Zatímco v posledních letech patřil k nejzajímavějším tématům na pracovním trhu nedostatek lidí a navyšování mezd, po pandemii se trend začíná obracet a společnosti se zaměřují na snižování fluktuace a zvyšování efektivity jednotlivých zaměstnanců. K vyšší efektivitě využívají snadno měřitelná interní data, podle kterých jsou nastavovány i odměny zaměstnanců. Epidemie koronaviru COVID-19 znamenala rychlý nárůst počtu zaměstnanců, kteří pracovali z domova. Pro spoustu firem šlo o radikální zásah do stávajícího fungování a narušení procesů. Bylo potřeba rychle zareagovat a udržte výkonnost zaměstnanců i v jejich obýváků nebo s dětmi za zády. Do popředí se dostaly data. Kontrola efektivity nebo narušení soukromí Více než dvanáct měsíců se vedla diskuse, jak moc může zaměstnavatel kontrolovat své zaměstnance na home officu, aby dokázal vyhodnotit efektivitu práce, ale aby se zároveň nestal stalkerem. Monitoring e-mailů či prohlížeče patří právě ke druhé možnosti. A tak je potřeba nastavit procesy a jejich snadné měření, díky čemuž každý manažer snadno zjistí, jak funguje jeho tým. „Stále jde o důležité téma, které s námi zůstane i po návratu do kanceláří. Loni se zaměstnanci přesunuli na home office a společnosti najednou nevěděli, co jejich lidé při pracovní době doma dělají,“ vrací se datový analytik Radek Nekvapil na začátek celého problému, kdy se dlouho přehlíželo, kdo, co a jak dělá, ale častokrát stačilo být na místě. Jednoduchá práce s daty Manažeři tak začali sledovat své podřízené a hledali cestu, jak zautomatizovat náplň práce, a především hlídat její efektivitu. „Nikdo zároveň nechce, aby se firma, ve které pracuje, změnila na policejní stát. Je tak potřeba si na začátku definovat, jaká je pracovní náplň, jaké jsou její cíle a jak je možné tyto informace sledovat v rámci výkonu. Podle konkrétních výkonnostních údajů je možné snadno a férové efektivitu práce vyhodnocovat,“ vysvětluje Nekvapil a rovnou dodává: „Je potřeba se ale na začátku zamyslet i nad formou vyhodnocování, která musí být zcela bez námahy.“ V opačném případě by šlo o neefektivitu manažera, který by plýtval zdroji na procesy, které lze snadno automatizovat. Právě automatizace – nejen u vyhodnocování efektivity práce zaměstnanců – je klíčem k úspěchu. Naplno to ukázala právě pandemie, kdy společnosti, které se dokázaly rychle přizpůsobit nebo už v podobném modelu fungovaly dříve, posílily. Poučení z první vlny Vliv dat a potřeby proměny procesů se ukázal už na podzim roku 2020. Zatímco při první vlně klesla podle průzkumu poradenské společnosti Moore Czech Republic efektivita práce až o třetinu, na podzim to bylo pouze o 10 %. Za snížením/zvýšením efektivity stálo vylepšení komunikace na dálku a možnost automatického vyhodnocování efektivity práce. V následujících měsících se dá očekávat, že započatý proces bude pokračovat. Firmy a jejich manažeři odhalili kouzlo měření, díky kterému jsou schopni zajistit lepší výsledky. „Ideální stav bude tehdy, když do zpracování nezasáhne lidský prvek vůbec. Jediná účast člověka má být pouze na implementaci procesu, a validaci výstupních dat. Z pohledu firem má být každý report k dispozici „bez práce“, aby veškerá energie mohla být věnována rozhodování,“ popisuje Nekvapil úkol, který čeká na firmy po celém světě.The post Růst růstu. Když data zvyšují efektivitu first appeared on Medor.
Po dvou letech meziročního poklesu se česká e-commerce konečně vrací k růstu. Zatímco za celý loňský rok obrat e-shopů klesl o šest procent, už poslední kvartál loňského roku ukázal na změnu trendu a útraty zákazníků začaly opět růst. V prvním čtvrtletí
projít na článekVolkswagen Užitkové vozy důsledně pokračuje ve své transformaci a ve střednědobém horizontu se vrátí k silnému růstu.
projít na článekČeský statistický úřad zveřejnil zpřesněné údaje o vývoji české ekonomiky ve druhém čtvrtletí letošního roku. Ukazuje se, že hrubý domácí produkt v Česku mezičtvrtletně stagnoval, meziročně pak klesl o 0,6 %. Růst je tedy nižší než před pandemickým období
projít na článekVW Užitkové vozy pokračuje ve velmi dynamickém růstu na českém trhu.
projít na článekZvu vás na inspirativní konferenci FranklinCovey, kterou pořádáme ve spolupráci se společností Leadership Synergy Community s názvem Bez bolesti není růstu. Čekají vás velmi zajímaví hosté, kteří budou hovořit o principech udržitelného růstu i zániku civi
projít na článek