou p ch , na co si d t pozor při jej m odhalov n , na jak důkazy se zaměřit při trestn m st h n pachatelů nebo jak je rozd l mezi daňov m a trestn m ř zen m, včetně pravomoc jednotliv ch st tn ch org nů atd. Je tak nutn ocenit předev m to, že kniha souhrnně obsahuje ve ker potřebn informace, a to jak z pohledu trestn ho, tak spr vn ho. Publikace je protknuta nejrůzněj mi poznatky z praxe, učebnicov mi př klady a toto v e je podporov no a doplňov no nejen bohatou judikaturou česk ch trestn ch či spr vn ch soudů, ale tak judikaturou Evropsk ho soudu pro lidsk pr va. Autoři si dali velice z ležet na tom, aby citlivě vysvětlili odli nost daňov ho a trestn ho ř zen . N sledně sice vyt kaj rozd lnou rozhodovac praxi Nejvy ho soudu a Nejvy ho spr vn ho soudu, ov em již bez bliž ho důrazu pr vě na odli nosti daňov ho a trestn ho ř zen , a tud ž různ ch aspektů, ze kter ch tyto soudy k problematice přistupuj . Kniha je i tak dobr m průvodcem nejen pro org ny činn v trestn m ř zen či advok ty, ale i pro dal osoby zab vaj c se spr vn m pr vem a daňov m ř zen m, jakož i pro samotn daňov subjekty. Z věrem je nutn celou publikaci pochv lit a doporučit ji čten řům, kteř si v dan problematice chtěj ucelit informace nebo si jako laici roz řit povědom , jelikož v jedn knize naleznou komplexn informace k dan problematice ve v ech souvislostech a nemusej prov dět obs hlou re er i z několika různ ch zdrojů. Je tak nutn ř ci, že pro čast změny je poměrně komplikovan na poli daňov problematiky vyd vat nějakou publikaci, jelikož co plat dnes, nemus platit z tra, o čemž autoři moc dobře věd a již dopředu reagovali na debatovan t mata, jako jsou např. n vrh na zru en daně z nabyt nemovitosti či změny hranic v e způsoben kody v trestn m z kon ku. Knihu můžete zakoupit na na em e-shopu ZDE.

Registr škod jako první krok k mezinárodnímu reparačnímu mechanismu pro škody způsobené Ukrajině

Jednou z aktuálních a diskutovaných mezinárodněprávních otázek v současné době je problém právních následků ruské agrese proti Ukrajině. Vedle otázek mezinárodní trestní odpovědnosti osob odpovědných za přípravu, rozpoutání a vedení útočné války a otázek

Právo na život jakožto právo žít důstojný život bez environmentálního znečištění – rozhodnutí Výboru pro lidská práva v případu Norma Portillo Cáceres et al. proti Paraguayi

Otázky životního prostředí a klimatických změn nepatřily k tradičním lidskoprávním tématům. Právo na zdravé životní prostředí, bylo podobně jako právo na mír, řazeno k tzv. právům třetí generace, tedy spíše aspiračním, bez solidně vymezeného obsahu pokud

Případ New York State Rifle Pistol Assn., Inc. v. Bruen před Nejvyšším soudem USA – několik poznámek k metodologii použitého výkladu Ústavy USA

Nejvyšší soud v tomto případu navázal na své rozhodnutí z června 2008 (kdy měl soud stejně jako dnes většinu konzervativních soudců) a kdy rozhodl, že jádrem chráněným Druhým dodatkem Ústavy USA je právo držet zbraň za účelem sebeobrany doma, které se týk