Snaha oEG MVČR o zavedení „gigové datovky“ je nezodpovědný hazard

Odbor eGovernmentu se ještě před tím, než na Ministerstvu vnitra skončí a transformuje se do DIA, narychlo pokouší provést legislativní změny, které se na první pohled mohou jevit jako zajímavé a přínosné, ale ve skutečnosti jde o velmi problematické kroky s potenciálně velmi negativním dopadem na elektronizaci veřejné správy a rozvoj eGovernmentu obecně. Zářným příkladem takového kroku je návrh novely vyhlášky č. 194/2009 Sb., o stanovení podrobností užívání a provozování informačního systému datových schránek. Materiál, který vládě 7. února zaslal náměstek Kaňa, ale jehož autorem a klíčovým propagátorem je ředitel odboru eGovernmentu Vrba, navrhuje změnu maximální velikosti datové zprávy dodávané do datové schránky ze současných 20, resp. 50 MB na 1 GB. Toto opatření jde, alespoň podle tvrzení důvodové zprávy, vstříc obecné poptávce po větším objemu zpráv přenositelných prostřednictvím informačního systému datových schránek. Zcela přitom ignoruje hned několik skutečností, které jednoznačně mluví proti němu. Velkoobjemová datová zpráva představuje významně zvýšené riziko zneužití ISDS pro kybernetické útoky založené na odepření služby konkrétních systémů z důvodu jejich zahlcení (DoS). Ohroženým systémem jsou v tomto případě elektronické systémy spisové služby, které budou muset příjem a řádné zpracování takových datových zpráv zajistit. Je třeba si uvědomit, že přijetí datové zprávy ISDS není z pohledu eSSL vůbec triviální úkon, při zavádění takto doručených dokumentů do evidence je třeba provést celou řadu úkonů, z nichž některé mohou být poměrně náročné na zdroje systému. V důvodové zprávě Ministerstvo vnitra argumentuje potřebou uživatelů, přičemž zmiňuje jako typické oblasti, kterým navrhovaná změna pomůže, problematiku stavebního řízení a veřejných zakázek. Zcela přitom opomíjí skutečnost, že stavební zákon již nějakou dobu počítá s řešením problematiky předávání velkých objemů dat prostřednictvím odkazů na jejich uložení, a že veřejné zakázky se ze zákona odehrávají v elektronickém nástroji a podávání nabídek prostřednictvím datové schránky tak v podstatě nepřipadá v úvahu. Další z argumentů uváděných odborem eGovernmentu je tvrzení, že navrhované změny negenerují pro ISDS žádné dodatečné finanční náklady finanční náklady na úpravu ISDS již byly zahrnuty v rámci výčtu nárokových služeb poskytovaných a financovaných v podmínkách stávajícího, resp. budoucího smluvního zajištění ISDS. Toto tvrzení je zajímavé hned ze dvou důvodů. První je tvrzení o neexistenci dodatečných nákladů pro ISDS. Jakkoliv je toto tvrzení fakticky správné, nevypovídá nic o tom, jaké náklady tato úprava přinese pro veřejnou správu jako celek. A tyto náklady budou značné, neboť zavedení VODZ znamená nutnost posílení infrastruktury každého elektronického systému spisové služby, a to zde se v souhrnu nebavíme o řádu desítek, ale spíše stovek milionů korun. Druhým důvodem, pro který je přístup oEG k posouzení dopadů regulace zajímavý, je fakt, že si už u objednatele zadal úpravu ISDS, i když příslušná regulace zatím nebyla schválena. Ve skutečnosti je dokonce úprava ISDS nasazena na testovacím prostředí od loňského léta, kdy měla tato novela vyhlášky být projednána a schválena původně. Jak se tento přístup objednávání srovná s principy správy veřejných prostředků, nechť posoudí každý sám. Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno Naštěstí se zatím jedná jen o návrh nové regulace v meziresortním připomínkovém řízení, a tak nezbývá, než doufat že si chybných výchozích úvah a nevhodných návrhů z nich vyplývajících všimne (a dokáže na ně efektivně zareagovat) buď gesční odbor archivnictví a spisové služby Ministerstva vnitra, nebo příslušná ministerstva, jejichž právní úpravy jsou v argumentaci tak ostentativně ignorovány (zejména Ministerstvo pro místní rozvoj, kterého se týkají obě zmíněné problematiky, ale rovněž tak Ministerstvo financí, které bude muset řešit finanční dopady nové regulace v nárocích dotčených původců). V neposlední řadě by pak měl k celé problematice zaujmout stanovisko Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, neboť možné negativní bezpečnostní dopady do spisové služby, která je ve velké části veřejné správy významným informačním systémem podle kybernetického zákona, jsou více než zřejmé.

projít na článek

Návrat novomanželských půjček si přejí ¾ Čechů

Podle průzkumu společnosti Cofidis si návrat zvýhodněných půjček pro novomanžele přeje velká většina Čechů. Vyloženě proti je jen 7 % lidí a pozitivní trend potvrzuje i aktuální zájem o podobné produkty. Návrat novomanželských půjček navrhlo na konci loňs

projít na článek

Článek. Podoby lásky v křehkosti vztahové sítě I. Párová terapie .

Podoby lásky v křehkosti vztahové sítě. Ve své praxi zaznamenávám, že párů , které vyhledávají párovou terapii je stále víc. To je povzbudivé, protože vnímám v tom snahu o vyřešení situace a posunutí vztahu směrem k lepší podobě, kterou oba partneři chtěj

projít na článek

Proč se chudí pojišťují a bohatí ne?

Pojištění je snaha o eliminaci následků nepříznivých okolností, kterých se obáváme. Je to velmi dobrá věc, protože lidem umožňuje připravit se na komplikované životní události, které by nás mohli finančně zruinovat. Jenže, zamysleli jste se nad tím, proč

projít na článek

V USA netěží polovina ropných souprav

Poslední čtyři roky ukázaly nejrychlejší rozšíření produkce ropy v historii Spojených států. Důvodem je především zavedení horizontálních vrtů skrz břidlicové skály. Nejvíce ropy produkují tři hlavní oblasti: pánev Permian na západě Texasu, Eagle Ford na

projít na článek

MasterJet S 505 MetroStar

Nové médium IGEPA pro velkoplošný tisk speciálně na dopravních prostředcích Někdy stačí málo - a dobré věci budou perfektní! Po úspěšném zavedení MasterJet S 404 Metro jako řešení na míru pro dopravu jsme přijali výzvy mnoha uživatelů a nyní nabízíme dalš

projít na článek