Přin me v m rozhovor s prof. JUDr. Janem Pichrtem, Ph.D., vedouciacute;m autorsk ho kolektivu publikace Pracovn pr vo, kter z skala cenu Jaroslava Jirsy, jež je udělov na nejlep m učebnic m roku ve vybran ch oborech. Proč jste se stal odborn kem zrovna na pracovn pr vo? Jak cesty a vlivy V s k tomuto oboru pr va navedly? Mohou za to skvěl učitel , kteř učili pracovn pr vo a ovlivnili mě v době m ho studia na pražsk pr vnick fakultě. Studium mě bavilo, přistupoval jsem k němu, dnes bych zpětně řekl, možn až př li odpovědně a snažil se z sk vat (vět inou i spě ně) prospěchov stipendia. Měl jsem pak těst , že si moji tehdej učitel v imli kluka, kter byl ochoten pracovat a nab dli mi m sto pomocn vědeck s ly na pracovn m pr vu . D ky tomu jsem mohl z vět bl zkosti poznat obor i lidi, kteř jej tehdy vyučovali to určilo moje dal směrov n . Kdo V s ve Va kari ře takto pozitivně ovlivnil nejv ce? Na prvn m m stě bych si dovolil uv st pan profesorku Marii Kalenskou, vynikaj c představitelku pracovn ho pr va, kter byla velk m odborn kem zap len m pro obor, přitom v ak moudr m a velmi laskav m člověkem, kter se nikdy nepovy oval ani nad sv kolegy, ani nad studenty. Byla prostě učitelem, kter v s nadchne v m m př padě pro obor pracovn ho pr va i pro vysoko kolsk učitelstv jako takov . Později, když jsem již jako předseda Česk společnosti pro pracovn pr vo a pr vo soci ln ho zabezpečen při el s my lenkou, aby tato odborn společnost zř dila každoročně udělovanou cenu pro mlad vědce do 31 let v oborech pracovn ho pr va a pr va soci ln ho zabezpečen a pojmenovala ji pr vě po profesorce Marii Kalensk , setkal jsem se s nad en m přijet m u v ech kolegů. To mě jen utvrdilo v tom, že i po letech např č prackařskou komunitou žije vřel vzpom nka na tuto mimoř dnou osobnost. Bylo by v ak nespravedliv , pokud bych nevzpomněl i na někter dal kolegy z tehdej ho kolektivu, kter se vytvořil okolo pan profesorky a pod lel se tak nepř mo na m m dal m odborn m nasměrov n , jmenoval bych za v echny alespoň prof. Bělinu, prof. Tr stera a Dr. Prchala. Můžete n m přibl žit vznik učebnice Pracovn pr vo, za kterou jste jako vedouc autorsk ho kolektivu, převzal Cenu Jaroslava Jirsy? Na poč tku v eho byl v tomto př padě grant. D ky němu jsme s kolegou mohli vyjet rok před pandemi na kr tk studijn pobyt do Oxfordu. žasně inspiruj c prostřed n m poskytlo nejen podklady pro na i publikačn činnost v oblasti grantov ho b d n , ale využil jsem pobytu v knihovně tamn pr vnick fakulty tak ke srovn n hned cel řady britsk ch učebnic pracovn ho praacute;va. Někter z nich mne velmi oslovily, byť každ byla jin . Nutno podotknout, že v tamn m prostřed je učebnice ve vět ině př padů sp e d lem jedin ho autora. Čast m společn m znakem byly př klady v textu, v někter ch se objevovaly i grafy a sch mata, u někter ch vodn teze kapitol, skoro u v ech pak vynikala zaj mav pr ce s bohatou judikaturou, přesto u vět iny z nich převl dala snaha o přehlednost, kter v důsledku napomůže studentovi ke snaz mu pochopen prob ran l tky. Zkr tka, byly to ve vět ině př padů učebnice psan v prvn řadě př telsky pro studenty . To mě oslovilo a odj žděl jsem se z měrem, že prvn učebnice, kter bude vznikat pod m m autorsk m veden m, by se měla inspirovat i t m dobr m z těchto různ ch britsk ch učebnic. Jak jste sestavoval autorsk kolektiv? M m tu čest, že mohu v st Katedru pracovn ho pr va a pr va soci ln ho zabezpečen Pr vnick fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Obr til jsem se tedy při vytv řen autorsk ho kolektivu přirozeně předev m na jej členy. Mnoz z nich jsou t ž praktikuj c advok ti znal nejen teorie, ale i praxe. Někteř jsou t ž činn v různ ch poradn ch org nech apod. Autorsk kolektiv byl obohacen tak o několik v značn ch osobnost oboru z řad dlouhodob ch extern ch spolupracovn ků Katedry, kteř vedle občasn v uky na PF UK působ v justici, advokacii, ministersk legislativě atd. Jak se V m spolupracovalo s 12 členy autorsk ho kolektivu? Jak bylo již naznačeno, autorsk kolektiv byl pestr , současně v ak po v ech str nk ch vyv žen věkem, zku enostmi, genderově i profesně. To d valo naději na irokou a zaj mavou k lu pohledů, na druh straně to ale zvy ovalo n roky na dodržen sjednocuj c ho pojet , kter je pro dobrou učebnici nezbytn . Pokud m b t ve v sledku předev m př větivou studijn oporou, mus někdy doj t k nutn mu č stečn mu upozaděn autorsk ho ega tvůrce každ jedn kapitoly. K dobr mu v sledku napomohl i fakt, že v ichni spoluautoři se velmi dobře navz jem znaj a bylo snadn v dohodě určit, že každ bude zpracov vat pas ž, ke kter m nějak m způsobme bliž vztah. Ostatně bylo na co navazovat vět ina autorsk ho kolektivu spolupracovala již na předchoz ch vyd n ch, tak velmi kvalitn ch učebnic. Jak jste postupovali při vytv řen obsahu učebnice? Svoji představu, jak by měla učebnice vypadat, jsem prom tl do vzorov kapitoly učebnice (ta se pak v hotov učebnici objevila prakticky v nezměněn podobě). V n byly př klady v eho, co jsem si ide lně představoval (v různ m ře koresponduj c jednotliv m t matům) uplatnit při tvorbě kapitol nov učebnice. Vzorovou kapitolu jsem pak rozeslal členům budouc ho autorsk ho kolektivu, aby poznali moji představu, jak maj sv t mata (mnohdy tradičn ) nově zpracovat v jednotn m duchu. Zkr tka, aby věděli do čeho jdou , pokud na spolupr ci k vnou. Opětovně děkuji v em spoluautorům za skvělou spolupr ci. Co pro V s znamen oceněn v podobě ceny Jaroslava Jirsy? Je to motivace pro dal psan ? Třin ct spoluautorů (včetně mě) učebnice se v tomto př padě uk zalo b t ťastn m č slem. Vytvořili jsme společně učebnici, kter z skala cenu Jaroslava Jirsy za nejlep učebnici roku 2021 a 2022 Univerzity Karlovy ve věd ch společensk ch a humanitn ch. Je to oceněn , kter ho si v ž me o to v ce, že cena dosud udělovan každoročně byla v tomto př padě poprv udělov na souhrnně za dva roky tedy ve dvojit konkurenci. Můj d k směřuje t ž k veden Pr vnick fakulty UK, kter nominac učebnice do soutěže projevilo důvěru v kvalitu na pr ce a v nov pojet zpracov n učebnice, kter m již n sledovnici v roce 2022 byla na na Katedře pod veden m prof. Koldinsk zpracov na v podobn m konceptu ln m pojet nov učebnice Pr va soci ln ho zabezpečen , kter je studenty tak velmi kladně hodnocena. Poděkov n směřuje t ž k C. H. Beck. Veden nakladatelstv rychle pozitivně přistoupilo na mnou představenou koncepci redesignu tradičn učebnice. Byla s t m nepochybně pr ce nav c, kter byla oceněna nejen udělenou cenou J. Jirsy, ale hlavně kladn m ohlasem učebnice u studentů. Nakladatelstv C. H. Beck tak pružně reagovalo na můj podnět přen st do ti těn podoby dodatky těch kapitol učebnice, kter od doby vyd n d ky neutuchaj c legislativn aktivitě na poli pracovn ho pr va ztratily něco ze sv aktu lnosti. Na pražsk ch pr vech vkl d me studentům aktualizačn dodatky jednotliv ch kapitol na učebnice do elektronick ho v ukov ho prostřed moodle v r mci projektu živ učebnice , kter jsme v loňsk m roce na na Katedře uvedli v život. Je ve v ce ohledech dobře, že dodatky dost vaj nyn i ti těnou podobu, a budou tak iroce dostupn . Učebnice aktualizovan k 1.1.2024 tak může ž t svůj druh a dal život a b t i v ti těn podobě opakovaně použita i dal mi ročn ky studentů a z jemci o obor. Knihu můžete zakoupit zde.
Dne 14. 12. 2023 byly ud leny ceny Jaroslava Jirsy. Před v n cen proběhlo během zased n Vědeck rady na Univerzitě Karlově v Karolinu. Cena Jaroslava Jirsy je udělov na nejlep m učebnic m roku v oborech: společenskovědn ch a humanitn ch, matematicko-fy
projít na článekPřin me v m rozhovor s JUDr. Jaroslavem Svejkovsk m vedouc m autorsk ho kolektivu publikace Pr vo pro obce. V rozhovoru se dozv te podrobnosti o využitelnosti a jedinečnosti t to knihy, oblastech, kter pokr v i autorech, kteř se na jej tvorbě pod
projít na článekDne 12. z ř 2017 proběhl v s dle ČAK v Praze slavnostn křest knihy ADVOK TN PR VO. Titul vydalo Nakladatelstv C. H. Beck na sam m konci měs ce srpna a za v ce jak dva t dny po vstupu na trh se s nadhledem zařadil mezi na e nejprod vaněj tituly. Křes
projít na článekMáme pro vás další rozhovor z repre srazu. Hostem Michala Pavlíka byl brankář Michal Hůla. Nová jednička v české reprezentaci. Český gólman mluvil také o svém novém angažmá v UA Ceutí i o španělských holkách. Podívejte se na rozhovor před čtvrtečním a pát
Otázky životního prostředí a klimatických změn nepatřily k tradičním lidskoprávním tématům. Právo na zdravé životní prostředí, bylo podobně jako právo na mír, řazeno k tzv. právům třetí generace, tedy spíše aspiračním, bez solidně vymezeného obsahu pokud
projít na článek