Recenze: Vztah českého a unijního soutěžního práva

V pr zdninov m č sle Bulletin advokacie roku 2019 si čten ři mohli přeč st recenzi knihy Michala Petra VZTAH ČESK HO A UNIJN HO SOUTĚŽN HO PR VA. Publikace, kter na knižn trh vstoupila v listopadu 2018, se zaměřuje na soutěžn pr vo v nejuž m slova smyslu. Recenze se zhostil Mgr. Vladislav Bernard, doktorand na Katedře stavn ho pr va a politologie PF MU v Brně a advok tn koncipient v AK Havel & Partners. V Nakladatelstv C. H. Beck vy la na konci loňsk ho roku pozoruhodn publikace Michala Petra, jednoho z m la česk ch odborn ků na soutěžn pr vo, nazvan Vztah česk ho a unijn ho soutěžn ho pr va. Předmětem d la jsou vnitrost tn a unijn pr vn předpisy soutěžn ho pr va, kter do jist m ry upravuj tut ž problematiku a v mnoha př padech doch z k jejich souběžn aplikaci. Komu je publikace určena? Rozhodně ne novicům soutěžn ho pr va. Pokud čten ř nebude m t o kartelov ch dohod ch a zneuž v n dominantn ho postaven vy než v eobecn povědom , pak si z Petrovy publikace př li dobr ho neodnese. Čte-li tuto recenzi praktik, kter by si r d do sv ho reperto ru přidal i nesm rně zaj mav odvětv soutěžn ho pr va, měl by zprvu s hnout po někter ze z kladn ch učebnic či koment řů k z konu o ochraně hospod řsk soutěže. V tomto ohledu v ak vůbec nijak nekritizuji, neboť publikace byla původně koncipov na jako habilitačn spis, tedy akademick d lo s těmi nejvy mi ambicemi, kter se Petrovi, dle m ho n zoru, podařilo naplnit. Publikace je členěna do dvou relativně samostatn ch č st . Prvn z nich, č taj c pět kapitol, obsahuje zdařilou komparativn anal zu institutů soutěžn ho pr va, a to z pohledu vnitrost tn ho a unijn ho pr va. Druh č st, d le členěn do dvou kapitol, je promy lenou kritikou paraleln aplikace vnitrost tn ho a unijn ho soutěžn ho pr va v r mci t hož spr vn ho ř zen , což v praxi nen jev nikterak neobvykl , a veden paraleln ch ř zen o tomt ž protisoutěžn m jedn n . Vzhledem k irok mu z běru publikace považuji za vhodn alespoň nast nit obsah jednotliv ch kapitol. Prvn kapitola je věnov na form ln m pramenům soutěžn ho pr va, vč. jejich v voje a rozsahu působnosti. Dal dvě kapitoly se pak z komparativniacute;ho pohledu zab vaj z kladn mi pojmy a principy soutěžn ho pr va, jmenovitě ot zkou deliktn odpovědnosti, dlouhotrvaj c mi delikty, promlčen m a t ž problematikou adres tů jeho norem. Ve čtvrt a p t kapitole Petr zkoumal, zda z pohledu vnitrost tn ho a unijn ho soutěžn ho pr va existuj v znamněj rozd ly v ch p n konceptu dohod naru uj c ch soutěž a zneuž v n dominantn ho postaven . Posledn dvě kapitoly recenzovan publikace již nejsou koncipov ny jako komparace dvou pr vn ch režimů, n brž jsou Petrov m př spěvkem do velmi aktu ln diskuse k ot zce paraleln aplikace vnitrost tn ho a unijn ho pr va, resp. k m ně diskutovan problematice paralelně veden ch ř zen . O každ z kapitol plat , a to oceňuji obzvl tě, že vych z ze solidn ho zdrojov ho substr tu. Petr odkazuje na celou řadu rozhodnut řadu pro ochranu hospod řsk soutěže a Evropsk komise, jakožto org nů zodpovědn ch za veřejnopr vn vym h n soutěžn ho pr va na zem Česk republiky, a t ž na množstv souvisej c judikatury Soudn ho dvora Evropsk unie a vnitrost tn ch soudů. Na publikaci se v tomto ohledu pozitivně projevila skutečnost, že Petr v minulosti dlouh l ta působil na řadu pro ochranu hospod řsk soutěže, a měl tedy značn pod l na formov n jeho rozhodovac činnosti. Nab v te-li snad ze shora proveden ho popisu dojmu, že recenzovan publikace je ryze akademick m titulem, kter je pro advok tn praxi neužitečn , dovol m si v s vyv st z omylu. Petrovo d lo nen t m, po čem byste měli s hnout v situaci, kdy se s problematikou soutěžn ho pr va setk te poprv v životě. Může v ak b t velmi užitečn m pomocn kem při zastupov n klientů, kter řad pro ochranu hospod řsk soutěže začne pro etřovat v souvislosti s možn m poru en m z kona o ochraně hospod řsk soutěže a spolu s t m př slu n ch ustanoven Smlouvy o fungov n Evropsk unie. Trouf m si tvrdit, že v ž dn jin česk publikaci nenajdete detailněj popis rozd lů mezi oběma souběžně aplikovateln mi pr vn mi režimy, kter byste při př padn obhajobě klienta měli zohlednit. Knihu si můžete zakout na na em e-shopu ZDE.

Šárka Vaňková a Petr Vondráček: Nový vztah českého showbyznysu

Konec velkým spekulacím. Nový hvězdný pár šel konečně s pravdou ven: ,,Ano, trávíme spolu hodně i volného času“- uvedli Šárka Vaňková (35) a Petr Vondráček (47) v exkluzivním rozhovoru. Co dále prozradili o svém vztahu? The post Šárka Vaňková a Petr Vondr

Německý Spolkový ústavní soud: Aplikace přezkumu zachování ústavní identity ve vztahu k ochraně lidských práv

Druhý senát německého Spolkového ústavního soudu vydal dne 15. prosince 2015 rozhodnutí 2 BvR 2735/14,1 v němž připustil možnost přezkumu národních předpisů determinovaných právem Evropské unie (a tedy de facto unijního práva) v případech, kdy by prokaza

Příslušníci Spojeného království ztratili po Brexitu unijní občanství a s tím související práva

SDEU ve svém rozsudku ve věci C‑673/20 EP proti Préfet du Gers a Institut National de la Statistique and des Études Économiques ze dne 9. června 2022 potvrdil dlouho očekávaný závěr, že státní příslušníci Spojeného království ztratili po Brexitu unijní ob

Právo na život jakožto právo žít důstojný život bez environmentálního znečištění – rozhodnutí Výboru pro lidská práva v případu Norma Portillo Cáceres et al. proti Paraguayi

Otázky životního prostředí a klimatických změn nepatřily k tradičním lidskoprávním tématům. Právo na zdravé životní prostředí, bylo podobně jako právo na mír, řazeno k tzv. právům třetí generace, tedy spíše aspiračním, bez solidně vymezeného obsahu pokud

Rozhodnutí rakouského ústavního soudu ze dne 14. března 2012 (spojené věci U 466/11-18 a U 1836/11-13): K aplikaci Listiny základních práv EU v rámci přezkumu ústavnosti zákonů v Rakousku

Rakouský ústavní soud vynesl v březnu 2012 průlomové rozhodnutí měnící dosavadní vztah evropského a vnitrostátního systému ochrany lidských práv v Rakousku. Neplatí tak již dosavadní přístup, kdy rakouský ústavní soud aplikoval výlučně vnitrostátní ústavu